Dropshipping - zbieraj zamówienia w internecie bez posiadania fizycznie towaru i zarabiaj na tym
Dropshipping to model sprzedaży internetowej, który przerzuca obowiązek dostawy bezpośrednio na hurtownię, z której zamawiasz towar dla swojego klienta. Dzięki temu masz o wiele więcej możliwości. Sprawdź jakie.
Dropshipping – co to znaczy i na czym polega ten model?
Dropshipping to popularna metoda prowadzenia biznesu w sieci, która zyskała wielu zwolenników, bo to droga do rozpoczęcia handlu bez posiadania fizycznie towaru. Ma go hurtownia, z którą podpisujesz umowę. Twoje zadanie to poszukiwanie nabywcy, a kiedy dojdzie do zamówienia, towar jest wysyłany bezpośrednio z magazynu dostawcy transportem organizowanym przez niego.
Schemat sprzedaży w dropshippingu
Posiadasz witrynę, na której widnieje produkt X. Ponieważ dbasz o pozycjonowanie oraz promocję w sieci, klient znajduje twoją ofertę i klika „kup”, po czym dokonuje przelewu. Nie masz u siebie towaru, ale wiesz, że ma go hurtownia, z którą masz podpisaną umowę dropshippingu. Wysyłasz więc do niej zamówienie. Płacisz cenę pomniejszoną o twoje rabaty. Dostawca pakuje towar i wysyła na adres klienta. Różnica między ceną hurtową a tą, którą zapłacił klient to twoja marża i w ten sposób masz zysk z małym nakładem pracy.
Asortyment w dropshippingu
Zadając sobie pytanie, czym możesz handlować w modelu dropshippingu, skoro jest to towar praktycznie wirtualny, możesz zauważyć, że sprytni przedsiębiorcy są w stanie nawet organizować sprzedaż wielkogabarytową. Od mebli, sprzęt AGD i RTV, po całe samochody wypełnione materiałami budowlanymi, jadące na inwestycję. To, co wybierzesz, wpłynie też na twoje obroty.
Jeśli będą to tanie rzeczy, będziesz musiał ich sprzedać naprawdę dużo. Zastanów się zatem, czy możesz wybrać asortyment, który przyniesie ci wymierny zysk przy nawet kilkudziesięciu transakcjom w miesiącu. Hurtownie mogą też nie chcieć współpracować z tobą w modelu dropshippingu, jeśli będziesz zamawiał na niskie kwoty.
Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshippingu?
Pierwszym krokiem jest ustalenie, czym chcesz handlować. W wyborze kieruj się nie tylko zarobkiem, ale też dziedziną, na której się znasz. Pamiętaj, że twoją główną rolą będzie tworzenie środowiska, by klienci kupili u ciebie, a nie u konkurencji. Bycie ekspertem cię wyróżni od niej. Będziesz też mógł tworzyć content, który będzie ścigał ruch organiczny do twojego sklep.
Zakup witryny sprzedażowej do dropshippingu jest kolejnym krokiem, bo poprzez nią będziesz dokonywał transakcji. Na rynku jest wiele opcji: gotowe szablony w abonamencie, WordPress z odpowiednią wtyczką, czy budowanie sklepu od podstaw. Następnie musisz nawiązać współpracę z hurtowniami, które oferują model dropshippingu. Nie brakuje ich, bo dla nich to też jest możliwość współpracy z rentownym klientem, którym w tym przypadku jesteś dla nich ty.
Dropshipping – integracja twojego sklepu z hurtownią
Istnieją systemy w sklepach internetowych, które integrują się ze stroną hurtowni i możesz zaimportować od nich bezpośrednio zdjęcia i opisy produktów, dzięki czemu nie tracisz czasu na ich samodzielne dodawanie. Wiele hurtowni ma już te funkcje dostępne, bo stosują dropshipping, ale zawsze też można je zainstalować, jeśli twój dostawca się na to zgodzi.
Dropshipping – jakie wiąże się z nim ryzyko?
System sprzedaży wirtualnego towaru ma swoje blaski i cienie. Zdarzają się sytuacje nieprzewidziane lub nieprzyjemne, więc lepiej miej przygotowany scenariusz, co zrobisz w razie takiej sytuacji. Przede wszystkim może się zdarzyć, że klient kupi towar w twoim sklepie, zapłaci i okaże się, że w hurtowni go właśnie zabrakło. Musisz wtedy odkręcać transakcję, bez zdradzania tajników, że sprzedajesz towar w modelu dropshippingu.
Reklamacje i sprzedaż B2B w dropshippingu
Inną trudnością mogą być reklamacje. Dostawca nie wywiąże się z termin albo pomyli przesyłki, ale to ty będziesz kontaktem dla klienta, więc gromy spadną na ciebie. W przypadku, gdy towar zostanie zwrócony, a klient ma do tego prawo, przyjedzie pod twój adres. Gdy sytuacje będą zbyt częste, dojdzie do tego, że zaczniesz gromadzić zbyt dużo zwrotów. Jest jeszcze jedno ryzyko w przypadku handlu na większą skalę. Jeśli będziesz sprzedawał przez internet w systemie dropshipping do innego przedsiębiorcy, czyli w modelu B2B i on się zorientuje, kto jest twoim dostawcą, to może zrezygnować z twego pośrednictwa i nawiązać kontakt biznesowy z hurtownią.
Dropshipping – jakie ma zalety?
System ten jest chętnie wykorzystywany przez przedsiębiorców internetowych, bo wiąże się z szeregiem udogodnień i możliwości. Główne zalety dropshippingu to:
- brak konieczności posiadania magazynu na towar,
- nie trzeba gromadzić asortymentu,
- nie musisz w niego inwestować,
- nie obawiasz się, że coś się nie sprzeda i będzie zalegać.
Sprzedaż w tym modelu zdejmuje z ciebie szereg obowiązków logistycznych, dlatego możesz skoncentrować się na promocji i konwersji w swoim sklepie internetowym. Zarobki uzyskane w ten sposób mogą być bardzo wysokie, w zależności od wynegocjowanych rabatów z hurtowni. Im więcej będziesz robił z nimi transakcji, tym na większe upusty możesz liczyć.