Jak założyć sklep internetowy w 2022? Poradnik krok po kroku
Co trzeba zrobić żeby założyć własny sklep internetowy? Ile to kosztuje i jak pozyskać pierwszych klientów? Sprawdź kompletny poradnik, w którym znajdziesz krok po kroku wskazówki jak założyć własny e-biznes.
Spis treści:
Dzięki tak dynamicznemu rozwojowi technologii i automatyzacji założenie własnego e-sklepu jest bardzo proste. Cały proces możesz przeprowadzić, nie wychodząc z domu, z pozycji swojego komputera. Jeśli i Ty pragniesz dołączyć do grona szczęśliwych posiadaczy własnego internetowego biznesu, w poniższym artykule dowiesz się jak założyć sklep internetowy, ile to kosztuje i czy naprawdę się opłaca.
Czy opłaca się założyć sklep internetowy?
Rozwój rynku e-commerce jest imponujący. Możemy obserwować ten trend już od paru lat. Po wystąpieniu pandemii koronawirusa proces rozwoju w tym sektorze przyspieszył jeszcze bardziej, a ludzie jeszcze chętniej zaczęli robić zakupy w sieci. Specjaliści od sprzedaży w sieci zapowiadają stabilny wzrost na poziomie 12% nie tylko w bieżącym czasie, ale co najmniej do 2026 roku.
Gdy zdecydujesz się założyć teraz swój sklep internetowy, istnieje mniejsze ryzyko inwestycyjne niż kiedykolwiek. Korzystając z modelu dropshipping, nie ma potrzeby posiadania magazynu, cały proces wysyłek przejmuje hurtownia, z którą współpracujesz, a Ty musisz tylko zbierać zamówienia od swoich klientów i przesłać je dalej.
Obsługa nowoczesnych sklepów internetowych jest bardzo łatwa i intuicyjna, wszystkie swoje działania możesz wykonywać z poziomu jednego panelu administracyjnego, w wielu aspektach nie będzie potrzeby Twojej ingerencji, ponieważ system wykona pracę automatycznie. Biorąc pod uwagę te optymistyczne prognozy i posiadane udogodnienia, werdykt jest raczej jednoznaczny – założenie swojego sklepu internetowego jest opłacalne i warto się tym tematem zainteresować.
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego
W RedCart dostępne są różne abonamenty, w których skład wchodzi sklep internetowy, możliwość korzystania z dropshippingu i sprzedaży wielokanałowej. Pakiety są dostępne w opcji miesięcznej lub rocznej. Opcja roczna jest dodatkowo objęta rabatem nawet do 84%. Na stronie internetowej dostępne są szczegółowe informacje na temat składu i cen każdego z pakietów.
Jak założyć sklep internetowy za darmo?
Rejestracja i założenie konta w RedCart jest zupełnie bezpłatna i niezobowiązująca. Otrzymujesz również możliwość nieodpłatnego przetestowania swojego sklepu internetowego przez 14 dni. W tym czasie możesz sprawdzić wszystkie funkcje dostępne na platformie.
Zakładanie sklepu internetowego krok po kroku
Jak już mogłeś przeczytać, założenie sklepu internetowego w tak bogatych technologicznie czasach, jakie obecnie mamy, jest niesamowicie łatwe. Wybierając gotowe oprogramowanie oferowane np. przez RedCart, swój sklep uruchomisz w kilka chwil i otrzymasz dostęp do w pełni funkcjonalnego oprogramowania sklepu internetowego.
Gdzie założyć sklep internetowy?
Wybór miejsca, w którym będziesz prowadzić swój sklep internetowy, przekłada się między innymi na koszty, możliwości i ilość konsumentów. Istnieje wiele możliwości, z których można skorzystać, są to miejsca takie jak:
- Własny sklep internetowy — oferuje on dowolność w działaniach, jest w 100% dopasowany pod Twoje potrzeby.
- Allegro — ta platforma jest jedynie pośrednikiem między Tobą a Twoimi klientami, między innymi za tę funkcję pobiera się prowizję. Jeśli interesuje Cię sprzedaż na tej platformie, warto wiedzieć, że w RedCart masz do dyspozycji jedną z najlepszych na rynku integracji z Allegro. Pamiętaj jednak, że na Allegro obowiązuje Cię regulamin, więc nie do końca masz możliwość swobodnego działania.
- Sprzedaż na mediach społecznościowych takich jak np. Facebook — całość procesów reklamowych i marketingowych odbywa się na poziomie wybranego medium np. Facebooka. Zakup odbywa się już na Twojej własnej platformie sprzedażowej.
Możesz również pójść o krok dalej zdecydować się na sprzedaż we wszystkich tych miejscach na raz. Takie wielokanałowe działanie jest możliwe i naprawdę proste — wszystkim zajmujesz się z pozycji panelu Twojego sklepu w RedCart.
Zakładanie sklepu internetowego w 11 krokach:
Poznaj 11 kroków, dzięki którym dowiesz się, co musi mieć sklep internetowy.
1. Znajdź pomysł na swój biznes.
Pomysł na biznes możesz znaleźć poprzez przeprowadzenie rzetelnej analizy rynku i wybraniu swojej niszy. W wyborze zakresu działalności pomocne mogą się okazać narzędzia takie jak np. Google Trends, który służy do sprawdzania, co wyszukują internauci w przeglądarce internetowej. Możesz również wybrać branżę związaną z Twoimi zainteresowaniami. Na którąkolwiek wersję się zdecydujesz, podstawą dalszego działania jest dobry plan biznesowy i określenie budżetu.
Jeśli już zdecydowałeś, co będziesz sprzedawać w swoim sklepie, musisz założyć własną działalność gospodarczą (w przypadku sklepów internetowych polecana jest jednoosobowa działalność gospodarcza). Możesz również działać na podstawie nierejestrowanej działalności gospodarczej, jednak Twoje dochody nie mogą wtedy przekroczyć 50% średniego wynagrodzenia, a wiele hurtowni może nie chcieć podjąć z Tobą współpracy.
2. Wybierz oprogramowanie sklepu internetowego.
Na rynku mamy do wyboru oprogramowania różnego typu, jeśli chcesz sam założyć swój sklep internetowy, masz spory budżet, wiedzę z zakresu informatyki i jesteś w stanie zajmować się swoim sklepem samodzielnie, możesz wybrać oprogramowanie open source. Jeżeli nie masz doświadczenia i dużego zaplecza finansowego lepiej zdecydować się na gotowe oprogramowanie typu SaaS, jakim jest to dostępne w RedCart.
Co daje Ci gotowe oprogramowanie?
- Intuicyjny panel administracyjny;
- Najnowsze aktualizacje;
- Gotowe narzędzia i funkcje na wyciągnięcie ręki.
3. Nazwa sklepu, domena i hosting
Nazwa Twojego sklepu powinna być nieskomplikowana i łatwa do zapamiętania. Aby ułatwić internautom odnalezienie Twojego sklepu warto, aby domena była taka sama jak nazwa Twojego sklepu.
Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest hosting, czyli dzierżawa zasobów serwerowych. W gotowym oprogramowaniu RedCart opłatę za hosting opłaca się w abonamencie. Pakiety Gotowy Sklep obejmują także wykup domeny internetowej.
4. Formalności
Następnym krokiem jest dopełnienie formalności, czyli:
- Regulamin sklepu internetowego;
- Polityka prywatności;
- Rejestracja bazy danych klientów w GIODO;
- Wzory pism o odstąpienie od umowy i reklamacji;
- Informacja o sposobach zabezpieczenia oraz przetwarzania danych osobowych;
W RedCart, wraz z prawnikami, specjalizującymi się w branży e-commerce, przygotowaliśmy usługi zawierające pakiety potrzebnych Ci dokumentów. Wszystkie wymagane usługi prawne znajdziesz w Pakiecie Gotowy Sklep.
5. Model logistyczny
Zakładając swój sklep internetowy, musisz dokonać wyboru modelu logistycznego. Masz do wyboru:
- Sprzedaż własnoręcznych wyrobów;
- Sprzedaż zakupionych produktów z Twoim własnym oznakowaniem;
- Sprzedaż zakupionych wcześniej i magazynowanych produktów;
- Dropshipping, czyli współpraca z hurtownią, która magazynuje za Ciebie produkty i zajmuje się ich wysyłką.
Decydując się na dropshipping, znacznie ograniczysz koszty związane z zakupem towaru i posiadaniem własnego magazynu. W sklepie internetowym RedCart masz możliwość integracji z setkami hurtowni. Dodatkowo możliwe jest efektywne zarządzanie asortymentem sklepu oraz konfiguracja stanu magazynów w panelu administracyjnym sklepu.
6. Rachunki i faktury
Kolejnym krokiem jest wybór księgowej oraz decyzja czy będziesz wystawiać faktury, czy wydawać do zakupów paragony. Z paragonami wiąże się konieczność zakupu kasy fiskalnej. W RedCart ułatwiamy Ci życie, udostępniając narzędzia służące do wystawiania faktur bezpośrednio z panelu administracyjnego, a dzięki aplikacji Fiskalizator możliwe jest drukowanie paragonów, które generuje się w panelu Twojego sklepu.
7. Płatności online
Klienci uwielbiają mieć wybór i czuć się bezpiecznie płacąc w internecie, dlatego zadbaj, aby mogli sami wybrać dogodną dla nich formę płatności online. Prym w tym zakresie wiodą w ostatnim czasie szybkie przelewy i płatności za pomocą BLIK.
Na platformie RedCart, na zasadzie gotowej integracji są dostępne wszystkie systemy najpopularniejsze płatności, jak np. Przelewy24 lub Tpay.
8. Kurierzy i firmy przewozowe
Klienci, kupując w sklepie internetowym, oczekują szybkiego czasu realizacji zamówienia i atrakcyjnej (najlepiej darmowej) ceny dostawy. Są to dwa elementy, które mogą zdecydować o tym, czy klient w ogóle zdecyduje się na zakupy w Twoim sklepie.
Konsumenci są bardzo odmienni i mają różne potrzeby. Lubią mieć możliwość wyboru także pod względem czasu i rodzaju dostawy swoich zakupów. Sporą popularnością cieszą się obecnie osobiste odbiory przesyłek np. w specjalnych punktach odbioru lub w paczkomatach. Istnieją też osoby, które klasycznie wolą otrzymać swoją przesyłkę prosto pod drzwi.
Warto podpisać umowy z różnymi firmami przewozowymi, aby klienci mogli swobodnie dokonać najlepszego dla nich wyboru. Na platformie RedCart znajdziesz integrację ze wszystkimi najpopularniejszymi firmami kurierskimi oraz systemami punktów odbioru paczek.
9. Wygląd Twojego e-sklepu
Piękna szata graficzna jest Twoją wizytówką. Ludzie są wzrokowcami, przyciąga ich to, co ładnie się prezentuje. Atrakcyjna skórka sklepu pozwala mu się wyróżnić na tle konkurencji i zachęcić klienta do dokonania zakupu. Sam wygląd to jednak nie wszystko. Twój sklep powinien być także łatwy w obsłudze i funkcjonalny. Dobrze zaprojektowana witryna prowadzi internautę niemal za rękę w kierunku finalizacji zakupu.
Wygląd i odpowiednia prezentacja produktów znajdujących się w sklepie wpływa na konwersję, czyli ilość osób, które dokonały zakupu w stosunku do ilości osób odwiedzających Twoją witrynę.
W RedCart można skorzystać z darmowego, edytowalnego szablonu sklepu lub zamówić indywidualną szatę graficzną. Dedykowana, innowacyjna maska graficzna zapewnia m.in. zgodność z najnowszymi parametrami Google.
10. Bezpieczeństwo
Na etapie zakładania sklepu warto pomyśleć certyfikacie SSL, który zapewnia klientów o bezpiecznym szyfrowaniu danych podczas dokonywania płatności.
Pakiet Bezpieczny Sklep dostępny w RedCart zawiera zestaw dokumentów niezbędnych do prowadzenia sklepu internetowego.
O tym, czy warto zrobić zakupy w Twoim sklepie, informują klientów opinie, które mogą oni przeczytać w sieci. Wielu internautów sprawdza opinie przed zakupem, aby się potocznie mówiąc nie naciąć na nieuczciwego sprzedawcę. Warto dać więc swoim klientom możliwość pozostawienia opinii o dostępnych towarach i sklepie.
Posiadając sklep na platformie RedCart, masz możliwość udostępnienia swoim klientom funkcji zamieszczania komentarzy dla produktów. Możesz też korzystać z najpopularniejszych serwisów do zbierania rekomendacji i opinii na temat sklepów np. Ceneo.
11. Mobilna wersja sklepu
Wielu internautów odchodzi od korzystania z komputerów na rzecz smartfonów. Ludzie mają je przy sobie praktycznie cały czas, więc bez trudu mogą z ich poziomu robić również zakupy. Aby sprostać potrzebom konsumentów, musisz pamiętać o tym, że Twój sklep powinien odpowiednio wyświetlać się na smartfonach. Dodatkowo najnowsze algorytmy wyszukiwarki Google chętniej pokazują strony, które są dostosowane do urządzeń mobilnych.
Reklama Twojego sklepu internetowego
Aby ściągnąć ruch do swojego nowego sklepu internetowego, musisz odpowiednio go zareklamować. W tym celu możesz wykorzystać z narzędzi dostępnych w sklepie albo poza nim. W ramach reklamy możesz:
- Prowadzić własnego bloga;
- Posiadać konta w serwisach społecznościowych i tworzyć więź z klientami, pokazywać im produkty dostępne w Twoim sklepie;
- Organizować konkursy czy rozdania.
- Dodawać gratisy do zakupów;
- Oferować darmową dostawę.
Jeśli zechcesz sprawdzić, czy Twoje działania osiągają zamierzone efekty, możesz wykorzystać do tego celu np. Google Analytics.
Jak założyć sklep internetowy — podsumowanie
W powyższym artykule przedstawione zostały podstawowe kroki, które należy wykonać, aby założyć swój sklep internetowy. Są one oczywiście tylko propozycją, może Ty będziesz mieć inny pomysł na rozpoczęcie swojej działalności? W każdym razie możesz potraktować ten artykuł jako pewnego rodzaju podpowiedź.
Podsumowując:
- Znajdź pomysł na swój sklep;
- Wybierz najodpowiedniejsze dla Ciebie oprogramowanie;
- Dopełnij wszelkich formalności;
- Wybierz swój model logistyczny;
- Skonfiguruj swój sklep;
- Zdecyduj, na jakich kanałach będziesz prowadzić swoją sprzedaż. Możesz również postawić na działanie wielokanałowe.
- Zbuduj swoją społeczność i grupę odbiorczą poprzez pozycjonowanie, bloga czy udzielanie się na grupach.