Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Jak obliczyć koszty prowadzenia sklepu internetowego?

Autor: Natalia Wiszewska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Chcesz dowiedzieć się, jakie są koszty otwarcia sklepu internetowego? A może chcesz zrobić kosztorys, ale nie wiesz, jakie opłaty wziąć pod uwagę? W tym artykule dowiesz się, czym są koszty stałe i zmienne. Przedstawimy również sposoby ich obliczania.

Założenie sklepu internetowego wymaga dokładnego rozważenia kosztów. Choć biznes online może wymagać mniejszych środków na start niż sklep stacjonarny, to nadal występują koszty, które musisz wziąć pod uwagę przy planowaniu działalności gospodarczej. 

Koszty a wydatki


Zacznijmy od rozróżnienia tych dwóch terminów. W języku potocznym są one synonimami. Jednak nie znaczą tego samego. Wydatek jest związany z tzw. cash flow w firmie. Oznacza rozchód środków pieniężnych w kasie (KW) lub na rachunku bankowym (WB).

Koszt z kolei dotyczy rachunku zysków i strat. Jest to zmniejszenie aktywów lub zwiększenie zobowiązań i rezerw w określonym czasie, wyrażone w konkretnej walucie pieniężnej.

Nie każdy wydatek jest kosztem i na odwrót.

Czym są koszty stałe?


Koszty stałe to te, które nie ulegają spontanicznej zmianie ze względu na wielkość sprzedaży. Nie oznacza to, że jest to stała kwota. Koszty stałe skokowe zazwyczaj posiadają widełki cenowe.

Przykładem jest koszt zakupu platformy e-commerce. W zależności od tego ile ofert sprzedażowych zamierzasz opublikować, cena będzie niższa lub wyższa.

Przed otwarciem sklepu internetowego warto obliczyć związane z nim koszty stałe

Czym są koszty zmienne?


Przeciwieństwem kosztów stałych są koszty zmienne. Te — analogicznie -zmieniają się w zależności od wolumenu sprzedaży.  Może to być koszt przesyłki czy comiesięczny zakup niezbędnych artykułów biurowych. 

Koszty zmienne powinny być jak najdokładniej oszacowane. Dzięki temu zmniejszysz wartość niespodziewanych wydatków i kosztów

Jak obliczyć koszty stałe w sklepie online?

Zacznij od zastanowienia się, czego potrzebujesz, by założyć sklep internetowy. Gdy już będziesz miał rozpisane must-have dodaj do listy usługi, które musisz dostarczyć, by klient mógł sfinalizować transakcję oraz otrzymać towar na czas.

1. Rejestracja domeny i hostingu

Domena zakładana jest na początku działalności. Musisz liczyć się z opłatą od kilku do kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Hosting związany jest z przechowywaniem strony internetowej na serwerze. Koszty zarówno hostingu, jak i domeny są uzależnione od dostawcy.

2. Platforma e-commerce

Kolejnym kosztem jest platforma e-commerce, na której chcesz sprzedawać. Istnieje wiele platform, które pozwalają na założenie sklepu internetowego bez konieczności programowania.

Jednak w przypadku bardziej zaawansowanych programów i specjalistycznych funkcjonalności koszty są dość wysokie

Redcart oferuje gotowe szablony sklepu internetowego wraz z hostingiem i domeną już od 49 PLN miesięcznie.  Zobacz ofertę

3. Integracja z systemem płatności

Integracja z systemami płatniczymi jest niezbędna dla każdego sklepu internetowego. Koszty takiej integracji zależą od wybranego systemu płatności i mogą wynosić do kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Wybierz system płatniczy popularny wśród Twoich klientów, który zapewnia odpowiednie zabezpieczenia.

4. Wynagrodzenia dla pracowników

O ile na początku działalności nie będziesz musiał zatrudniać pracowników do marketingu, czy obsługi klienta, już od 1 dnia musisz wziąć pod uwagę opłaty za usługi księgowe.

Możesz spróbować rozliczać się samodzielnie, jednak w ten sposób narażasz się na popełnienie błędu i poniesienie zbędnych kar pieniężnych. Koszty usługi online to kwestia 50-200zł.

5. Szata graficzna sklepu internetowego

Twoja strona musi być przejrzysta, prosta i intuicyjna. Jeśli klient nie będzie w stanie szybko sfinalizować swojego zakupu, najprawdopodobniej po prostu go nie dokona.

Koszty produkcji to wszelkie koszty związane z produkcją i dostarczaniem produktów. Z kolei koszty działalności to te związanie bezpośrednio z jej prowadzeniem

Jak obliczyć koszty zmienne sklepu internetowego?


Kosztów zmiennych nie da się precyzyjnie policzyć, ponieważ z definicji nie są stałe. Można je natomiast oszacować.

Koszty logistyczne

W koszty logistyczne sklepu internetowego wchodzą:

  • Koszty obsługi zamówień
  • Koszty prowadzenia magazynu
  • Koszty transportu i wysyłki zamówień

Aby je obliczyć, musisz oszacować przewidywaną sprzedaż. Następnie znaleźć pośredników i sprawdzić cennik wysyłki paczek przy Twojej sprzedaży.

Koszty marketingu internetowego

Model PPC większości reklam online sprawia, że bez poprzednich danych nie da się ich policzyć. Możesz natomiast sprawdzić, ile jesteś w stanie wydać na reklamę i nie przekraczać tego budżetu.

Koszty zakupu towaru

Cena wyrobów nie zależy od Ciebie. Dostawca musi ując w nich swoje koszty, które również nie są stałe, takie jak prąd czy koszty sprowadzenia produktów.

W zależności od tego, jaki produkt kupujesz, cena może się zmieniać nawet co godzinę! To, co możesz zrobić, to przeliczyć przeciętny koszt zmienny. Określa on średnią cenę wyprodukowania 1 zamówienia.

Aby obliczyć średni koszt zmienny, potrzebujesz znać szacunkowe wartości kosztów zmiennych.

Jak obliczyć marżę i narzut w sklepie internetowym?


Wbrew pozorom, te terminy nieco się od siebie różnią. Dzięki obliczeniu marży dowiesz się, jaka jest różnica pomiędzy kosztem produkcji a finalną ceną towaru lub usługi.

Narzut z kolei pokazuje różnicę ceny zakupu przez Ciebie, nie klienta docelowego.


Marża różni się od narzutu punktem odniesienia.

Podsumowanie


Obliczanie kosztów otwarcia biznesu nie należy do łatwych i prostych zadań. Aby obliczyć koszty otwarcia sklepu internetowego, musisz wpierw wiedzieć, co chcesz sprzedawać oraz z kim zamierzasz podjąć współpracę.

Zastanów się, co musisz zrobić i jakich środków użyć, aby klient zamówił i otrzymał zamówienie. Najpierw zajmij się kosztami stałymi. Są dużo łatwiejsze do policzenia.

Pamiętaj, że ze względu na specyfikę kosztów zmiennych, bez wcześniejszych danych nie jesteś w stanie dokładnie określić swoich kosztów.

Autor: Natalia Wiszewska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce