Jak promować sklep internetowy?
Marketing w sklepie internetowym jest podstawą aby prowadzić aktywnie sprzedaż swoich produktów. Dowiedz się jaką moc ma marketing w e-commerce oraz jakie narzędzia są najbardziej przydatne do działań promocyjnych w internecie.
Spis treści:
Sklep internetowy, jak założyć?
Warto zaznaczyć, że chcąc założyć i prowadzić sklep internetowy nie musisz posiadać wiedzy technicznej, czy programistycznej! Korzystając z gotowych rozwiązań w modelu SaaS jak np. RedCart, otrzymujesz dostęp do pełnego oprogramowania w ramach abonamentu wraz ze wszystkimi narzędziami i wsparciem w jego obsłudze. Dowiedz się więcej.
Marketing w e-sklepie, od czego zacząć?
Na początek ważny jest plan, według którego zaczniesz działać. Określ swoją grupę docelową, a nawet stwórz własną buyer personę, czyli fikcyjną postać, która mogłaby być potencjalnie zainteresowana Twoim produktem. Tworząc jej kształt weź pod uwagę dane demograficzne, wzorce zachowań, motywacje i cele. Im bardziej jesteś szczegółowy w określaniu jej, tym łatwiej będzie CI później skierować działania marketingowe do swoich odbiorców.
E-branding
Kolejnym krokiem jest zbudowanie silnej marki - to ważne zadanie, które na Ciebie czeka przy wejściu do świata e-commerce. Zacznijmy od stworzenia pozytywnego wizerunku w Internecie - to tzw. e-branding. To on odpowiada za wizerunek i sposób odbierania naszego e-sklepu przez potencjalnych klientów.
Na e-branding składa się kilka elementów:
- Nazwa domeny sklepu (łatwa do zapamiętania, nawiązująca do działalności)
- Dobre relacje z klientami (wysoki poziom obsługi)
- Wygląd i treść strony (zadbaj by wszystko było jasne i przejrzyste)
- Wysoka jakość produktu i usług
- Obecność i marketing w internecie (social mediach)
Całość tych elementów powinna składać się na pozytywny customer experience, czyli ogół odczuć klienta przy zetknięciu się z naszą witryną.
Jak promować swój sklep internetowy?
Jest to cały zestaw działań i akcji promocyjnych mających na celu zwiększenie ruchu i konwersji w sklepie internetowym. Dokładnie przemyślana strategia marketingowa jest dziś wręcz niezbędna aby odróżnić się od konkurencji i dotrzeć do wartościowych klientów. Dobrze jest wiedzieć jakie mamy przewagi, co powoduje, że nasz sklep jest wyjątkowy?
Może to unikatowy produkt? A może doskonała obsługa klienta? Kiedy już odpowiemy sobie na te pytania, warto pod ten “wyróżnik” starannie ułożyć strategię marketingową.
Oczywiście, wiele z tych działań można wykonywać samodzielnie polegając wyłącznie na swojej kreatywności. Jednak na początku, kiedy jeszcze nie jesteś znanym sprzedawcą kluczowa okazuje się być inwestycja w płatne działania marketingowe. Ile należy wydać? Na to pytanie nie jesteśmy w stanie precyzyjnie odpowiedzieć, wszystko zależy od Twoich możliwości oraz od tego na jaką skalę zamierzasz działać. Na co na pewno warto przeznaczać budżet:
SEO - pozycjonowanie
Tutaj warto zatrzymać się na dłużej. SEO (z ang. Search Engine Optimization) są to działania optymalizujące witryny pod kątem słów kluczowych, które zapewniają uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Co jest istotne dla sklepów internetowych z punktu widzenia SEO?
- meta title - Tytuł strony głównej sklepu.
- meta decriptions - opis strony dla wyszukiwarki, który powinien zawierać treściwe informacje o sklepie, jego branży, czy danych kontaktowych.
- słowa kluczowe (meta keywords) Im bardziej szczegółowe słowa kluczowe zawarte w objętościowych tekstach, tym większa szansa na wyszukiwanie strony przez potencjalnych Klientów.
- odpowiednio dobrane treści (opisy kategorii, produktów i zdjęcia produktów) - Własne oryginalne opisy kategorii i produktów zgodne z zasadami e-marketingu. Istotne jest także pozycjonowanie poprzez zdjęcia, które jest alternatywnym sposobem na odnalezienie kolejnej grupy Klientów, wyszukujących produkty poprzez grafikę.
- przyjazne linki
- szybkość wyświetlania witryny
- moduł bloga
- zabezpieczenie SSL
Analiza trendów
Do tego posłużą Ci specjalne narzędzia analityczne (darmowe).
Google Trends - darmowe narzędzie służące do badania i wyszukiwania trendów, które pokazuje popularność wyszukiwanego hasła w Google. Możesz sprawdzić, czy trend rośnie, czy spada. Możesz również znaleźć statystyki demograficzne, powiązane tematy i podobne zapytania, które pomogą Ci lepiej zrozumieć trendy Google.
Google Analitics - to bezpłatne narzędzie śledzące, które pokazuje w jaki sposób użytkownicy korzystają z Twojej witryny. Z pomocą Google Analytics możesz dokładnie zobaczyć liczbę odwiedzających Twój sklep, skąd pochodzą, z jakiego urządzenia korzystają i wiele więcej. Warto z niego skorzystać aby mierzyć wydajność swojej witryny, możesz również sprawdzić czy twoje działania marketingowe przynoszą odpowiedni rezultat. Więcej na temat potencjału SEO w sklepie internetowym znajdziesz tutaj
Jakie formy reklamy wybrać?
Pozyskanie ruchu w sposób organiczny to niełatwe zadanie w dobie wszechobecnej konkurencji, dlatego warto na początek zainwestować w większe zasięgi.
Jakie formy reklam wybrać?
Google Ads - Jest to najefektywniejszy system reklamowy dla e-commerce. Połączenie reklam z Google Adsów i klasycznego pozycjonowania przyniesie nam wymierne korzyści. Aby zacząć korzystać z Google Ads musisz najpierw założyć darmowe konto na stronie ads.google.com.
Ile to kosztuje? Najczęściej płacimy za kliknięcie (CPC - cost per click), czyli tylko w momencie kiedy ktoś kliknie w Twoją reklamę.
Jak to działa? Wyszukując konkretną frazę w wyszukiwarce Google, w pierwszej kolejności pojawiają się treści sponsorowane. Zależnie od jakości reklamy i samej strony internetowej, a także stawki jaką zapłacimy, Twoja reklama powinna wyświetlać się użytkownikowi.
Najczęściej stosowane reklamy w Google Ads to:
- reklamy produktowe
- reklamy w wyszukiwarce
- remarketing - taktyka wyświetlania ukierunkowanych reklam osobom, które już odwiedziły Twoją witrynę lub podjęły jakieś działania. Remarketing obserwujesz za każdym razem, kiedy wyświetlają Ci się reklamy ze stron, które odwiedziłeś.
Content marketing
Jest równie istotny z punktu widzenia SEO. Marketing treści to proces formułowania wartościowych, odpowiednich przekazów - niezależnie od formy - w celu przyciągnięcia, pozyskania i zaangażowania odbiorców. Odpowiednio dobrane komunikaty mają odpowiadać na pytania użytkowników, rozwiązywać problemy oraz edukować odbiorców.
Jaka forma treści jest najbardziej wartościowa dla klienta e-sklepu?
- artykuły na blogu
- e-booki
- szczegółowe opisy i recenzje produktów
- materiały wideo
- zdjęcia i grafiki
- infografiki
Video content marketing
W erze rolek instagramowych i tiktoka można w prosty sposób wykorzystywać content wideo do zwiększania zaanagażowania odbiorców i finalnie do sprzedaży swoich produktów. Recenzje produktowe to także wysoko oglądany content na youtube. To w jakim kanale social media zdecydujesz się nagrywać wideo, zależy od Ciebie.
Pamiętaj jednak żeby nie omijać tego sposobu dotarcia do klientów. Wideo ma największy potencjał na następne lata, jako skuteczne narzędzie do sprzedaży w e-commerce. Spróbuj nagrać pierwszą rolkę na Instagram, lub pierwszego Tik-toka - to nic nie kosztuje, a może zwiększyć Twoją konwersję!
E-mail marketing
Czy wysyłasz e-maile do odwiedzających Twoją witrynę? Jeśli nie, tracisz świetną okazję do przekształcenia ich w kupujących. E-mail może być bezpośrednio używany do sprzedaży, wysyłając oferty do użytkowników, którzy np. porzucili koszyki lub od jakiegoś czasu ich nie kupowali. Pamiętaj, że regularne wysyłanie wiadomości e-mail do odbiorców (np. klienci Twojego sklepu internetowego) jest obecnie jedną z najbardziej skutecznych metod generowania sprzedaży w sklepach online.
Social media
Media społecznościowe dają nieograniczone możliwości komunikacji z klientami, oraz są miejscem, gdzie można zaprezentować w ciekawy sposób produkty oferowane w sklepie internetowym. To także jeden z najlepszych i najtańszych sposobów na marketing Twojego e-sklepu. Warto jednak pamiętać, że każda platforma rządzi się swoimi prawami, a ponadto użytkownikami są osoby np. w innym przedziale wiekowym. To właśnie z uwagi na ten fakt, ważne jest dostosowanie komunikacji do odpowiedniego kanału, oraz grupy odbiorców.
Reklamy w social mediach
- Facebook / Instagram Ads - pozyskanie zasięgu w sposób organiczny to niełatwe zadanie w czasach ogromnej konkurencji i stale zmieniających się algorytmów. Dlatego tak istotne są płatne systemy reklamowe FB/IG Ads, dzięki którym wyświetlane są treści, zdjęcia, karuzele produktowe czy wideo użytkownikom na podstawie ich lokalizacji, danych demograficznych i informacji profilowych. Ważne jest, aby na etapie konfiguracji i tworzenia konta dopilnować aspektów technicznych. Mają one ogromne znaczenie przy analizowaniu wyników skuteczności naszych działań reklamowych.
- Nie zapomnij o Pixel FB - to kilka wierszy kodu z Facebooka, które kopiujesz do sekcji nagłówka swojej witryny. Ten kod umożliwia pikselowi otrzymywanie informacji o działaniach podjętych w Twojej witrynie, aby Twoje reklamy na Facebooku były bardziej trafne i bardziej efektywne.
- Zadbaj również o Product Feed, czyli o pliki danych zawierające informacje na temat asortymentu oferowanego w Twoim sklepie internetowym. Są to dane najczęściej w formacie .xml lub .csv. Informacje zawarte w plikach wysyłane są do Google, Facebooka, porównywarek cen oraz innych witryn sprzedażowych, dlatego warto zadbać o to, aby zawierały maksymalnie dużo danych na temat produktów.
- Youtube Ads - możesz też zainwestować w pojawiające się reklamy na Youtube. Umożliwia to nawiązanie potencjalnego kontaktu z Twoimi odbiorcami. Jeżeli chodzi o formę rozliczenia to jest to CPV (cost per view), czyli koszt za wyświetlenie najczęściej 30 sekund reklamy, lub całości jeśli jest krótsza.
- Tik Tok - popularność Tik Toka rośnie w zawrotnym tempie i drzemie w nim potencjał na kolejną „dużą” platformę społecznościową, na której znajdzie się także miejsce dla firm sektora e-commerce. Jest to serwis oparty na krótkich, różnorodnych treściach wideo, często zabarwionych humorystycznie, które angażują coraz więcej osób. Zdecydowanie warto śledzić rozwój serwisu, zwłaszcza pod kątem zapowiadanych zmian oraz narzędzi skierowanych do firm e-commerce.
Podsumowanie
Marketing w sklepie internetowym to bardzo szeroki temat, z którym warto być na bieżąco. W dobie stale zmieniających się algorytmów wyszukiwarek i rosnących tendencji dla mediów społecznościowych sklepy internetowe mają dziś szerokie pole do manewru jeśli chodzi o działania promocyjne. Wykorzystaj podane wskazówki w praktyce, aby napędzić swoją sprzedaż w e-commerce!