10 powodów dla których klienci porzucają koszyki zakupowe
Nie pozwól, by klienci porzucali swój koszyk! Dowiedz się, co musisz wiedzieć, prowadząc sklep internetowy, by poprawić wyniki sprzedażowe.
Zatrzymanie użytkowników w sklepach internetowych jest coraz trudniejsze. Według Baymard Institude aż 70% klientów porzuca swoje koszyki przed sfinalizowaniem zakupu.
To z kolei powoduje, że sprzedawcy tracą nie tylko potencjalnych klientów, ale też czas i pieniądze, jakie zużyli na przyciągnięcie ich na swoją stronę. Jak zatrzymać przy sobie klienta? Żeby rozwiązać ten problem, musisz wpierw poznać jego przyczynę.
Przedstawiamy więc 10 najczęstszych powodów, dla których klienci porzucają swoje koszyki zakupowe!
Spis treści:
- Awaria i błędy na stronie
- Konieczność zakładania konta
- Dodatkowe koszty są za wysokie
- Problemy z opłaceniem zamówienia
- Brak zaufania do sklepu internetowego
- Długi i skomplikowany proces zakupowy
- Niewystarczające informacje o produkcie
- Za długi czas dostawy lub brak punktu odbioru
- Strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych
- Brak promocji, kuponów i ofert ograniczonych czasowo
- Podsumowanie
1. Awaria i błędy na stronie
Niestety, ten mankament nie zależy od nas. Jednak problemy z serwerem, nieopłacony hosting czy wygaśnięcie domeny powoduje, że aż 20% klientów rezygnuje z zakupu. Konsumenci są bardzo niecierpliwi. Irytować ich może nawet taka drobnostka, jak wolne działanie strony.
Jak rozwiązać awarie na stronie?
- Zainwestuj w narzędzia pozwalające na wykrywanie i rozwiązywanie problemów
- Upewnij się, że hosting posiada wystarczającą wydajność
- Regularnie monitoruj wydajność swojego serwera
- Optymalizuj zawartość strony internetowej
- Przedłużaj abonamenty terminowo
Dbanie o stan techniczny twojej strony internetowej to klucz do sukcesu. Najgorsza informacja to jej brak, dlatego informuj klientów, że jesteś świadomy awarii i nad nią pracujesz.
Przykładowy błąd 404 działania strony
2. Konieczność zakładania konta
Wymaganie od klienta rejestracji przed złożeniem zamówienia często przynosi odwrotny skutek. 2 na 10 osób z tego powodu pójdzie do konkurencji.
Powodem może być panujący trend na niepozostawianie swoich danych. Nierzadko przy rejestracji należy podać swój adres e-mail, co wiąże się z potencjalnym spamem. Ważnym elementem jest też zmarnowany czas na rejestrację.
Przyjazny Klientom sklep powinien mieć opcję dokonywania zakupów bez konieczności rejestracji. W ten sposób zmniejszysz porzucanie koszyków zakupowych przez swoich klientów.
Jak sprzedawać bez wymogu rejestracji?
- Oferuj zniżkę przy rejestracji konta
- Wymagaj tylko podstawowych danych
- Pozwól zalogować się przez konto Google lub Facebook
- Dodaj opcję zapisania interesujących produktów do ulubionych po zalogowaniu
3. Dodatkowe koszty są za wysokie
Zbyt niskie lub wysokie koszty dostawy mogą zostać negatywnie odebrane przez klientów. użytkownicy często posiadają wyznaczoną kwotę, którą chcą przeznaczyć na Twoją ofertę.
Jeśli informacja o płatnej dostawie nie zostanie podana wcześniej, może okazać się, że finalna cena jest za wysoka. Taki rodzaj dezinformacji powoduje, że aż połowa Twoich klientów zrezygnuje z zakupu.
Jak obniżyć dodatkowe koszty?
- Ujmij ukryte koszty w cenie towaru
- Zapewnij darmową dostawę od określonej kwoty koszyka
- Oferuj kilka wariantów produktu o różnej wartości, by dostosować się do budżetu klienta
- Optymalizuj koszty dostawy. Wybieraj najtańszych kurierów i negocjuj umowy z przewoźnikami
4. Problemy z opłaceniem zamówienia
Problemy z opłaceniem zamówienia często powodują, że klienci rezygnują z zakupu. Pozostawiają wtedy swoje koszyki i wydają swoje pieniądze u konkurencji.
Dlatego wdrożenie i dobre wyeksponowanie właściwych płatności jest kluczowe. Najnowszym trendem e-commerce w 2023 roku okazały się odroczone płatności.
Jak zmniejszyć problemy z opłacaniem zamówień?
- Zapewnij opcję odroczonych płatności
- Oferuj różnorodne metody płatności
- Rozważ wprowadzenie rat 0%
- Uprość proces
Różnorodne formy płatności dają klientowi wygodę i swobodę wyboru, co zwiększa jego skłonność do zakupu online.
5. Brak zaufania do sklepu internetowego
Użytkownicy nie chcą zostać oszukani. Martwią się, że ich zamówienie może nie dojechać, a ich dane ujawnione. Informacje takie jak: regulamin, polityka prywatności i cookies, a także informacje o zwrotach i reklamacjach to podstawa.
Strach przed transakcją wynika m. in. z braku odpowiedniego zabezpieczenia sklepu. Klienci martwią się kradzieżą danych z karty kredytowej i wykorzystaniem ich w niewłaściwym celu.
Jak zwiekszyć zaufanie klienta do sklepu internetowego?
- Stosuj autoryzowane płatności (np. PayU, BLIK, PayPal). Dzięki temu klient będzie bardziej skłonny sfinalizować transakcję
- Udostępnij informacje o polityce prywatności, np. w formie okienka pop-up
- Udostępnij opinie od zadowolonych klientów
- Odpowiadaj zrozumiale na zapytania
Zastosuj te 5 narzędzi do ochrony danych, aby zwiększyć zaufanie klienta"
6. Długi i skomplikowany proces zakupowy
Proces zakupowy powinien być prosty i szybki. Gdy jest on za długi, klienci się gubią i niepokoją.
Zniecierpliwieniu sprzyja zbyt dużo pól do wypełnienia w formularzach oraz automatyczne czyszczenie koszyka po upływie kilku godzin lub zmiany urządzenia.
Jak skrócić proces zakupowy?
- Dodaj sekcję „ulubione”
- Uprość formularz zamówienia
- Stwórz możliwość zapisu koszyka
- Dodaj pasek ukończenia procesu
- Pozwól na dokonanie zakupu bez rejestracji
- Zapamiętaj informacje o płatności i dostawie u zarejestrowanych użytkowników
- Wykorzystaj powiadomienia SMS i e-mail, by poinformować o potwierdzeniu zamówienia
Przykład pasku ukończenia procesu na allegro. Poprawi on doświadczenia użytkownika i usprawni proces zakupowy
7. Niewystarczające informacje o produkcie
Klienci kupując sprzęt chcą zrealizować pewną potrzebę. Wiedzą, czego oczekują od produktu. Bez udostępnienia danych klient nie ma wystarczająco dużo informacji, by podjąć decyzję.
To często prowadzi do frustracji i klient porzuca koszyk. Im mniej informacji, tym większa szansa, że klient nie będzie zadowolony z zakupu. To z kolei prowadzi do większej liczby zwrotów.
Jakie informacje uwzględnić w ofercie produktowej?
- Nazwa i opis
- Cena produktu
- Dostępność artykułu
- Zdjęcie produktowe lub film
- Możliwe warianty (np. kolor czy rozmiar)
- Opinie i oceny poprzednich użytkowników
- Ważne funkcje oraz możliwe zastosowanie
- Specyfikacje produktu wraz z jego parametrami
Dobrze przedstawiona oferta posiada jak najwięcej danych, dzięki czemu klient jest w stanie wybrać interesujący go artykuł.
8. Za długi czas dostawy lub brak punktu odbioru
E-klienci oczekują, że swoje zamówienie otrzymają następnego dnia. Zawsze dodawaj informację o szacowanym czasie dostawy. Kontaktuj się z użytkownikiem w przypadku komplikacji wysyłki. Im dłuższy czas dostawy, tym mniejsza szansa na opłacenie zamówienia.
Oferuj różnorodne sposoby dostarczenia. Od kuriera za pobraniem, przez Paczkomat Inpost po punkty odbioru typu Żabka czy stacje Orlen. Brak informacji o czasie dostawy jest niedopuszczalny.
Dzięki zróżnicowanym sposobom dostawy umożliwiasz dostosowanie procesu do preferencji klienta
9. Strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych
Szacuje się, że do 2024 roku m-commerce będzie stanowił aż 70% sprzedaży internetowej. Nie dostosowując strony względem smartphone’ów tracisz pieniądze.
Klienci internetowi są bardzo niecierpliwi, a strona, której nie da się wygodnie skrolować od razu powoduje zrezygnowanie z zakupu.
Dzięki Responsive Web Designing (RWD) masz pewność, że twoja strona zawsze będzie wyglądać dobrze. Niezależnie od urządzenia, na którym jest wyświetlana. Zobacz DEMO RWD
Popularność urządzeń przy zakupach w Polsce wg. raportu E-commerce w Polsce 2022 s. 183
Jak dostosować stronę internetową do urządzeń mobilnych?
- Oferuj płatności mobilne i szybkie logowanie za pomocą konta Google lub Facebook
- Dostosuj formularze rejestracji i okna pop-up do urządzeń mobilnych
- Wykorzystaj gesty dotykowe do poruszania się na stronie
- Zoptymalizuj grafiki i zdjęcia
- Skróć czas ładowania
- Zapewnij czytelność tekstu
- Uprość nawigację i interfejs użytkownika
- Wykorzystaj geolokalizację, by zwiększyć użyteczność strony dla użytkownika
10. Brak promocji, kuponów i ofert ograniczonych czasowo
Klient nie finalizuje transakcji? Klienci po dodaniu produktów wręcz czekają na "lepszą ofertę". W tym wypadku sprawdzą się oferty promocyjne, zniżki, czy up-selling. Proponuj bardziej atrakcyjne warianty produktów o nieco wyższej cenie.
Jakie promocje możesz wdrożyć w swoim e-sklepie?
- Rabat za rejestrację
- Oferty ograniczone czasowo
- Wyprzedaż produktów z zeszłego sezonu
- Darmowe próbki przy pierwszym zamówieniu
- Darmowa dostawa przy zamówieniu powyżej określonej kwoty
- Programy lojalnościowe, w ramach, których zbierane są punkty, które można wymieniać na nagrody
Zdobądź więcej klientów online dzięki tym przykładom promocji i zniżek dla Twojego e-sklepu
Podsumowanie
Jest wiele powodów, dla których klient mógł porzucić swój koszyk zakupowy.
10 najczęstszych powodów porzucenia koszyka zakupowego to:
- Nieprzystosowanie strony do urządzeń mobilnych
- Długi czas dostawy lub brak punktu odbioru
- Problemy z opłaceniem zamówienia
- Awaria i błędy na stronie
- Brak zaufania do sklepu
- Brak promocji
- Wysokie dodatkowe koszty
- Długi i skomplikowany proces zakupowy
- Niedostateczna ilość informacji o produkcie
- Konieczność zakładania konta przed zakupem online
Wiedza na temat porzuconego koszyka jest cennym źródłem informacji. Na platformie RedCart dzięki analizie porzuconych koszyków dowiesz się, dlaczego klient opuścił Twój sklep.
Zaawansowany raport to skuteczne zgłębienie informacji o zachowaniu konsumenta w e-sklepie. Prezentowane są dane z ostatnich dwóch godzin i z ostatnich trzech miesięcy.
Więcej informacji na ten temat oraz porady co zrobić, by uniknąć niedokończonych transakcji zobaczysz TUTAJ