Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Jak zacząć handlować w internecie?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

E-handel to przyszłość współczesnego biznesu i szczególnie widoczny trend po pandemii. Pod koniec 2021 roku liczba sklepów internetowych w Polsce to już ponad 50 tysięcy - według wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet.

Nowe sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu, jednak musisz wiedzieć co zrobić żeby skutecznie rozpocząć handel internetowy. Liczy się pomysł na biznes i dobry marketing, a także odpowiednia platforma, na której będzie działać sklep internetowy.


Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak uruchomić własny sklep i rozpocząć handel w internecie, to ten poradnik jest dla Ciebie. 

Spis treści:

Czym handlować w sieci? Pomysł na biznes


Wybierając asortyment do sprzedaży w internecie warto postawić na produkty, które są chętnie zamawiane online. Jeżeli pomysł na biznes nie przychodzi Ci do głowy warto śledzić i analizować aktualne trendy rynkowe np. według narzędzia Google Trends. Więcej o tym czym warto handlować w internecie przeczytasz w naszym poradniku.

Czego nie można sprzedawać w Internecie?


Czy istnieje lista rzeczy zakazanych w handlu internetowym? Okazuje się, że są pewne ograniczenia w świetle prawa, norm etycznych i zasad bezpieczeństwa. Do produktów, których nie można sprzedawać w internecie należą np. produkty nielegalne jak narkotyki, maszyny do gier hazardowych, dowody rejestracyjne, czy karty pojazdów. Dla osób, które chcą zacząć handel przez internet od platformy Allegro, warto zapoznać się z tym artykułem.

Od czego zacząć sprzedaż w internecie?


Jeśli już wiesz co chcesz sprzedawać i masz branżę, w której chcesz działać, przeprowadź analizę konkurencji. Warto oprócz asortymentu konkurenta, sprawdzić również jak wygląda strona jego sklepu, karty produktów, kategorie, opisy produktów, blog i proces zakupowy. W prosty sposób możesz wyłapać, czy e-sklep jest odpowiednio przygotowany do sprzedaży internetowej. W analizie konkurencji warto też sprawdzić ich działalność w social mediach. Media społecznościowe to ogromne źródło masowej promocji oraz wpływają na profesjonalny wizerunek firmy w sieci.

Sklep internetowy i jego promocja


Zanim założysz sklep internetowy musisz zastanowić się jak go wypromować. Jeśli sklep dopiero powstał, trzeba podjąć działania, które ściągną klientów i pierwsze zamówienia. Do najczęściej spotykanych działań marketingowych w e-commerce zaliczamy:

  • Płatne reklamy Google Ads - reklamy w oparciu o słowa kluczowe, na które chcesz aby pojawił się twój sklep internetowy, które wyświetlają się w wyszukiwarce i na stronach internetowych. Rozliczenie odbywa się w modelu PPC, czyli płacisz w momencie kiedy ktoś kliknął w reklamę,

  • Płatne reklamy Meta Ads - reklamy płatne w social mediach np. na Facebooku, Instagramie, Youtube, czy Tik Toku. Aby rozpocząć kampanie, należy w menadżerze reklam dodać grafikę i copy oraz ustawić odpowiednie targetowanie reklamy. Możesz w ten sposób sprowadzać ruch na swój sklep internetowy, lub na konkretny produkt lub grupę produktów, które chcesz promować.

  • Content marketing - to darmowa forma reklamy w sieci, jeżeli zdecydujesz się tworzyć content samodzielnie. Jest to np. pisanie artykułów pod SEO na blogu w obrębie sklepu, ale również unikalne opisy produktów i kategorii w sklepie, które mają ściągać ruch organiczny. Możesz też zlecić to zadanie zewnętrznemu copywriterowi, który przygotuje dla twojego sklepu content plan w oparciu o konkurencję i potrzeby związane z promocją sklepu.

  • SEO - to szeroki temat, który należy przemyśleć zanim jeszcze ruszymy ze sklepem. Na pozycjonowanie (SEO) ma wpływ wiele elementów w obrębie witryny np. szybkość ładowania strony, meta tagi, oraz oczywiście content budowany pod konkretne frazy kluczowe. Więcej na temat pozycjonowania i dobierania fraz kluczowych znajdziesz w naszym poradniku.

  • Social media - widoczność w mediach społecznościowych to większa szansa na konwersję. Warto założyć profil na Facebooku, Instagramie, Youtube czy Tik Toku i tworzyć dopasowany do grupy odbiorców content. Dzięki temu możesz za darmo promować swoje produkty i zwiększać sprzedaż. Pamiętaj, aby angażować swoich odbiorców poprzez wszelkiego rodzaju konkursy i promocje czasowe, rynek e-commerce w social mediach jest bardzo dobrze rozwinięty. Możesz również założyć sklep na facebooku lub instagramie, dzięki czemu znacząco skracasz ścieżkę zakupową swoich klientów.

Oprogramowanie pod sklep internetowy


To na jakim systemie postawisz własny sklep internetowy ma ogromne znaczenie. Tak jak w przypadku sklepu stacjonarnego, miejsce w którym go otworzysz może mieć kluczowy wpływ na sprzedaż produktów. Masz do wyboru platformy e-commerce lub dedykowane rozwiązania, z których możesz skorzystać, aby stworzyć sklep internetowy:

  • Open source - jest to otwarte oprogramowanie dla osób, które mają wiedzę techniczną i potrafią dokonywać zmian w kodzie. Samo rozwiązanie jest oparte na darmowym szablonie, jednak za każde dodatkowe funkcjonalności należy zapłacić i wykupić dedykowane wtyczki i narzędzia jak integrator.

  • Zlecenie autorskiego sklepu zewnętrznej agencji - w tym przypadku musimy liczyć się z bardzo wysokimi kosztami jakie prawdopodobnie poniesiemy za indywidualnie zbudowany sklep. Dodatkowe modyfikacje są również możliwe do wdrożenia jedynie przez twórców sklepu. Plusem jest tutaj personalizacja sklepu, jednak każdy dodatkowy element graficzny, czy też funkcjonalność musi zostać wdrożona przez osoby mające dostęp do systemu, na którym stoi sklep.

  • SaaS - to model, w którym otrzymujesz gotową platformę do założenia sklepu i sprzedaży internetowej, a płatność odbywa się w formie abonamentu. W tym rozwiązaniu możesz zacząć handel niemalże natychmiast, a wszystkie najważniejsze funkcjonalności otrzymujesz w ramach wybranego pakietu np. integracje z hurtowniami, integracje z Allegro, narzędzia marketingowe, bramki płatnicze i kurierów. Co ważne, w ramach SaaS np. RedCart nie musisz martwić się o bezpieczeństwo swojego sklepu, ponieważ w pakiecie od dostawcy otrzymujesz m.in regulamin, politykę prywatności (w zgodzie z ochroną danych osobowych) i certyfikat SSL. Jest to rozwiązanie dla osób, które nie posiadają wiedzy technicznej, mają ograniczony budżet i po prostu chcą zacząć sprzedawać przez internet. Dodatkowym plusem modelu SaaS jest obsługa klienta i support, na który zawsze możesz liczyć w razie jakichkolwiek problemów technicznych.


To jakie rozwiązanie wybierzesz, zależy tylko od twoich własnych preferencji, umiejętności i doświadczenia z e-commerce. Początkowo handel elektroniczny może odbywać się jedynie za pomocą marketplace'ów jak Allegro.

Wygląd sklepu, a handel internetowy


Czy wygląd sklepu ma tak duże znaczenie? Warto uświadomić sobie, że zakupy w sieci robi się przede wszystkim oczami. Pierwsze kroki jakie powinno się skierować przy swoim biznesie e-commerce to dbałość o szatę graficzną - odpowiednio zaprojektowana szata, pozwala na szybki proces zakupowy bez zbędnych rozpraszaczy.

Jak zacząć sprzedaż w internecie - podsumowanie


Aby zacząć skuteczne prowadzenie sprzedaży w internecie, warto krok po kroku:

  • poznać potrzeby klientów,
  • dobrać branżę i produkty do handlu internetowego,
  • zrobić analizę konkurencji,
  • zaplanować działania promocyjne,
  • wybrać oprogramowanie pod sklep internetowy,
  • zadbać o wygląd sklepu


Jeżeli chcesz zacząć od zaraz, przetestuj bezpłatnie platformę RedCart przez 14 dni za darmo.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce