Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Jak założyć gotowy sklep internetowy w 6 krokach?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Szukasz praktycznych wskazówek jak założyć gotowy do sprzedaży sklep internetowy? Poznaj nasz poradnik krok po kroku!

Spis treści:

Jak założyć gotowy sklep internetowy w 6 krokach?


Niezależnie od tego czy prowadzisz sklep stacjonarny, czy szukasz możliwości wejścia do e-commerce, przyda Ci się kilka wskazówek na początek. Wiele osób rezygnuje ze swojego celu w momencie, kiedy dowiaduje się o wszystkich formalnościach i kosztach, jakie trzeba wziąć pod uwagę przed faktyczną sprzedażą online. Istnieją jednak rozwiązania, które pozwalają uruchomić swój własny sklep internetowy, który będzie od razu gotowy do sprzedaży bez względu na Twoją wiedzę i umiejętności.

Z tego poradnika dowiesz się co zrobić krok po kroku, aby uruchomić sklep internetowy samodzielnie, nawet gdy jesteś początkujący.

Od czego zacząć zakładanie sklepu internetowego?


Wykorzystaj dedykowane oprogramowanie, na którym bez problemu otworzysz swój własny sklep. Możesz otworzyć sklep internetowy na własnej stronie, jak np. Wordpress, ale żeby to zrobić potrzebujesz dużego doświadczenia i umiejętności. Na początek warto skorzystać z okresu testowego, jakie najczęściej oferują platformy SaaS (Software as a Service) np. RedCart. Jest to istotne żeby dobrze poznać panel administracyjny, na którym na co dzień będziesz pracować Ty, lub Twoi pracownicy. Wybierając właściwy system, sprawdź aspekty takie jak:

  • cena abonamentu (możesz wybrać np. pakiet miesięczny lub roczny),
  • usługi jakie ma w pakiecie sklep, np. hosting i domenę,
  • ilość produktów, które możesz mieć w swoim sklepie,
  • czy istnieje prowizja od sprzedaży,
  • czy jest integracja z marketplace'ami np. Allegro,
  • czy są w cenie integracje z hurtowniami (jeśli chcesz sprzedawać też produkty od dostawców),
  • czy są integracje z płatnościami online i kurierami
  • czy w cenie jest pomoc techniczna,
  • czy są darmowe szaty graficzne,
  • czy jest regulamin i certyfikat ssl w cenie,
  • czy są wbudowane narzędzia seo i marketingowe,
  • czy możesz prowadzić z jednego konta kilka sklepów.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?


Wiesz już jaki system wybierasz i na co należy zwrócić uwagę. Czas na poradnik krok po kroku, który ułatwi stworzenie sklepu internetowego.

Krok 1 - Pomysł na swój sklep internetowy


Pierwszą niezaprzeczalnie ważną kwestią jest wybór branży i tego co chcesz zacząć sprzedawać online. Jeżeli posiadasz swój własny asortyment, masz już z góry ułatwione zadanie, jednak jeśli pomysł nie przychodzi Ci do głowy warto skorzystać z konkretnych propozycji. Możesz postawić na branżę bliską Twoim zainteresowaniom.

To sprawi, że potencjalny klient poczuje, że ma do czynienia z fachowcem w danej dziedzinie i chętniej będzie wracał do sklepu z pytaniami. Tak samo jak w przypadku tradycyjnego sklepu, e-sklep również potrzebuje dobrej obsługi klienta i pracowników z pasją do tego co sprzedają. Jeśli więc interesujesz się motoryzacją to sklep z odzieżą dziecięcą może nie być do końca dobrym wyborem.


Pamiętaj też, że jeśli Twój pomysł na sklep internetowy z jakiegoś powodu nie wypali, możesz szybko zmienić branżę i spróbować sprzedawać inny asortyment. W świecie e-commerce panuje spora elastyczność, a wybór produktów dostępnych na rynku jest bardzo szeroki.


Aby dobrze wybrać branżę do sprzedaży w internecie warto sprawdzić:

    • Raporty Gemius - znajdziesz tam aktualne trendy sprzedażowe i zachowania zakupowe konsumentów,
    • Potencjalni klienci - określ grupę docelową, lub stwórz buyer personę, która ułatwi Ci sprecyzowanie Twoich przyszłych klientów,
    • Zrób wywiad wśród rodziny i znajomych, aby dowiedzieć się co najchętniej kupują w sieci.


A może masz już wybraną branżę, ale nie możesz wyobrazić sobie twojego przyszłego sklepu? Pamiętaj, że wygląd sklepu internetowego ma olbrzymi wpływ na to jak odbierają Cię klienci i finalnie czy dokonają konwersji. Jeśli nie wiesz jak ma wyglądać Twój własny sklep online, skorzystaj z katalogu gotowych sklepów z poszczególnych branż. Możesz wybrać gotowy szablon sklepu i podejrzeć jak będzie wyglądała taka strona internetowa (live). Jeśli konkretny typ sklepu Ci się spodoba, możesz zamówić go od ręki, bez żadnych dodatkowych formalności.

Krok 2 - Skąd brać towar do sklepu internetowego?


Wiesz już jaka branża Cię interesuje, zatem trzeba pomyśleć o produktach! Oczywiście osoby posiadające towar na własność mają tę kwestię za sobą. Jeżeli jesteś twórcą, czyli samodzielnie wykonujesz produkty, do sprzedaży, sklep na pewno Ci się przyda, aby dobrze je wyeksponować i uprościć ścieżkę zakupową Twoim klientom. Można też po prostu kupić towar na handel, magazynować go we własnym zakresie i wystawiać w swoim sklepie. 


Co jeśli jednak nie mamy takiej możliwości i nie chcemy kupować towaru? Rozwiązaniem jest dropshipping, czyli sprzedaż wirtualnych produktów, które wysyła w naszym imieniu hurtownia, z którą mamy współpracę (tj. umowę). W modelu, jakim jest dropshipping nie ponosisz kosztów związanych z zakupem towaru na własność i możesz testować różny asortyment bez ryzyka pozostania z niesprzedanym towarem.


Zanim jednak zdecydujesz się na konkretne rozwiązanie, zobacz jak wygląda porównanie tych dwóch modeli handlu i zdecyduj, który jest bardziej dla Ciebie.

Dropshipping:

  • Kupujesz towar dopiero wtedy, gdy klient złoży zamówienie,
  • Korzystasz z magazynu hurtowni (brak kosztów),
  • Dostawa produktów jest w obowiązku hurtowni,
  • Masz do dyspozycji taki sam asortyment, jak inne sklepy korzystające z tej samej hurtowni (wysoka konkurencja),
  • Jesteś zależny od stanów magazynowych hurtowni, z którą współpracujesz,
  • Wysyłkę realizuje hurtownia (nie masz wpływu na jakość pakowania),
  • W niektórych przypadkach hurtownie udostępniają materiały reklamowe (trzeba o to zapytać wcześniej),
  • Hurtownia dyktuje politykę cenową,
  • Jeżeli chcesz zmienić asortyment nie jest to problematyczne (wystarczy kolejny plik XML / CSV do integracji),

Zakup towaru na własność

  • Potrzebny jest kapitał na początek, ponieważ towar musimy kupić za swoje pieniądze,
  • Wynajęcie powierzchni magazynowej (dodatkowy koszt),
  • Duża swoboda w zakupie oryginalnego asortymentu, którego nie ma nikt w internecie np. od lokalnych producentów,
  • Samodzielność w pilnowaniu stanów magazynowych
  • Samodzielne pakowanie i wysyłka paczek (przy dużej ilości zamówień możemy potrzebować wsparcia),
  • Można zbudować własny, niepowtarzalny brand, a produkty oznaczać swoim logo i materiałami reklamowymi,
  • Samodzielność w dobieraniu metod płatności i wysyłki
  • Duże ryzyko pozostania z niesprzedanym towarem


Jeżeli to dopiero Twoje początki w handlu internetowym, wybierz bezpieczniejszą opcję jaką jest dropshipping. Po pewnym czasie, gdy Twój sklep zacznie zarabiać możesz stopniowo kupować produkty na własność. Jeżeli jesteś producentem towaru, lub prowadzisz sprzedaż w sklepie tradycyjnym to pozostań przy oferowaniu własnego towaru lub dokupowaniu go na swój magazyn.

Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć zakup towaru na własność z dropshippingiem. Wówczas możesz sprzedawać główny produkt z własnego magazynu, a dodatkowe produkty komplementarne proponować klientom z dropshippingu.

Krok 3 - Rejestrowanie działalności pod sklep internetowy


Następnym krokiem jest zakładanie działalności, tak aby sprzedaż internetowa była w pełni legalna i udokumentowana. Co ważne, zanim założyć firmę musisz wiedzieć co chcesz sprzedawać. Niektóre produkty, wymagają rozliczania się z VAT lub przy ich sprzedaży konieczne jest posiadanie kasy fiskalnej. O jakich branżach mowa?

    • Branża kosmetyczna - perfumy,
    • Branża motoryzacyjna - części samochodowe,
    • Biżuteria,


Prowadzenie sklepu internetowego musi wiązać się z koniecznością zajrzenia do spisu produktów objętych VAT-em i świadomym wyborem asortymentu do sprzedaży.


Pomówmy teraz o formach działalności, z jakich możemy skorzystać rejestrując swoją firmę.

Działalność nierejestrowana


To tak zwana "firma na próbę", ponieważ nie ma konieczności formalizowania tego typu działalności. Na samym początku przygody ze sprzedażą w sieci, możemy śmiało prowadzić handel, jeżeli tylko przychód w żadnym miesiącu nie przekroczy 50% minimalnego wynagrodzenia na dany rok. (Jeżeli chcesz założyć własny sklep internetowy w 2022 roku w oparciu o działalność nierejestrowaną, Twoja kwota przychodu nie może przekroczyć 1 505 zł brutto).


Jest to opcja dla tych, którzy dopiero chcą spróbować ze swoim sklepem, chcą skupić się na promocji i sprzedaży, a nie na obowiązkach związanych z prowadzeniem działalności. A przede wszystkim to opcja dla tych, którzy nie wiedzą, czy faktycznie ich produkty zaczną się sprzedawać. Jeżeli przekroczysz połowę minimalnej kwoty na dany rok należy zarejestrować działalność w terminie 7 dni od przekroczonego progu dochodowego.


Jakie są wady i zalety działalności nieewidencjonowanej? Mamy tutaj jedynie wymóg uproszczonej ewidencji sprzedaży przy braku formalnej rejestracji. Opłacamy wówczas jedynie składkę zdrowotną, a z podatków rozliczamy się przy okazji składania PIT-u. Wadą jest tutaj niewielki przychód, oraz to, że większość hurtowni, systemów płatniczych i firm kurierskich nie chce współpracować z osobami bez firmy. Jest to jedynie opcja na start i zdecydowanie sprawdzi się np. dla osób tworzących handmade.

Jednoosobowa działalność gospodarcza


To zdecydowanie jedna z lepszych opcji na start, jeśli chcesz otworzyć sklep internetowy! W formie jednoosobowej działalności gospodarczej działasz we własnym imieniu i w sposób ciągły. Rejestrowanie działalności na siebie jest z założenia nastawione na osiągnięcie zysku i prowadzone jest w sposób zorganizowany. Aby zarejestrować firmę, należy złożyć wniosek w urzędzie gminy lub przez internet - zajmuje to nie więcej niż pół godziny. Dodatkowo prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą możemy skorzystać z pewnych ulg na start, a pamiętać należy jedynie o opłacaniu składek i podatków od działalności.

Spółka cywilna


W tej formie działalności mamy zdecydowanie niskie koszta założenia oraz możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości. Wspólnicy razem reprezentują spółkę, gdyż nie posiada ona osobowości prawnej i są nastawieni na wspólny cel gospodarczy. Do założenia takiej spółki cywilnej nie jest wymagany kapitał, a jej uczestnicy (w zakresie wykonywanej działalności) traktowani są jako przedsiębiorcy.

Krok 4 - Jaka jest najlepsza forma opodatkowania dla sklepu internetowego?


Wiemy już jaki rodzaj działalności wybrać, teraz następny krok to zastanowienie się nad przyszłą formą opodatkowania dla twojego sklepu internetowego. Do najczęściej wybieranych należą:

Ryczałt


Jest to forma dostępna dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą np. w e-commerce. Jest to jedna z bardziej atrakcyjnych opcji opodatkowania, ponieważ dla sklepów internetowych stawka podatku wynosi jedynie 3%. Zanim jednak zdecydujesz się na ryczałt, dowiedz się więcej na temat jego charakterystyki. Część branż np. motoryzacyjna nie może być rozliczana za pomocą ryczałtu.


Opodatkowanie w formie ryczałtu mogą wybrać tylko określone grupy podatników:

      • Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej rolniczej lub rolników ryczałtowych
      • Spółki cywilne i jawne, których jedynymi wspólnikami są osoby fizyczne.
      • Przedsiębiorstwa w spadku oraz spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku.


Jest to zdecydowanie korzystne rozwiązanie podatkowe dla osób, które chcą mieć raczej skromny asortyment w swoim sklepie. Ryczałt rozliczany jest na podstawie prostej ewidencji przychodów, dlatego rozbudowana księgowość nie jest tutaj potrzebna.

Zasady ogólne


To tak zwana skala podatkowa i zarazem podstawowa forma opodatkowania działalności. W tej formie opodatkowaniu podlega nasz dochód, czyli przychód minus koszty jego uzyskania. Na zasadach ogólnych przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Jest to więc opcja osób prowadzących duży sklep w internecie, który dodatkowo ponosi wysokie koszty. W ramach skali podatkowej można też korzystać z licznych ulg podatkowych. Warto wiedzieć, że po wprowadzeniu Polskiego Ładu, podatek od 2022 roku obejmuje dwa progi.

      • Pierwszy próg to 17% do kwoty 120 000 zł (należy odjąć kwotę zmniejszającą podatek),
      • Drugi próg to 32% od kwoty poniżej 120 000 zł.


W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do rozliczania się na zasadach ogólnych w branży e-commerce, zasięgnij porady księgowości.

Podatek liniowy


Stawka na podatek liniowy wynosi obecnie 19% i nie jest ona powiązana z wysokością dochodu. Wybór podatku liniowego wiąże się też z koniecznością prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Ważnym aspektem przy tej formie opodatkowania jest brak kwoty wolnej od podatku, a także nie ma możliwości korzystania z większości ulg, tak jak w przypadku np. ryczałtu.

Krok 5 - Jak powinien wyglądać sklep internetowy?


    Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży? Wygląd strony ma wpływ na pozyskanie pierwszych klientów i dokonanie zakupu w twoim sklepie. Odpowiednio dobrana platforma e-commerce, umożliwia skorzystanie z indywidualnych projektów graficznych pod Twoją branże. To jak finalnie będzie wyglądał sklep, ma ogromne znaczenie - badania dowodzą, że wystarczy kilka pierwszych sekund, aby klient ocenił czy pozostanie na stronie internetowej.


    Zanim zrobisz sklep internetowy, pamiętaj o kilku podstawowych elementach:

        • Logotyp: Twoja wizytówka w wirtualnym świecie. Powinien zawierać nazwę sklepu lub do niej nawiązać,
        • Banery reklamowe: To duże grafiki, na stronie sklepu które umieszczasz, aby poinformować o aktualnych promocjach w Twoim sklepie. Stanowią ciekawy element wizualny i podnoszą estetykę strony,
        • Informacja o firmie: nie zapomnij o dodaniu podstrony zawierającej informacje o Twojej firmie i sprzedawanym w sklepie asortymencie. Dzięki temu wpłyniesz pozytywnie proces pozycjonowania Twojego sklepu,
        • Menu: przejrzysta nawigacja w sklepie, pomoże szybciej odszukać produkty, które chce zobaczyć klient. Zadbaj żeby szczególnie górne menu zawierało czytelne elementy,
        • Boksy z produktami: klienci chętniej kupią to co widzą od razu po przejściu na stronę. Wybierz popularne produkty lub te które chcesz promować i umieść je w boksach na stronie głównej,
        • Favicona: ta mała ikonka wyświetlana na karcie przeglądarki, pomoże szybciej odszukać kartę z Twoim sklepem i wpłynie pozytywnie na budowanie świadomości marki.

    Krok 6 - Jak pozyskać pierwszych klientów?


    Biznes e-commerce nie jest tylko prowadzeniem działalności i samą sprzedażą. Otwieranie własnego sklepu internetowego nie może obejść się bez dobrze zaplanowanych działań marketingowych. Możesz promować sklep internetowy na wiele sposobów. Do najczęściej wykorzystywanych należą m.in reklamy google ads i facebook ads. Pamiętaj, że każda kampania powinna być odpowiednio zaplanowana, a w kalendarzu powinny zostać uwzględnione wszystkie najważniejsze daty dla e-commerce jak m.in Dzień Chłopaka, Black Friday, Boże Narodzenie. Do ważnych działań marketingowych należą również content i pozycjonowanie.

    Sprawdź czy Twoja platforma udostępnia np. kreator bloga, który będzie miejscem, w którym będziesz mógł promować część swoich produktów lub usług. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu dla sklepu internetowego, przeczytaj nasz poradnik.

    Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep!


    Dlaczego warto założyć sklep internetowy?


    Na pytanie dlaczego w ogóle warto założyć swój sklep internetowy odpowiedź jest prosta. E-commerce rośnie w siłę i wszystkie duże marki są widoczne w sieci. W obecnych czasach otwieranie sklepów stacjonarnych generuje wysokie koszty i jest obarczone dużym ryzykiem.

    Trendy pokazują, że założenie sklepu internetowego w 2022 roku to jeden z lepszych pomysłów na biznes. Wpływ na to mają zmienione zachowania konsumentów, szczególnie po pandemii Covid 19. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się czy spróbować swoich sił w e-commerce, przetestuj za darmo platformę RedCart i sprawdź, czy to rozwiązanie dla Ciebie.


    Życzymy powodzenia!



    Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
    Blog RedCart

    Może Cię jeszcze zainteresować

    Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce