Dodatkowa prowizja na Allegro - już od 2. kwietnia
Największy serwis aukcyjny w Polsce zapowiada szereg zmian, w tym wprowadzenie prowizji od kosztów dostawy. Dodatkowo już w lutym wzrośnie prowizja od sprzedaży w kilkunastu kategoriach - czytamy w oficjalnym komunikacie Allegro.
Największy serwis aukcyjny w Polsce zapowiada szereg zmian, w tym najważniejszą z nich - wprowadzenie prowizji od kosztów dostawy. Dodatkowo już w lutym wzrośnie prowizja od sprzedaży w kilkunastu kategoriach - czytamy w oficjalnym komunikacie Allegro.
Wyższa prowizja, niższe koszty wysyłki
Do tej pory prowizja w Allegro naliczana była od sprzedaży. Zasady te zmienią się już na początku kwietnia.
Jedną ze zmian na korzyść Sprzedawców jest fakt, iż w przypadku kategorii, w których wzrosła prowizja, nie będą pobierane opłaty za wystawienie przedmiotu. Czy jest to rekompensata za tak niekorzystne dla sprzedawców zmiany? Analizując całą sytuację, okazuje się, że nie w każdym przypadku, ponieważ końcowa opłata, jaką pobiera serwis jest często wyższa niż przed zmianą regulaminu.
Zmiany dla lepszej sprzedaży?
To jednak nie wszystko, do czego muszą przyzwyczaić się użytkownicy jednego z popularnych serwisów aukcyjnych. Pojawiło się kilka nowych wytycznych, które mają wpływ na większą sprzedaż. Należą do nich m.in. kwestie takie jak:
- produkt na zdjęciu musi być zaprezentowany na białym tle,
- na zdjęciu powinien znajdować się tylko jeden wariant produktu,
- pojawił się zakaz używania znaków wodnych i napisu oraz loga marki.
To słuszna strategia, która ma na celu wprowadzenie jednego standardu dla wszystkich prezentowanych ofert. Jest to niewątpliwie bardzo dobra wiadomość dla wszystkich kupujących, ponieważ znikną kolorowe i mało czytelne aukcje. Nieco gorsza wiadomość dla sprzedawców, ponieważ dla nich oznacza to bardzo dużo pracy. A co w przypadku, jeżeli nie będziemy stosować się do powyższych wytycznych? Aukcja może zostać usunięta!
Dywersyfikacja jeszcze ważniejsza
Po raz kolejny wskazujemy na bardzo ważny aspekt, jakim jest dywersyfikacja źródeł pozyskiwania zamówień. Powinien o niej pamiętać każdy Sprzedawca prowadzący biznes internetowy. Uzależnienie się od tylko jednego kanału sprzedażowego - np. Allegro czy Amazon - może być bardzo niebezpieczne dla stabilności biznesu. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której Twoja sprzedaż internetowa opiera się w 80% tylko o jeden kanał sprzedażowy, np. aukcje internetowe. Teraz zastanów się, co może stać się z biznesem w sytuacji, gdy sprzedaż z tego kanału zostanie czasowo lub na stałe zablokowana. Może to być spowodowane kilkoma negatywnymi komentarzami lub celowym działaniem konkurencji. W większości przypadków oznacza to koniec działalności gospodarczej, ponieważ przychód w postaci pozostałych 20% zamówień nie pokryje bieżących kosztów prowadzenia takiego biznesu. Dobrze skalkulowany biznes powinien opierać się o kilka źródeł, z których codziennie spływają zamówienia do Twojej firmy. Warto w tym momencie pomyśleć o budowaniu własnej marki i zabezpieczeniu niepewnej przyszłości.
Niestety przytoczona powyżej sytuacja związania z czasową blokadą konta może się przydarzyć każdego. Jednym z powodów może być np. wejście w spór z kupującym. Niektóre serwisy prokonsumencie mają prawo do zawieszenia współpracy do czasu wyjaśnienia sprawy, co w niektórych przypadkach może potrwać nawet kilka tygodni.
Co zamiast Allegro?
Początkujący sprzedawcy obawiają się odpowiedzialności oraz wysokich kosztów związanych z własnym sklepem internetowym. Rezygnują z niego, przynajmniej na jakiś czas, na rzecz sprzedaży w marketplace'ch. Sukcesywnie wprowadzane zmiany są jednak sygnałem, iż taka decyzja jest coraz mniej opłacalna. Mając własny e-sklep sami decydujemy o treści i zdjęciach produktu, jak też nie jesteśmy zobowiązani do opłacania prowizji, być może coraz większych z każdym kolejnym rokiem. Mamy do wyboru kilka modeli sprzedaży, w tym dropshipping oferowany przez RedCart. Gotowe rozwiązanie z gotowym produktem i otwarta ścieżką rozwoju – Allegro może czuć się zagrożone.
Gdzie więc można jeszcze sprzedawać?
a) Sklep internetowy - Najkorzystniejszym sposobem jest przeniesienie sprzedaży do własnego sklepu internetowego i rozpromowanie własnej marki. Ważnym atutem jest fakt, że sklep kreujesz pod kątem swoich upodobań - nie musisz być zależny od narzucanych przez Allegro norm. Jeżeli chcesz kontynuować jednocześnie sprzedaż na największym serwisie aukcyjnym, to w sklepach internetowych RedCart dostępny jest jeden z najbardziej zaawansowanych systemów integracji z serwisem aukcyjnym Allegro. W prosty sposób wystawisz do sprzedaży wiele produktów, a nowe zamówienia trafią bezpośrednio do Panelu Sprzedawcy Twojego sklepu internetowego. Za każdym razem, gdy dojdzie do transakcji w serwisie aukcyjnym Allegro, system automatycznie zaktualizuje stan magazynowy produktu w sklepie internetowym. W przypadku sprzedaży produktu w sklepie, system może zmniejszyć ilość wystawionych produktów na Allegro, a w przypadku ostatniej sztuki nawet zakończyć trwającą aukcję.
b) Marketplace - Wykorzystaj potencjał potencjał sprzedaży wielokanałowej, to możliwość dotarcia do jeszcze szerszej grupy odbiorców! Często wystarczy zrobić dobre zdjęcie lub nagrać filmik ukazujący przedmiot, by zacząć sprzedawać! Warto korzystać z jak największej ilości platform. Przykłady:
FACEBOOK MARKETPLACE
To nowy rodzaj tablicy ogłoszeń online w ramach największego portalu social media na świecie. Sprzedawanie przedmiotów na tej platformie jest bardzo łatwe. Należy zrobić zdjęcie produktu, wpisać jego nazwę, cenę oraz opis a na sam koniec wprowadzić lokalizację i kategorię.
EBAY
eBay to największy na świecie serwis aukcji internetowych, skupiający w jednym miejscu największą ilość kupujących i sprzedających. Dzięki narzędziom dostępnym w sklepach internetowych RedCart możliwe jest wystawianie aukcji bezpośrednio z Panelu administracyjnego, a także ich pobieranie wprost do Twojego sklepu. Integracja pozwala na obsługę sprzedaży w następujących krajach: Polska, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, Francja, Belgia, Stany Zjednoczone.
CENEO
Porównywarka cen to także świetne miejsce do robienia zakupów. Ceneo to drugi co do wielkości serwis z branży e-commerce w Polsce. Transakcje objęte są Programem Ochrony Kupujących, a produkty trafiają do Strefy Polecanych Ofert, czyli trzech pierwszych pozycji na liście.
EMAG MARKETPLACE
eMAG Marketplace to platforma umożlwiiająca innym sprzedawom oferowanie swojego asortymentu w eMAG. Dzięki platformie Marketplace, klienci mają dostęp do jeszcze szerszej oferty produktów. Mimo że produkt pochodzi od zewnętrznego sprzedawcy, klienci dokonują zakupu za pośrednictwem strony internetowej eMAG. Oferty są stale monitorowane i oceniane, by spełniały standardy jakości, do jakiej przyzwyczajeni są klienci eMAG. Firma czuwa też nad bezpieczeństwem danych i transakcji.
EMPIK MARKETPLACE
Teraz na stronie empik.com możesz odnaleźć produkty sprzedawane nie tylko przez Empik, lecz także przez innych znanych sprzedawców. Wiele ofert różnych sprzedawców w jednym miejscu, czyli wygodne zakupy - tym jest właśnie marketplace. Co wyróżnia Empik Marketplace? Do 17 milionów wejść na stronę miesięcznie, 5 milionów zamówień w 2017 roku, 3 miejsce wśród sklepów internetowych w Polsce (Gemius Październik 2018), 2 miliony produktów dostępnych w ofercie.
MALL.PL MARKETPLACE
Już od 2000 r. MALL.PL zwiększa asortyment działając jednocześnie w Polsce, w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. To ponad 90 tys. produktów w ofercie, dziesiątki paczek wysyłanych dziennie, szeroki asortyment i liczne akcje promocyjne. O zadowolenie klientów dba 150 pracowników w polskiej filli oraz 450 pracowników w pozostałych krajach. Nowoczesne, europejskie centrum dystrybucji oraz polski magazyn o powierzchni ponad 9,5 tys m2 to gwarancja szybkiej wysyłki towaru.
CARREFOUR MARKETPLACE
Kolejna z platform, która daje szereg korzyści poprzez oferowany model biznesowy. Można na niej zakupić produkty sprzedawane bezpośrednio przez Carrefour, jak i przez partnerów wyselekcjonowanych przez markę.
To, co jeszcze do niedawna było szansą dla początkujących sprzedawców, dzisiaj nierzadko jest drogą do upadku. Niebezpieczne uzależnianie sprzedaży internetowej tylko od jednego kanału może być bardzo dotkliwie w skutkach. Serwisy aukcyjne wprowadzają zmiany, które dotykają przede wszystkim Sprzedawców. Warunki współpracy i sprzedaży produktów nie są już tak atrakcyjne jak jeszcze kilka lat temu, a coraz bardziej wyśrubowane warunki współpracy, do których należy się dostosować spotykają się z coraz większym niezadowoleniem ze strony Sprzedawców.