Strona główna Blog Marketing i promocja

Jak prowadzić bloga? Poradnik krok po kroku

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja

Prowadzenie bloga to sposób nie tylko na podzielenie się wiedzą, ale też droga do realizacji wielu celów marketingowych. Jak stworzyć takie treści on-line, by spełniały swoje zadanie skutecznie?



Pomysł na bloga – jak zacząć prowadzić bloga?


Zauważyłeś, że pisanie bloga stało się popularne i chcesz dołączyć do grona sławnych blogerów. Czujesz, że to medium, będzie dla ciebie skuteczne? Twoja intuicja może być słuszna, bo kiedyś był on traktowany tylko jako internetowy pamiętniki, ale szybko okazało się, że ma niesamowity potencjał zarówno marketingowy, jak i influencerski. Forma komunikacji internetowej, jaką jest prowadzenie bloga, stała się powszechna zarówno wśród zwykłych, jak i sławnych ludzi.


Jeśli jesteś zdecydowany na rozpoczęcie swojej przygody z autorskimi wpisami, to pierwsze co musisz zrobić, to określić temat, na jaki chcesz pisać. Jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie, to masz już w połowie odpowiedź. Możesz wybrać tę dyscyplinę, albo jej aspekt, jako punkt odniesienia. Jest to bardzo częste kryterium wyboru. Jeśli nie wiesz, na jaki temat pisać, tak by ludzie chcieli to czytać, musisz sobie odpowiedzieć na parę pytań. Po pierwsze: jakie cele chcesz osiągnąć, pisząc bloga? Powody, dla których można tworzyć treści, mogą być:



  • hobbystyczne – temat, na jaki piszesz, zależy od tego, co ciebie interesuje i nie zakładasz realizacji dodatkowych celów, oprócz dzielenia się swoimi spostrzeżeniami,
  • eksperckie – chcesz się dzielić fachową wiedzą, sprawdź jednak, czy znajdziesz czytelników; najlepszym sposobem na to jest przejrzenie innych twórczości innych autorów; jeśli twój temat już jest wykorzystywany i cieszy się popularnością, możesz wejść ze swoją propozycją i starać się prześcignąć konkurencję;



jeśli ktoś pisał na ten temat, ale brak jest komentarzy na jego stronie, oznacza to, że możesz też nie znaleźć zainteresowanych, dochodowe – będziesz musiał założyć szczegółowy plan prowadzenia bloga, na którym możesz zarabiać.



Stworzenie bloga – pierwsze kroki


Określiłeś swoje plany oraz zakres tematyczny, w którym czujesz się na tyle pewny, że możesz przekazać innym coś interesującego. To bardzo ważne, bo uwaga czytelników jest kluczowa w pisarstwie on-line, które ma się stać popularne. Wiesz już też, jaki jest dla ciebie sens tego przedsięwzięcia załóżmy, że chcesz zacząć zarabiać na blogu. Po pierwsze przyjmij fakt, że realizacja takich zamierzeń nie przychodzi od razu, ale kiedy się uda, efekty są długotrwałe.

Skonkretyzuj swój komercyjny cel tak, by był mierzalny i realny, np. współpraca z dwoma firmami w pierwszym kwartale prowadzenia bloga. Następnie wypisz sobie co najmniej 10-20 tematów artykułów, które możesz na niego napisać, bo jeśli utkniesz bez weny, twoje zamierzenia spalą na panewce.



Jak założyć bloga? Blog za darmo


To zrozumiałe, że zaczynając swoją działalność w sieci, niekoniecznie chcesz lub możesz inwestować we własną płatną witrynę. Istnieją opcje stworzenia bloga za darmo na takich platformach jak Blogger, należący do Google i bardzo popularny WordPress.com. Są one na wolnej licencji i korzysta się z nich w sposób prosty i intuicyjny. Jeśli myślisz poważnie o rozwijaniu skrzydeł w blogowaniu, musisz potraktować to darmowe rozwiązanie jako tymczasowe.


Wadą ich jest to, że przestrzeń, w której publikujesz nie należy do ciebie, więc równie dobrze może zniknąć, bo właściciel platformy może ją np. przenieść. Nie masz też wpływu na interface oraz personalizację, tak by pasował do twojego stylu. Możesz skorzystać z paru szablonów, ale nie wyróżnisz się nimi, a czytelnicy też inaczej będą postrzegać artykuły na platformie amatorskiej, a inaczej na twojej własnej. Więc jeśli myślisz na poważnie o profesjonalnym blogu, rozejrzyj się z czasem za bardziej rzetelnymi opcjami publikacji treści na blogu.



Platformy do pisania bloga – wady i zalety różnych rozwiązań


Niezaprzeczalnie WordPress jest wciąż najpopularniejszą platformą do pisania blogów. Jest to wybór już dla bardziej zaawansowanych twórców, bo zakłada posiadanie własnej domeny i hostingu. Daje o wiele więcej możliwości niż darmowe szablony, ale też wymaga od ciebie więcej pracy, ze względu na konieczność cyklicznych aktualizacji. Musisz też znaleźć czas na naukę obsługi WordPressa, bo ma on więcej opcji i funkcji niż prostsze rozwiązania. W przypadku WordPressa masz do wyboru dwie opcje: płatną i bezpłatną Wodpress.com:



  • jest bezpłatny, ale przez to nie jest twoją własnością,
  • korzystasz z darmowej subdomeny,
  • wiele opcji jest do dokupienia dodatkowo,
  • mniej wtyczek i szablonów w porównaniu z płatną wersją,
  • podpięcie swojej domeny jest odpłatne,
  • ograniczone możliwości reklamowe ze względu na regulamin.




Jest to wersja na początek lub do pisania hobbystycznego, bez większych planów na rozwój.


WordPress.org:

  • jest płatny,
  • ustawisz swoją własną domeną,
  • bazuje na pełnej wersji CMS,
  • jesteś w pełni właścicielem strony,
  • ma nieograniczone możliwości szablonów i wtyczek,
  • łatwy w optymalizacji pod kątem SEO,
  • możesz stworzyć sklep poprzez instalację wtyczki.




Najprostszą aplikacją do blogowania jest aplikacja Blogger. Ma on swoje zalety i wady, ale jest to zdecydowanie amatorska opcja dla dzielenia się treścią, więc można potraktować ją testowo, jeśli nie jesteś pewien, czy wkręci cię pisanie w sieci. Jego zaletami jest to, że jest:



  • darmowy, masz subdomenę lub możesz podpiąć własną,
  • hosting masz zagwarantowany od Google,
  • możesz przenieść z czasem bloga na WordPressa, kwestia aktualizacji i inne techniczne kwestie nie są twoim zmartwieniem.


Niestety jest to bardzo uboga wersja, jeśli chodzi o np. narzędzia do edycji tekstu i nie jesteś właścicielem bloga, więc może zniknąć, jeśli właściciel, czyli Google tak zadecyduje.



Wybór nazwy i rejestracja domeny dla bloga


Jeśli wybierzesz np. WordPressa w wersji płatnej jako miejsce do swoich wpisów, to musisz zainwestować w zakup własnej domeny. Odnosić się ona będzie do adresu strony, poprzez który czytelnicy będą mogli odnaleźć cię z poziomu przeglądarki. Na tym etapie mocno zastanów się nad nazwą. Musi nawiązywać do tematyki bloga, być łatwa do zapamiętania oraz najlepiej, jak będzie intrygująca.


Oczywiście, nazwa musi być też wolna, co nie jest takie proste, bo praktycznie wszystkie domeny z nazwą jednowyrazową są już zajęte. Dowiesz się o jej statusie, wpisując swoją propozycję np. w wyszukiwarkę na stronie oferującą sprzedaż domen. Gdy klikniesz kup, pojawi się komunikat, czy jest to możliwe. Istnieją aplikacje internetowe do generowania nazw i w razie braku pomysłu, możesz poprzez nie poszukać nazwy dla siebie. Pamiętaj, by co roku odnawiać zakup swojej domeny, bo możesz ją stracić, jeśli ktoś zechce ją zająć.



Wybór hostingu dla bloga


Posiadając własną domenę, w kolejnym kroku musisz wykupić hosting. Oznacza to wgranie plików na zewnętrznym serwerze. Nie zaczniesz prowadzić profesjonalnego bloga bez wykupienia miejsca, bo to na hostingu będzie działać platforma, z której skorzystasz do jego pisania. Tę kwestię też uważnie rozważ oferty, bo od trafnego wyboru, zależy bezpieczeństwo twoich treści.

Po pierwsze sprawdź, czy aplikacja jest już na hostingu i czy działa w chmurze. Kolejną ważną kwestią jest możliwość wsparcia technicznego w zakresie działania bloga. Możesz mieć więcej pracy, gdy twój hosting nie będzie miał zainstalowanej odpowiedniej aplikacji. W tej sytuacji będziesz musiał to zrobić samodzielnie lub zlecić komuś z zewnątrz. Instalacja wiążą się z:



  • tworzeniem baz danych,
  • edycja plików,
  • konfiguracja plików.




Jeśli nie czujesz się na siłach, by samodzielne się z tym borykać, wybierz proste i sprawdzone rozwiązanie. Kieruj się przy wyborze hostingu technologią chmury, bo tradycyjny hosting może cię zawieść w ten sposób, że niespodziewanie twoja strona może przestać działać. Dzięki hostingowi w chmurze twoje dane są replikowane, więc nie istnieje obawa, że twój blog zniknie z internetu nieodwracalnie. Dobry hosting powinien też oferować ochronę przed atakami hakerów oraz wsparcie technicznie w zakresie wgrywania plików, tworzenia baz danych oraz służyć pomocą w razie awarii strony.



Tworzenie wpisów na swojego bloga


Przechodząc do meritum, najważniejsze są pisane przez ciebie treści. Jeśli nie będą tworzone właściwie, nie pomoże ani domena ze świetną nazwą, ani płatna platforma z pełnymi opcjami. Musisz od razu wiedzieć, o czym będzie pisać i mieć zawsze ustalone tematy do przodu. Pamiętaj, że twoim celem jest zdobycie jak najwięcej liczby czytelników. Niezależnie, czy chcesz tylko podzielić się swoją wiedzą, czy chcesz mieć dochód z pisania bloga, to liczba użytkowników decyduje o tym, czy strona będzie żywa. Dlatego włóż wiele staranności w tworzenie każdego wpisu i trzymaj się wysokich standardów. To, co wpływa na jakość opublikowanego artykułu to:


dobranie czytelnej czcionki, unikanie ściany tekstu poprzez dzielenie go na akapity, używanie pogrubień dla najistotniejszych informacji, tekst musi być nienaganny pod względem gramatycznym i ortograficznym.


Od strony wizualnej pamiętaj za każdym razem o dodaniu adekwatnej grafiki do tekstu. Wpływa na atrakcyjność wpisu, zaciekawia nim oraz podnosi też stronę w rankingu wyszukiwań, zwłaszcza jeśli opiszesz grafikę zgodnie z tym, do czego się odnosi treść artykułu. Możesz przy tym korzystać z banku zdjęć. Jest wiele bezpłatnych opcji, z obowiązkiem podania źródła zdjęcia. Jeśli chcesz tego uniknąć, możesz wykupić abonament i pobierać pulę swoich grafik bez konieczności podawania ich autora.



Jak często pisać na bloga?


Myśląc poważnie o rozwoju, musisz postawić na systematyczność. Jeśli twoje wpisy będą pojawiać się sporadycznie, nie będzie podstaw, by strona się rozwijała. Zanim zdążysz opublikować kolejny, czytelnicy zapomną o tobie i cały twój wysiłek pójdzie na marne. Dlatego praca blogera wymaga wysiłku, bo nie dość, że artykuły muszą być dodawane regularnie, najlepiej minimum raz na tydzień, to jeszcze każdy z nich musi być doskonale dopracowany. Wszelkie niedoróbki zostaną zauważone i zniechęcą potencjalnych czytelników.


Jeśli masz jakiś duży temat, możesz go rozbić na blok i publikować fragmentami, np. co kilka dni. To lepsze niż puszczenie od razu elaboratu, który znuży użytkowników, zanim dobrnął do końca. Warto też pisać okazjonalnie, gdy pojawi się wydarzenie warte zakomunikowania. Najlepiej w pisaniu w sieci sprawdza się dyscyplina i konsekwencja. Załóż, że publikujesz np. raz w tygodniu np. w piątek albo co dwa, trzy dni i się tego trzymaj. Jeśli przyjmiesz, że piszesz wtedy, gdy masz ochotę, twój plan się szybko posypie, bo po pierwszym entuzjazmie szybko nie zostanie nawet ślad i rzadko będziesz miał motywację.



Budowanie bazy czytelników bloga


Nigdy nie jest tak, że możesz zadowolić każdą grupę i twój blog zdobędzie popularność w każdym środowisku. Zwłaszcza jeśli zajmujesz się niszowym tematem, przed rozpoczęciem działalności pisarskiej, określ swoją grupę docelową. Zastanów się, kto mógłby być zainteresowany wiedzą, którą się dzielisz. Opisz tę osobę: podaj jej wiek, płeć wykształcenie oraz cechy charakterystyczne, jak styl życia. Cechy twojego wzorcowego użytkownika, określą profil czytelniczy, pod który możesz się ukierunkować.


Gdy już to sprecyzujesz, skoncentruj się na pisaniu konkretnie dla tej grupy poprzez dobór języka przekazu, tak by był nie tylko zrozumiały, ale również pociągający. Od początku kolekcjonuj adresy e -mail czytelników, bo z nich będziesz tworzył bazy. Uwzględnij opcję subskrypcji twojego bloga, tak by treści same wpadały cyklicznie do skrzynek zainteresowanych. Bardzo skuteczną metodą na zachętę, jest obietnica np. darmowego e-booka, czy innej wartości w zamian za zapisanie się na listę subskrybentów. Mając już grupę czytelników, dbaj o nich, odpowiadaj na komentarze, kieruj się przy wyborze tematu tym, co ich może zainteresować i co przyniesie im jakąś wartość.



Jak zarabiać na prowadzeniu bloga?


Blog, który jest napisany profesjonalnie z zachowaniem wszelkich zasad poprawności oraz z liczną rzeszą czytelników, przyciągnie reklamodawców. Będą oni widzieli potencjał do promowania swojej oferty na twojej stronie, wnioskując np. po liczbie odwiedzających ją użytkowników. Więc by zacząć liczyć dochody z prowadzenia swojego bloga, wpierw musisz parę miesięcy poświęcić na jego intensywny rozwój. Twoje zyski mogą też pochodzić z linków afiliacyjnych, które będziesz zamieszczać na swojej stronie. Innym dość popularnym i szybkim sposobem uzyskania wymiernych korzyści jest barter, czyli wymiana towarów między podmiotami.



W tej sytuacji ty poświęcasz wpis np. na recenzję danego produktu lub organizujesz konkurs wokół marki i w zamian otrzymujesz nieraz bardzo cenne produkty od firmy, z którą wszedłeś we współpracę. Umowa barterowa jest uczciwa względem ciebie, jeśli wartość produktów, które otrzymałeś, równoważy wkład pracy, jaki włożyłeś np. w napisanie tekstu. Zdecydowanie jednak najlepszą opcją jest po prostu wystawienia faktury lub podpisanie umowy o dzieło w ramach swojej współpracy z innym podmiotem.



Założenie bloga firmowego


Tworzenie autorskich artykułów w internecie dawno już wyszło poza domenę prywatnych twórców. Wielu przedsiębiorców doceniło potencjał, jaki daje ten kanał komunikacji z klientami. Jeśli więc prowadzisz firmę i masz swoją stronę, przemyśl czy nie jest to dobra szansa dla ciebie na promowanie marki. Wśród wielu zalet pisania bloga firmowego można wyróżnić m.in.

  • budowanie relacji z klientami,

  • konwersja odwiedzających w klientów,

  • tworzenie społeczności wokół twojej marki,

  • doskonałe wyniki wyszukiwań w Google, jeśli artykuły są wartościowe,

  • utrwalanie swojego wizerunku eksperta, przez co wzmacnia się zaufanie.



Zalety pisania bloga


Blog to doskonałe narzędzie do dzielenia się wiedzą oraz tworzenia społeczności wokół siebie. Jego niesłabnąca popularność, mimo większych wymagań niż przy prowadzeniu konta na social mediach, wynika z jego licznych walorów. To, że strefa pamiętnika internetowego sięga poza prywatnych twórców i na stałe wpisała się krajobraz marketingowy, wynika z ruchu, jakie osiąga blog.

Pod względem widoczności w wyszukiwarce, pozycjonuje się powoli, ale jak znajdzie się już wysoko w rankingach, utrzymuje się tam długo. Treści z niego się praktycznie nie dezaktualizują, bo użytkownik może szukać informacji poprzez wyszukiwarkę Google i znajdzie ją w twoim artykule sprzed trzech lat. Czas nie ma znaczenia, bo istotne jest, że wiedza okazała się użyteczna dla niego. Wśród innych zalet prowadzenia bloga można wskazać m.in.:



  • budowanie zaufania czytelników,
  • zbieranie ich opinii,
  • kontakt i tworzenie relacji z użytkownikami,
  • możliwość wpływu społecznego.


Prócz tego prowadzenie regularnych wpisów to sposób na zwiększenie sprzedaży oraz promocję marki, w przypadku celów marketingowych.



Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja