7 wskazówek, jak zwiększyć zasięg na Facebooku
Twoje zwykłe posty docierają do coraz mniejszej liczby fanów? To zjawisko, które dotyczy większości firm korzystających z tego portalu. Jest ono zresztą zgodne z polityką Facebooka, który chce, żebyśmy zainwestowali w odpłatną reklamę.
Twoje zwykłe posty docierają do coraz mniejszej liczby fanów? To zjawisko, które dotyczy większości firm korzystających z portalu Facebook, ale także z innych platform społecznościowych. Efekt ten jest zgodny z polityką Facebooka, który chce, żebyś zainwestował w odpłatną reklamę. Jest to oczywiście doskonały pomysł, jednak jeśli nie chcesz jeszcze inwestować w media społecznościowe, przedstawimy 7 innych możliwości zwiększenia zasięgu.
Zasięgi
Zasięgi, czyli miara tego, do ilu osób docierają Twoje posty. Bez wątpienia jeden z najbardziej istotnych i najbardziej frustrujących wskaźników tego, czy Twoje wysiłki - Twoje posty - w ogóle docierają do Twoich odbiorców.
Jeśli widzisz, że Twoje zasięgi się zmniejszają i posty są coraz słabiej dostrzegalne, pora działać. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć organiczny zasięg postów. Jeśli chcesz także dowiedzieć się więcej o prowadzeniu efektywnych kampanii reklamowych na Facebooku,pobierz bezpłatny poradnik przygotowany przez naszego partnera Trusted Shops.
1. Jakość ważniejsza niż ilość
Facebook chce pokazywać użytkownikom ciekawe treści, które sprawią, że spędzą na tym portalu jeszcze więcej czasu. Dlatego docenia wpisy spełniające ten cel.
Innymi słowy, nie zasypuj swoich fanów nudnymi zdjęciami czy mało atrakcyjnymi, typowo reklamowymi wpisami. Pomyśl lepiej, co może ich zainteresować, co będzie wartością dodaną w ich życiu. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i wysiłek, a Facebook bardziej Cię doceni.
Wartość dodana nie oznacza przy tym, że dany wpis od razu diametralnie zmieni życie użytkowników na lepsze czy rozwiąże ich problemy. Wystarczy, że wywoła uśmiech lub inną pozytywną reakcję, która będzie dla Facebooka sygnałem, że dana treść zasługuje na większy zasięg.
Nie zapomnij przy tym, aby Twoje zdjęcia, wideo i teksty były oryginalne. Podobnie jak Google, Facebook docenia unikalne treści, a skopiowanym ogranicza zasięg.
2. Postaw na wideo
Każdy, kto korzysta z Facebooka, zauważył już na pewno wzrost liczby umieszczanych tam wideo. Mają one zdecydowane pierwszeństwo przed innymi treściami.
Warto wykorzystać ten trend, prezentując na przykład zdjęcia produktowe w formie pokazu slajdów. Jeśli masz taką możliwość, odpowiedz na pytania swoich klientów na żywo i umieść nagranie na portalu. Albo przedstaw produkt tygodnia w formie krótkiego, atrakcyjnego filmiku, najlepiej prezentującego całą sytuację. Jeśli posiadasz bloga, dodaj do niego jeszcze vloga - niech będzie tak samo naturalny i atrakcyjny, a na pewno przyciągnie klientów.
Algorytm Facebooka i jego użytkownicy bardzo lubią także transmisje na żywo, więc od czasu do czasu zamieść jedną. Może będzie to dzień z życia Twojej firmy?
3. Zasada 80/20
Pamiętaj, że nikt nie zakłada konta na Facebooku, żeby oglądać na nim same reklamy. Ludzie wchodzą tam przede wszystkim w poszukiwaniu rozrywki i dla zabicia czasu, a także w celu poznawania nowych osób i podtrzymywania kontaktu ze znajomymi z daleka.
Zasada, która się z tym wiąże i o której musisz pamiętać, jest prosta: 80% Twoich postów powinno bawić użytkowników i wzmacniać ich przywiązanie do Twojego sklepu lub marki. Natomiast treści, których bezpośrednim celem jest sprzedaż, nie powinny przekraczać 20%.
Jeśli 80% Twoich treści spełni oczekiwania użytkowników i algorytm Facebooka to zarejestruje, również Twoje wpisy o czysto sprzedażowym charakterze zostaną zaakceptowane.
Nie masz pomysłu na ciekawą reklamę produktu? Spróbuj wykorzystać element zabawy i rozrywki. Pomysłowa reklama wideo może szybko rozprzestrzenić się w mediach społecznościowych.
4. Zrezygnuj z linków we wpisie
Facebook chce zatrzymać odwiedzających u siebie jak najdłużej, stąd jego niechęć do przekierowań na inne strony. Dlatego, jeśli koniecznie chcesz umieścić w swoim wpisie link, możesz dodać go jako pierwszy komentarz. Zmniejszy to wprawdzie jego dostępność dla zainteresowanych użytkowników, ale sprawi, że więcej osób zobaczy Twój post.
Najlepiej wybalansuj pomiędzy wpisami z linkiem, a bez. Nie zapominaj także o odpowiadaniu na komentarze pod swoim wpisem. Zawsze to w nich możesz umieszczać linki, niekoniecznie nawet w pierwszym.
5. Wykorzystaj trendy i aktualne wydarzenia
Uwagę fanów zyskasz także wtedy, jeśli umiejętnie nawiążesz do zajmujących ich, aktualnych wydarzeń lub trendów. W komunikacji sklepu internetowego można wykorzystać np. początek wakacji, newsy z życia gwiazd lub święta. Zorganizuj atrakcyjne, sezonowe promocje i ogłoś to na Facebooku, albo przygotuj ciekawy wpis o Twoich przygotowaniach do Świąt z pracownikami. To nada Ci więcej życia w oczach Klientów.
6. Szukaj influencerów i swoich klientów
Jeśli posiadasz budżet, który możesz przeznaczyć na współpracę z influencerami, warto go wykorzystać. Dzięki nim dotrzesz nie tylko do swoich fanów, ale także do ludzi, którzy interesują się działaniami influencera. Mogą oni zostać nowymi fanami Twojej strony na Facebooku, a nawet nowymi klientami, pomimo że wcześniej nie znali oferty Twojego sklepu.
Jeśli Twój budżet jest skromniejszy, możesz zwrócić się o udostępnienie treści do Twoich zadowolonych klientów. Mogą to być zdjęcia produktu z Twojego sklepu, wykorzystane w konkretnej sytuacji. Na przykład, jeśli sprzedajesz akcesoria turystyczne, Twoi klienci mogą podzielić się zdjęciami z wakacji w górach, na których widać termos lub koszulkę z Twojego sklepu. Dzięki nim pokażesz ludzką twarz swojej firmy i wzbudzisz większą sympatię.
Możesz też opublikować zdjęcia pracowników Twojego sklepu - i oczywiście swoje własne. Lojalność klientów na pewno wzrośnie, gdy nie będziecie anonimowi.
7. Inwestuj w popularne posty
Jeśli zauważysz, że dany wpis cieszy się popularnością wśród użytkowników, warto zainwestować w jego promocję, aby dotrzeć do jeszcze większej grupy potencjalnych klientów. Dzięki takiej reklamie możesz zyskać więcej fanów oraz klientów nawet przy ograniczonym budżecie. To korzystniejsze, niż inwestowanie we wszystkie posty po kolei.
Popularne posty z reguły posiadają także dużo komentarzy, które automatycznie mogą “podbijać” je do góry. Nie zapomnij więc o odpisywaniu - nie tylko wspomożesz ruch na swojej stronie, ale także sprawisz, że Klienci będą bardziej przychylnie na Ciebie patrzeć. W końcu po to korzystasz z mediów społecznościowych, aby nawiązywać z nimi kontakt.
Facebook jest dla Ciebie!
Pamiętaj, iż inwestowanie w posty na facebooku jest tak samo ważne, jak w inne formy reklamy. Przy czym w tym przypadku często wystarczy inwestycja czasu i zaangażowania, aby osiągnąć rezultaty. Dbaj więc o ciekawą komunikację i przedstawianie atrakcyjnych materiałów, a nie będziesz żałował.
Korzystasz z Facebooka? Masz duże zasięgi, a może chciałbyś je poprawić? Napisz, czy nasze rady poskutkowały!