Strona główna Blog Marketing i promocja

Jak dobierać słowa kluczowe na stronę internetową?

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja

Właściwy dobór fraz kluczowych to złożone działanie, od którego zależy sukces naszej strony w wynikach wyszukiwania.

Wykonanie analizy fraz kluczowych nie tylko pomoże nam w dostosowaniu treści naszej strony do oczekiwań użytkowników oraz wymogów wyszukiwarek, ale także w odczytaniu potrzeb potencjalnego klienta, a ponadto pokaże nam czy nasza strona wymaga rozbudowy o dodatkowe podstrony.

Jest to proces, w który z pewnością warto zainwestować sporo czasu przygotowując się do optymalizacji swojej strony internetowej.




słowa kluczowe



Czym są frazy kluczowe?


Frazy kluczowe to wyrażenia, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki Google celem znalezienia konkretnych produktów, usług bądź informacji. Są to więc wyrażenia, które najlepiej opisują dany temat, jednocześnie naprowadzając użytkownika oraz wyszukiwarkę na zawartość danej strony.



frazy kluczowe



W dużym skrócie chodzi o to, by każda fraza kluczowa która ma wyszukiwania w Google posiadała odpowiednią stronę docelową na naszej witrynie.

Oczywiście frazy można łączyć w tematyczne grupy i optymalizować jedną podstronę pod kilka fraz, jednak im lepsze będzie dopasowanie oczekiwanej przez użytkownika treści dla danej frazy, tym wyniki naszych działań będą lepsze.



Jakie są rodzaje fraz kluczowych?


Wyróżniamy kilka podstawowych i najpopularniejszych rodzajów fraz kluczowych wykorzystywanych do optymalizacji stron czy sklepów internetowych.



  • Ogólne frazy kluczowe – są to frazy składające się często z pojedynczych słów lub szerokich pojęć, np. „kurtki”, „buty”, „szafy” czy „części samochodowe”. Charakteryzują się one bardzo dużą ilością wyszukiwań, jednak jest to połączone z bardzo dużą konkurencją. Na ogólne frazy bardzo trudno będzie nam osiągnąć dobre wyniki widoczności, szczególnie w krótszej perspektywie czasu oraz przy ograniczonych budżetach na nasze działania. TOP 10 wyników wyszukiwania dla ogólnych fraz jest przeważnie zajęte dla najmocniejszych witryn z danej branży.



  • Frazy kluczowe long tail – są to frazy z tzw. „długiego ogona”. Charakteryzują się tym, że są znacznie bardziej rozbudowane, a co za tym idzie znacznie rzadziej wpisywane przez użytkowników. Przekłada się to również na nieco mniejszą konkurencję, więc warto je wykorzystać to walki o jak najwyższe pozycje z innymi witrynami w wyszukiwarce. Jako przykład takich fraz możemy uznać np. „czerwone zimowe kurtki”, „buty sportowe”, czy „części samochodowe do vw passat b5”.



  • Frazy lokalne – często uznawane za long tail, jednak tworzą zasadniczo odrębną grupę. Frazy lokalne zawierają w sobie nazwę określającą dany obszar, np. nazwę województwa czy miasta. Ograniczają w ten sposób wyniki wyszukiwań użytkownika do określonej lokalizacji. Przykładowo mogą to być takie frazy jak: „buty sportowe kraków”, „części samochodowe warszawa” itp.



  • Brandowe frazy kluczowe – są to frazy zawierające w swojej treści nazwę konkretnego brandu. Dobrym przykładem mogą być np. „buty sportowe adidas”.



  • Frazy na bloga lub do pytań użytkowników – jako, że Google od dawna pracuje nad rozpoznawaniem intencji zapytań swoich użytkowników to możliwe jest wyróżnienie fraz nadających się do odpowiadania na pytania użytkowników lub szukających opinii o produktach, porad itp. Tutaj doskonałym przykładem będzie fraza „jakie buty do biegania” czy „jaki olej do audi a4”.



słowa kluczowe w sklepie internetowym



Jakie narzędzia są przydatne w analizie fraz kluczowych?

W analizie fraz kluczowych dla naszej witryny może nam pomóc wiele narzędzi. Dzięki nim poznamy nie tylko sugestie nowych fraz kluczowych pod które warto optymalizować witrynę, ale również podstawowe statystyki, takie jak liczba wyszukiwań czy to jaką dana fraza ma trudność.




  Planer słów kluczowych Google Ads;


  Keyword Tool;






  AnswearThePublic


  Senuto



senuto




 Semstorm




  Google Trends;



google trends pozycjonowanie




   oraz... sugestie wyszukiwań Google czy Youtube



wyszukiwarka google




  Podobne wyszukiwania;



podobne wyszukiwania



Jak dobrać frazy kluczowe dla swojej strony internetowej?


Analizę fraz kluczowych warto zacząć od zebrania wszystkich, lub przynajmniej najważniejszych podstron naszej witryny do jednego pliku. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć wygodne zestawienie konkretnych adresów URL wraz z przypisanymi do nich frazami kluczowymi.



Stwórzmy więc tabelę o trzech kolumnach:

  • adres URL docelowej strony,
  • główna fraza kluczowa
  • oraz dodatkowe frazy kluczowe.



Jako główną frazę kluczową wybierzemy takie słowo lub słowa, które najlepiej oddają zawartość naszej podstrony, a jednocześnie ma satysfakcjonującą nas średnią liczbę wyszukiwań.





Następnym krokiem będzie dopasowanie dodatkowych fraz kluczowych. Najczęściej są to synonimy lub odmiany głównej frazy, bądź też uzupełniające słowa, dzięki którym jeszcze lepiej wpasujemy się w intencje użytkownika wpisującego określoną frazę kluczową w Google.


Tak wykonane zestawienie z pewnością bardzo ułatwi nam pracę na późniejszych etapach pozycjonowania naszej strony, chociażby planując strategię linkowania, content marketingu czy weryfikując efekty naszej pracy.



Dobrze wykonana analiza fraz kluczowych nie tylko pozwoli nam na łatwiejsze przygotowanie optymalizacji takich elementów jak tytuł strony title, nagłówki H1, H2 itp., czy umieszczenie fraz w treści.



Dzięki wykonaniu takiej analizy zdobędziemy też wiedzę, czy nasza strona powinna zostać rozbudowana o kolejne podstrony lub kategorie oraz czy ma szansę konkurować z innymi, podobnymi witrynami. Jeśli dobrze wykonamy analizę fraz i będziemy o nią skrupulatnie opierać nasze działania to unikniemy takich problemów jak chociażby duplicat content, czy kanibalizacja treści.



Przykładowo optymalizując sklep internetowy, na etapie analizy fraz kluczowych najczęściej bierzemy pod uwagę — takie typy podstron jak:

  • kategorie produktów,
  • karty produktowe
  • oraz blog.


Bardzo często można natrafić na problem, że jedna fraza kluczowa pasuje do wszystkich tych typów treści. Jest to jednak prosta droga do kanibalizacji i należy tego absolutnie unikać. W takim przypadku warto stosować się do podstawowej zasady różnicowania fraz dla różnych treści, czyli:



  • Frazy dla kategorii produktów – wybieramy frazy w liczbie mnogiej, np. „wanny wolnostojące”, „stoły do jadalni”, „kurtki zimowe” itp.



  • Frazy dla kategorii produktów z filtrami – tutaj w praktyce możemy wykorzystać frazy typu long tail, czyli np. „czarne wanny wolnostojące”, „czerwone kurtki sportowe”, „kurtki sportowe na narty”.



  • Frazy dla kart produktowych – analogicznie, wybieramy frazy w liczbie pojedynczej, czyli „wanna wolnostojąca”, „stół do jadalni”, „kurtka zimowa” itp.



  • Frazy dla bloga lub FAQ – wybieramy bardziej rozbudowane frazy kluczowe, ukierunkowane pod użytkowników szukających porad, informacji czy testów danego produktu, np. „jak wybrać wannę wolnostojącą”, „najlepsza kurtka zimowa” itp.



  • Frazy lokalne – do naszej frazy dodajemy nazwę lokalizacji, w której dana usługa lub produkt jest dostępny, np. „wanny wolnostojące warszawa”, „kurtki zimowe kraków”.





Podsumowanie


Analiza fraz kluczowych to bardzo ważny etap optymalizacji strony, który warto wykonać na samym początku procesu pozycjonowania. Dzięki temu nie tylko będziemy w stanie konkurować z innymi w branży, ale również jeszcze lepiej zoptymalizować naszą witrynę uwzględniając oczekiwania użytkowników i wyszukiwarki Google.



Autor artykułu:

Leszek Urban - SEO Specialist.

W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów, optymalizację stron internetowych klientów oraz ich weryfikację pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat motoryzacji, nowych technologii, muzyki oraz podróży.

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja