Strona główna Blog Marketing i promocja

Real Time Marketing - jak z niego korzystać i czego unikać?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Marketing i promocja

Real Time Marketing jest skuteczną strategią pod warunkiem umiejętności szybkiej reakcji na bieżące wydarzenia oraz wykorzystania ich w celu zwrócenia uwagi na własną markę. Jak typować i używać aktualnych wydarzeń do tworzenia kampanii RTM?



Real Time Marketing – definicja


Real-Time Marketing, czyli w skrócie RTM oznacza działania marketingowe w czasie rzeczywistym, nawiązującym do tego, co aktualnie się dzieje w kontekście publicznym. Wydarzenia polityczne, kulturalne czy sportowe, a zwłaszcza różne ciekawe jak i zabawne sytuacje, to doskonały fundament na stworzenie adekwatnej reakcji na twoim kanale. Podstawą skuteczności w RTM jest refleks, bo zauważono, że czas na wykorzystanie akcji wynosi zaledwie dwie minuty od jej pojawienia. To, że jest tak mało czasu na działanie, wynika z tego, że za chwilę kolejne wydarzenia dezaktualizują poprzednie.

Pokazując, że jesteś na bieżąco i reagujesz adekwatnie, sprawia, że stajesz się w oczach klientów jednym z nich, wzbudzasz zaufanie i wzmacniasz wizerunek swojej marki.



Zachowania użytkowników w sieci a Real Time Marketing


RTM korzysta z mechanizmów psychologicznych, które są podobne u wszystkich użytkowników internetu. Są oni przyzwyczajeni do szybkich i konkretnych akcji. Sami potrafią szybko zdobywać i dzielić się informacjami, korzystając przy tym z wielu kanałów dostępu jednocześnie. Ponieważ większość przewija wiadomości, komunikaty skierowane do szerokiego grona są krótkie, wyraziste i zabawne. Internauci często angażują się społecznie w wydarzenia publiczne za pomocą kanałów w sieci, lubią komentować i oceniać ze swojej pozycji, co sprzyja integracji.




Właśnie to tłumaczy, dlaczego mechanizm Real Time Marketing jest skuteczny wobec tak szerokiego grona odbiorców. Żyjemy w kulturze wymagającej szybkich reakcji, dlatego to, co podsyca jeszcze bieżące emocje jest zgodne z tym stylem. Przegrana w meczu, wpadka polityka czy nietypowe zachowanie celebryty samo w sobie powoduje dużo emocji, a gdy stworzysz na bazie tego spójny wpis, wrażenia się kumulują i wpłyną na wyróżnienie się twojej marki pośród innych.




Drugim aspektem wpływającym na efektywność metod Real Time Marketing jest chęć dzielenia się przez użytkowników trafnym i zabawnym contentem. Jeśli nasz komentarz celuje w punkt w nawiązany do newsów z kraju i ze świata, będzie chętnie udostępniony. Wiele osób lubi się dzielić żartem ze znajomymi i dodatkowo też zbiera od nich głaski w postaci lajków. W ten sposób kolejne osoby będą udostępniać twój komentarz do wydarzeń i w najlepszym wypadku ma szansę stać się on viralem.



RTM w praktyce


Jeśli chcesz stać się specjalistą w korzystaniu z RTM, musisz poznać zasady oraz wystrzegać się błędów. Umiejętne korzystanie z działań real-time-marketingowych jest dynamicznym i tanim sposobem reklamy i promocji twojej marki, ale wymaga pewnej finezji, doskonałego researchu co do newsów oraz selekcji, które z licznych wydarzeń, może być bazą do zabawnego komentarza, ciętej riposty czy gry słów.

Najważniejsze jest, byś znajdował to, co ciekawe dla jak największej ilości osób. W celu prowadzenia udanych kampanii Real Time Marketingu musisz być zawsze dobrze zorientowany, czyli prowadzić monitoring internetu i zauważać, co aktualnie wzbudza emocje i generuje dowcipne uwagi. Znacznie przyspieszy ci pracę przygotowanie sobie szablonów, w których będzie logo twojej marki oraz inne stałe elementy. Dzięki temu, gdy znajdziesz chwytliwy temat na RTM, nie będziesz tracił czasu na sprawy techniczne. Jeśli znajdziesz dobry temat i szybko oraz trafnie zareagujesz, sukces będzie murowany.



Błędy w Real Time Marketingu


Jeśli zrobisz niedopracowany lub słaby wpis z obszaru Real Time Marketingu, to również zostanie dostrzeżone, ale negatywnie. Może to zostać na długo zapamiętane i deprecjonować cię, więc gra nie jest warta świeczki. W ten sposób możesz sobie tylko zaszkodzić. Ponieważ strategia RTM wymaga precyzyjnego wyczucia, to jeśli nie jesteś pewien, że dany motyw chwyci, po prostu zrezygnuj i pomyśl nad następnym działaniem. Nawet jeśli masz ciekawy pomysł bazujący na aktualnych wydarzeniach, to źle wytypowane nie pociągnie twojego pomysłu i spali na panewce. Czasami łatwiej jest współpracować ze specjalistami z tej dziedziny niż ryzykować wpadki. Narzędzia Real Time Marketingu można wykorzystać za darmo, ale trzeba mieć do tego dryg i doświadczenie.



Real Time Marketing - przykłady


Największe marki doskonale wykorzystują RTM na swój użytek. Często też powielają chodliwy temat, ale każdy w swoim stylu. Tak było z serialem „Gra o Tron”, gdzie jego motyw udało się wpleść do sieci marketów Żabka, w kontekście lodów Big-Milk (biali wędrowcy nadeszli), Pepsi, gdy puszka została osadzona na Żelaznym Tronie lub nawet w reklamie Linii Lotniczych LOT oraz Portu Gdańskiego, w których użyto smoka. Bezbłędną pracę specjalistów od Real Time Marketingu można często oglądać w reklamach produktów IKEA, od których można uczyć się doskonałych strategii promocyjnych.



Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja