Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Pozycjonowanie. Korzyści i zagrożenia
Czy pozycjonowanie jest konieczne? Czasami w mniejszym, czasami w większym stopniu, ale tak. Pozycjonowanie jest konieczne do osiągnięcia przez e-sklep odpowiedniej widoczności w Google. Ale pozycjonowanie to także zagrożenia.
Czy pozycjonowanie jest konieczne?
Czasami w mniejszym, czasami w większym stopniu, ale tak. Pozycjonowanie jest konieczne do osiągnięcia przez e-sklep odpowiedniej widoczności w Google.
Ale pozycjonowanie to także zagrożenia.
Jeśli trafisz na niekompetentną firmę pozycjonującą możesz mieć spore problemy. Możesz stracić mnóstwo pieniędzy na działania, które nie przynoszą zysku. Możesz nie mieć możliwości zerwania umowy na rozsądnych warunkach. W najgorszym razie Google może nałożyć na Twoją stronę filtr, który skutecznie obniży jej widzialność w wyszukiwarce.
Oczywiście, można też zacząć pozycjonować się samemu ale to też ma swoje plusy i minusy.
Z tej części poradnika dowiesz się jak uniknąć zagrożeń związanych z pozycjonowaniem. Powiem Ci kiedy lepiej pozycjonować się samemu a kiedy wynająć agencję (i jak uchronić się przed trafieniem na osoby niekompetentne).
Kiedy wynająć agencję a kiedy pozycjonować się samemu
Prawda jest taka, że im mocniejszą masz konkurencję w Google tym trudniej będzie Ci się wypozycjonować samemu.Najprościej będzie Ci walczyć o klienta lokalnego w małych miastach. Konkurencja w tym wypadku nie będzie duża więc wejście w top 10 będzie w miarę proste. Jeśli działasz w niszy to możesz się nawet pokusić o pozycjonowanie swojego sklepu samemu.
Jeśli chcesz walczyć na większym terytorium lub Twój rynek jest wypełniony konkurentami od razu możesz sobie darować robienie czegokolwiek własnoręcznie. Nie osiągniesz dobrych wyników i tylko stracisz czas. Tutaj zaczną się też Twoje problemy z poszukiwaniem dobrej firmy pozycjonującej.
Dobra firma pozycjonująca, czyli jaka?
Zanim odpowiem na to pytanie, muszę uzmysłowić Ci jaka sytuacja panuje obecnie na rynku pozycjonowania.
Top 10 w Google na frazę "elektryczne młynki do kawy" generuje wyniki wśród których znajdziemy Allegro, 3 olbrzymie markety elektroniczne oraz porównywarki cen. "Wbicie" się na taką stronę wyników jest praktycznie niemożliwe (reklamy to inna sprawa).Pojawienie się w wynikach na mniej popularne frazy (np. "sklep z zabawkami Toruń") stanowi już mniejsze wyzwanie lecz cały czas wymaga czasu - często kilku lub nawet kilkunastu (!) miesięcy.
Problem polega na tym, że klienci najczęściej tego nie rozumieją. Żądają rezultatów, kierując się porzekadłem "płacę to wymagam". Niestety, dobre wyniki są często niemożliwe do osiągnięcia bez używania marketingu wielokanałowego (o tym za chwilę) i / lub technik niedozwolonych przez Google.
Działając pod presją rynku SEO agencje nie informują klientów jak ich strony są promowane i najczęściej próbują stąpać między "ciemną a jasną stroną mocy". Niektórzy są lepsi i udaje im się osiągać wyniki bez otrzymywania kar a inni mają sprawy w sądach.
Często stoswanymi technikami „czarnego kapelusza” są:
- preclowanie (używanie tzw. presell pages)
- katalogowanie w zbyt wielu katalogach (wielkości mogą dochodzić do tysięcy)
- używania farm linków
- masowego kupowania linków (kupowanie linków jest przez Google niedozwolone lecz kilka sztuk może pozostać niezauważone)
- wymieniania linków z innymi stronami (patrz dopisek powyżej)
- używania systemów do wymiany oraz kupowania linków
- cloakowania linków
Na tym mógłbym zakończyć tą historię ale to jeszcze nie jest koniec.
Otóż, świat się zmienia a wraz z nim Google, które w celu określenia pozycji na listach wyników bierze pod uwagę coraz większą ilością zmiennych (obecnie jest ich ponad 200). To sprawia, że aby być wysoko w Google coraz częściej trzeba korzystać m.in. z tzw. wielokanałowego marketingu zintegrowanego, który łączy w sobie wiele sposobów pozyskiwania odwiedzającego. Mówię tutaj w szczególności o marketingu treści oraz marketingu w mediach społecznościowych.
Wykorzystywanie wielu metod marketingu wzmacnia pozycję w Google ale wymaga od klienta dodatkowego wkładu środków oraz poświęcenia czasu.
Tak wygląda obecna sytuacja na rynku. Jak to się ma do pytania „jaka jest dobra firma pozycjonująca”?
Otóż dobra firma pozycjonująca to taka, która:
- otwarcie rozmawia z klientem na temat trudności w promowaniu jego strony i technik, które mają być użyte aby te problemy pokonać
- nie koncentruje się wyłącznie na klasycznym pozycjonowaniu lecz także używa innych technik marketingowych do wzmocnienia swoich działań
- ma dobry kontakt z klientem
- rozlicza się w jasny i czytelny sposób nie prowadzący do nadużyć (więcej o tym dalej w tekście)
Jak znaleźć dobrą firmę pozycjonującą
W odróżnieniu od poprzedniej, długiej sekcji, ta będzie zdecydowanie krótsza ponieważ mam tutaj tylko jedną radę, która brzmi ”zbierz opinie”.
Firmy pozycjonujące często chwalą się swoimi klientami. Nie opieraj swojej opinii jednak kontaktując się wyłącznie z nimi. Nie powiedzą Ci oni nic oprócz superlatywów. W przeciwnym razie nikt by się nimi nie chwalił.
Zamiast tego spróbuj poszukać opinii o danej firmie na forach dyskusyjnych. Spróbuj się skontaktować z obecnymi i byłymi klientami pozycjonerów. Dopytaj się o rzeczy, które wymieniłem w poprzedniej sekcji. Możesz dowiedzieć się ciekawych rzeczy.
Co powinna zwierać umowa z firmą pozycjonującą
Pamiętaj, że jeśli żądasz szybkich wyników na wysoko konkurencyjnych frazach to nie możesz oczekiwać pozycjonowania w białych rękawiczkach. Jednak nikt nie umieści w umowie klauzuli zabraniającej takich działań (nawet firmy, które tych technik nie stosują). Jest to spowodowane tym, że taki zapisek może być dla nich bardzo kosztowny jeśli Twoja konkurencja postanowi Cię usunąć z wyników podkopując Cię właśnie czarnym SEO.
Umowa powinna obowiązywać na czas nieokreślony z możliwością rezygnacji z jedno lub dwumiesięcznym okresem wypowiedzenia.
Szukaj także firm, które rozliczają się na zasadzie opłacania stałego, miesięcznego ryczałtu oraz bonusu za wyniki. Sam ryczałt jest mało motywujący a wynagrodzenie wyłącznie za wyniki może prowadzić do nadużyć i chęci szybkiego osiągnięcia zysków kosztem jakości usług (np. pozycjonowanie na nic nie warte frazy). Połączenie tych dwóch metod będzie dla Ciebie najbezpieczniejsze.
Bonus powinien być naliczany za ruch lub jako procent od sprzedaży.
Kiedy wybierzesz już odpowiednią firmę sprawdzaj jak wykonują swoją pracę. O tym, dlaczego to jest ważne i jak to robić piszę na moim blogu.
Czego dowiesz się z kolejnej części poradnika?
W kolejnej części tego poradnika będę mówił o poprawianiu użyteczności sklepów internetowych celem – oczywiście – zwiększenia sprzedaży.