Strona główna Blog Marketing i promocja

Dobór fraz kluczowych dla sklepu internetowego

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja

Każda kampania SEO, niezależnie od typu danej strony www, zawsze powinna zostać poprzedzona szczegółową analizą oraz doborem słów kluczowych.



Nie inaczej jest w przypadków sklepów internetowych, gdzie wybór odpowiednich fraz bezpośrednio przekłada się na generowane przychody. Wybór słów istotnych dla naszego biznesu już na początku działań pozwala ustalić wskaźniki KPI, czyli konkretne cele, do których będziemy dążyć w przyszłych działaniach SEO. Jest to również szansa na rozeznanie się w konkurencji, ich widoczności oraz sprawdzenie naszej pozycji w wynikach Google. Jak zatem wygląda proces doboru słów kluczowych, a przede wszystkim jak zrobić to dobrze?

Baza danych to podstawa


Pierwszym etapem w drodze do ustalenia listy słów kluczowych powinno być przygotowanie listy wszystkich podstron dostępnych w ramach Twojego sklepu online. Jeśli nie posiadasz tego typu bazy, możesz skorzystać z tzw. mapy XML. Jest to plik zawierający listę wszystkich adresów URL w obrębie danej domeny, który z reguły jest automatycznie generowany przez większość popularnych systemów CMS. Mapa XML najczęściej znajduje się pod adresem https://www.domena.pl/sitemap.xml.



mapa XML



Jeśli jednak Twój sklep jest jeszcze w trakcie budowy, a tym samym nie dysponujesz jeszcze gotową mapą XML, nic straconego! W takiej sytuacji możesz posłużyć się mapą jednego z Twoich konkurentów. Wybierz jeden lub kilka sklepów online z Twojej branży i sprawdź, czy posiadają wygenerowane mapy XML. Zauważ, że w ten sposób otrzymujesz przy okazji gotową strukturę strony, którą możesz z powodzeniem przenieść i dostosować pod wymagania swojego sklepu online.



Priorytetyzacja podstron


Posiadając gotową listę podstron dla Twojego sklepu, kolejnym etapem będzie ustalenie priorytetów, tzn. wybór stron, które są dla Ciebie kluczowe. W przypadku e-commerców będą to oczywiście kategorie oraz karty produktowe, gdyż to głównie one będą generować ruch na stronie oraz konwersje. Jeśli jednak Twoja oferta jest bardzo rozbudowana, musisz ustalić które z nich będą najważniejsze, gdyż nie będziesz w stanie odpowiednio skupić się na kilkuset lub nawet kilku tysiącach stron jednocześnie.

Właśnie dlatego warto ustalić pewne priorytety dla poszczególnych podstron i podzielić je na grupy, od tych najważniejszych, poprzez ważne, a kończąc na dodatkowych. Jak to zrobić?



Generowane przychody oraz ruch


Jak wspomniałem na wstępie, wybór właściwych słów kluczowych w dużej mierze wpływa na przyszłe przychody. W związku z tym warto sprawdzić, które podstrony w największym stopniu przyczyniają się do sprzedaży, co zrobisz korzystając z darmowego narzędzia Google Analytics. Posiadając informację, które strony wygenerowały najwięcej przychodów, będziesz w stanie określić, które z nich warto wziąć pod uwagę w najbliższych działaniach SEO.





Chcąc ustalić priorytety dla poszczególnych podstron dobrym pomysłem będzie również sprawdzenie, które z nich generują najwięcej ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Im więcej ruchu, tym większy potencjał na sprzedaż, a więc generowany zysk. W tym celu również warto skorzystać z Google Analytics, gdzie po zastosowaniu odpowiednio sortowania, otrzymujemy listę stron, które przyciągają najwięcej użytkowników z naturalnych wyników wyszukiwania.


To, które strony są najpopularniejsze, sprawdzisz również w Search Console, drugim, także w pełni bezpłatnym narzędziu Google. Po przejściu do zakładki Skuteczność, dla każdej ze stron sprawdzimy ilość kliknięć, wyświetleń, współczynnik CTR oraz średnią pozycję w wynikach wyszukiwania.





Mapowanie słów kluczowych


Po przygotowaniu listy podstron oraz ustaleniu dla nich priorytetów nadchodzi czas na najważniejsze zadanie, czyli dobór fraz kluczowych do poszczególnych adresów URL. Wybierając frazy dla danej podstrony spróbuj dopasować jedno główne, najważniejsze słowo oraz szereg dodatkowych, wspierających fraz, np. z długiego ogona. Jeśli Twoja strona zdążyła już zbudować pewną historię i widoczność SEO, warto zacząć od sprawdzenia na jakie konkretnie frazy aktualnie rankuje.


W tym celu najlepiej skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi takich jak Semstorm, Senuto lub Ahrefs. Na potrzeby dzisiejszego wpisu skorzystamy z tego ostatniego, czyli Ahrefs. Po zalogowaniu się i wpisaniu adresu URL danej strony, przechodzimy do zakładki Organiczne słowa kluczowe.





Na poniższym widoku otrzymujemy kompletną listę słów kluczowych, na które wybrana podstrona wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google, razem z szeregiem przydatnych i istotnych informacji. Sprawdzimy tutaj zarówno słowa kluczowe, a także ich popularność, aktualną (oraz historyczną) pozycję lub chociażby potencjalnie generowany ruch.





Przejrzyj otrzymaną listę słów i spróbuj dobrać te najbardziej pasujące do analizowanej podstrony. Zwróć uwagę na miesięczną liczbę wyszukiwań - im popularniejsze frazy, tym (teoretycznie) więcej ruchu będą w stanie wygenerować. Warto sprawdzić także aktualną pozycję, jeśli fraza jest już dosyć wysoko, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przy niewielkim nakładzie prac uda Ci się wbić ją do TOP10. Oczywiście nie oznacza to, że frazy, które są nieco dalej nie są warte zachodu. Słaba pozycja może być po prostu wynikiem słabej optymalizacji danej podstrony.


Z poziomu powyższego widoku sprawdzisz także jakie strony aktualnie są widoczne na topowych pozycjach Google na interesujące Cię frazy kluczowe. Po kliknięciu w przycisk SERP po prawej stronie, dostajemy listę najmocniejszych konkurentów, a dzięki kolumnie „Najlepsze słowo kluczowe” sprawdzimy czy wybrane słowo faktycznie będzie najlepsze dla danej podstrony. Jeśli tak, nie zapomnij zapisać frazy na swojej liście, a następnie przejdź do analizy kolejnego adresu URL.


To, na jakie frazy kluczowe rankują poszczególne strony Twojego sklepu, sprawdzisz także za pomocą wspomnianego już narzędzia Search Console. W zakładce Skuteczność sprawdzisz zarówno wszystkie słowa ogółem dla całej domeny, ale także przefiltrujesz je pod kątem wybranego adresu URL. Podobnie jak w przypadku Ahrefs, zwróć uwagę, które frazy generują najwięcej ruchu na stronie oraz jak przedstawiają się ich pozycje. Te, znajdujące się dosyć wysoko oraz odpowiadające za największą część ruchu, na pewno będą warte uwagi w Twojej kampanii SEO.





Long tail czyli słowa z długiego ogona


Proces wyboru dodatkowych słów kluczowych (long tail) nie będzie zbytnio różnił się od tego dla głównych fraz. Na początku pewno dobrze będzie skorzystać z listy, którą omówiliśmy sobie we wcześniejszej części tekstu. Warto dodać, że w Ahrefs w zakładce Organiczne słowa kluczowe, po kliknięciu w jedną z fraz przechodzimy do osobnej sekcji, w której znajdziemy dodatkowe, powiązane z nim słowa. Zauważ, że znajdujące się tutaj wyrażenia będą także stanowić świetną inspirację do artykułów na firmowego bloga.





Następnym narzędziem, które zalecam sprawdzić jest Planer słów kluczowych Google, który przyda się w szczególności jeśli nie posiadasz jeszcze własnej strony www, dla której można by przeglądnąć aktualne statystyki. Po wpisaniu interesującego nas słowa kluczowego otrzymujemy informacje nt. średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, trudności danej frazy, a przede wszystkim szereg propozycji na dodatkowe słowa kluczowe, które również warto wziąć pod uwagę.





Kolejnym już miejscem gdzie możemy znaleźć inspiracje dla słów kluczowych są automatyczne podpowiedzi w wyszukiwarce Google. Wpisując konkretne zapytanie Google od razu zasugeruje nam powiązane z nim popularne słowa kluczowe.





Podsumowanie


Sposobów na wybranie fraz kluczowych dla Twojego sklepu online tudzież każdej innej strony www jest całkiem sporo. Z początku zadanie to będzie pewnie trudne i czasochłonne, lecz z czasem będziesz w stanie o wiele łatwiej wybierać istotne słowa nieco kierując się własną intuicją. Na pewno warto wspomagać się dostępnymi w sieci narzędziami, które w ogromnym stopniu ułatwiają i przyśpieszają cały proces. Po jakimś czasie dobrze jest także zweryfikować wyniki dla wybranych słów kluczowych, ponieważ może zdarzyć się, że Twoja lista będzie poprawek.





Autor artykułu:

Piotr Jacek - Senior SEO Specialist

Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.



Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja