Jak działa algorytm Google i jak wpłynąć na pozycję sklepu?
Google jest jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych na całym świecie. Korzysta z niej ponad 90% użytkowników. Dowiedz się, jak za jej pomocą zwiększysz swoją sprzedaż.
Pierwsza wyszukiwarka internetowa WebCrawler pojawiła się w 1994 roku. 4 lata później stworzono ulubionego wujka każdego ucznia – Google
Od tamtej pory minęło prawie 30 lat. Wyszukiwarki internetowe stały się głównym źródłem informacji. Dzisiaj wiele firm używa ich, by wpłynąć na decyzję konsumentów i zwiększyć swoje zyski.
Z tego artykułu dowiesz się, czym są algorytmy Google oraz jak wpłynąć na pozycję sklepu.
Spis treści
Czym jest algorytm Google i do czego służy?
Wyobraź sobie, że chcesz wyrzeźbić plażową sylwetkę. W tym celu musisz znaleźć siłownię w swoim mieście. Wpisujesz więc w Google „siłownia Warszawa”.
Pokazuje Ci się mapa Google z zaznaczonymi obiektami, odległością oraz linki do stron internetowych. Od razu znajdujesz interesujący Cię obiekt i opłacasz karnet.
Algorytm wyszukiwania Google dba o to, byś znalazł to, czego szukasz. Filtruje informacje dostępne w Internecie na podstawie słów kluczowych, które wpisujesz w panel wyszukiwania.
Sposób działania algorytmu Google
Algorytm PageRank
Algorytm PageRank był pierwszym algorytmem użytym w Google. Jest to wzór matematyczny, dzięki któremu wyszukiwarka ocenia przydatność strony internetowej.
Pomimo że ostatnia aktualizacja miała miejsce prawie 10 lat temu, firma potwierdziła w mediach społecznościowych, że nadal jest on używany.
Algorytm Panda
Panda ocenia treść pod kątem przydatności dla użytkownika. Wyszukiwarka stara się odnaleźć stronę, która w jak najbardziej precyzyjny sposób odpowie na zapytanie odbiorcy.
Strony internetowe miały być przyjazne dla użytkownika, a nie tworzone pod wyszukiwarki.
Algorytm Gołąb
Gołąb odpowiadał za dopasowanie wyników wyszukiwania ze względu na lokalizację. Dzięki niemu, gdy wpisujesz „kawiarnia”, zyskujesz rezultaty z Twojej miejscowości, a nie z innego kontynentu.
Algorytm Koliber
Koliber stara się zrozumieć intencje użytkowników. Wpisując frazę „co robić w Berlinie”, oczekujesz, że wyświetlą Ci się atrakcje i zabytki charakterystyczne dla tego miasta. Niekoniecznie supermarkety czy miejsca pracy.
Algorytm Opos
Opos wszedł w 2016 roku i jest jedną z najważniejszych aktualizacji. Można go uznać za uaktualnienie Gołębia. Nie został nigdy oficjalnie przedstawiony. Jednak najnowsze badania wskazują, że wpływa on na wyniki aż 64% wyszukiwań lokalnych.
Dzięki niemu organizacje, które znajdują się w okolicy miasta, ale nie w jego centrum, nadal pokażą się w wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo jeśli w danej lokalizacji znajdą się dwie firmy posiadające te same dane, żadne z nich nie pokażą się użytkownikowi.
Algorytm RankBrain
Przed RankBrain ok 15% zapytań nie było nigdy wcześniej wprowadzanych w wyszukiwarkę. Google nie potrafiło doprecyzować, czego użytkownik szuka.
RankBrain uczy się maszynowo, by lepiej zrozumieć intencje użytkownika.
Najważniejsze algorytmy Google i ich działanie
Jak wpłynąć na wyniki Google?
Aby najefektowniej wpłynąć na wyniki wyszukiwania Google, bądź na bieżąco z aktualizacjami algorytmu. Może się okazać, że technika stosowana parę lat temu jest już przedawniona i wręcz szkodzisz swoim działaniom, nadal z niej korzystając.
Przede wszystkim pamiętaj, że Google zależy na jak najprecyzyjniejszym dopasowaniu tego, co chce znaleźć użytkownik, ze swoją bazą danych w Internecie. Treści twórz nie dla wyszukiwarki, lecz dla użytkownika.
Zastosuj te wskazówki i obserwuj, jak Twoja strona pojawia się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania Google!
Jak tworzyć treści przydatne dla użytkownika?
- Staraj się regularnie przeprowadzać audyt UX, aby dowiedzieć się, czy jest ona przyjazna dla użytkownika.
- Zdobywaj wartościowe i naturalne linki zwrotne
- Używaj słów kluczowych oraz meta tagów
- Kontroluj szybkość ładowania strony
- Pisz prostym i zrozumiałym językiem
- Analizuj konkurencję.
- Odpowiadaj na realne problemy
- Dostosuj stronę pod urządzenia mobilne
- Weryfikuj łatwość w nawigacji i intuicyjność interfejsu użytkowników
- Zastanów się, co mógłbyś zrobić lepiej niż Twój konkurent i wprowadź zmiany w życie, by zyskać przewagę.