Strona główna Blog Social media

Opis na Instagramie - jak się wyróżnić na IG dzięki angażującej treści

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Social media

Dobry opis na Instagramie ma w sobie moc, której nie osiągniesz samą grafiką. Dowiedz się, jak stworzyć treści pod zdjęciami na IG, by zachęcały odbiorców do wielu reakcji.

Opis na Instagramie – samo zdjęcie to za mało


Instagram opiera się głównie na zdjęciach i grafikach, co nie znaczy, że treść ma tu mniej znaczenia. Warto zastanowić się, jak stworzyć taki opis na IG, który przyciągnie uwagę na dłużej, bo konkurencja jest spora. Nawet jeśli dysponujesz ciekawym przekazem wizualnym, to nie jesteś w tym jedyny. To, czym możesz się wyróżnić, jest tekst odnoszący się do tego, co widzą twoi followersi.


Dzięki treści sugerujesz im to, co mają zobaczyć. Tworzysz kontekst, budujesz nastrój i dzięki temu twój przekaz może być celniej skierowany do osób, dla których go przeznaczyłeś. Nawet jeśli dysponujesz pięknym zdjęciem, to nacieszy ono najwyżej przez chwilę oczy odbiorców i nie sprowokuje żadnej reakcji. Tym bardziej za pomocą grafiki nie zbudujesz relacji z obserwującymi, bo nie wniesie ona aż tyle osobistego przekazu.



Opis na Instagramie – do czego służy?


Treści na IG jest mniej niż obrazów, dlatego tym bardziej musi być esencjonalna. Krótki, ale dopracowany opis działa wzmacniająco na odbiór całości postu. Jeśli zależy ci, by zdobyć więcej obserwujących, którzy będą udostępniać twoje publikacje i je komentować, to dobrze dobrany opis do zdjęcia na Insta będzie w tym pomocny. Miarą sukcesu będzie np. to, że twój post stanie się viralem szeroko rozpowszechnianym w sieci. Możesz to osiągnąć, tworząc doskonałą kompozycję obrazu i treści na IG.



Twórz opis do zdjęć na IG na zasadach content marketingu


Nie ma możliwości, by twój przekaz był uniwersalny i trafił do każdej osoby obecnej na social mediach. Musisz się zastanowić, kto jest twoją grupą docelową i ją scharakteryzować. Dzięki temu zyskasz odpowiedź, jak formułować przekaz by był czytelny, atrakcyjny i wzbudzał pożądane reakcje. Jeśli chcesz, by post był komentowany i udostępniany zastanów się, jaką wartość może wnieść dla twoich followersów. Czy dzielisz się w nim wiedzą lub refleksją? Budowanie relacji to podstawa content marketingu, a na nim opiera się również angażujący wpis na IG. Zaniedbanie tej kwestii zwiastuje porażkę i zniknięcie wśród innych niewyróżniających się profili.



Opis na IG – jak od razu zainteresować odbiorców?


Odpowiedź na to pytanie jest proste. Wzbogać swoje zdjęcie od pierwszego akapitu pobudzającym tekstem trafiającym do wyobraźni. Biorąc pod uwagę, że Instagram wyświetli tylko trzy pierwsze linijki twojego wpisu, to właśnie na nich skoncentruj głównie swoje wysiłki.


Na samej górze musi znaleźć się kwintesencja twojego przekazu, czyli jeśli informujesz o promocji, pojawieniu się nowego produktu lub wpisu na blogu, dokładnie ta wiadomość powinna pojawić się nad resztą opisu, by na pierwszy rzut oka można było się połapać, o co chodzi.



Jak stworzyć opis na Instagramie firmowym?


Istnieje kolosalna różnica pomiędzy rozwijaniem prywatnego konta na IG, a wykorzystaniem go jako kanału sprzedażowego oraz narzędzia do podnoszenia świadomości twojej marki. Opis na Instagramie firmowym powinien być przemyślany jako element strategii marketingowej. Po pierwsze powinien być zgodny z wizją i założeniem, spójny z resztą twojej treści na IG oraz charakterem firmy. Tworząc go, angażuj i zachęcać do reakcji, posługują się CTA. Call to Action, mówi wprost odbiorcom, jakie działania mogą podjąć, chcąc skorzystać z jakiejś propozycji.


Możesz za pomocą tej metody zachęcić do pozostawienia komentarza, podzielenia się opinią lub wprost zaproponować skorzystanie z oferty. Ten rodzaj haseł będzie służył też jako bodziec, by przejść dalej, np. do twojego sklepu albo na bloga, gdzie będzie czekać na obserwującego jeszcze więcej treści lub oferta zakupowa. Wiele marek boryka się problemem zbyt lakonicznych opisów na Instagrama myśląc, że ich dopieszczona grafika zdziała cuda. Jest to strzał w kolano dla firmy czy influencera, bo jeśli na koncie pojawiają się regularne publikacje i nikt ich nie komentuje, mimo licznych obserwujących, wpływa to negatywnie na wiarygodność autora.



Poprawny opis do zdjęć na Instagramie – zacznij od początku


Nawet jeśli dotychczas popełniłeś błędy i twój profil dogorywa, nie zniechęcaj się, tylko zmień strategię. Postaw się na miejscu osób, które chcesz zainteresować wpisem i pomyśl, co może przykuć ich uwagę. Przemyśl od razu powstanie cyklu i trzymaj się konsekwentnie przemyślanego kursu. Spójność marki jest istotna, bo buduje do niej zaufanie, więc postaw na jeden styl pasujący dokładnie do ciebie.


Nie powinieneś eksperymentować i skakać od stylu młodzieżowego, by za chwilę wpadać w ton poważny – takimi krokami wprowadzasz chaos i zniechęcisz do obserwowania, a już na pewno nie sprowokujesz nikogo do reakcji. Stawiaj na prostoty opis na IG, bo musi być łatwy do zrozumienia dla twojej grupy docelowej.



Zadbaj o wygląd tekstu na IG


Tak samo, jak treść, ważna jest również forma, w jakiej ją zaprezentujesz. Jeśli opublikujesz ścianę tekstu bez akapitów, małe szanse, że ktoś znajdzie w sobie tyle determinacji, by przez to przebrnąć. Wpuść przestrzeń między wiersze, dodaj ikony i podkreśl to, co istotne. Przekaz, jaki niesie ze sobą opis zdjęcia na IG, musi być do wychwycenia od razu, by nie było potrzeby wczytywać się w każde słowo, bo tak mało kto robi.



Opis na Instagramie – wzbudź emocje


To, co nas pobudza do działania to emocje. Takie same mechanizmy działają w social mediach. By przekaz pociągnął do jakiejkolwiek aktywności twoich obserwujących, musi napierw ich poruszyć. Można tu się posiłkować podstawową wiedzą psychologiczną. Tworząc opis na Instagram, oprzyj się na pragnieniach i obawach. Pierwszy typ odnosi się np. do chęci skorzystania z niepowtarzalnej okazji lub rozwiązania swojego problemu. Emocje negatywne będą odnosić się do lęku przed utratą dostępu do czasowo ograniczonej promocji, czyli mówiąc kolokwialnie, że okazja przejdzie koło nosa.



Opis na IG – dopasuj treść do odbiorcy


Nie do końca wiesz, jaka treść podziała na twoją grupę docelową? Możesz zabrać się do tej kwestii profesjonalnie, wykorzystując narzędzia marketingowe. Nakreśl sylwetkę odbiorcy idealnego: ile ma lat, jaką płeć, gdzie mieszka i pracuje, co robi w czasie wolnym, czy ma rodzinę itp. W ten sposób dostaniesz informację, do kogo konkretnie kierujesz swój przekaz. Jeśli według twoich badań idealny obserwujący to przedstawiciel młodszego pokolenia, musisz mówić w jego języku i vice versa. Zrezygnuj ze slangu na rzecz merytoryki, gdy tworzysz treść dla dojrzałych ludzi.



Opisy na Instagrama – które są najlepsze?


Nie ma nic złego w tym, że chcąc stworzyć atrakcyjny opis na IG, podpatrzysz te najlepsze u konkurencji. Trzeba się cały czas doskonalić w tworzeniu treści, a inspiracji można szukać wszędzie. Nie zaszkodzi, jak spojrzysz też krytycznym okiem z drugiej strony, co cię zachęca, odrzuca lub jest obojętne, gdy ślizgasz się wzrokiem po tekstach na Insta. Te, które są najbardziej efektywne, to w przypadku influencerów osobiste, prezentujące ich indywidualne gusty lub zawierające zabawne epizody z nutką dystansu do siebie. Prócz tego, jeśli planujesz otworzyć się na szersze grono, spróbuj tworzyć dwujęzyczne opisy na Instagrama. Dzięki temu twój naprawdę dobry content może poszybować jeszcze dalej.



Opisy na Insta, które przejdą bez echa


Bez przemyślanej strategii, twoje instagramowe wpisy oraz zdjęcia nie będą wywoływać żadnych reakcji, pomimo wielu obserwujących. Będzie to tylko reakcja na to, co stworzysz bez pomysłu, np. robiąc kalkę z czyjegoś konta lub korzystając z wyświechtanych haseł. Nie jest łatwym zadaniem przebić się przez ogrom contentu na social mediach, ale jeśli masz publikować byle co, lepiej żebyś sobie odpuścił do czasu, aż wpadnie ci dobry pomysł i go zaczniesz realizować. Ucz się też z własnego doświadczenia. Analizuj, które twoje opisy na Insta uzyskują najlepsze zasięgi i wywołują gorące reakcje, i trzymaj się tej linii. Metodą prób i błędów dojdziesz do punktu, gdy stanie się dla ciebie oczywiste, np. czego unikać, a wskazówką będą tzw. nagie posty bez żadnej reakcji.



Opis na IG – jakie hasztagi?


Rola hasztagów dodawanych wraz z opisem zdjęć na Instagramie jest istotna, ale ich nadmiar wygląda po prostu źle i nie wpływa na to, że post będzie miał lepszy oddźwięk w sieci. Wręcz może odrzucić, bo zwyczajnie męczy wzrok odbiorcy. Ważne jest też sprawdzenie, czy te, których chcesz użyć, nie zostały zbanowane, ponieważ wtedy możesz sobie nieświadomie zepsuć zasięgi. Dobrze dobrane hasztagi będą miały pozytywny wpływ na oglądalność posta, ale te dodawane bez sensu, czyli niepowiązane, skompromitują cię jako autora.


Opis na Instagramie – wnioski Mogłoby się wydawać, że nasza komunikacja w social mediach typu IG opierać się będzie głównie na obrazach, bo to lekkie i łatwe w odbiorze medium, ale okazuje się, że same doznania wizualne nie spowodują pożądanych reakcji. Instagram, który jest głównie stworzony do dzielenia się grafiką, faworyzuje tych twórców, którzy tworzą treści zatrzymujące uwagę, bo jego algorytm liczy czas spędzony na ich czytaniu.


Content w social mediach jest doskonałym narzędziem marketingowym dla tych, którzy potrafią napisać kilka angażujących zadań adekwatnych do zdjęcia. Wyniki dobitnie pokazują, że dobry opis na Instagramie jest tym, co ostatecznie zatrzyma uwagę obserwujących i wzbudzi w nich chęć do reakcji, bo sama grafika, nawet z inspirującym cytatem, nie ma takich szans na przebicie się wśród konkurencji.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Social media
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Social media