Strona główna Blog Bezpieczeństwo i prawo

Zwrot towaru do sklepu internetowego i stacjonarnego przez osoby prywatne i firmy - sprawdź zasady.

Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo

Możesz dokonać zwrotu zakupionego towaru w przypadku zakupów internetowych bez podania przyczyn.

W sklepach stacjonarnych nie jest to już takie łatwe. Sprawdź, jak wycofać się z zakupów bez ponoszenia kosztów jako firma lub osoba prywatna.



Zwrot towaru nabytego przez konsumenta


Osoba prywatna, która dokonuje zakupu, jest według prawa konsumentem. Może odstąpić od umowy i dokonać zwrotu towaru w terminie 14 dni, ale dotyczy to wyłącznie zakupów dokonanych w Internecie lub w ramach pokazów, czyli z dala od właściwej siedziby sklepu. Są jednak wyjątki. Warunkiem prawa do rezygnacji z zakupów przez osobę prywatną jest to, że był dokonany od zarejestrowanej firmy, a nie od kogoś indywidualnie.



Zwrot towaru zakupionego od osoby prywatnej


Osoba prywatna, z którą dokonałeś transakcji w sieci, np. poprzez platformę sprzedażową Allegro czy OLX, nie ma obowiązku przyjąć zwrotu towaru bez podania przez ciebie przyczyn. Jeśli produkt nie ma wad i jest zgodny z opisem, brak do tego podstaw prawnych. Umowa, którą zawierasz z taką osobą, jest dowolna, zgodna z zasadą swobody umów.


Niezależnie od tego, każdego sprzedawcę obowiązuje prawo rękojmi. Jeśli kupujesz towar od kogoś, kto nie prowadzi działalności, to nadal przedmiot transakcji musi być zgodny z opisem, wolny od ukrytych wad oraz być własnością sprzedającego w chwili sprzedaży. Jeśli nie spełni tych warunków, możesz, powołując się na ustawowe prawo, żądać przyjęcia towaru i zwrotu kosztów. Jeśli nie, sprawa może skończyć się sądem. Prawo rękojmi obowiązuje dwóch lat od chwili zakupu, a w przypadku nieruchomości - pięciu lat. Wyjątkiem możliwości zwrotu towaru w oparciu o tę zasadę jest to, że wiedziałeś o wadach w chwili nabycia.


Oczywiście, pozostaje jeszcze dogadania się z drugą stroną, ale jeśli będzie zgoda na odesłanie zakupionego przedmiotu, będzie to z jej strony dobrowolne.



Zwrot towaru kupionego na firmę


Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy kupując na fakturę, może zwrócić towar. Do niedawna, jeśli prowadziłeś działalność gospodarczą, miałeś mniej praw niż prywatny nabywca. Zakupy firmowe musiały być bardziej przemyślane. Od połowy 2020 roku zmieniło się to na korzyść klienta biznesowego. Firma może dokonać zwrotu towaru identycznie jak klient indywidualny, czyli rezygnacja z zakupów dotyczyć będzie tylko transakcji internetowych lub tych realizowanych poza właściwą siedzibą sprzedawcy. Podobnie jak prywatny nabywca, zwracając towar zakupiony w ramach działalności gospodarczej, nie musisz podawać przyczyn. Masz ustawowo czas na zmianę decyzji maksymalnie 14 dni od chwili przyjęcia przesyłki.



Zwrot towaru do sklepu stacjonarnego


Sklep stacjonarny może odmówić prawa do zwrotu towaru, jeśli nie ma uzasadnionego powodu. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie uzna twojej rezygnacji w sytuacji, gdy produkt nie ma wad i działa poprawnie. Niekiedy jednak ze względu na utrzymanie dobrych relacji z klientem wiele sieciówek zgadza się na oddanie lub wymianę towaru bez podawania przyczyn i to ze śladami użycia produktu.


Duże sklepy przyjmują zwroty, bo stać je na to i cenią wyżej zaufanie kupujących nad ewentualne straty finansowe. W tym przypadku termin 14 dni nie obowiązuje. Ponieważ przyjęcie zwracanego towaru jest dobrowolne, sprzedawca sam może ustalać kryteria czasowe. Istnieją marki, które z tej możliwości robią wręcz reklamę, jak jest w przypadku sklepu IKEA. Z drugiej strony sklep stacjonarny może też całkowicie odmówić nieuzasadnionego zwrotu i od tej decyzji nie możemy się odwołać.



Zwrot towaru bez podania przyczyn


Rozmyślenie się z zakupów to główna przyczyna zwrotu przez klienta towaru, który nie miał żadnych wad i był zgodny z opisem. Jest to sprawa indywidualna, ale różnica między transakcją w sklepie na miejscu a w Internecie jest taka, że w drugim przypadku decyzję podejmujemy tylko na podstawie zdjęć i opisu, stąd jest większa możliwość rezygnacji z transakcji.


Jeśli za przyczynę podamy jakieś nieprawidłowości, będzie to nosiło znamiona reklamacji i będzie dopuszczalne też w stacjonarnej sprzedaży. W przypadku, gdy sklep mający siedzibę na miejscu umożliwia zakup przez Internet, ale z odbiorem osobistym, też możemy się rozmyślić i zwrócić towar lub go nie odebrać.



Zwrot towaru ze względu na reklamację


Gdy zakupiony przez ciebie towar okazuje się wadliwy lub opis był nieprawdziwy, niezależnie od kogo i jak kupujesz, jesteś chroniony umową rękojmi i możesz zwrócić go w ramach reklamacji. Gwarancji udziela tylko sklep, ale rękojmia jest ustawowa i obowiązuje również sprzedawców indywidualnych. Trzeba jednak rozróżnić, że jeśli kupujesz ubranie i okazuje się ono na ciebie za duże, a były podane rozmiary w momencie zakupu, to nie jest uznawane za wadę i nie ma podstaw do zwrotu.



Jakiego towaru nie można zwrócić do sklepu?


Istnieje grupa produktów, których z natury nie można zwrócić. Do nich należą towary spożywcze o krótkim terminie przydatności. Nie oddamy również grawerowanej biżuterii oraz mebli robionych dla nas na wymiar. Ogólnie produkty personalizowane będzie ciężko zwrócić, nawet w sprzedaży internetowej. Nie zostaną też przyjęte rozpakowane z folii płyty DVD. Odsyłany towar powinien być zapakowany w oryginalne opakowanie, najlepiej z metkami i nie może nosić śladów użytkowania. W innym przypadku możemy spotkać się z odmową przyjęcia zwrotu.



Ile czasu jest na zwrot towaru?


Podejmując decyzję o zwrocie zakupów, powinieneś niezwłocznie powiadomić o tym sprzedającego. Masz na to 14 dni, od daty otrzymania przesyłki. Niestety, nie są to dni robocze, tylko kalendarzowe, więc zarówno weekendy, jak i ewentualne święta wliczają się do całego okresu. Sprzedawca ma również 14 dni na zwrot wszystkich płatności, których dokonałeś, ale może zastrzec konieczność odesłania towaru. Koszt transportu ponosisz samodzielnie wtedy, gdy sprzedający zastrzegł to w regulaminie sprzedaży. Jeśli tego nie zrobił, to sklep powinien zostać obciążony opłatą za przesyłkę.



Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Bezpieczeństwo i prawo