Kanały komunikacji marketingowej w internecie - jak z nich skorzystać?
Korzystanie z różnych kanałów komunikacji on-line pozwoli ci pozostawać z klientami w ciągłym kontakcie oraz budować ich zaufanie do ciebie.
Czy wiesz, które medium najskuteczniej spełni swoje zadanie w tworzeniu relacji z twoją grupą docelową?
Komunikacja z klientem – rodzaje kanałów
Sposoby na komunikację w sieci są różnorodne i ciągle ich przybywa. Metody porozumienia się z odbiorcami online ulegają też trendom, więc to, co popularne jest w jednym sezonie, traci na rzecz nowości w kolejnym. Jest jednak kilka stałych kanałów komunikacji, których skuteczność nie słabnie dzięki ich elastyczności i uniwersalności.
Witryna internetowa
Poprzez nią w prosty i atrakcyjny sposób możesz przedstawić się odwiedzającym. Jeśli zrobisz to umiejętnie, jakaś ich część stanie się twoimi klientami. Komunikaty zawarte na stronach firmowych są budowane według zasad marketingowych. Informują, kim jesteś, co oferujesz i dlaczego właśnie z twojej oferty warto skorzystać. Budując skuteczną komunikację z klientem poprzez prezentację swojej oferty, powinieneś korzystać z język korzyści, czyli koncentrujesz się nie tyle na swoich mocnych stronach, ile na tym, jak mogą one wpłynąć na dobrostan odbiorcy.
Strona internetowa, która jest twoją wizytówką, będzie jeszcze skuteczniej nawiązywać łączność z klientami, jeśli dasz im możliwość kontaktu nie tylko poprzez formularz czy dane teleadresowe. Możesz wykorzystać np. chatboty, czyli programy, które na bieżąco zachęcają do zadawania pytań i deklarują chęć pomocy odwiedzającym.
Blog firmowy
Medium komunikacyjne, którego potencjał marketingowy został odkryty dopiero długo po jego powstaniu. Wpierw miał formę internetowego pamiętnika, obecnie służy do budowania społeczności, wzbudzenie zainteresowania i reakcji oraz tworzenia wizerunku eksperta. Blog na twojej firmowej stronie będzie spełniał wiele zadań jako kanał do sprawnej komunikacji, bo nie tylko masz możliwość publikowania i rozpowszechniania wartościowej i angażującej treści, ale poprzez opcję komentowania będziesz zachęcać czytelników do wyrażania opinii, a nawet do dyskusji na dany temat.
Kanały społecznościowe
Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat i Tik Tok to najpopularniejsze social media. To, że każda marka, która chce budować relacje z klientami, używa jako kanału komunikacji swojego fanpage’a, jest obecnie oczywiste. Kanały społecznościowe typu Facebook mają tę przewagę nad innymi stronami w komunikacji internetowej, że mają własne algorytmy pozycjonowania odrębne od Robotów Google.
O skuteczności tego medium można mówić tylko wtedy, gdy twój fanpage ma dużo aktywnych obserwujących, którzy reagują, komentują i udostępniają twoje treści. To jednak połowa sukcesu.
By ten kanał komunikacji w pełni pokazała swoje możliwości, musisz pozostawać w żywym kontakcie z obserwującymi, reagować na komentarze i pytania oraz odpowiadać za pomocą messengera na prywatne wiadomości. Jeśli ten aspekt zaniedbasz, firmowe konto w social mediach nie będzie miało sensu.
Kanały audiowizualne
W naszej kulturze audiowizualnej kręcenie własnych filmów jest doskonałym kanałem komunikacji z klientami. Każdy teraz może być gwiazdą swojej marki i jest to bardzo dobrze odbierane przez użytkowników. Naturalnie tu też chodzi o dostarczanie wartościowej treści, wiedzy lub rozrywki, a nie tylko autopromocji. Podobnie jak w przypadku bloga, twoje filmy będą komentowane, jeśli na to zezwolisz i będziesz mógł nawiązać kontakt z bezpośrednim odbiorcą swoich treści.
Choć można używać tylko jednego kanału do komunikacji z klientami w sieci i jeśli czujesz się lepiej, kręcąc krótki film, niż pisząc artykuł na bloga, to też jest w porządku. Naturalnie model mieszany jest lepszy, ale chcąc robić to profesjonalnie, trzeba się liczyć z kosztami. Jeśli twoje środki są ograniczone, możesz zacząć od najtańszej opcji, czyli fanpage’a i inwestować tylko czas w ciekawe posty i wykupywanie reklam na FB.
Wybór kanału komunikacji dopasowanego do grupy
Inne podejście w wyborze skutecznego środka do porozumiewania się z klientami w sieci odnosi się do wskazania nie tylko metod, ale też samej grupy, do której kierujemy komunikat. Identyfikacja grupy docelowej jest podstawowym działaniem, zanim użyje się popularnych metod komunikacji. Jeśli poznamy nasz target i go scharakteryzujemy, nasz komunikacji będzie lepiej trafiać do odbiorców niż chaotyczne publikowanie treści wszędzie.
Innego kanału komunikacji użyjemy wobec starszej grupy odbiorców a inny wobec młodszej. Istnieją też preferencje odnośnie formy, bo nie każdy ma ochotę oglądać filmy czy słuchać podcastu i dlatego wybiera czytanie bloga. Dokładna analiza grupy docelowej wskaże nam jaka forma komunikacji będzie najlepsza i najskuteczniej trafi do odbiorców.
Sposoby komunikowania się w sieci budujące wizerunek marki
Zasady komunikacji on-line funkcjonują na zasadach ogólnych. Po pierwsze wymiana informacji nie opiera się tylko na słowach. Komunikacja pozawerbalna to wszystkie te aspekty, które poza słowami dają odbiorcom jakiś przekaz. Kręcąc film na Youtube, będzie się on zawierać w twojej mimice, gestach i intonacji głosu. W przypadku budowania wizerunku nie jest tylko istotne, co deklarujesz, ale czy jest to spójne z całym obrazem.
Jeśli wysyłasz komunikat do klienta, że jesteś firmą, której można zaufać ze względu na jakość, a twoja strona jest niechlujna i pełna błędów, to tworzysz w umyśle odbiorcy dysonans, który wypadnie na twoją niekorzyść. Podobnie jest z informacją, że chcesz być pomocny dla odbiorców. Dzięki kanałom komunikacji może zwrócić się on do ciebie, a ty będąc uczciwym w związku z wcześniejszą deklaracją, odpowiadasz najszybciej jak się da z nastawieniem na pomoc.
Kanały komunikacji w budowanie relacji z klientami
Wszystkie aktywne media za pomocą których możemy się komunikować w sieci z klientami mają duży potencjał marketingowy. Warto jednak spojrzeć na tę kwestię długodystansowo. Jeśli chcemy, żeby nasze porozumienie z odbiorcami się pogłębiało, to musimy zainwestować czas i pracę w budowanie relacji.
Tu najlepiej sprawdza się konsekwencja i autentyczność. Jeśli kreujesz siebie na eksperta w danej dziedzinie, faktycznie dostarczaj profesjonalny kontent. Staraj się reagować na potrzeby użytkowników, śledź trendy. Największym wyzwaniem jest przyciągnięcie uwagi, bo o nią walczy się w sieci na każdym froncie. Tylko unikatowe i wartościowe rzeczy, które oferujesz poprzez swoje kanały komunikacji z odbiorcami, dotrą do nich i sprawią, że zainteresują się twoją ofertą.