Strona główna Blog Bezpieczeństwo i prawo

Nowa ustawa o prawach konsumenta - informacje dla Klientów RedCart

Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo

W związku z nadchodzącymi zmianami w prawie konsumenckim przedstawiamy zmiany, które muszą wypełnić Sprzedawcy internetowi w swoich e-sklepach. Zapoznaj się z najważniejszymi obowiązkami informacyjnymi i technicznymi


Nowa ustawa, która zbliża się wielkimi krokami to nie tylko wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy do 14 dni, ale przede wszystkim szereg zmian wymaganych na stronie samego sklepu internetowego, nowe obowiązki informacyjne, zmiany w procedurze reklamacyjnej oraz zmiany w sposobie zawierania umów przez telefon. Dzięki serwisowi Prokonsumencki wskazujemy najważniejsze zmiany, które należy znać.

Jednocześnie informujemy, że wszystkie zagadnienia techniczne, które wynikają z nowej ustawy o prawach konsumenta są wykonane i aktywne we wszystkich sklepach internetowych na naszej platformie. 
Informacje dotyczące zagadnień technicznych sklepów są opisane na końcu artykułu.

INFORMACJE O SPRZEDAWCY I SPOSOBIE KONTAKTU ZE SKLEPEM INTERNETOWYM

Informacje te powinny być przez Klientów łatwe do odnalezienia. Wszelkie dane mogą znajdować się w dodatkowych zakładkach informacyjnych "Kontakt", "O Nas", "O firmie". 

Sklep internetowy powinien wypełnić najważniejsze kwestie informacyjne:

- dane firmy,
- nr wpisu działalności gospodarczej do odpowiedniego rejestru,
- nazwa organu, który zarejestrował działalność gospodarczą,
- NIP,
- adres firmy,
- numery telefonów z informacją o kosztach połączenia jeśli odbiegają od standardowych stawek operatora (płatne infolinie),
- fax (jeśli sklep posiada),
- adres e-mail do kontaktu.


OPIS PRODUKTÓW I USŁUG

Dokładny opis produktów w ofercie sklepu pozwoli uniknąć reklamacji. Szczegółowy opis każdego produktu nie tylko pozytywnie wpłynie na decyzje zakupowe Klientów, ale również poprawia widoczność w wyszukiwarce Google. Zobacz nasz artykuł o tym jak opisać produkty w sklepie internetowym. Jeśli sklep zajmuje się sprzedażą treści cyfrowych, warto zapoznać się regulacjami nowej ustawy odnośnie dodatkowych obowiązków informacyjnych dla szczególnych grup produktów. Może to oznaczać, że treści cyfrowe mogą wymagać szczegółowych opisów.

Sklep internetowy powinien wypełnić najważniejsze kwestie informacyjne z zakresu opisu produktów i usług:

- główne cechy towaru (usługi) zawarte w opisie na stronie produktu,
- dodatkowe informacje wymagane przy specyficznych rodzajach produktów/usług wskazanych przez ustawodawcę (np. dla treści cyfrowych).


INFORMOWANIE O PEŁNYCH KOSZTACH ZAMÓWIENIA

Sklepy internetowe nie mogą dodatkowymi kosztami obciążać Klienta za wybraną przez niego formę płatności niż wynoszą to rzeczywiste stawki ustalone przez operatora. Dlatego Klienci e-sklepów muszą uzyskać pełną informację o kosztach zamówienia. Takie informacje mogą znajdować się na karcie produktu, w listach produktowych, w podsumowaniu zamówienia (obowiązkowo) czy w koszyku.

Sklep internetowy powinien wypełnić najważniejsze kwestie informacyjne z zakresu informowania o pełnych kosztach zamówienia:

- informacja o łącznej cenie produktów/usług wraz z podatkiem (kwota brutto),
- d
odatkowe informacje o koszcie wysyłki towaru (również przy wysyłce za granicę)
- i
nformacja o dopłatach do wybranej formy płatności.


INFORMACJE O SPOSOBIE I TERMINIE DOSTAWY

Na stronie z podsumowaniem zamówienia muszą znaleźć się takie informacje jak: wybrana forma dostawy i koszt związany z zamówieniem. Najnowsza ustawa o prawach konsumenta zakłada, że informacje o dostawie muszą być podane najpóźniej na początku składania zamówienia przez Klienta (czyli w koszyku). Aby skutecznie poinformować Klienta o sposobie i terminie dostawy przydatny będzie link w stopce sklepu kierujący do dodatkowej strony informacyjnej. Uwaga: sam zapis w regulaminie nie wystarczy, by ustawodawca uznał, że spełniłeś wymogi informacyjne.

 Sklep internetowy powinien wypełnić najważniejsze kwestie informacyjne z zakresu informowania o sposobie i terminie dostawy:

- informacja o możliwych sposobach dostawy towaru (kurier, Poczta Polska, Paczkomaty itd.),
- informacja o przewidywanym czasie dostawy (czas łączny, na który składa się czas realizacji zamówienia w sklepie oraz czas dostawy przez kuriera, Pocztę czy inną firmę realizującą dostawę),
- informacja o zasięgu dostawy (jeśli dostawa nie jest realizowana do niektórych państw lub na innych, wybranych obszarach to należy o tym poinformować klienta),
- informacja o wybranym przez użytkownika sposobie dostawy i koszcie jaki się z nią wiąże na stronie podsumowania zamówienia.

Nowa ustawa o prawach konsumenta


INFORMACJE O RODZAJACH PŁATNOŚCI I TERMINACH ZAPŁATY

Klienci sklepów internetowych muszą być informowani o wszelkich możliwych opcjach dokonywania płatności. Klienci ze względu na swoją wygodę wybierają takie sklepy, które oferują im ich ulubione metody płatności za zakupy (np. płatność przy odbiorze, płatność przelewem czy płatności online). Tak jak w przypadku informacji o sposobie dostawy - te kwestie muszą być podane Klientowi najpóźniej na samym początku składania zamówienia w sklepie. Co ważne, muszą się również znaleźć informacje dotyczące dodatkowych opłat związanych z wybraną formą płatności. W związku z tym zalecanee jest stworzenie specjalnej strony informacyjnej dotyczącej płatności. Uwaga: sam zapis w regulaminie nie wystarczy, by ustawodawca uznał, że spełniłeś wymogi informacyjne.

Sklep internetowy powinien wypełnić najważniejsze kwestie informacyjne z zakresu informowania o rodzajach płatności i terminach zapłaty:

- i
nformacja o możliwych metodach płatności (przelew, karta kredytowa, gotówka itp.),
- informacja o sposobach zapłaty (np. przy odbiorze),
- informacja o wybranym przez użytkownika sposobie zapłaty i ewentualnym, dodatkowym koszcie jaki się z nią wiąże na stronie podsumowania zamówienia.


INFORMACJE O PRAWIE ODSTĄPIENIA OD UMOWY

Z dotychczasowych 10 dni odstąpienia od umowy, czas ten zostanie wydłużony do 14 dni. Prawo odstąpienia od umowy (załącznik nr 1) jak i wzór odstąpienia od umowy (załącznik nr 2) znajdują się na ostatnich stronach ustawy o prawach konsumenta. Ustawa jest dostępna do pobrania TUTAJ. Szczególna uwaga: wszelkie informacje umieszczane przez właściciela sklepu dotyczące o prawie odstąpienia od umowy muszą być zgodne z prawem.

Sklep internetowy powinien wypełnić najważniejsze kwestie informacyjne z zakresu informowania o prawie odstąpienia od umowy:

- ile czasu ma klient na odstąpienie od umowy i na jakich zasadach,
- udostępnienie wzoru odstąpienia od umowy,
- informacja o koszcie zwrotu towaru w przypadku kiedy nie może on zostać odesłany w normalnym trybie za pośrednictwem poczty,
- informacja o braku możliwości odstąpienia od umowy na podstawie art.38 ustawy,
- informacja o utracie prawa do odstąpienia od umowy w przypadku wystąpienia określonych okoliczności.

INFORMACJE O GWARANCJI I PROCESIE REKLAMACJI

W myśl nowej ustawy o prawach konsumenta, każdy właściciel sklepu internetowego ma obowiązek poinformować o tym jak przebiega proces reklamacyjny. Co ważne, musi być również podany adres e-mail na który będą spływały reklamacje (w przypadku, jeśli jest inny niż ogólny mail sklepu). Należy również opisać jak można skorzystać z gwarancji oraz wszelkich innych usług (tzw. posprzedażnych). Uwaga: jeśli istnieją sposoby na pozasądowe rozwiązania sporów, należy o tym poinformować Klientów.

Sklep internetowy powinien wypełnić najważniejsze kwestie informacyjne z zakresu informowania o gwarancji i procesie reklamacji:

- informacja o obowiązku dostarczenia towaru bez wad przez właściciela sklepu internetowego,
- adres, na który klient może wysłać reklamację,
- informacje o procedurze rozpatrywania reklamacji,
- informacja o gwarancji i o tym, jak z niej korzystać,
- informacja o usługach posprzedażnych i sposobie korzystania nich.


DODATKOWE OBOWIĄZKI INFORMACYJNE

- informacja o stosowanym przez sprzedawcę kodeksie etycznym i 
umożliwienie zapoznania się z jego zapisami (WAŻNE! Informacje te podajemy tylko w przypadku gdy przedsiębiorca stosuje w swojej działalności kodeks dobrych praktyk),
- informacje o czasie trwania umowy oraz sposobach i przesłankach jej wypowiedzenia (dotyczy umów zawieranych na czas nieoznaczony lub ulegających automatycznemu przedłużeniu),
- informacje o minimalnym czasie trwania zobowiązań klienta wynikającym z umowy (Klient przed zawarciem umowy musi być poinformowany, na jaki czas umowa jest zawierana - np. pół roku, rok itp. Musi również zostać poinformowany w jaki sposób może ją wypowiedzieć - np. do końca miesiąca ze skutkiem na koniec następnego mieisąca. Dotyczy to Sprzedawców, którzy sprzedają odpowiednie produkty),
- informacja o wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie sprzedawcy internetowego.


Potrzebujesz więcej informacji prawnych dotyczących nowej ustawy konsumenckiej? Zobacz artykuły przygotowane przez serwis Prokonsumencki.pl lub pobierz bezpłatny poradnik dla Sprzedawców.

ZAGADNIENIA TECHNICZNE


1. DODANIE CZASU REALIZACJI W DNIACH

Aby przypisać czas realizacji zamówienia wyrażony w dniach, należy wejść w edycję wybranego produktu i zmienić wartość w wyznaczonym miejscu. Jeśli przy produkcie nie został wprowadzony czas realizacji, domyślnym czasem będzie ten wprowadzony w ustawieniach podstawowych. Dotyczyć to będzie nowych produktów, które pojawią się w ofercie sklepu.

WAŻNE! Jeśli nie ma ustalonej wartości przy danym produkcie, to wartość czasu realizacji będzie pobierana z ustawień domyślnych, która w chwili obecnej wynosi 30 dni.

Czas realizacji zamówienia

Drugim sposobem jest masowa zmiana czasu realizacji zamówienia dostępna w zakładce PRODUKTY. Należy zaznaczyć produkt (jeden lub więcej) i wykonać czynność z edycji poleceń.

Czas realizacji zamówienia

2. DODATKOWE POLE TEKSTOWE POD PRZYCISKIEM POTWIERDZENIA ZAMÓWIENIA

W celu dodania uzupełniających informacji pod przyciskiem z potwierdzeniem zamówienia należy wprowadzić je w zakładce: USTAWIENIA – PODSTAWOWE USTAWIENIA USTAWIENIA ŚCIEŻKI ZAKUPOWEJ. Specjalne pole znajduje się na samym dole. Informacja wyświetlona zostanie w ostatnim kroku potwierdzenia zamówienia.

Informacja pod przyciskiem potwierdzenia zakupu 


3. AKCEPTACJA WYMOGÓW SKLEPU INTERNETOWEGO

W celu akceptacji przez Klienta wymogów stawianych przez sklep internetowy, np. dotyczący przetwarzania danych osobowych - po zmianach w prawie, Klient musi go świadomie zaakceptować. W tym celu należy dodać odpowiedni Checkbox w wybranych miejscach w sklepie.

Dlatego aby dodać Checkbox należy wejść w zakładkę WYGLĄD SKLEPU - KREATOR CHECKBOXÓW, gdzie możemy zaznaczyć opcje czy ma być obowiązkowy czy nie i gdzie powinien się wyświetlać. Następnie wprowadzamy tekst, który będzie się wyświetlał w checkboxie.

 Kreator Checkboxów





Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep!


Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Bezpieczeństwo i prawo