Strona główna Blog Marketing i promocja

Formularz kontaktowy na stronie - popularna opcja komunikacji z klientem

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Marketing i promocja

Formularz kontaktowy na stałe wszedł już do kanonu metod komunikacji z klientem. Dlaczego formularz powinien znaleźć się również na twojej stronie?

formularz

Formularz kontaktowy na stronie – jak działa?


Formularz kontaktowy to wygodna opcja kontaktu bez potrzeby opuszczania strony internetowej oglądanej w danym momencie przez odwiedzającego. Wpisując swoje dane oraz treść pytania w przygotowane rubryki, klient nie musi otwierać skrzynki mailowej, co upraszcza komunikację.

Zazwyczaj formularz na www jest zorientowany pionowo i umieszczony na dole strony. Możesz skorzystać z gotowego szablonu, pamiętając by w polach znajdowały się tylko niezbędne pytania – by uprościć kontakt. Do formularza powinieneś mieć przypisany firmowy adres e-mail, a wiadomości, które będą do ciebie wysłane za pośrednictwem witryny, będziesz odczytywał po zalogowaniu się na swoją skrzynkę. Z jej poziomu będziesz też odpowiadał klientowi.

Formularz kontaktowy – dlaczego jest niezbędny na twojej stronie?


Jeśli wahasz się przed dodaniem takiej opcji kontaktu na swojej stronie, to musisz zdać sobie sprawę z aktualnych zachowań konsumenckich. Wiele osób woli zadać pytanie drogą e-mailową, a formularz kontaktowy na stronie pozwala szybko to zrealizować. Ta tendencja wynika z wielu przyczyn, głównie związanych z niechęcią klienta do rozmowy ze sprzedawcą. Poza tym zadanie pytania przez formularz trwa krócej.

Kontakt po godzinach pracy


Przeglądanie stron internetowych w celu znalezienia ciekawej oferty może zacząć się popołudniem, czyli po godzinach pracy i trwać do nocy. Zazwyczaj ty też już wtedy nie jesteś on-line, a tym bardziej pod telefonem. Formularz kontaktowy pozwala na zadawanie pytań 24 h na dobę i nawet jeśli klient poczeka na odpowiedź do rana, to kontakt jest już zainicjowany. Podanie na stronie tylko numeru telefonu zniechęca potencjalnego nabywcę, który może poszukać łatwiejszej komunikacji u konkurencji.

Sposób na zbieranie leadów


Wielu przedsiębiorców formularz na stronie wykorzystuje do tego, by gromadzić dane użytkowników, którzy mogą stać się klientami. Zdarza się, że zachęca się odwiedzających stronę do wpisania danych, oferując im jakiś profit w postaci kodu rabatowego lub e-booka – co jest skuteczne.

Allegro – formularz kontaktowy do usprawnienia transakcji


Wzorem automatyzacji w stosowaniu formularzy jest Allegro, które wprowadziło opcję szybkiego kontaktowania się z poziomu strony konkretnej aukcji. Wiadomości z Allegro dzielą się na te dotyczące oferty i wtedy pod jej opisem pojawia się funkcja „Zapytaj o przedmiot”. Po finalizacji transakcji możesz skorzystać z opcji „Zadaj pytanie sprzedającemu”. Dzięki temu ustalisz status zamówienia i uzyskasz informację, gdzie znajduje się twoja przesyłka.

Facebook – formularz kontaktowy do działu technicznego


Dobrym przykładem przekierowania klienta tylko na kontakt przez formularz jest procedura na FB. Nie ma na tej platformie opcji rozmowy telefonicznej, a cały proces komunikacji jest mocno zautomatyzowany. Dzięki temu nie trzeba sztabu pracowników do obsługi infolinii. Facebook umożliwia wsparcie techniczne dla wszystkich zalogowanych użytkowników poprzez formularz kontaktowy na FB dostępny w zakładce „Pomoc i wsparcie”. Musisz tam odnaleźć opcję „Zgłoś problem”, opisać go i czekać na wskazówki lub eliminację usterki.

WordPress – formularz kontaktowy na www


Strony WordPress mają szablon dodawany poprzez wtyczkę. By dodać formularz kontaktowy na WordPress, nie musisz mieć wiedzy technicznej. Popularna wtyczka Contact Form 7 umożliwia samodzielne dodanie formularza na stronę i dodatkowo jego personalizację, by pasował estetycznie do reszty witryny.

Podsumowanie


Formularz kontaktowy na stronie jest opcją komunikacji on-line, której klienci oczekują, by w szybki sposób zadać pytania – bez konieczności przełączania zakładek. By twój formularz na www był funkcjonalny i zachęcający, dodaj jak najmniej rubryk. Coraz częściej usuwa się też CAPTCHA, bo mimo ochrony przed spamem wpływa negatywnie na samą konwersję – a kluczem jest prostota i skrócony czas kontaktu.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja