Strona główna Blog Social media

Jak zarabiać na YT? Zdobądź duże dochody z prowadzenia vloga

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Social media

Wiele osób zadaje sobie pytanie: „Jak zarabiać na YouTube?”. Przede wszystkim trzeba mieć dobry pomysł i spełniać zasady wyznaczone przez sam serwis. Dowiedz się więcej o monetyzacji swojego kanału YT.

Zarabianie na YouTube – sposób na nieprzeciętne dochody


Współcześnie mamy coraz więcej możliwości zdobycia dochodu za pomocą internetu. Jednym z nich jest zarabianie na YouTube. Jeśli masz pomysł na nagranie cyklu ciekawych filmów, rozważ założenie vloga na najpopularniejszym serwisie. Gdy zdobędziesz widownię, otworzy się przed tobą perspektywa monetyzacji twojej twórczości. Jest wielu youtuberów – zarówno w Polsce, jak i na świecie – dla których jest to główne źródło dochodu. Oczywiście wysokie zarobki nie przychodzą z dnia na dzień, ale dzięki sprawdzonym metodom można szybciej wskoczyć na wyższy pułap i uniknąć błędów początkujących streamerów. 

Zarabianie na YouTube dzięki swojej pasji


Najrozsądniej byś rozpoczął przygodę z własnym kanałem na YT, obstawiając temat, który naprawdę cię interesuje i na którym znasz się lepiej niż przeciętna osoba. Tylko w ten sposób uda ci się zaciekawić odbiorców i zachęcić ich do subskrypcji. Plusem prowadzenia kanału związanego z twoją pasją jest to, że dalsze pogłębianie wiedzy na ten temat sprawi ci radość i satysfakcję, co będzie widoczne dla odbiorców. Przykładem są kanały historyczne lub publicystyczne, wymagające dużej wiedzy od twórców, ale pełne autentycznego zaangażowania w ich przekazie. Jeśli i ty wytypujesz dobry temat i przyłożysz się do jego prezentacji, to po pewnym czasie zyskasz wśród publiczności status eksperta.

Jak zacząć nagrywanie na YouTube?


Najlepiej już od pierwszego odcinka wyjdź z czymś konkretnym, co zainteresuje widzów do tego stopnia, że będą chcieli więcej i zasubskrybują twój kanał. Ważną wskazówką jest to, by nie brnąć w ogólnie rozumianą rozrywkę, bo jej jest zdecydowany przesyt i trudno wyróżnić się spośród innych twórców. Z drugiej strony kanały lifestylowe mają doskonałe wyniki, więc jeśli umiesz przebić się przez konkurencję, startuj śmiało. Tworząc eksperckie filmiki ze swojej niszowej branży, masz większe szanse na zdobycie zaangażowanej społeczności, która poszukuje wartościowej treści.

Czy mały kanał na YT może być opłacalny?


Natłok sprzecznych informacji z mainstreamowych źródeł oraz wysyp fake newsów powoduje, że ludzie przestają ufać takiemu przekazowi na rzecz indywidualnych mediów. Przykładem są nawet decyzje zakupowe. O wiele częściej pozytywna recenzja vlogera zadziała skuteczniej niż zwykła reklama, w którą mało kto wierzy. Dlatego właśnie kanały niszowe, wyspecjalizowane w swej dziedzinie, mają dużą moc opiniotwórczą. Nawet jeśli nie jest to wielka grupa ludzi, to musisz pamiętać, że warunkiem dochodu z kanału jest nie tylko liczba subskrybentów, ale też poziom ich zaangażowania. W przypadku blogów eksperckich można liczyć na jego wysoki poziom. Musi być to faktycznie profesjonalna wiedza, bo zaufanie jest tu największą wartością i łatwo stracić fanów – nawet przez drobną wpadkę.

Dochód z kanału YT – jakie warunki trzeba spełniać?


Teoretycznie praca youtubera wygląda bardzo zachęcająco – dobrze się bawi, kręcąc filmy na tematy, które go ciekawią, ma z tego pieniądze oraz zyskuje popularność. Jednak skoro to takie proste i fajne – dlaczego nie jest to aż tak oblegany model zarobkowy? Dlatego, że w dobrą fabułę filmową trzeba włożyć niemało wysiłku i nie jest to akcja jednorazowa, ale systematyczne zaspokajanie apetytu swojej publiczności oraz aktywne zachęcanie innych do dołączenia do grona subskrybentów.


Właścicielom YouTube’a zależy przede wszystkim, by poziom serwisu był wysoki, bo wtedy firmy zewnętrzne chętniej kupują czas reklamowy. Dlatego ustanowiono warunki progowe dla vlogerów z ambicjami zarobkowymi po to, by utrzymać te standardy. Serwis nagradza tych twórców, którzy spełnią ich wymagania. Twój kanał na YT wejdzie do programu partnerskiego, gdy spełnisz następujące kryteria:

  • trzymasz się zasad społeczności YT;
  • mieszkasz w kraju lub regionie, w którym dostępny jest program partnerski serwisu;
  • posiadasz minimum 4000 zweryfikowanych godzin oglądania twoich filmów w ciągu 12 miesięcy oraz 1000 subskrybentów;
  • założyłeś konto AdSense połączone z kanałem.


Pamiętaj też, że do zarabiania na reklamach w YouTube musisz mieć ukończone 18 lat lub pełnoletniego opiekuna, który będzie zarządzał płatnościami w AdSense.

Włączanie funkcji zarabiania na YT


W momencie, gdy spełniasz wymagania, musisz ręcznie włączyć funkcję zarabiania na YouTube. W tym celu zaloguj się na swój profil, otwórz YouTube Studio, czyli aplikację, która umożliwia szybkie zarządzanie narzędziami. Następnie użyj przycisku „Treści” i zaznacz swój film. W menu po lewej zaznacz funkcję „Zarabianie”, dopasuj typ reklam, które chcesz wyświetlać, a na końcu wciśnij „Zapisz”. Od tej pory podczas emisji twoich filmów będą pojawiać się też zewnętrzne treści promocyjne.

Ile zarabia youtuber?


Musisz być świadomy, że anglojęzyczny kanał ma szerszą publiczność, stąd jego potencjał zarobkowy jest o wiele większy. Dlatego istnieje duża dysproporcja między zarobkami polskiego youtubera a np. amerykańskiego. W Polsce to około 9000 zł miesięcznie przy aktywnym pozyskiwaniu wpłat z różnych źródeł. Najlepiej wypada tematyka lifestylowa, bo szybko gromadzi dużą liczbę fanów i tu średnia szybuje do 13000 zł miesięcznie, ale tylko dla tych, którzy wyróżnią się spośród reszty. Gaming i rozrywka generuje 6500 zł zysku. Najpopularniejsi twórcy mogą pochwalić się sześciocyfrową kwotą miesięcznego dochodu. Jest to mały odsetek w grupie youtuberów, niemniej jednak pokazuje to, że zarabianie na YouTube może być bardzo intratne.

Na czym zarabia się na YouTube?


Przychody z prowadzenia kanału na YT mogą przyjść z różnych źródeł. Możesz korzystać ze wszystkich lub skupić się na jednym, które ci najbardziej odpowiada.

Zarobki z reklam


Przed twoimi filmami są puszczane reklamy displayowe, video oraz nakładki od firm, które zamówiły w Google tę formę promocji. Trzeba przy tym mieć naprawdę dużą oglądalność kanału, a twoi widzowie nie mogą wyłączyć reklamy przez minimum 30 sekund, żeby przełożyło się to na zysk dla ciebie.

Sprzedaż gadżetów


Jeśli masz w sprzedaży gadżety, np. koszulki z twoim logo, skorzystaj z funkcji wyświetlania oferty podczas odtwarzania filmu, bo zachęcisz tym widzów do ich zakupu.

Wsparcie od fanów


Osoby oglądające kanał mogą wspierać twoja twórczość comiesięcznymi opłatami w zamian za bonusy, które im zaoferujesz. By aktywować tę funkcję, musisz posiadać min. 30 000 subskrybentów.

Dochody z YouTube Premium


W przypadku, gdy klienci płatnej wersji YouTube’a oglądają twoje filmy, możesz liczyć na to, że część ich opłat za subskrypcję znajdzie się na twoim koncie.

Superczat i supernaklejki


Możesz tworzyć relacje na żywo, bo podczas streamu popularni twórcy potrafią zebrać nawet kilka tysięcy złotych za pomocą narzędzi YouTube’a, jakimi są superczat i supernaklejki. Wpłaty wpływają na twoje na konto od tych fanów, którym zależy, by ich wiadomości się wyróżniały, np. gdy mają do ciebie pytanie.

Zarabianie na YouTube na linkach afiliacyjnych


Firmy, które chcą na YouTube wyświetlać swoje materiały promocyjne, są obsługiwane praktycznie tylko na popularnych kanałach. Oznacza to, że dochód z reklam displayowych zgarniają najwięksi gracze. Z drugiej strony producenci chcą, by ich oferta była wyświetlana grupie docelowej. Dlatego powstały programy afiliacyjne.

Polecaj – zarabiaj


W takim modelu youtuber ma dochód z tego, że pozytywnie recenzuje produkty na swoim kanale, a w opisie filmu wkleja linki afiliacyjne do wymienionych produktów. Jeśli za ich pośrednictwem widzowie dokonają zakupu, twórca otrzymuje procent od sprzedaży. W praktyce wygląda to tak, że np. osoba prowadząca kanał o make-upie prezentuje tutorial, korzystając z markowych produktów. Następnie umieszcza w opisie filmu linki do nich. W ten sposób nawet mały kanał może przynieść ci dochód. Masz przy tym pełną swobodę, które produkty promujesz, więc możesz zadbać, by były spójne z twoją wizją.

Dlaczego warto?


Plusem takiej działalności dla youtubera jest to, że może liczyć na wsparcie techniczne wraz z udostępnieniem przez daną sieć narzędzi afiliacyjnych, a współpraca zazwyczaj przebiega długofalowo. By ją rozpocząć, nie musisz sam szukać firm, tylko rejestrujesz się jako wydawca afiliacyjny i wtedy możesz wybrać spośród ogromu produktów takie, które będą zgodne z twoją działalnością i estetyką. Oprócz tego możesz zostać też ambasadorem marki, tworzyć sponsorowane recenzje oraz relacje z eventu – i tu w grę wchodzą często imponujące kwoty.

Podsumowanie


Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: „Jak zarabiać na YouTube?”, zwłaszcza że powstają nowe możliwości zewnętrznego finansowania np. w portalu Patronite, na którym darczyńcy wspierają twórcę comiesięczną kwotą. Niezależne od tego, który sposób wybierzesz, to od twojej determinacji i profesjonalizmu będzie zależało czy zarobki, które uzyskasz ze swojej twórczości na YT, będą satysfakcjonujące.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Social media
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Social media