Strona główna Blog Bezpieczeństwo i prawo

Prawo konsumenta - co możesz jako klient i gdzie szukać pomocy?

Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo

Prawo konsumenta gwarantuje ci ochronę w sytuacji twojego niezadowolenia z zakupów. Nieraz sam będziesz musiał przypomnieć sklepowi o tych zasadach, ale bez znajomości kodeksu, nie będziesz w stanie chronić swoich interesów.



Podstawowe prawa konsumenta


Konsument, czyli inaczej klient, jest chroniony ustawowo. Najczęściej sprawy związane z transakcjami handlowymi, których rozwiązania trzeba szukać w kodeksie cywilnym, dotyczą kwestii niezadowolenia z nabytego towaru lub po prostu sytuacji, gdy się rozmyślisz i chcesz zwrócić zakupy. Możliwość rezygnacji z transakcji jest prawem konsumenta i przysługuje każdemu podmiotowi, ale dotyczy to tylko sprzedaży internetowej. W przypadku sprzedaży stacjonarnej produkt możesz oddać tylko do reklamacji, ale nie do zwrotu. Czasem jednak sklep ma indywidualne zasady dla klientów i w imię dobrych relacji przyjmie towar od ciebie.



Prawo konsumenta do uzyskania informacji


Sklep ma obowiązek podać komplet informacji przed dokonaniem transakcji. Zanim dokonasz zakupu, przede wszystkim masz prawo jako konsument do wglądu w dane identyfikacyjne sprzedawcy. Gdy chodzi o towar, powinieneś znać:

przedmiot zakupu, koszt transakcji z dostawą i podatkiem, sposób dokonania płatności, czas i sposób dostawy, możliwość reklamacji, warunki odstąpienia od umowy, w przypadku sprzedaży internetowej, termin obowiązywania powyższych informacji.


Idąc za starym przysłowiem, że nieznajomość prawa szkodzi, bardzo często przez niedoinformowanie można stracić. Choć sprzedawca ma obowiązek udostępnić klientom regulamin sprzedaży, to nie musi cię dodatkowo edukować, jak korzystać z praw konsumenta. Warto więc być świadomym, że większość sytuacji handlowych jest uregulowana i można powołać się konkretny paragraf, nawet jeśli to nie w smak stronie sprzedającej.



Rękojmia a gwarancja


Zabezpieczenie praw konsumenta zawsze gwarantuje rękojmia, nawet w transakcjach między prywatnymi osobami, gdy nie ma możliwości uzyskania gwarancji pisemnej na towar. Rękojmia oznacza odpowiedzialność sprzedawcy za produkt, który od niego kupujesz. Poświadcza, że to, co nabywasz, wolne jest od wad fizycznych oraz obciążeń prawnych. Rękojmia jest ustawowa i jej moc obowiązuje dwa lata od chwili zakupu, a pięć lat w przypadku nieruchomości. To podstawowa różnica między nią a gwarancją, bo tę sklep daje indywidualnie na wyznaczony okres.



Prawa konsumenta – kiedy się powołać?


Masz prawo rozmyślić się z zakupu w Internecie i zwrócić towar bez podania przyczyn. Jeśli sprzedawca ci to uniemożliwia, powinieneś powołać się na swoje prawa konsumenta. Polityka danej firmy może się różnić od ustawowej, ale tylko w stronę poszerzenia przywilejów dla klienta. Sprzedawca nie może sam nakładać ograniczeń, niezgodnych z obowiązującymi prawami handlowymi Polsce. W sklepie stacjonarnym zawsze możesz złożyć reklamację i jeśli w jakiś sposób masz to utrudnione, jest to nielegalne.



Prawo konsumenta do zwrotu towaru


Możesz zwrócić  towar w ciągu 14 dni od dnia otrzymania towaru, gdy kupujesz przez Internet. Jest to jedno z twoich praw konsumenta, zwane odstąpieniem od umowy. Bardzo istotne jest to, że rezygnujesz bez obowiązku podawania przyczyn. Można się przy tym powołać na Ustawę z dnia 30 maja 2014 roku, która powstała w oparciu o dyrektywę unijną ochrony praw konsumenta.


Jak dokładnie liczyć czas, który masz na rezygnację z towaru? Jest to 14 dni kalendarzowych, czyli włączają się do tego soboty i niedziele. Termin zaczyna upływać od momentu, gdy towar wszedł w twoje posiadanie. Odstąpienie od umowy powinieneś sporządzić na piśmie i niezwłocznie przekazać do sprzedawcy. Na najważniejszy element, czyli na odzyskanie pieniędzy możesz czekać do 14 dni. Sklep przed dokonaniem przelewu zwrotnego czeka na odesłanie towaru lub może żądać od ciebie tylko dowodu wysyłki.



Prawo konsumenta – reklamacja


W przypadku, gdy produkt ma wady lub popsuł się w czasie użytkowania, można oddać go do reklamacji. Prawo konsumenta zezwala na to w ramach trwania okresu gwarancji. Sprzedawca decyduje po rozpatrzeniu, czy dokona naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację od klienta i odpowiedzieć na nią w ciągu 14 dni. Jeśli w tym terminie nie dostaniesz odpowiedzi, możesz uznać, że twoje pretensje zostały uznane. Jeśli sklep odrzuci reklamację, możesz poszukać pomocy u Rzecznika Praw Konsumenta.



Ochrona prawa konsumenta – jak uzyskać wsparcie?


Może się też zdarzyć, że sprzedawca internetowy nie zgodzi się na zwrot lub wymianę zakupionego towaru, sklep stacjonarny nie przyjmie twojej reklamacji, albo twój usługodawca obciąży cię nieuzasadnionym rachunkiem. Wtedy na pomoc wkracza odpowiedni organ, czyli Urząd Ochrony Praw Konsumenta.


W razie problemów możesz zwrócić się pisemnie do rzecznika, który na mocy swojego urzędu będzie dochodził twoich roszczeń. Czasem pomaga tylko przypomnieć sprzedawcy, o możliwości poparcia przez Rzecznika Praw Konsumenta twoich interesów i ten argument wystarcza opornej firmie do zmiany decyzji.



Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Bezpieczeństwo i prawo