Podsumowanie 2020 roku w e-commerce
To był rok pełen wyzwań! Kluczowe wydarzenie - pandemia koronawirusa, która miała wpływ na życie i pracę całego społeczeństwa. Jak zmienił się e-commerce w 2020 roku? Sprawdzamy wraz z naszymi ekspertami PayU, Callback24, Globkurier, TIM i Droplo.
Rok 2020 z pewnością zostanie zapamiętany przez nas wszystkich jako trudny i nieprzewidywalny. Pandemia koronawirusa i wprowadzone obostrzenia sprawiły, że decyzja o wejściu w e-commerce stała się dla wielu przedsiębiorców koniecznością i jedyną drogą utrzymania rentowności prowadzonego biznesu. Dodatkowo niepewność związana głównie z przyszłością zawodową sprawiła, że wiele osób postanowiło poszukać nowych możliwości zmiany swojej obecnej sytuacji finansowej.
E-commerce w dobie pandemii
Jednym z naturalnych kierunków w tej sytuacji było rozpoczęcie sprzedaży w internecie. Według naszych wewnętrznych badań prowadzonych w obrębie aktywnie działających sklepów internetowych na platformie RedCart odnotowaliśmy znaczące wzrosty zamówień w porównaniu do roku 2019. Suma wszystkich zamówień wzrosła o 26%, a ich ilość o 18% względem ubiegłego roku. Aż o 30% wzrosła również średnia wartość koszyka, ponieważ klienci wydawali więcej przy jednorazowych zakupach.
Świadczy to o tym, że duże grono konsumentów, pod wpływem zmiany systemu pracy oraz trybu życia, przekonało się do zakupów online, jako wygodnej i przede wszystkim bezpiecznej formy zaspokajania codziennych potrzeb. Co ważne, spośród nowej grupy internautów, którzy po raz pierwszy zdecydowali się na zakupy w Internecie wyraźnie wyłania się już trend wskazujący, że będzie to stały nawyk zakupowy. Szybszy niż szacowany w ubiegłym roku rozwój sektora e-commerce oznaczał także szereg wyzwań dla całej branży.
Sprawdźmy co o minionym roku sądzą eksperci z różnych sektorów e-commerce:
- "W mijającym roku zaobserwowaliśmy gwałtowny wzrost sprzedaży online, co z kolei przełożyło się na zmianę zachowań konsumentów. E - Biznes i praca zdalna zastąpiły fizyczny kontakt z klientem, przez co sposób marketingowania również się zmienił. W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku wprowadziliśmy funkcjonalność śledzenia połączeń. Dzięki niej łatwiej możemy wskazać skuteczność kampanii reklamowych i skuteczniej te kampanie optymalizować. A to wszystko w oparciu o leady pozyskane przez kontakt telefoniczny."
Aleksandra Strugalska Project Manager Callback24
- "Miniony rok był dla nas rekordowy, zarówno pod względem zarejestrowanych sklepów i przeprocesowanych transakcji jak i trudnych sytuacji naszych Partnerów związanych z pandemią, w których staraliśmy się Im jak najbardziej pomóc. Bardzo cieszy nas rosnąca świadomość ecommercu i chęci w nim zaistnienia."
Daniel Blumczyński Sales Development and SMB Manager PayU.
- "Mijający rok dla branży kurierskiej był sporym wyzwaniem pod względem obostrzeń pandemicznych, które wpływały na wzmożoną liczbę zamówień. Jednocześnie był najlepszym dowodem na to, jak ważna jest odpowiednia logistyka w rozrastającym się świecie e-commerce. Specyfika naszej branży obfitowała również u nas rekordami sprzedaży, dzięki intensywnej pracy, jak i bez wątpienia panującej sytuacji. W tym momencie jesteśmy przygotowani na kolejny rok wzmożonego działania, by wszyscy — i firmy i osoby indywidualne, mogli wysyłać przesyłki w najdalsze rejony świata."
Karolina Chwolek Marketing Specialist Globkurier
- "Po raz pierwszy w historii szacowane roczne obroty TIM SA przekroczyły – i to znacznie – poziom 900 mln zł, wynosząc 935,3 mln zł. Dynamika wzrostu rocznych obrotów pomiędzy rokiem 2019 i 2020 jest niemal trzykrotnie wyższa od zanotowanej pomiędzy rokiem 2018 i 2019 (17% vs 6,2%), a przychody ze sprzedaży w listopadzie 2020 r. były aż o 36,5% wyższe od zanotowanych rok wcześniej. Zgodnie ze średnioterminową strategią spółki w roku 2020 dynamicznie rozwijaliśmy alternatywne modele sprzedaży (marketplace hybrydowy, B2B2C). Znacznie zwiększyło się także grono naszych klientów. Podczas wiosennej i jesiennej fali pandemii na platformie TIM.pl rejestrowało się ponad 1000 nowych klientów biznesowych miesięcznie."
Tomasz Stempniewicz Specjalista ds. Projektów Handlowych TIM SA
- "Rok 2020 był nieoczywisty i nieprzewidywalny, a pierwsza fala pandemii całkowicie odwróciła sytuację ekonomiczną, nie tylko w Polsce ale na całym świecie. Lockdown stał się siłą napędową handlu internetowego. Pandemia przyspieszyła proces transformacji technologicznej w wielu sektorach gospodarki. E-commerce stał się jednym z niewielu beneficjentów nowej rzeczywistości.
Zdecydowana większość biznesów online odnotowała ponadprzeciętne wzrosty sprzedaży. Z drugiej strony na szczególne uznanie zasługują właściciele biznesów stacjonarnych, dotkniętych koronawirusem, którzy pomimo przeciwności losu postanowili podjąć wyzwanie i poszukać nowych możliwości oraz źródeł przychodu w Internecie, decydując się na uruchomienie sprzedaży internetowej przy wsparciu RedCart. E-commerce zaczął przenikać do sektorów, które do niedawna zarezerwowane były wyłącznie dla jednej grupy usług. Przykładem jest branża finansowa.
Dla przypomnienia RedCart jest obecnie partnerem technologicznym dostarczającym oprogramowanie sklepu dla klientów mBanku, Banku Pekao SA czy Santander Consumer Bank SA. Dodatkowo warto zauważyć, że pandemia koronawirusa obnażyła wiele firm i otworzyła oczy inwestorom, pokazując prawdziwe oblicze chwiejnych biznesów, którym powierzyli często niemały kapitał. Z drugiej strony zainteresowanie funduszy inwestycyjnych zwróciło się w kierunku dynamicznie rozwijających się firm sektora nowych technologii."
Tomasz Cincio CEO & Co-founder w Droplo
2020 rok dla e-commerce
Z opinii ekspertów jasno wynika, że dla wielu branż działających w e-commerce pandemia i wynikające z niej obostrzenia wymusiły liczne zmiany logistyczne dotyczące kluczowych aspektów ich działalności. Potwierdziła się także hipoteza dotycząca gwałtownych wzrostów, a nawet rekordów w sprzedaży online.
Według badań na platformie RedCart branże, które w roku 2020 odnotowały wyższą sprzedaż w porównaniu do 2019 to kolejno : budowa i remont (wzrost o 20%), dom i ogród (wzrost o 16%), uroda (wzrost o 14%), obuwie i dodatki (wzrost o 12%), hobby (wzrost o 12%), bielizna (wzrost o 8%), oraz elektronika (wzrost o 8%). Do ciekawych wniosków należy dodać fakt, iż 20% wszystkich zamówień składanych w 2020 roku przypadało w poniedziałek, a najchętniej robiono zakupy między godziną 10:00-12:00.