Strona główna Blog Bezpieczeństwo i prawo

PKD - sprzedaż internetowa i jej oznaczenie

Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo

Sprzedaż w internecie jest oznaczona przez ogólny kod PKD, ale przedmiot handlu musisz często dodatkowo doprecyzować. W zależności od tego, co oferujesz w sieci, musisz wybrać kolejne oznaczenia.

Sprzedaż internetowa – PKD: rejestracja sklepu


Polska Klasyfikacja Działalności w skrócie PKD wyznacza, w jakim obszarze handlu będziesz mógł się poruszać. Mimo chęci doprecyzowania profilu firmy podczas rejestracji działalności nieraz możesz się pogubić się gąszczu oznaczeń. PKD twojej firmy będzie się bezpośrednio odnosiło do przedmiotu twojego handlu w sieci, więc zastanów się, zanim wybierzesz numer. Pamiętaj, że możesz mieć kilka oznaczeń PKD, ale zawsze to pierwsze, będzie określało twój główny profil biznesowy.



Sklep internetowy - PKD


Prowadzenie w sieci sklepu jest na tyle popularne, że doczekało się własnego PKD, którego numer to 47.91Z. Rejestrując działalność wystarczy, że wpiszesz tylko kod, w następnym kroku sprecyzujesz, co dokładnie będziesz oferować. Pod PKD pasującym do handlu on-line kryje się następującą aktywność: „sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet”. Jest to bardzo ogólne stwierdzenie, ale wystarczy, byś legalnie zarejestrował sklep on-line.



Czym jest sklep internetowy według PKD?


Według Polskiej Klasyfikacji Kodów sklep internetowy ma dość szerokie pojęcie. Nie musisz mieć w prowadzonej działalności własnej platformy, możesz oferować towar tylko za pośrednictwem np. Allegro. Detaliczna sprzedaż internetowa będzie obejmować wszystko to, co twój klient zakupi widząc ofertę w sieci. Zamawiać może u ciebie towar zarówno online, jak i telefonicznie, lub za pośrednictwem poczty. Nieważne też, czy produkty którymi handlujesz, mają formę cyfrową czy fizyczną. Obydwa rodzaje podpadają pod kategorię sprzedaży towaru w sieci.



PKD dla branży motoryzacyjnej w sieci


Ze sprzedaży detalicznej on-line charakteryzowane przez ogólne PKD, wyłączone są niektóre z produktów. Osobne PKD ma sprzedaż detaliczna w sieci pojazdów samochodowych, części oraz akcesoriów. W tym przypadku wybierasz kody 45.1 oraz 45.3. Podobnie jest z motocyklami, do nich odnosi się PKD 45.40.



Sprzedaż detaliczna – PKD


Czasami trudno dokładnie znaleźć PKD pasujące do rodzaju sprzedaży, którą prowadzisz w sieci, dlatego szuka się dodatkowego kodu, który będzie jak najbliżej twojej działalności. Przyjmując najpierw ogólne znaczenie dla sprzedaży detalicznej online, musisz nieraz doprecyzować w kolejnych, co dokładnie będzie przedmiotem twojej oferty. Produkty, które musisz dokładniej opisać odpowiednim kodem PKD w sprzedaż on-line to:

  • odzież i buty – PKD 47.71.Z oraz PKD 47.72.Z,
  • kosmetyki – PKD 47.75.Z,
  • meble i oświetlenie domowego – PKD 47.59.Z,
  • zabawki i gry – PKD 47.65.Z,
  • materiały budowlane – PKD 46.73.Z,
  • karma dla zwierząt – PKD 47.76.Z.



PKD w sprzedaży hurtowej on-line


Powyższe kody dotyczyły tylko sprzedaży detalicznej. Osobną klasyfikację ma oferta hurtowa on-line. Jej podstawowy kod PKD to 46.1. W tym przypadku też musisz uzupełnić, co jest przedmiotem sprzedaży. Na przykład, jeśli sprzedajesz przez internet materiały budowlane w ilościach hurtowych, to prócz podstawowego kodu 46.1 musisz doprecyzować 46.13.Z.



PKD przy dropshippingu


Metoda sprzedaży opierająca się dropshippingu, to taka, przy której nie musisz mieć własnych magazynów, bo towar wysyłasz do klienta wprost od producenta czy innego dostawcy. Ten model jest również klasyfikowany w PKD jako zwykły sklep internetowy. Musisz tylko dokonać podziału, czy będzie to sprzedaż detaliczna, czy hurtowa i wybrać odpowiedni kod, gdy chodzi o branżę.


Można też dodać kod PKD dotyczący pośrednictwa, np. PKD 46.18.Z lub PKD 46.19.Z, wskazujące na działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów lub działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.



Jak znaleźć PKD dla działalności w internecie?


Jeśli wciąż się wahasz i nie jesteś pewien, czy kod który wybrałeś jest odpowiedni, zwróć się o pomoc do Głównego Urzędu Statystycznego. Możesz złożyć w nim elektroniczne wniosek o nadanie kodu PKD. Usługa nadania kodu dla działalności jest bezpłatna, ale trzeba czekać nawet do 30 dni na odpowiedź. Napisz, że będziesz zajmował się sprzedażą internetową i potrzebujesz właściwego PKD do profilu. Uwzględnij też, czy dopiero zaczynasz prowadzenie firmy, czy rozszerzasz działalność już istniejącą o handel online.



Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Bezpieczeństwo i prawo