Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Jak sprzedawać na Amazon? Poznaj praktyczne wskazówki

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Poznanie zasad jak sprzedawać na Amazon, by było to skuteczne, wymaga więcej czasu niż w przypadku innych platform. Zobacz, jakie warunki musisz spełnić, by odnieść sukces na tym marketplace.

Dlaczego warto dowiedzieć się jak sprzedawać na Amazon?


Prowadzisz udaną działalność e-commerce w Polsce i chcesz rozszerzyć się na rynek europejski? Sprzedaż na Amazonie to jedna z lepszych opcji, by to uskutecznić. Ten serwis ma ponad 300 milionów aktywnych klientów i dostęp do ogromnej ilości potencjalnych odbiorców. Wydaje się rajem dla działalności handlowej w internecie, jest tu jednak pewien haczyk.


Amazon stawia przed sprzedawcami wysoką poprzeczkę ze względu na zasady obsługi klienta i jeśli nie poznasz ich dokładnie, to albo w ogóle nie spełnisz kryterium, by zacząć tam działalność, albo narazisz się na zablokowanie konta. Przede wszystkim ustal, czy twoja oferta wpasuje się w ustaloną formę, a jeśli nie, to zastanów się jak to zmienić.

Kto może sprzedawać na Amazon?


Amazon jest sklepem, a nie zwykła platformą, więc nie ma tu miejsca na transakcje między prywatnymi osobami. Dodatkowo sprzedaż polskich podmiotów może być realizowana tylko przez spółki ze względu na większą wiarygodność takiego przedsiębiorcy niż np. prowadzącego jednoosobową działalnością gospodarczą.

Sprzedaż na Amazonie – wskazówki przy zakładaniu konta


Do założenia konta na Amazon będziesz potrzebował kompletu firmowych dokumentów, więc przygotuj je zawczasu. Będą to:

  • kserokopia dowodu tożsamości osoby reprezentującej spółkę,
  • numer konta bankowego, który będzie służyć do rozliczania transakcji,
  • numer karty kredytowej,
  • sądowy wypis z KRS,
  • potwierdzenie miejsca zamieszkania.


Po dodaniu dokumentów ostateczna weryfikacja odbywa się za pomocą rozmowy telefonicznej albo drogą pocztową.

Wybór konta


Koszt założenia konta na Amazon jest zależny od tego, które wybierzesz. W wersji Basic unikniesz opłat, ale będziesz miał możliwość sprzedania tylko 40 produktów na miesiąc. Wersja PRO jest płatna, ale pozwala na sprzedaż nieograniczonej ilości produktów. Natomiast w przypadku obu rodzajów konta zawsze jest obecna prowizja od transakcji. Serwis udostępnia też płatne funkcje pomocne w prowadzeniu sprzedaży, a ich koszt zależy od wybranego planu.

Sprzedawanie na Amazon – prowizje serwisu


Opłaty, z jakimi musisz się liczyć prócz abonamentu za konto PRO, to prowizje w wysokości zależnej od kategorii produktu, a także samej kwoty transakcji. Ogólnie możesz przyjąć widełki 5–20%, ale pamiętaj, że stawki są zmienne. Amazon sam policzy sobie należne kwoty i twój dochód znajdzie się koncie już po ich odliczeniu.

Jak zacząć sprzedawać na Amazon?


Po rejestracji konta czeka cię intensywna praca w celu optymalizacji twojej oferty. Nie odpuszczaj na tym etapie, bo od tego zależy, czy się przebijesz. Oto lista rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę, zanim zaczniesz prezentować publicznie swój asortyment.

Oferta


Wchodząc na Amazona, znajdziesz się wśród silnej konkurencji. By lepiej dostosować ofertę do potrzeb i możliwości, możesz użyć np. narzędzia Expandica, by przeanalizować swój asortyment pod kątem m.in. obecności podobnych rzeczy na serwisie. Dane, które uzyskasz, pozwolą ci oszacować, czy masz szansę przebić się ze swoimi produktami, sprawdzić popyt i trafnie prognozować wyniki sprzedaży. W ten sposób możesz wytypować najlepszy towar ze swojej oferty i zrezygnować z tego, co rokuje raczej niskie marże.

Tworzenie listy produktów


Amazon w ramach swojego systemu grupuje produkty w listy według obranych kryteriów, np. marki, koloru czy rozmiaru. Jest to wygodne dla klientów, którzy mogą na jednej stronie porównywać analogiczne oferty od różnych sprzedawców. Do produktu przypisany jest kod kreskowy i jeśli twoja propozycja pokryje się z kodem EAN, który już istniał na stronie wcześniej, zostanie automatycznie przypisany do pierwotnej oferty, a opis produktu zostanie ci narzucony z góry.

Opis produktu


W przypadku, gdy twój towar jest unikatowy, możesz sam tworzyć opisy. Przede wszystkim postaw na konkretny tytuł, by klient szybko mógł znaleźć to, czego szuka. Zdarza się, że nazwa jest opisowa, zawierająca od razu rozmiar, kolor, markę, ale wymagania administratorów zależą od kategorii produktu. Opis może zawierać do 300 słów i musisz tam zawrzeć wszystkie istotne cechy. Musisz używać języka kraju, na którego rynek kierujesz ofertę.

Zdjęcia produktu


W przypadku części wizualnej Amazon stawia też jasne zasady. Możesz dodać maksymalnie 7 zdjęć, a główne ma być na białym tle, bez żadnych dodatków typu logo czy hasła. Na tym zdjęciu nie mogą się znaleźć elementy, które nie wchodzą w skład oferty. Pozostałe zdjęcia można wykorzystać tak, by klient miał możliwość zobaczenia detalu lub zastosowania w praktyce oferowanego produktu.

Wysyłka towaru


Amazon oferuje w zakresie wysyłki trzy opcje. Pierwsza obejmuje logistykę realizowaną przez firmę zewnętrzną, druga zwana Fulfillment by Merchant (FBM) obejmuje samodzielne pakowanie i wysyłkę przez sprzedawcę oraz Fulfillment by Amazon (FBA), czyli przerzucenie obowiązku pakowania i wysyłki na serwis.


Ta możliwość stała się bardzo popularna odkąd Amazon wprowadził obowiązek wysyłki w przeciągu 2 dni. Dla wielu stało się to wyzwaniem i by uniknąć zatrudniania dodatkowej osoby, zdecydowali się oni na FBA. Opłata za tę usługę jest naliczana indywidualnie i można zyskać dodatkowe profity, gdy się z niej skorzysta.

Jak sprzedawać na Amazon, integrując własny e-commerce?


Dodawanie ręcznie produktów na Amazon nie ma większego sensu, jeśli posiadasz gotowy sklep i włożyłeś już pracę w optymalizację opisu produktów. Możesz zsynchronizować własny e-commerce z kontem na Amazon dzięki dostępnym narzędziom i modyfikować w przyszłości ofertę jednocześnie w dwóch miejscach.

Jak sprzedawać na Amazon, by szybko odnieść sukces?


Spełnienie wymagań formalnych Amazona to za mało, żeby pojawiły się wysokie wyniki sprzedaży. Pamiętaj, że obok ciebie znajduje się mnóstwo doskonale opracowanych sklepów i jeśli chcesz z nimi konkurować, musisz włożyć w to więcej wysiłku.

Konkurencyjne ceny


Zanim dodasz cenę produktu, sprawdź, jak kształtuje się ona u konkurencji. Koszt zakupu to jeden z głównych czynników decyzyjnych wśród klientów. Dodatkowo Amazon oferuje narzędzia związane z ustalaniem cen, poczynając od spisanych reguł, które mogą dać ci jasne wytyczne, po powiadomienia cenowe czy buy box, czyli okno przeznaczone dla tych, którzy oferują najlepsze ceny.

Prezentacja oferty


Możesz jeszcze bardziej podkręcić sprzedaż, tworząc profesjonalne i wysokiej jakości opisy, z adekwatnym tytułem, użyciem słów kluczowych tak, by nie tylko informować klientów, ale również zwracać się do nich językiem korzyści.

Promocja produktów


Jako właściciel marki możesz skorzystać z opcji Produkty sponsorowane (Sponsored Products) i promować ofertę według zasad PPC (pay per click). Aby rozpocząć kampanię na Amazon, użyj narzędzi na swoim koncie w zakładce „Advertising”, a następnie „Campaign Manager”. Ustalasz tam budżet i w ciągu kilku minut możesz rozpocząć akcję promocyjną.

Poziom realizacji zamówień


Obecnie czas realizacji zamówień odgrywa kluczową rolę w zadowoleniu klienta. Dlatego monitoruj swoje zamówienia w zakładce tak, byś mógł od razu je wysyłać. Drugą sprawą jest dbanie o stany magazynowe. Brak towaru, który wystawiasz, dyskwalifikuje cię w oczach klientów i mogą wystawić ci negatywną opinię.


Monitoruj na swoje wyniki dotyczące satysfakcji klientów, które są dostępne w zakładce. Te informacje są widoczne publicznie, a klienci zwracają baczną uwagę na to jak oceniany jest sprzedawca i jakie ma wyniki.

Podsumowanie


Odpowiadając na pytanie jak sprzedawać na Amazon, by uniknąć błędów oraz szybko zacząć osiągać wysokie wyniki, musisz pamiętać, że jest to platforma, której poziom jest bardzo profesjonalny. Jeśli już się tam znajdziesz, dołóż starań, by klienci byli zadowoleni oraz ucz się optymalizować swoją ofertę, a nie zostaniesz w tyle za innymi europejskimi sprzedawcami.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce