Jak zbudować blog sklepu internetowego, by zyskać klientów?
Chcesz prowadzić bloga, ale nie wiesz, jak zacząć? Dowiedz się, jak i o czym pisać na blogu oraz jakie narzędzia wybrać, by pozyskać nowych klientów.
W dobie rosnącej konkurencji w e-commerce, posiadanie sklepu internetowego to tylko pierwszy krok w drodze do sukcesu. Aby wyróżnić się spośród tysięcy innych sklepów online i przyciągnąć klientów, konieczne jest zbudowanie silnej marki i stworzenie trwałej relacji z potencjalnymi klientami.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak obrać skuteczną strategię budowania bloga sklepu internetowego.
- Jak napisać dobry tekst na bloga?
- Jakie są zalety pisania i prowadzenia bloga?
- Jak analizować dane i optymalizować bloga
- Jak wypozycjonować i promować bloga
Przygotuj się na odkrycie skutecznych sposobów budowania bloga, które przyczynią się do wzrostu ruchu na Twojej stronie, generowania większej sprzedaży i budowania trwałej marki.
Gotowy na rozpoczęcie tej ekscytującej podróży? Przejdźmy do pierwszego kroku - określenia celów i grupy docelowej Twojego bloga sklepu internetowego.
Spis treści
Czemu służy blog firmowy?
Firmy prowadzą blogi z kilku powodów. Pisząc artykuły eksperckie wysokiej jakości, kreujesz swój wizerunek w sieci. Odpowiadając na potrzeby swoich klientów, przyciągasz do swojego sklepu internetowego potencjalnych klientów.
Prowadzenie bloga internetowego ma swoje wady i zalety. Przed założeniem bloga, zobacz, czy masz na to zasoby.
Gdzie najlepiej założyć bloga?
Jeśli nie posiadasz umiejętności programistycznych, możesz skorzystać z narzędzi, dzięki którym z łatwością będziesz mógł założyć blog internetowy.
Jednym z najlepszych rozwiązań na początek jest Wordpress. Korzysta z niego ponad 40% wszystkich stron internetowych na całym świecie. Posiada setki różnych wtyczek i szablonów, które pozwolą Ci stworzyć profesjonalny blog.
Wordpress.com a Wordpress.org
Pamiętaj, że te dwie strony znacznie się od siebie różnią. Jeśli chcesz założyć blog za darmo, skorzystaj z Wordpress.com. Posiada on bardzo ograniczone funkcje uzależnione od planu. Jednak pozwoli Ci on na poznanie platformy i sztuki blogowania.
Wordpress.com ma ograniczone możliwości ingerowania w kod, jest za to bardzo intuicyjny.
Jeśli chcesz stworzyć profesjonalny blog i dodać go do swojego sklepu internetowego, zainwestuj w Wordpress.org. W tej usłudze możesz instalować wtyczki i ingerować w kod strony. Dzięki temu masz pełną kontrolę nad witryną i jej zawartością.
Wordpress.org posiada dużo więcej funkcji, w tym tłumaczenie na inne języki czy weryfikacja treści pod kątem SEO
Jak znaleźć grupę docelową i określić cele dla bloga?
Najpierw zastanów się, po co chcesz zacząć pisać treści eksperckie? Chcesz zwiększyć ruch na stronie, a może pozyskać nowych klientów?
Następnie sprecyzuj tę wizję wg. Zasady SMART, która mówi, że cel musi być:
- Skonkretyzowany
- Mierzalny
- Realny
- Określony w czasie
Zastanów się, co pomoże Ci ten plan zrealizować oraz określ grupę docelową.
Pamiętaj, że nie możesz celować za szeroko. Jeśli targetujesz wszystkich, to nie docierasz do nikogo. Aby zagęścić poszukiwania, zastosuj metody segmentacji grupy docelowej.
Jeśli już prowadzisz sklep internetowy, masz ułatwioną sprawę. Grupa docelowa firmy powinna odwzorowywać target bloga.
4 sposoby segmentacji grupy docelowej
Jak napisać dobry tekst na bloga? – zaplanuj content
Aby napisać artykuł przydatny dla klientów, musisz najpierw poznać ich potrzeby. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia analizy słów kluczowych lub użyć wyszukiwarki Google.
Podziel sobie tematy, które chcesz omówić na ich kategorie – tzw. Klastry tematyczne. Publikuj artykuły systematycznie. Nie męcz tematu – omawiaj różne problemy i rozwiązania.
Jak pisać dobre teksty?
- Używaj słów kluczowych
- Pamiętaj o poprawnej pisowni
- Twórz infografiki i dodawaj obrazki
- Przed rozpoczęciem pisania, przeanalizuj teksty konkurencji
- Używaj prostego języka, nawet przy tekstach specjalistycznych
- Zadbaj o estetykę i wygląd – treść to nie wszystko. Kupujemy oczami
- Dodaj swój element i wyróżnij się od tony innych artykułów na ten temat
Jak wypozycjonować bloga?
Chcesz, aby Twój blog pojawiał się jako pierwszy w wyszukiwarkach internetowych? Musisz optymalizować treści pod kątem SEO. Używaj słów kluczowych zarówno w treściach, jak i nagłówkach. Pamiętaj jednak, aby były one dodawane naturalnie.
Algorytm Google specjalnie obniży pozycję Twojego artykułu, jeśli wykryje, że nie piszesz pod swoich klientów a pod wyszukiwarkę.
Twórz chwytliwe metaopisy i tytuły artykułów. Muszą być one nie tylko atrakcyjne dla klienta, ale też posiadać frazy kluczowe. Jeśli chcesz dodawać linki, sprawdź, czy są bezpieczne. Dobrze jest dodawać linki wewnętrzne, aby poprawić nawigację i SEO strony.
Tworzenie treści według modelu EEAT pozwoli Ci lepiej wypozycjonować stronę.
Jak promować bloga online?
Jeśli prowadzisz profil w social media, potraktuj to jak swoją przewagę. Publikuj blogi nie tylko na stronie, ale też w mediach społecznościowych! Możesz wykorzystać do tego stronę na FB, grupy, Twittera, a nawet Instagrama.
Zapisz się na fora branżowe, gdzie potencjalni klienci wymieniają się doświadczeniami i proszą o porady. Odpowiadaj na pytania związane z Twoją branżą, przy okazji linkując swoje artykuły.
Wykorzystaj również fragmenty Twojego bloga jako treść newslettera. Nie zapomnij skorzystać z SEM – marketingu w wyszukiwarkach. Możesz w ten sposób zachęcić użytkownika do kliknięcia w link sponsorowany.
Odszukaj blogerów o podobnej tematyce i wymień się artykułami. Publikacja gościnna na innych blogach czy stronach internetowych zwiększy szanse, że odnajdą Cię osoby zainteresowane Twoją branżą.
Jak monitorować ruch na blogu internetowym?
- Sprawdzaj statystyki swojego bloga, aby wiedzieć, skąd pochodzi ruch. Ruch na blogu internetowym monitorujemy w taki sam sposób, jak każdą inną stronę internetową.
- Aplikacja Mouseflow pokaże Ci mapę cieplną, przeanalizuję ścieżkę, a nawet prześledzi błędy Javascript.
- Wordpress jest powiązany z aplikacją Jetpack, która zapewni Ci dostęp do podstawowych statystyk takich jak ilość wejść czy najpopularniejsze godziny ruchu.
- Stale udoskonalaj swoją stronę i testuj nowe strategie, aby utrzymać swoją pozycję w wyszukiwarce.
Podsumowanie
Prowadzenie bloga firmowego to niezwykle skuteczne narzędzie w budowaniu marki, przyciąganiu potencjalnych klientów i zwiększaniu sprzedaży w e-commerce.
Poprzez publikowanie wysokiej jakości artykułów eksperckich, tworzysz swój wizerunek w sieci i dostarczasz wartościowe treści, które odpowiadają na potrzeby klientów. Blogowanie wymaga jednak zaangażowania i odpowiedniej strategii.