Strona główna Blog Pomysły na e-biznes

Biznesplan sklepu internetowego - jak stworzyć go dobrze?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pomysły na e-biznes

Biznesplan sklepu internetowego pozwala na głębsze spojrzenie na planowane przedsięwzięcie oraz ułatwia pozyskać środki inwestycyjne. Co powinien zawierać projekt sprzedaży on-line?

Co to jest biznesplan?


Biznesplan to dokument, który zawiera dokładną analizę wejścia firmy na rynek oraz jej planowany rozwój. Nie ma dokładnego scenariusza – chyba, że podany jest przez daną instytucję wspierającą twój przyszły biznes. Możesz go sporządzić w skróconej wersji na użytek wewnętrzny lub bardziej precyzyjnie w celu pozyskania dofinansowania. Najlepiej, jeśli napiszesz go samodzielnie, ale możesz to również zlecić firmie zewnętrznej za ustaloną opłatą.

Biznesplan sklepu internetowego – co powinien zawierać?


Biznesplan zawiera przede wszystkim streszczenie przedsięwzięcia biznesowego, którego chcesz się podjąć. Spisujesz etapy jego realizacji, przewidywane zyski w kolejnych latach, a także dokonujesz analizy zagrożenia, np. związanego z konkurencją czy zmiennym popytem. Przygotowując biznesplan dla sklepu on-line, zacznij od określenia czym będziesz handlował, kto będzie twoim odbiorcą oraz jak zapewnisz sobie dostawy towaru. Powinieneś też zdecydować się, jaki charakter będzie miała twoja platforma sprzedażowa. Do wyboru masz transakcje handlowe z innymi firmami, czyli model B2B, lub sprzedaż detaliczną w systemie B2C.

Biznesplan sklepu internetowego podstawą sukcesu


Rozpoczęcie każdej działalności gospodarczej powinno poprzedzać stworzenie biznes planu. Dzięki przeniesieniu na papier szczegółów swojego pomysłu łatwiej dostrzeżesz, czy twoja koncepcja firmy jest spójna i realna lub czy może brakuje jej jakichś elementów. Możesz zadawać sobie pytanie, po co rozpisywać się na temat swojej wizji sprzedaży on-line, skoro wiesz jak to zrobić i masz pomysł na atrakcyjny towar. Jest to błędne podejście.


Czas, który poświęcisz na przygotowanie rzetelnego biznes planu sklepu internetowego, nigdy nie będzie stracony. Po pierwsze opracowany dokument posłuży do uzyskania dotacji na rozpoczęcie działalności. Możesz też wykorzystać go do uzyskania kredytu inwestycyjnego z banku, ale tylko w przypadku, gdy posiadasz już inną działalność handlową, np. sklep stacjonarny i chcesz rozszerzyć go o platformę on-line.

Nawet jeśli nie starasz się o dofinansowanie, to pisząc biznes plan sklepu internetowego na własny użytek, wpadniesz na jeszcze więcej rozwiązań i dostrzeżesz jeszcze więcej zmiennych niż wtedy, gdy swój pomysł będziesz miał tylko w głowie.

Analiza SWOT w biznesplanie sklepu internetowego


Jednym z bardziej istotnych punktów podczas pisania biznes planu jest analiza SWOT, która zawiera aspekty związane ze stanem obecnym, czyli silne i słabe strony planowanego interesu, a także spojrzenie w przyszłość, czyli szanse i zagrożenia, które prawdopodobnie mogą się pojawić. Uwzględnienie tych punktów pozwala na szersze spojrzenie na sytuację oraz umożliwia ci dostrzeżenie tych możliwości lub przeszkód, które mogą zadecydować o sukcesie lub porażce platformy sprzedażowej.


Jeśli piszesz biznes plan sklepu internetowego z odzieżą, to jako silną stronę możesz podać promocyjne ceny oraz unikatowe wzory ubrań. Słaba strona to np. duża konkurencja na rynku. W przypadku szans możesz uwzględnić prowadzenie kanału eksperckiego, np. bloga, gdzie będziesz polecać dane stylizacje. Zagrożeniem jest sezonowość ubrań, co wpływa na okresowy spadek sprzedaży.

Badanie rynku podczas tworzenia biznesplanu sklepu internetowego


Najlepiej, jeśli przedmiotem twojej sprzedaży on-line będzie kategoria towaru, na której się znasz. Często idzie to w parze z własnymi zainteresowaniami, ale przed wpisaniem w biznes plan profilu sklepu on-line zrób dokładny research tego, co aktualnie dzieje się z twoją dziedziną na rynku e-commerce. Przede wszystkim sprawdź popyt, czyli jakie jest zainteresowanie twoimi produktami wśród potencjalnych odbiorców. Najlepiej, gdy opiszesz modelowego klienta, tzw. personę, który będzie reprezentował twój target, czyli grupę docelową. Kolejnym ważnym punktem jest sprawdzenie tego, co oferuje konkurencja.


To działanie podsunie ci pomysły, jak wyróżnić się wśród podobnych sklepów on-line. Jeśli twoja propozycja cieszy się zainteresowaniem i jesteś w stanie wybić się ponad innych sprzedawców w sieci, to istnieje większe prawdopodobieństwo powodzenia twojego biznesu. Inwestując w sklep on-line, który niczym się nie wyróżni, ryzykujesz, że klienci cię nie dostrzegą i stracisz pieniądze oraz czas. Dlatego poświęć uwagę temu zagadnieniu, a na pewno analiza rynku wniesie coś do twojej wiedzy i łatwiej będzie ci podjąć właściwe kroki.

Biznesplan a towar dla sklepów internetowych


Bez pomysłu na konkretną branżę trudno ci będzie rozpisać szczegóły. Wpierw więc wybierasz kategorię towaru i wokół tego piszesz biznesplan dla sklepu internetowego. Jednym z ważniejszych aspektów jest atrakcyjna oferta produktowa, a to wpływa na koszty inwestycyjne oraz poniesione ryzyko, jeśli niewłaściwie przewidzisz zbyt. Jeśli chcesz uniknąć tego etapu, możesz rozważyć otworzenie sklepu w modelu logistycznym dropshipping.


W tej sytuacji integrujesz swoją witrynę sprzedażową ze stroną hurtowni, która oferuje towar. Ty zdobywasz zamówienia, ale realizujesz je z pominięciem swojego magazynu – wprost od dostawcy. W ten sposób możesz mieć wirtualnie pełny asortyment, który przyciąga klientów, ale rozliczasz się z dostawcą, dopiero wtedy, gdy uda ci się sprzedać towar.

W innym przypadku twój biznes plan będzie musiał zawierać ważny punkt – jak zatowarowanie, utrzymanie magazynu, a także sposób rozliczania się z dostawcą. Jeszcze inaczej jest, gdy sprzedajesz towar, który sam produkujesz. W tej sytuacji kalkulujesz koszty surowców oraz prognozujesz, jak szybko jesteś w stanie wytwarzać nowe produkty.

Marketing sklepu internetowego – dodaj go do biznes planu


Na rynku e-commerce jedną z ważniejszych kwestii jest bycie widocznym w sieci, czyli trafienie ze swoją ofertą do jak największej liczby osób. By to osiągnąć, musisz w swoim biznes planie uwzględnić działania marketingowe. Będą obejmować nie tylko reklamę, ale również branding, czyli budowanie świadomości twojej marki, a także np. prowadzenie fanpage’a w social mediach, na którym będziesz mógł dodatkowo zaprezentować swoją ofertę.

Koszty sklepu internetowego uwzględnione w biznes planie


Podstawowym kosztem w przypadku otworzenia sklepu on-line jest uruchomienie platformy sprzedażowej w wybranym szablonie, a także roczna opłata za domenę i hosting. Samo założenie działalności gospodarczej nic nie kosztuje, ale składki ZUS i prowadzenie księgowości to zobowiązanie, które musisz pokryć co miesiąc. Kosztów zakupu towaru możesz uniknąć w modelu dropshippingu, ale jeśli zdecydujesz się na sprzedaż asortymentu, który masz fizycznie na stanie magazynowym, przygotuj się na adekwatne koszty. Jeśli planujesz zatrudnienie kadry, to też uwzględnij to w kalkulacji. Przygotowanie stanowisk pracy, a także składki pracownicze znacznie podnoszą koszty inwestycyjne.

Biznesplan sklepu internetowego – szczegółowa kalkulacja


Wygodnym narzędziem do obliczania kosztów oraz przychodu są arkusze kalkulacyjne, np. Excel. Wpisując w rubryki przewidywane sumy oraz używając odpowiedniej formuły, automatycznie obliczysz swój dochód w kolejnych okresach. Przedstawienie takiego arkusza jest często obligatoryjne w instytucjach finansujących start biznesu, ale wbrew pozorom nie jest trudno go stworzyć. Ponadto tabela czarno na białym pokaże, czy twój planowany sklep internetowy będzie rentowny.

Podsumowanie


Rozsądny przedsiębiorca ma świadomość, że choć pomysł na biznes może pojawić się spontanicznie, to jego wdrożenie wymaga analiz i odpowiednich kalkulacji. Pozwala to oszczędzić stresu, rozczarowań, a przede wszystkim straty zainwestowanych pieniędzy. Biznes plan sklepu internetowego zawiera wszystkie niezbędne dane, na podstawie których można prognozować kolejne etapy rozwoju i przeciwdziałać niekorzystnym czynnikom. Właśnie dlatego czas włożony w stworzenie takiego dokumentu będzie owocował w przyszłości.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pomysły na e-biznes
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pomysły na e-biznes