Potencjał m-commerce. Coraz większa sprzedaż na urządzeniach mobilnych
Dlaczego mobilna wersja RWD to swego rodzaju „must have” dla właścicieli sklepów internetowych? Nie tylko ze względu na nowe wymagania Google, które faworyzują sklepy mobile friendly. Smartfony i tablety to dynamicznie rozwijający się kanał sprzedaży.
Dlaczego mobilna wersja RWD to swego rodzaju „must have" dla właścicieli sklepów internetowych? Nie tylko ze względu na nowe wymagania Google, które faworyzują sklepy mobile friendly. Smartfony i tablety to przede wszystkim bardzo dynamicznie rozwijający się kanał sprzedaży, którego potencjał w Polsce jest obecnie na fali dużego wzrostu.
Polski rynek m-commerce rośnie najszybciej w Europie
Polska należy do jednego z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Powołując się na różnego rodzaju źródła i badania, powiedzieć można, że wzrost e-commerce w Polsce szacuje się na 15% – 20% w skali roku. Przekonujemy się do zakupów online pokonując przy tym wszelkiego rodzaju bariery takie jak brak ufności względem sklepów internetowych. Coraz większą rolę wśród zachowań konsumenckich online odgrywają i odgrywać będą urządzenia mobilne. Jak podaje raport mShopper przygotowany przez agencję badawczą Mobile Instytute, już 33% polskich internautów, którzy dokonują zakupów w sieci wykorzystuje w tym celu swoje urządzenia przenośne. To ogromy potencjał stosunkowo nowego i bardzo ważnego kanału dotarcia do klienta, który w Polsce pozostaje wciąż w dużym stopniu niewykorzystany.
- Niemal połowa Polaków posiada urządzenia mobilne i wykorzystuje te m.n do przeglądania internetu, a najaktywniejszą grupą korzystającą z funkcjonalności mobilnych urządzeń są ludzie w młodszych grupach wiekowych
- Ponad 30% internautów robiących zakupy w sieci wykorzystuje w tym celu urządzenia mobilne
- Dynamika wzrostu segmentu m-commerce szacowana jest aż na 113%.
- Tylko około 5% firm posiada strony w wersji mobilnej (wg m-commerce w praktyce, mGenerator, 2014)
Deklaracje zakupowe Polaków
Jeszcze dwa lata temu tylko 2% internautów deklarowało, że kupuje w sieci za pośrednictwem smartfonów lub tabletów, dziś do zakupów online przyznaje się już 24% wszystkich użytkowników sieci. Jak podaje raport, 29% posiadaczy urządzeń mobilnych deklaruje, że w roku 2015 zwiększy swoje wydatki poprzez zakupy mobilne. Jest to z pewnością przyszłościowy trend także zważywszy na fakt, że wśród najchętniej kupujących za pośrednictwem smartfona i tabletu są oczywiście najmłodsze grupy internautów.
M-commercowe aplikacje chętnie pobierane przez Polaków
O bardzo dużym wzroście popularności zakupów online świadczyć może choćby popyt na aplikacje zakupowe na urządzenia mobile. Według informacji, jakie na swojej oficjalnej stronie podaje największa porównywarka w Polsce, aplikacja na urządzenia mobilne Ceneo została pobrana do tej pory już przez ok. 1 mln użytkowników. Analogicznie, aplikacje mobilne Allegro na platformy iOS, Android i Windows Phone zostały pobrane już ponad 5 milionów razy.
Co za, a co przeciw m-commerce?
Za zakupami na urządzeniach przenośnych przemawia przede wszystkim wygoda: to najlepsze rozwiązanie dla osób młodych i nowoczesnych, które wiąże się z pewnym określonym trybem życia: aktywnością, mobilnością, otwartością na nowinki technologiczne, nastawieniem na czystą przyjemność z zakupów i wygodę. Co przemawia natomiast – zdaniem użytkowników – przeciw kupowaniu na urządzeniach mobilnych?
- Trudność w wypełnianiu formularzy
- Niewygodne strony i aplikacje
- Trudność w porównywaniu produktów i usług
Dlaczego warto zrobić dobrą wersję mobilną dla swojego sklepu?
Jeszcze jednym – ale bardzo ważnym argumentem, który wypływa z badań, a który przemawia za koniecznością posiadania sklepu w RWD jest fakt, że aż 30% kupujących zniechęca się do sklepów, w których trudno jest kupować za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Podsumowując, wersja sklepu dostosowana do urządzeń mobilnych to:
- Potężny kanał dotarcia do klientów, który będzie z czasem jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu.
- Zwiększenie ruchu w sklepie dzięki aplikacjom mobilnym a przez to zwiększenie konwersji.
- Strona internetowa dostosowuje się automatycznie do urządzenia, na którym jest aktualnie wyświetlana – na ekranie monitora, na smartfonie, tablecie czy laptopie.
- Spójność wizerunkowa- klienci rozpoznają Twój sklep, niezależnie od tego z jakiego urządzenia korzysta.
- Lepsza widoczność w wyszukiwarce i lepsze pozycjonowanie ze względu na nowe wymogi Googla.