Strona główna Blog Social media

Facebook remarketing - jak efektywnie go stosować?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Social media

Właściwe użyty Facebook remarketing znacznie podniesie wyniki twojej konwersji. Sprawdź, jak go wdrożyć.

Remarketing – do czego służy?


Remarketing jest kierowaniem dedykowanej oferty do potencjalnie zainteresowanych klientów. Metodą jest optymalizacja reklam tak, by mniejszym kosztem uskutecznić sprzedaż. Zasada jest prosta – śledzisz w internecie potencjalnych klientów tzn. tych, którzy trafiają na twoją stronę. Zostaną otagowani ciasteczkiem i w ślad za nimi pójdzie ostatnio przeglądana oferta. Na pewno zdarzyło ci się widzieć reklamy produktów, które przeglądałeś wcześniej, chwilę potem na kolejnych portalach. Tak właśnie to działa.

Selekcjonuj odbiorców reklam poprzez remarketing


Dlaczego coraz częściej w sprzedaży internetowej mówi się właśnie o remarketingu, a nie tylko samych działaniach marketingowych? Na podstawie badań konsumenckich wyciągnięto wnioski, że decyzje zakupowe często nie zapadają od razu. Ludzie sprawdzają w różnych miejscach produkty oraz porównują ceny, zanim klikną „kup”. Z powodu bogatej oferty na rynku oraz aktywnej konkurencji twoja propozycja zniknie wśród innych, jeśli nie będziesz jej eksponował wobec grupy docelowej i to wielokrotnie.


Celem remarketingu jest sprawienie, że potencjalni klienci będą wciąż eksponowani na twoją ofertę, bo będzie ona im się wyświetlać na kolejnych stronach. Jeśli dobrze rozegrasz kampanię, będą postępować według scenariusza, czyli np. będą angażować się i klikać polubienia. W niektórych przypadkach coraz bardziej będą pożądać produktu z reklamy. Ostateczne kroki zakupowe podejmą, gdy będą pewni, że to, co proponujesz, spełni ich oczekiwania.


Facebook remarketing – dlaczego jest skuteczny?


Facebook jest miejscem szczególnie sprzyjającym działaniom biznesowym, bo gromadzi olbrzymie ilości informacji o użytkownikach, w tym o twoich potencjalnych klientach. Możesz ich pogrupować ze względu na wiek, położenie demograficzne czy inne specyficzne cechy. Z drugiej strony FB jest takim kanałem, na którym jest duża konkurencja pod względem treści i gdyby nie była spersonalizowana, nie trafiałyby w potrzeby. Podobnie jest z reklamami. Poprzez zdobycie informacji, że jakaś grupa osób może potencjalnie zainteresować się twoim produktem, możesz skupić się na komunikowaniu się tylko z nią, zamiast płacić za reklamy, które wyświetlają się przypadkowym użytkownikom.



Wyselekcjonowanie grupy docelowej oszczędza twój czas i sprawia, że marketing jest skuteczniejszy, a budżet reklamowy lepiej spożytkowany. Dodatkowo im bardziej trafisz w gusta odbiorców, tym większa szansa, że podzielą się tym z innymi poprzez udostępnienie czy komentarz. W ten sposób poprzez zaangażowanie rozszerzają twoje działania promocyjne i dostarczają kolejnej wartości marketingowej – dowodu społecznego, czyli polecenia od zadowolonego klienta.

Remarketing na Facebooku – przydatne narzędzia


Podstawowym narzędziem, które służy na Facebooku do komunikacji biznesowej z klientami, jest spersonalizowana reklama. Wpierw typujesz grupę odbiorców i dzięki konfiguracji wyświetla im się z twojej oferty to, czym potencjalnie będą zainteresowani. Możesz przewidywać działania i preferencje odwiedzających na podstawie danych zebranych przez specjalną wtyczkę pixel, która śledzi zachowania użytkowników na twoich stronach.

Musisz zainstalować ją w kodzie strony lub zlecić to swojemu administratorowi, jeśli nie czujesz się na siłach, by zrobić to samodzielnie. Za pomocą tych elementów:

  • instalacji pixela,
  • tworzenia grup odbiorców i wysłania im spersonalizowanej reklamy wykonuje się skuteczny remarketing na FB.

Jakie etapy ma Facebook remarketing?


Może ci się wydawać, że wdrożenie tego typu akcji jest czasochłonne i wymaga specjalnej wiedzy. Pierwsze podejście może być skomplikowane, ale bardziej wynika to z konieczności decyzji, jakie kryterium obrać wobec selekcjonowania grupy. Gdy nabierzesz wprawy i zrozumiesz, jak efektywny jest Facebook remarketing, pójdzie ci jak z płatka. Po prostu trzymaj się schematu, a z czasem nabierzesz biegłości. Zobaczysz też, jak otworzą się nowe perspektywy, bo algorytmy w social mediach są wciąż udoskonalane, by jeszcze celniej trafiać w potrzeby.

Przygotowanie


Zanim podejmiesz akcje w stronę retargetowania na Facebooku, załóż porządną stronę biznesową na tym kanale. Jeśli masz wątpliwości, czy temu podołasz, możesz zlecić utworzenie profilu firmowego firmie zewnętrznej. Od tej pory to będzie kluczowe miejsce, do którego będą przekierowywani klienci, więc warto by twoja wizytówka na social mediach wyglądała profesjonalnie.

Konto reklamowe


Do założenia konta reklamowego przydatne będzie narzędzie „Menedżer firmy”, który pozwala zarządzać wszystkimi twoimi produktami jednocześnie na FB, Instagramie, Messengerze i Audience Network, czyli sieci reklamowej Facebooka.

Katalog produktów


Po dopracowaniu strony utwórz na niej katalog produktów i napełnij go atrakcyjnym asortymentem. Wybierz to, co chcesz promować poprzez FB. Dodawanie produktów do katalogu możesz zrobić ręcznie lub zsynchronizować z innymi platformami. W tym drugim przypadku użyj „Menedżera katalogów Facebooka”.

Pixel – przydatna wtyczka na Facebooku


Nie ma korzystniejszego działania w remarketingu na FB niż używanie pixela, fragmentu kodu, który umieszczasz na swojej stronie www, by połączyć ją z profilem firmowym. Będzie dostarczał ci raporty o działaniach użytkowników na obu stronach tak, że będziesz w stanie coraz precyzyjniej kierować do nich reklamy. Analiza pozwoli ci też wyciągnąć wnioski, co kompletnie nie działa w twoim przypadku – więc będziesz mógł szybko skorygować błędy. Możesz też pobrane dane przekazać specjalistom od marketingu i wtedy na tej podstawie zoptymalizują twoje reklamy.

Tworzenie grup niestandardowych odbiorców


Sensem remarketingu jest skoncentrowanie wysiłków reklamowych na konkretnych odbiorcach. FB da ci możliwość utworzenia niestandardowej grupy, którą wytypujesz na podstawie zebranych danych, a dokładnie analizy działań, które podejmowano podczas wizyty na twojej witrynie, jak np.:

  • kliknięcie podstron,
  • zakup produktu,
  • porzucenie koszyka,
  • transakcja na wysoką kwotę.


Możesz stworzyć też grupę na podstawie słowa kluczowego, którego używano, wyszukując twoją stronę. Możliwości jest wiele, ale najlepiej, jeśli zaczniesz od jednego parametru, a z czasem możesz tworzyć bardziej specyficzne grupy. Analogicznym działaniem jest tworzenie grup podobnych odbiorców, gdzie punktami stycznymi są np. położenie geograficzne, wiek, płeć. Jeśli poprawnie zdefiniujesz swoją grupę docelową, twoja oferta będzie przynosić więcej konwersji, czyli zamianę leadu w realnego klienta.

Facebook remarketing – tworzenie kampanii reklamowej


Jeśli stworzyłeś już swoją grupę odbiorców oraz katalog produktów, to masz wszystko to, co potrzebne, do stworzenia skutecznej kampanii. Uruchamiasz ją na swoim profilu firmowym. Na stronie głównej klikasz „Utwórz reklamę” i wybierasz cel, który chcesz osiągnąć, np. zwiększenie ruchu na stronie. Ustalasz wszystkie detale, poczynając od budżetu na reklamę, miejsca jej ekspozycji, harmonogramu oraz przede wszystkim precyzujesz, do kogo ma być skierowana. Wygodne jest to, że masz podpowiedzi z systemu podczas całego procesu i jeśli wybierzesz dany cel, od razu Facebook zasugeruje ci pasujący do niego format, np. w przypadku chęci generowania ruchu preferowane są linki do strony, na której jest treść reklamowa.

Rodzaje reklam



Masz do wyboru różne formy promowania swojej oferty w social mediach. Oprócz dobrze znanych opcji reklam z polubieniem strony możesz wybrać obrazy lub filmy, a także bardziej zaawansowane reklamy karuzelowe, w formie kolekcji, błyskawiczne oraz możliwe w każdej formie – dynamiczne. Te ostatnie zasługują na szczególną uwagę, bo wykorzystują uczenie maszynowe, czyli oferują ludziom to, co według zebranych danych zainteresuje konsumenta. Jak sam widzisz, twoi klienci nie znudzą się twoją ofertą, bo możesz ją prezentować w wielu odsłonach.

Warunkiem jest tworzenie dobrych materiałów wizualnych, by potem można je było dodatkowo modyfikować i podkręcać w powyższych rodzajach reklam. Możesz też wykorzystać swój szczególnie popularny post, by dalej generować leady.

Licytacja widoczności reklam w remarketingu


Widoczność twoich reklam musi zostać przez ciebie przelicytowana, czyli musisz złożyć lepszą ofertę niż konkurencja. Możesz skorzystać z automatycznego określania stawek, co jest dość popularną strategią, bo zapewnia licytowanie minimalną kwotą, która jest niezbędna, by wygrać aukcję. Ustalasz też maksymalną stawkę, jaką chcesz wydać na wybraną kampanię, więc w ten sposób masz pod kontrolą swój budżet.

Remarketing na Facebooku – nie trać czasu na błędy


Może się zdarzyć, że mimo korzystania z wygodnych narzędzi popełniasz błędy podczas emitowania spersonalizowanych reklam. Jednym z częstych błędów jest nakładanie się grup odbiorców, przez stosowanie niejasnych kryteriów. Jeśli tworzysz kilka grup i będą one zbyt ogólnie skategoryzowane, być może twój target powieli się w każdej z nich.


Spowoduje to zasypanie reklamami, przez co możesz tylko zniechęcić odbiorców i stracisz pieniądze na reklamę dla tych samych ludzi. By tego uniknąć, doprecyzuj grupę i wyłącz tych, do których już w innych okolicznościach wysłałeś reklamę. Innym błędem, który może spowodować fiasko już na wstępie remarketingu, jest niedopracowana strona biznesowa. Będzie odstraszać, a nie zachęcać, tak samo jak nieciekawa oferta w katalogu produktów. Facebook nie wykona za ciebie zadania w postaci stworzenia oferty atrakcyjnego asortymentu, a tylko taki warto wyświetlać w reklamach.

Podsumowanie


Jeśli martwią cię wyniki sprzedażowe w social mediach, czas byś uskutecznił remarketing na Facebooku. Powinieneś skoncentrować swoje wysiłki oraz budżet reklamowy na wyselekcjonowanej grupie odbiorców, którą typujesz dzięki praktycznym narzędziom z FB. Biorąc pod uwagę zachowania konsumentów, m.in. wertowanie stron w poszukiwaniu oferty z najkorzystniejszą ceną, musisz dbać o podtrzymywanie świadomości twojej marki, inaczej  śmietankę będzie spijać konkurencja.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Social media
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Social media