Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Jaki hosting wybrać - czym kierować się przy wyborze dobrej oferty hostingu?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Pytanie: „Jaki hosting wybrać?” pojawia się często w kontekście prowadzenia strony firmowej lub sklepu w Internecie. Choć brak jest jednoznacznej odpowiedzi, na którego dostawcę serwera postawić, to istnieją pewne wskazówki – poznaj je.

Jaki hosting wybrać – dlaczego to ważne pytanie?


Firma oferująca hosting posiada komputery ze specjalnym systemem operacyjnym, które serwują strony internetowe użytkownikom łączącym się z ich serwerem. Wraz ze wzrostem ruchu na stronie czy dużą liczbą produktów w sklepie internetowym zapotrzebowanie na moc serwera się zwiększa. Wybór właściwego rodzaju hostingu jest istotny, by potem się nie okazało, że ograniczenia w pamięci RAM blokują rozbudowę twojego sklepu o nowe produkty lub obsługę zamówień przez to, że wtyczki źle działają. Dlatego to, na jakim serwerze będzie twoja strona, ma kolosalne znaczenie dla jej funkcjonowania.


Zdarza się, że bagatelizowanie i wybór hostingu bez sprawdzenia jakości, w konsekwencji daje zbyt małą moc. Jeśli dopuścisz do tego, stracisz w oczach klientów, bo czas oczekiwania przeciętnego użytkownika na załadowanie strony to ok. 3 sekundy, a potem może bezpowrotnie zrezygnować. Jeszcze gorzej działają przerwy. Wkładasz wysiłek w promowanie strony, a tu witryna jest niedostępna przez kilka godzin. W skrajnych przypadkach, jeśli zaufasz niewłaściwej firmie hostingowej, możesz stracić wszystkie dane. Oprócz twojej witryny sprzedażowej wybór hostingu wpływa na działanie poczty e-mail, która jest kluczowym kanałem komunikacyjnym z klientami, którzy wolą pisać niż dzwonić. Wadliwie działający serwer powoduje, że nie dotrą do ciebie wiadomości lub twoje odpowiedzi nie zostaną dostarczone. Odkręcanie takich wpadek w korespondencji jest kłopotliwe i kompromitujące dla firmy.

Jaki hosting wybrać – czym się różnią oferty?


To, jaki hosting powinieneś wybrać, w dużym stopniu dyktuje skala twojej działalności. Firma oferująca usługę ma najczęściej opcję hostingu współdzielonego, ale możesz mieć też serwer dedykowany lub VPS, jeśli prowadzisz wiele stron, ale w tym przypadku trzeba się orientować w samodzielnej obsłudze. Jeśli nie masz doświadczenia w administrowaniu, najlepszą opcją będzie serwer współdzielony.


Wtedy zasoby maszyny są rozdysponowane między wielu użytkowników, a ty korzystasz z takiej wielkości pakietu, jaki obejmuje twoja umowa – twoje gigabajty będą tylko niewielką częścią całego potencjału serwera. W tym przypadku możesz liczyć na prosty w obsłudze panel klienta. Gdy masz serwer dedykowany, musisz zatrudnić administratora lub wykupić dodatkowy panel obsługi.


Tutaj jesteś odpowiedzialny za bezpieczeństwo, czyli obronę przed atakami hakerskimi, ale masz gwarantowane miejsce na serwerze, bo dzierżawisz całą maszynę. Przy serwerze współdzielonym masz do dyspozycji tylko część i musisz się podporządkować limitom. Oferta pośrednią jest VPS, w którym też fizycznie współdzieli się jeden serwer z innymi, ale specjalne oprogramowanie tworzy wirtualne serwery, które są udostępniane klientom, gwarantując dostęp do zasobów w 100%. Podobnie jak z serwerem dedykowanym, VPS trzeba samodzielnie skonfigurować i zabezpieczyć, a także dbać o aktualizację oprogramowania, chyba że wykupi się obsługę firmy hostingowej.

Hosting elastyczny i hybrydowy


Na rynku pojawiły się oferty hostingu łączącego różne rozwiązania. W przypadku, gdy twój wybór padnie na hosting elastyczny, możesz liczyć na obsługę jak przy współdzielonym, ale będziesz miał dostęp do zasobów jak w przypadku VPS czy serwera dedykowanego, bez odpowiedzialności za jego infrastrukturę. W przypadku usług hostingu hybrydowego masz obsługę jak w przypadku współdzielonego, ale masz zagwarantowane zasoby jak przy VPS, co przy serwerze współdzielonym nie jest już takie pewne.

Dobry hosting, czyli jaki?


Przede wszystkim, odpowiedź na pytanie, jaki hosting wybrać kryje się w jego niezawodności. Nie chodzi o to, że nigdy nie doświadczysz sytuacji awarii, ale jeśli support działa sprawnie, tzn. tworzy go zespół specjalistów, którzy za priorytet stawiają szybkie usunięcie usterki, by nie narażać cię na straty, to taką usługę można nazwać profesjonalną i godną zaufania. Druga sprawa to komplementarność usług. Prócz samego hostingu możesz uzyskać od jednego dostawcy certyfikaty i domeny, co jest wygodne podczas zarządzania.


Czasem słaby hosting wynika z tego, że firma hostingowa zarządza serwerem w nieodpowiedzialny sposób. Sprzedaje więcej zasobów mocy serwera, niż realnie istnieje. Overselling zakłada, że nawet jeśli klient wykupi 10 gigabajtów przestrzeni na serwerze, to niekoniecznie ją wykorzysta, więc firma dysponuje wolną prognozowaną częścią, sprzedając ją dalej. Nie jest to praktyka zakazana i jeśli zarządza się z głową, nie dojdzie do kolizji interesów, gdy serwisy klientów zakłócają nawzajem swoje działanie.


Dobry hosting więc jest właściwie skonfigurowany pod względem limitów i ma silny support w postaci szybkiej obsługi awarii. Sprawdź, jaką historię ma firma na rynku, bo mimo dobrych chęci nowy gracz może nie podołać wyzwaniom i bez innowacji nie przetrwa. W ten sposób, jeśli dostawca zbankrutuje, to zwinie interes, a ty stracisz kontakt z obsługą swojego hostingu i domen. Jest to czarny scenariusz, ale zdarzył się już paru firmom.

Parametry hostingu


Od jakości procesora serwera dostawcy zależy czy będzie pracował płynnie, czyli jak maksymalnie można obciążyć go na dobę. Nie możesz tego jednak ustalić, zanim podejmiesz decyzję o wykupie hostingu. To, co powinieneś wiedzieć, to wielkość pamięci RAM. W przypadku hostingu to minimum 256 MB, bo przy niższych parametrach zadania mogą nie być poprawnie wykonane np. w sklepie on-line. Kolejnym ważnym parametrem jest przestrzeń dyskowa, która w przypadku małej witryny z kilkudziesięcioma produktami może objąć maksymalnie 20 GB, ale sprawdź, czy firma hostingowa oferuje możliwość przejścia w razie potrzeby na wyższy pakiet wraz z rozwojem sklepu.


Zwróć uwagę też na transfer, który wpływa na limitowanie ruchu w przypadku serwera współdzielonego. Każdy klient, który będzie przeglądał produkty na stronie, będzie zmniejszał rezerwy transferu. Powinieneś wybrać ofertę minimum 100 GB lub nielimitowaną, jeśli spodziewasz się dużego ruchu.

Gdzie szukać informacji, jaki hosting wybrać?


Źródło wiedzy o dobrym hostingu to nie reklamy poszczególnych firm, ale opinie użytkowników. Na forach specjalistycznych oraz grupach na Facebooku temat pojawia się często i nawet jeśli w tej przestrzeni ktoś uprawia marketing szeptany, to nieprawdziwe informacje zostaną zweryfikowane np. przez niezadowolonego klienta. Temat wyboru hostingu jest też poruszany na blogach, gdzie można trafić na opinię o konkretnym dostawcy usług. Jeśli jakaś oferta wydaje ci się atrakcyjna i skłaniasz się ku niej, nie zajmie ci dużo czasu poszukanie opinii użytkowników. W ten sposób wyeliminujesz ryzyko, że firma zawiodła kiedyś klientów.


Są też dostępne w sieci rankingi, które są tworzone na podstawie anonimowych opinii. Ocenia się w tym przypadku wiele aspektów, choć obecnie wytyczną jest ilość obsługiwanych domen. Opinie na Facebooku będą wiarygodne, gdy sprawdzisz autora wypowiedzi. Zweryfikuj, czy opiniodawca nie ma fałszywego profilu, bo w tym przypadku jest zapewne opłacanym przez firmę hostingową marketerem. Zachowaj zdrowy rozsądek w słuchaniu opinii, a dobrą praktyką jest sprawdzenie w paru niezależnych źródłach, jaki hosting jest polecany.

Jaki wybrać hosting, by nie przepłacać?


Zdarza się, że wybór hostingu jest motywowany reklamą, w której oferuje się go tanio wraz z zakupem domeny. Niestety, promocja obejmuje tylko pierwszy rok, a potem przyjdzie ci zapłacić więcej, jeśli nie sprawdzisz warunków na kolejne lata. Pozostaje kwestia wyboru opcji – masz firmę, której ufasz pod względem dostarczanych usług, ale ona ma zapewne w zanadrzu oferty dla różnych przedsiębiorców. Ma małe i większe pakiety, które różnią się powierzchnią NVMe SSD, ilością transferu miesięcznego czy baz danych. Może też limitować ilość domen czy kont e-mail.


Dla jednej niewielkiej witryny nie będziesz potrzebował pełnego pakietu bez limitu, więc zawsze wybieraj opcję zrównoważoną, a nie na wyrost. Z drugiej strony, jeśli planujesz szybki rozwój, też uwzględnij prognozowane potrzeby, bo przenoszenie się na nowy hosting jest kłopotliwe.

Jaki hosting wybrać w 2022 roku?


Każdego roku pojawia się inny lider w dostarczaniu usług hostingu. By śledzić te zmiany, pomocny będzie publikowany w Internecie ranking. Jednak tu główny czynnik, który podwyższa pozycję dostawcy w zestawieniu to jego popularność. Najczęstszy wybór hostingu w 2022 rok padł na firmę Hostinger. Nie oznacza to jednak, że to właśnie ten dostawca usług będzie najbardziej odpowiadał twoim potrzebom. Weź pod uwagę ofertę, w której stosunek jakości do ceny będzie ci najbardziej odpowiadał i dopiero podpisz umowę.

Podsumowanie


Zanim podejmiesz decyzję, jaki hosting wybrać, zaplanuj, jaki będzie zasób i przewidywany ruch na stronie i dopiero na tej podstawie możesz dopasować ofertę do swoich potrzeb. Jeśli zrobisz na odwrót, czyli wpierw wybierzesz hosting z powodu np. atrakcyjnej ceny, a potem dopiero założysz domenę, możesz doprowadzić do sytuacji, że strona będzie działać niepoprawnie, zniechęcając do ciebie potencjalnych klientów. Możesz też sprawdzić, czy firma hostingowa dopuszcza zwiększenie parametrów i migrację między ofertami w razie potrzeby. Zwróć przy tym uwagę, jak szybki support oferuje, bo odgrywa tu kluczową rolę w razie awarii serwera.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce