Strona główna Blog Marketing i promocja

Newsletter - co to jest i po co go wysyłać?

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja

Newsletter to nie tylko sposób na utrzymanie relacji z klientami czy sposób na budowanie wizerunku firmy. To także element sprzedażowy. Aby zadziałał w ten sposób, newsletter musi spełniać pewne warunki. Co to znaczy skuteczny newsletter i jak go stworzyć

Newsletter – co to?


Newsletter, czyli wysyłanie systematycznych wiadomości za pomocą e-maila do subskrybentów, to skuteczny zabieg marketingowy o wielkimdużym potencjale. To metoda na podtrzymywanie komunikacji z klientami, budowania z nimi relacji oraz tworzenia wizerunku firmy. Ma to też dużą moc sprzedażową. Jednak nie każdy newsletter zadziała w oczekiwany przez nas sposób. Aby tak się stało, musi spełnić pewne warunki.



Po co wysyłać newsletter?


Prowadząc biznes w Internecie, na pewno zauważyłeś, jak ważne jest podtrzymywanie relacji z klientem, by nie zniknąć w gąszczu podobnych ofert. Być może poczyniłeś też obserwacje z drugiej strony, jako klient. Na pewno masz większe zaufanie do marki, która cyklicznie nawiązuje z tobą kontakt, a w dodatku pokazuje się w dobrym świetle oraz przekazuje coś interesującego i wartościowego.


Jeśli twoja firma ma być znana, a klienci do niej przywiązani, newsletter jest efektywnym sposobem na wysyłanie im skrótu tego, co słychać w twojej firmie oraz informacji o nowych, atrakcyjnych ofertach, które proponujesz. Subskrypcja newslettera przez klientów jest więc okazją do:

  • przekazywania wartościowych informacji,

  • podtrzymywania komunikacji z klientami,

  • budowania relacji z klientami,

  • tworzenia pozytywnego wizerunku firmy.


Oprócz tego newsletter to sposób na dość dokładną analizę i wyciąganie wniosków z zachowań subskrybentów. Dzięki dostępnym funkcjom możesz się dowiedzieć, ile osób odebrało i otworzyło wiadomość od ciebie oraz ilu z nich użyło linka umieszczonego w treści. Zebrane dane pozwolą poprawić ten kanał komunikacji z klientem oraz wyeliminować to, co nieskuteczne.

Newsletter – co na początek?


Wiesz już jak wszechstronnym i skutecznym narzędziem jest newsletter. Jeśli więc zdecydowałeś się na ten krok, pierwsze co musisz zrobić, to określić swój target. Nigdy nie jest tak, że można pisać do wszystkich. Zawsze musisz określić swoją grupę docelową. Im dokładniej ci się to uda, tym bardziej zbliżysz się do efektu, jaki chcesz osiągnąć.


Tu pojawia się kolejny punkt. Musisz wiedzieć, jakie są cele twojego newslettera. Sprzedaż, zbieranie danych, podtrzymywania relacji ze stałymi klientami - to jedne z głównych. Czasami można je łączyć, np. budowanie wizerunku eksperta poprzez wysłanie specjalistycznej treści oraz konwersję. Jednak próba ujęcia wszystkich zamierzeń jednocześnie może skończyć się zamieszaniem oraz niskim wskaźnikiem otwierania wiadomości.


Od wyboru grupy odbiorców oraz celów zależy treść newslettera. Jeśli jesteś nastawiony na sprzedaż, to wysyłasz kupony rabatowe i informujesz o nowych ofertach. Jeśli budujesz swój wizerunek eksperta, wysyłasz unikatowy i dopracowany kontent, by subskrybent wyszedł po lekturze z poczuciem, że coś zyskał, a nie zmarnował parę minut na oklepaną treść.



Co zawiera dobry newsletter?


Systematyczny mailing z informacjami o innowacjach, zmianach i ofertach w obrębie twojej firmy, jest tworzony ściśle pod potrzeby twoich subskrybentów. Jeśli o nich zadbasz, staną się twoimi klientami lub - jeśli już nimi są - pozostaną wierni twojej marce.


To oznacza, że to, co w newsletterze jest naprawdę istotne, to spełnianie oczekiwań użytkowników, od formy po treść. Wszystko musi w nim być spójne i harmonijne. W zależności od branży, którą się zajmujesz, musisz przyjąć adekwatną grafikę i charakter treści.


Najlepiej w newsletterze sprawdza się jeden wybrany szablon, w którym tylko podmienia się zawartość. Jest to wygodne dla czytelników, bo łatwiej im się poruszać po znanym układzie strony.


Regularność jest kolejnym atutem. Najlepiej wysyłać wiadomości zawsze stałego dnia miesiąca lub co dwa tygodnie. Istotne są też tzw. treści premium dla subskrybenta. To wartość dodana, np. poradnik w formie e-booka, która ma zachęcać, by odbierał od ciebie wiadomości.

Części składowe newslettera


Struktura efektywnego mailingu jest powtarzalna. Składają się na nią elementy takie jak tytuł, treść, grafika czy linki.


Tytuł


Od niego często zależy, czy email zostanie otworzony. Dzięki narzędziom do personalizacji newslettera można np. zawracać się w tytule po imieniu do subskrybenta, ale to nie wystarczy, by go zaciekawić. Tu wchodzi clickbait, czyli przesadzony tytuł, wykorzystujący ludzką tendencję do zainteresowania sensacją. Użyty w odpowiedni sposób, znacznie podnosi wskaźniki klikalności. Różnica pomiędzy tandetnym clickbaitem a wprowadzeniem elementu ekscytacji i entuzjazmu, który potem znajduje swoje uzasadnienie w treści, jest kolosalna.


Treść


Od tego, co się znajdzie w środku newslettera, zależy finalny wynik kampanii. Sprawi, że albo czytelnicy poczują się usatysfakcjonowani, albo oszukani tytułem. Kontent to mocny temat. Jeśli twoja witryna ma już dobrą treść, często wystarczy do newslettera jej ekstrakt, zachęcający do przeczytania całości już bezpośrednio na stronie. Jeśli nie, każdy newsletter musi być okraszony twoją solidną pracą twórczą.


Grafika


Jesteśmy kulturą ikonograficzną, co oznacza, że obrazki łatwiej rozumiemy niż pismo. Dlatego grafiki użyte w newsletterze podnoszą jego czytelność i atrakcyjność.


Link do strony docelowej


Właściwie przygotowany mailing powinien odesłać na dobrze przygotowaną stronę docelową (landing page). Link do witryny najlepiej dodać w formie przycisku CTA (call to action), użytego maksymalnie dwa razy w jednym newsletterze.


Stopka


Na końcu wiadomości muszą się znaleźć informacje prawne, dane kontaktowe firmy, odnośniki do social mediów oraz link do ewentualnej rezygnacji z subskrypcji newslettera.



Jak często wysyłać newsletter?


Jak widać, stworzenie dobrego newslettera to nie jest praca, którą możesz wykonać na kolanie. Trzeba włożyć w niego czas i wysiłek. Tu właśnie pojawia się kolejny aspekt, częstotliwość wysyłania informacji do klientów. Jak zawsze trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy zwykłym spamowaniem podobną treścią a milczeniem długi okres w celu stworzenia genialnego maila. W przypadku pisania za często np. co drugi dzień, efekt będzie wymowny, bo zacznie się po prostu masowa rezygnacja z subskrypcji twojego newslettera. Z drugiej strony, jeśli przypomnisz o sobie po pół roku milczenia, stosunki z klientem będą już raczej chłodne. Optymalny czas, co jaki wysyła się newsletter, to raz na dwa tygodnie lub raz na miesiąc.



Co to jest poprawność formalna newslettera?


Planując regularny mailing, warto przemyśleć na wstępie kwestie formalne. Już na etapie budowania listy swoich odbiorców możesz wprowadzić double opt-in oznaczający, że po uzupełnieniu formularza rejestracyjnego, wysyłany jest jeszcze link aktywacyjny. Ten dwuetapowy sposób zapisywania na newsletter daje pewność, że treści były faktycznie przez klienta zamówione.


Oprócz tego, zgodny z prawem newsletter, musi zawierać regulamin oraz zgodność z RODO, czyli m.in. informacje o przetwarzaniu danych osobowych i o ich administratorze, czyli twojej firmie, łącznie z jej siedzibą, NIP-em i REGON-em. Użytkownik musi mieć też możliwość wypisu z listy subskrybentów poprzez widoczny link. Z kwestii technicznych warto wspomnieć, że responsywność newslettera jest podstawą, dlatego że większość użytkowników czyta treści na telefonie, a nie na komputerze.



Co zniechęca do newslettera?


Wiesz już, co składa się na efektywny newsletter, czyli taki, którego liczba subskrybentów rośnie i zachodzi wysoka konwersja. Czas byś dowiedział się, co powoduje, że newslettery lądują w koszu bez przeczytania. By to zrozumieć, przede wszystkim postaw się na miejscu użytkownika, a odpowiedź przyjdzie naturalnie. Wśród najczęstszych błędów w newsletterze można wymienić:

  • spamowanie, czyli wysłanie wiadomości za często,
  • dawanie nudnych i powtarzalnych informacji,
  • za długa lub za krótka treść,
  • sprzedawanie na siłę,
  • błędy merytoryczne i językowe, zbyt osobisty ton,
  • używanie prymitywnych clickbaitów.







Wszystko to, co chcesz osiągnąć dzięki newsletterowi, jest możliwe, pod warunkiem że strategia jego tworzenia będzie solidnie przemyślana. Nie musisz wyważać otwartych drzwi, bo wiedza na temat efektywnego mailingu jest już zaawansowana i można korzystać ze sprawdzonych rozwiązań.

Newsletter to skuteczne i relatywnie tanie narzędzie marketingowe do konwersji i sprzedaży, i trudno wyobrazić sobie, by z niego nie skorzystać w biznesie online.



Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja