Storytelling, czyli opowiedz mi o swoim sklepie internetowym
Jak wyróżnić się na rynku spośród konkurencji, podczas gdy w branży główną wartością jest najniższa cena? Czym jest marka, która buduje swoje relacje z Klientami na podstawie własnych wartości? - to zadanie dla storytellingu.
Jak marka może zbudować swoje relacje z Klientami? Jakimi innymi wartościami się kierować i jak je przedstawić szerszemu gronu? Wszystkie te aspekty to zadanie dla storytellingu.
Czym jest storytelling?
Storytelling (snucie opowieści) to nic innego, jak Twoja opowieść o firmie, skierowana do szerokiego grona. Pozwala na budowanie więzi z Klientami, poprzez przedstawienie mu prawdziwych wartości, jakimi kierujesz się, prowadząc swój sklep.
Storytelling opiera się na wykorzystaniu emocji i prawdziwych doświadczeń, ubranych w taką formę, aby była interesująca i angażowała odbiorcę do udziału w komunikacji. Jej prawidłowym skutkiem powinna być nie tylko wiedza Klienta, o firmie, ale także jego szacunek i chęć dalszego korzystania z produktów.
Wiarygodność to podstawa
W historię niewiarygodną, opartą na wymysłach, a nie doświadczeniu, nikt nie uwierzy. W efekcie, zamiast budować pozytywne relacje, może ona jedynie bardziej zaszkodzić. Dlatego warto skupić się na tym, co najważniejsze: skorzystać z doświadczeń własnych i współpracowników. Opowieść ma pochodzić z głębi serca i przekonań.
Efekt wiarygodności
Spójny przekaz, pełen osobistych emocji, ukaże Klientowi, iż za nazwą marki, kryją się prawdziwi ludzie. Za ceną - historie produktów. Pokaże, iż umieszczone na stronie internetowej zapewnienia o wysokiej jakości, to nie frazesy, tylko realne dążenia, wynikające z przekonań.
Jeśli Klient zacznie utożsamiać się z przekazem, na pewno chętniej będzie wybierał produkty właśnie Twojej firmy. Nie przerwij tylko opowieści zbyt wcześnie, a jeśli możesz: napisz ich więcej. Tylko wtedy zbudujesz prawdziwe zaufanie.
Dla kogo będzie najlepszy storytelling?
Wszechobecność tradycyjnych, kolorowych reklam sprawia, że stają się niewidoczne dla internauty - Klienci automatycznie omijają je wzrokiem. Opowieść o firmie będzie ciekawą alternatywą, podnoszącą poprzeczkę w branży e-commerce.
Pamiętaj, że celem storytellingu jest bazowanie na emocjach. Zwykłe informacje o produktach już nie wystarczają: wszyscy mogą pochwalić się wysoką jakością czy estetyką wykonania. Dlatego, jeżeli Twój sklep internetowy powstał w wyniku pasji do wybranej branży, wykorzystaj swój potencjał. Stwórz opowieść, która pokaże, dlaczego to Twój asortyment jest unikalny.
Chcesz zmienić wizerunek sprzedaży internetowej?
Jeśli nie jesteś zadowolony z powodu nagminnego wyścigu cen, będących często jedyną wartością, storytelling jest właśnie dla Ciebie. Przełam schemat. Nie rób kolejnej promocji, która przynosi małe rezultaty, tylko daj unikatowy produkt, wykonany z sercem, zaangażowaniem i wynikający z Twoich własnych przekonań. Wyraź siebie w swoim asortymencie i w opowieści o nim. Dopiero wtedy zmienisz wizerunek swojej firmy i sprzedaży online.
Jak zastosować storytelling w sklepie internetowym?
Zacznij od treści. Pomyśl, o czym chcesz napisać. Może wykonujesz swoje produkty ręcznie? W takim razie przybliż Klientom ten proces. Powiedz, dlaczego akurat taka branża jest Twoją pasją. Na pewno zyskasz tym sobie uznanie.
Skup się także na formie. Stosuj narrację, która jest spójna z Twoim sklepem: jego asortymentem, witryną i mediami społecznościowymi. Przekaż emocje, dostosuj ton wypowiedzi do każdego fragmentu historii. Dzięki temu na pewno zachwycisz Klientów, którzy przyjdą po kolejne opowieści i nowe produkty.
Gdzie umieścić opowieść?
Uzbrojony w tę wiedzę, zacznij działać, a na pewno zobaczysz pozytywne rezultaty. Do snucia opowieści możesz wykorzystać na przykład blog na swojej stronie internetowej, udostępnianym przez RedCart.
Z chęcią poznamy także Twoją opinię na temat storytellingu. Sprawdził się w Twoim przypadku tak, jak chciałeś? A może musisz coś jeszcze poprawić?