Strona główna Blog Marketing i promocja

Jak działa algorytm Google i jak wpłynąć na pozycję sklepu?

Autor: Natalia Wiszewska Kategoria: Marketing i promocja

Google jest jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych na całym świecie. Korzysta z niej ponad 90% użytkowników. Dowiedz się, jak za jej pomocą zwiększysz swoją sprzedaż.

Pierwsza wyszukiwarka internetowa WebCrawler pojawiła się w 1994 roku. 4 lata później stworzono ulubionego wujka każdego ucznia – Google

Od tamtej pory minęło prawie 30 lat. Wyszukiwarki internetowe stały się głównym źródłem informacji. Dzisiaj wiele firm używa ich, by wpłynąć na decyzję konsumentów i zwiększyć swoje zyski.

Z tego artykułu dowiesz się, czym są algorytmy Google oraz jak wpłynąć na pozycję sklepu.

Spis treści

Czym jest algorytm Google i do czego służy?


Wyobraź sobie, że chcesz wyrzeźbić plażową sylwetkę. W tym celu musisz znaleźć siłownię w swoim mieście. Wpisujesz więc w Google „siłownia Warszawa”.

Pokazuje Ci się mapa Google z zaznaczonymi obiektami, odległością oraz linki do stron internetowych. Od razu znajdujesz interesujący Cię obiekt i opłacasz karnet.

Algorytm wyszukiwania Google dba o to, byś znalazł to, czego szukasz. Filtruje informacje dostępne w Internecie na podstawie słów kluczowych, które wpisujesz w panel wyszukiwania.


Sposób działania algorytmu Google

Algorytm PageRank


Algorytm PageRank był pierwszym algorytmem użytym w Google. Jest to wzór matematyczny, dzięki któremu wyszukiwarka ocenia przydatność strony internetowej.

Pomimo że ostatnia aktualizacja miała miejsce prawie 10 lat temu, firma potwierdziła w mediach społecznościowych, że nadal jest on używany.

Algorytm Panda


Panda ocenia treść pod kątem przydatności dla użytkownika. Wyszukiwarka stara się odnaleźć stronę, która w jak najbardziej precyzyjny sposób odpowie na zapytanie odbiorcy.

Strony internetowe miały być przyjazne dla użytkownika, a nie tworzone pod wyszukiwarki.

Algorytm Gołąb


Gołąb odpowiadał za dopasowanie wyników wyszukiwania ze względu na lokalizację. Dzięki niemu, gdy wpisujesz „kawiarnia”, zyskujesz rezultaty z Twojej miejscowości, a nie z innego kontynentu.

Algorytm Koliber


Koliber stara się zrozumieć intencje użytkowników. Wpisując frazę „co robić w Berlinie”, oczekujesz, że wyświetlą Ci się atrakcje i zabytki charakterystyczne dla tego miasta. Niekoniecznie supermarkety czy miejsca pracy.

Algorytm Opos


Opos wszedł w 2016 roku i jest jedną z najważniejszych aktualizacji. Można go uznać za uaktualnienie Gołębia. Nie został nigdy oficjalnie przedstawiony. Jednak najnowsze badania wskazują, że wpływa on na wyniki aż 64% wyszukiwań lokalnych.

Dzięki niemu organizacje, które znajdują się w okolicy miasta, ale nie w jego centrum, nadal pokażą się w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo jeśli w danej lokalizacji znajdą się dwie firmy posiadające te same dane, żadne z nich nie pokażą się użytkownikowi.

Algorytm RankBrain


Przed RankBrain ok 15% zapytań nie było nigdy wcześniej wprowadzanych w wyszukiwarkę. Google nie potrafiło doprecyzować, czego użytkownik szuka.

RankBrain uczy się maszynowo, by lepiej zrozumieć intencje użytkownika.

Najważniejsze algorytmy Google i ich działanie

Jak wpłynąć na wyniki Google?


Aby najefektowniej wpłynąć na wyniki wyszukiwania Google, bądź na bieżąco z aktualizacjami algorytmu. Może się okazać, że technika stosowana parę lat temu jest już przedawniona i wręcz szkodzisz swoim działaniom, nadal z niej korzystając.

Przede wszystkim pamiętaj, że Google zależy na jak najprecyzyjniejszym dopasowaniu tego, co chce znaleźć użytkownik, ze swoją bazą danych w Internecie. Treści twórz nie dla wyszukiwarki, lecz dla użytkownika.

Zastosuj te wskazówki i obserwuj, jak Twoja strona pojawia się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania Google!

Jak tworzyć treści przydatne dla użytkownika?

  • Staraj się regularnie przeprowadzać audyt UX, aby dowiedzieć się, czy jest ona przyjazna dla użytkownika.
  • Zdobywaj wartościowe i naturalne linki zwrotne
  • Używaj słów kluczowych oraz meta tagów
  • Kontroluj szybkość ładowania strony
  • Pisz prostym i zrozumiałym językiem
  • Analizuj konkurencję.
  • Odpowiadaj na realne problemy
  • Dostosuj stronę pod urządzenia mobilne
  • Weryfikuj łatwość w nawigacji i intuicyjność interfejsu użytkowników
  • Zastanów się, co mógłbyś zrobić lepiej niż Twój konkurent i wprowadź zmiany w życie, by zyskać przewagę.
Autor: Natalia Wiszewska Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja