Fanpage - co to jest? Jak założyć stronę na FB?
Jeśli posiadasz własną firmę, a nie jest ona obecna w mediach społecznościowych, to popełniasz duży błąd. Fanpage na tak popularnym serwisie, jakim jest Facebook to konieczność.
Klienci z łatwością znajdą najważniejsze informacje na temat twojej marki, możesz być z nimi w stałym kontakcie, a co najważniejsze - jest to miejsce na reklamę i zaprezentowanie swojej firmy od jak najlepszej strony. Obecnie nieobecność w sieci może wzbudzać brak zaufania co do wiarygodności firmy.
Fanpage FB - co to?
Czym dokładnie jest Fanpage na Facebooku i dlaczego nie „Funpage”? Fanpage oznacza po prostu stronę dla fanów danej rzeczy. “Fan” – osoba, która polubiła naszą markę na Facebooku i “page” – strona, czyli nasze miejsce w sieci. “Funpage” to niepoprawny zapis, “fun” oznacza zabawę, a więc to połączenie traci sens. Pomyłki wynikają z tego, że te dwa angielskie słowa – fan i fun – wymawiamy w ten sam sposób. Jednak oznaczają coś zupełnie innego.
Facebook - fanpage a profil prywatny
Dlaczego nie warto reklamować swojej firmy na profilu prywatnym na Facebooku? Przede wszystkim dlatego, że według regulaminu Facebooka takie działanie jest nielegalne. Poza tym na profilu prywatnym mamy limit osób, które możemy dodać do znajomych. Nasz Fanpage może polubić niezliczona liczba osób, którym nasze posty będą wyświetlać się na tablicy.
Fanpage to miejsce do rozreklamowania swojej firmy i utrzymywania kontaktu z potencjalnymi i obecnymi klientami. Prywatne profile nie posiadają dostępu do narzędzi reklamowych, dlatego widoczność postów jest bardzo ograniczona. Fanpage posiada za to takie opcje i możliwość płatnej reklamy, która dotrze do szerokiego grona odbiorców.
Zanim założysz fanpage na Facebooku
Zanim przejdziemy do instrukcji zakładania Fanpage’a na Facebooku, warto wspomnieć o nazewnictwie stosowanym przez sam portal społecznościowy. Nazwę „fanpage” wymyślili użytkownicy portalu, Facebook stosuje neutralne określenie „strona”, wychodząc z założenia, że nie każdy jest od razu fanem danej marki, ale po prostu szuka informacji na bieżący temat.
Najważniejszą informacją dotyczącą zakładania fanpage’a na Facebooku jest fakt, że jest to całkowicie darmowe. Płatne są jedynie sponsorowane kampanie i reklamy, które są dobrowolne. Po prostu podbijają naszą popularność w serwisie i ułatwiają dotarcie do potencjalnego klienta.
Jak założyć stronę na FB?
1. Krok pierwszy to zalogowanie się na nasze prywatne konto na portalu Facebook.
2. Na głównej stronie w kolumnie po lewej znajdziemy zakładkę “Strony”.
3. Ponownie po lewej stronie klikamy “Utwórz nową stronę”.
4. Przed nami bardzo ważny krok – wybór nazwy strony i jej kategorii. Pamiętaj, aby dobrze przemyśleć wybraną nazwę – potem nie będzie łatwo ją zmienić.
5. Wpisujemy nazwę swojej marki, firmy lub organizacji, lub po prostu taką, która dobrze oddaje tematykę nasze strony.
6. Kolejny krokiem jest wybór kategorii, do dyspozycji mamy maksymalnie trzy. Musi być ona powiązana z naszą firmą lub tematykę fanpage’a. Nie mamy tutaj rozwijanej listy kategorii, musi zacząć wpisywać tekst, aby dostać podpowiedzi i propozycje.
7. Ostatnim krokiem przed założeniem strony jest uzupełnienie opisu, który może mieć maksymalnie 255 znaków. Opisujemy, czym zajmuje się nasza firma lub jaki jest cel strony.
8. Klikamy “Utwórz stronę”, a potem Zapisz.
Uzupełnianie konta firmowego na FB
Utworzyliśmy nasz Fanpage, przed nami kilka istotnych zadań. Facebook nazwał te działania w ten sposób - „Przygotuj swoją stronę na sukces”. Nadajemy swojej stronie tożsamość, a to oznacza, że musimy dodać zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle. Te elementy możemy zmienić w każdej chwili.
Następnie podajemy informacje dotyczące preferencji – adres www naszej firmy, godziny otwarcia (jeśli nasza firma ma placówkę stacjonarną) numer telefonu, preferencje kontaktu (możemy kontaktować się przez WhatsApp) i dodajemy przycisk. Ten ostatni element to przycisk działania do strony wyświetlany na jej górze. Mamy kilkanaście opcji do wyboru.
Skąd wziąć fanów na fanpage’u?
Do polubienia naszej strony możemy zaprosić naszych facebookowych znajomych. Możemy również poprosić ich o udostępnienie naszego facebookowego fanpage’a na ich kontach. Pamiętajmy jednak, że zaproszenie wszystkich znajomych do polubienia naszej strony może obciąć nam zasięgi i że nasi znajomi to niekoniecznie potencjalni klienci – a na tych zależy nam najbardziej.
Po uzupełnieniu wszystkich kluczowych informacji możemy przejść do pisania postów i promowania naszej strony na Facebooku.
Promowanie fanpage na FB
Płatne promowanie strony na Facebooku naszej firmy nie jest konieczne, ale bardzo skuteczne. Jeśli zdecydujemy się na taką formę promowania, mamy do wyboru dwie opcje: reklamy zautomatyzowane i utworzenie nowej reklamy. W pierwszej opcji Facebook, po tym jak odpowiemy na kilka pytań, tworzy nasz spersonalizowany plan, a w drugiej sami od początku do końca tworzymy reklamę. Dodajemy cel reklamy, opis i zdjęcia. Po uzupełnieniu wszystkich informacji na dole strony ukaże się kwota, jaką musimy zapłacić za reklamę sponsorowaną.
Sprzedaż na Facebooku
Jeśli twoja marka zajmuje się sprzedażą produktów, to Facebook ma dla ciebie idealną opcję – sprzedaż bezpośrednio na Facebooku. Portal umożliwia łatwe utworzenie własnego sklepu cyfrowego. Jeśli prowadzimy firmowy Instagram mamy opcję połączonego sklepu. Sklep otwieramy w Menedżerze sprzedaży. Portal przeprowadzi nas przez wszystkie kroki tego procesu. Tym samym nie musimy mieć osobnej strony do sprzedaży.
Administrowanie fanpage na Facebooku
Po utworzeniu strony firmowej na Facebooku z poziomu naszego prywatnego profilu automatycznie zostajemy administratorami strony. W ustawieniach znajdziemy opcję “Role na stronie”, która pozwala na dodanie kolejnych osób, które pomogą zarządzać naszym fanpage’em. Upoważnione osoby mogą prowadzić stronę na różnych poziomach - administratora lub mając ograniczony dostęp: redaktora, moderatora, reklamodawcy i analityka.
Zmiana nazwy strony na Facebooku - skrócony adres
W ustawieniach naszego fanpage’a w zakładce “Informacje o stronie” możemy zmienić nazwę użytkownika, która ułatwi znalezienie naszej strony: http://www.facebook.com/nazwa-strony. Może być to po prostu nazwa naszej firmy, ale adres musi być oryginalny i nie może się powielać.
Fanpage na Facebooku daje nam nieograniczone możliwości, pomaga w rozwoju naszej firmy i ułatwia bezpośredni kontakt z klientem. Możemy kontrolować ruch na stronie, dowiedzieć się, czy nasz pomysł na prowadzenie strony działa, możemy organizować konkursy, korzystać z płatnych promocji. Fanpage to po prostu strona naszej firmy na Facebooku, do której mamy szybki dostęp – nawet poprzez aplikację na telefonie.