Strona główna Blog Social media

Ile kosztuje reklama na Yotube?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Social media

YouTube to serwis pozwalający na udostępnianie i oglądanie filmów, a ponadto ich komentowanie. Dzięki platformie można również generować spore zyski, wzbogacając swój kontent treściami marketingowymi. Jest to jeden z najpopularniejszych serwisów na świeci

youtube serwis


YouTube to serwis pozwalający na udostępnianie i oglądanie filmów, a ponadto ich komentowanie. Dzięki platformie można również generować spore zyski, wzbogacając swój content treściami marketingowymi. Jest to jeden z najpopularniejszych serwisów na świecie, a zainteresowanie zarabianiem za jego pośrednictwem stale rośnie. Każdy, kto chciałby promować swoje filmiki i liczyć dzięki temu na zarobek, powinien wiedzieć, ile kosztuje reklama na YT.

Jak YouTube zmienił Internet?


Przed 2005 rokiem osoby pragnące udostępniać treści video miały niewielki wybór dostępnych platform. YouTube stanowił więc rewolucję wśród wirtualnych serwisów. Jego zaletą był m.in. prosty interfejs. Każdy użytkownik pragnący udostępnić nagranie video mógł to zrobić, a jedynym wymogiem był dostęp do sieci. Wrzucane filmiki oglądała widownia z całego świata. YouTube w szybkim czasie stał się wirtualnym katalogiem treści o różnorodnej tematyce. Sprawiło to, iż obecnie serwis uważa się za kluczowy składnik internetowej kultury.

Jakie są rodzaje reklam na YT?


YouTube to nie tylko platforma dla fanów video, ale również osób pragnących wypromować swój brand. Wśród dostępnych form marketingowych należy wyróżnić m.in. reklamy displayowe. To typowe banery, które generowane są pod filmem lub po prawej stronie nagrania. Treści te nie ograniczają odtwarzanego video, zwiększając zarazem szansę na odwiedzenie promowanej strony. Kolejną formą są nakładki reklamowe. Wyświetlają się one na oglądanym materiale w graficznej lub tekstowej wersji.


Kolejny typ promocji stanowi TrueView In-Stream. To pomijalna reklama przed filmem, w jego trakcie lub po jego zakończeniu. Jeśli widz nie zdecyduje się obejrzeć reklamy, wówczas nie jest naliczana opłata za wyświetlenie. Reklama In-Stream ma podobną formę, jednak nie da się jej pominąć. Brak tej możliwości występuje także w przypadku Bumper Ads. Reklamy te trwają jednak tylko 6 sekund. Reklamy w trakcie filmu są pomijane lub też nie – w zależności od danego odbiorcy. Publikowane są one w obrębie video przekraczającego osiem minut. Ostatni typ to karty sponsorowane prezentujące produkty nawiązujące do tematyki materiału.

Jak nalicza się opłaty na YT?


YouTube stosuje różnorodne formy rozliczenia. Najpopularniejszy model to CPV – Cost Per View. Klient płaci wówczas za każde wyświetlenie całej reklamy lub zapoznanie się przez odbiorcę z jej trzydziestosekundowym fragmentem. W przypadku kampanii wizerunkowych popularne rozwiązanie stanowi model CPM – Cost Per Mile. Stosuje się go do treści TrueView i Bumper Ads. Jeśli reklama ma być triggerem działania, wówczas wykorzystywany jest CPI – Cost Per Interaction. Generowana opłata wynika z kliknięcia przekierowującego odbiorcę na daną stronę.

Ile kosztuje reklama na YT?


Trudno jednoznacznie oszacować koszt treści marketingowych udostępnianych na platformie. Wszystko zależy od możliwości finansowych przedsiębiorcy i celu działań reklamowych. Przyjmuje się, że wyświetlenie materiału promocyjnego to koszt od 5 do 15 groszy. Wśród atutów reklamy YT należy wskazać nienaliczanie opłat w przypadku nieobejrzanych treści. Jeśli więc reklamodawca dobrze określi grupę docelową kampanii, wówczas efektywność podjętych działań będzie bardzo duża, a poniesione koszty przełożą się na realne, przyszłe zyski.

Ile kosztów trzeba ponieść w przypadku poszczególnych reklam?


Warto zaznaczyć, że modele rozliczeniowe nie są jedynym czynnikiem wpływającym na ostateczny koszt kampanii. Duże znaczenie ma również forma wybranej reklamy. Szacunkowe koszty w przypadku konkretnych rodzajów to:

  • TrueView In-Stream – od 5 do 15 groszy (CPV);
  • TrueView Discovery – od 10 do 30 groszy (CPC);
  • Bumper Ads o szerokim zasięgu – od 4 do 5 zł (CMP);
  • Bumper Ads z precyzyjnym targetowaniem od 5 do 20 zł (CPM);
  • Reklamy ponad dwudziestosekundowe bez możliwości pominięcia – od 9 do 10 zł (CPM).

Jakie są inne formy reklamy na YT?


Banery i filmiki promocyjne to niejedyne sposoby na zaprezentowanie swojej marki. Wiele firm decyduje się ponadto na nawiązanie współpracy z influencerami. Koszt takiej kampanii zależy od wielu, różnorodnych czynników i trudno go jednoznacznie oszacować. Pod uwagę należy wziąć:

  • zasięgi twórcy,
  • charakterystykę grupy odbiorców,
  • wpływ Influencera na użytkowników,
  • aktywność poza YT,
  • liczbę subskrybentów.


Warto pamiętać, by wybrana osoba działała w obszarze związanym z produktem lub marką. Jeśli zatem dana firma chce wypromować sprzęt sportowy, powinna ona nawiązać współpracę z trenerem, dietetykiem, kulturystą czy znanym sportowcem. Taka kampania będzie generować największe zyski, a reklamodawca uniknie ryzyka braku reakcji odbiorców oglądających reklamę.

Jakie zalety ma reklama na YT?


YouTube pozwolił wielu markom osiągnąć szerokie zasięgi. Udostępniając treści marketingowe, brandy te mogły pozyskać nowych klientów i nawiązać trwałe relacje ze stałymi odbiorcami. Szeroki zasięg nie jest jednak jedynym wyróżnikiem reklam na YT. Użytkownicy mogą dzięki nim dokładnie sprecyzować grupę docelową oraz określić w obrębie filmów których twórców będzie generowany content marketingowy. YT jest zatem efektywniejszym rozwiązaniem niż reklamy telewizyjne. Wśród innych zalet kampanii na YouTube warto wskazać: możliwość kontroli efektów i atrakcyjne ceny.


Reklama na YT to świetny sposób na zaprezentowanie swojej marki lub wypromowanie nowego produktu. Warto jednak pamiętać, by przed udostępnieniem treści określić cel kampanii oraz grupę docelową. Takie podejście minimalizuje ryzyko dotarcia do użytkowników niezainteresowanych prezentowaną ofertą.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Social media
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Social media