Multichannel - co to jest i jak wpływa na sukces w e-commerce?
Możesz skorzystać z modelu multichannel w sprzedaży, wykorzystując do tego najefektywniejsze media. Sprawdź, dlaczego oferta dostępna na wielu kanałach naraz jest przyszłością e-commerce.
Multichannel – na czym polega?
Z pojęciem multichannel wiąże się marketing i sprzedaż na wielu kanałach jednocześnie. Oznacza to, że nie ograniczasz się do jednego miejsca, w którym jest prezentowana twoja oferta, ale korzystasz ze wszystkich dostępnych możliwości, które pasują do profilu twojego biznesu. W praktyce jest to działanie na wielu frontach naraz i wpasowywanie się w aktualne trendy. Nie musisz trzymać się jednolitego przekazu na każdym z mediów. Dopasowujesz narrację do danego rodzaju kanału lub grupy odbiorców i możesz swobodnie to modyfikować. W strategię multichannel włącza się również sprzedaż stacjonarna, ale poszerzona o ofertę w internecie, a także kontakt telefoniczny z klientem.
Multichannel – wielokanałowy dostęp do klienta
W podejściu multichannel nie odrzuca się żadnej metody komunikacji z klientem, więc do łask wraca korzystanie z telefonu, ogłoszenia w prasie czy reklama w radiu. Istotna będzie aplikacja mobilna lub przynajmniej responsywna strona z ofertą, ponieważ dużo osób przegląda oferty na telefonach. Multichannel jest remedium na spadające zainteresowanie lub możliwości dystrybucji, co ujawniły czasy lockdownu. W momencie zamknięcia się tradycyjnych sklepów, sprzedaż on-line wzrosła. Wielu przedsiębiorców skorzystało wtedy też z darmowych możliwości prowadzenia własnych profili w dostępnych mediach i wyszli na tym na plus.
W jakim celu wprowadza się multichannel do e-commerce?
Biorąc pod uwagę, że o wynikach twojej sprzedaży może zaważyć to, jak daleko sięga twoja oferta, to korzystanie w biznesie internetowym z wielu kanałów sprzedażowych jest logiczną konsekwencją tej zależności. Potencjalne miejsca w sieci wciąż powstają, ale nie wszystkie przetrwają konkurencję. Jednak jeśli korzystasz umiejętnie z aktualnie dostępnych, możesz wygenerować dodatkowe zyski.
Jeśli zainteresowanie jest mniejsze w jednym miejscu, zawsze możesz rozpocząć sprzedaż na innej witrynie, więc jest to też forma zabezpieczania płynności w sprzedaży. Można prognozować, że firmy które istnieją w sieci, ale ograniczają się tylko do własnego www, są skazane w przyszłości na wyparcie przez bardziej prężne marki, które rozumieją możliwości, jakie daje multichannel w e-commerce.
Kanały dotarcia do klienta, z których warto skorzystać
Sprzedaż w internecie oraz marketing może odbywać się wieloma drogami. Jeśli posiadasz własny sklep on-line, to stanowi on doskonałą bazę, ale nie ograniczaj się tylko do niego. Przede wszystkim kanały, które wspierają rozwój twojej firmy, znajdziesz na social mediach, bo tam możesz zaprezentować aktualną ofertę, nawiązywać relacje z grupą odbiorców i wzbudzać zaangażowanie.
Oto lista kanałów, które powinieneś wziąć pod uwagę, łącznie z platformami sprzedażowymi:
- Facebook – prowadzenie fanpage'a na tym kanale pozwala zdobywać spore zasięgi w internecie. Można tu sobie pozwolić na poufałość z klientami, ale według przyjętych standardów marketingowych. Inną możliwością jest korzystanie z marketplace na FB, pozwalającego na oferowanie towaru w wielu grupach jednocześnie.
- Instagram – doskonałe medium do prezentowania swojej oferty, publikacji zachęcających i dopracowanych zdjęć produktów, odsyłających wprost na witrynę zakupową.
- YouTube – nagrywanie filmów zajmuje więcej czasu, ale umożliwia sprzedaż poprzez polecanie produktów oraz tutoriale. TikTok – choć celuje w krótkie formy, możesz wykorzystać do streamu, czyli pokazu na żywo tego, co oferujesz, lub prowadzenia tutorialu z produktami ze swojej oferty.
- Allegro – nikomu nie trzeba przedstawiać tego kanału, bo niejeden przedsiębiorca zaczynał tu swoją karierę, zanim zdecydował się przenieść na własną witrynę. Nie warto jednak rezygnować z tego medium, bo ma wysokie pozycjonowanie i wiele wygodnych narzędzi.
- OLX – wciąż rozwijająca się platforma, którą dzięki wprowadzeniu zautomatyzowanej sprzedaży, opłaca się wziąć pod uwagę również w modelu B2C.
- Amazon – warto otwierać się na rynki zagraniczne, ale w tym przypadku musisz posiadać unikalną ofertę, bo ta platforma dba o wysokie standardy.
Multichannel a omnichannel – czym się różnią?
Potencjał korzystania z wielu kanałów, przez które oferta dociera do klienta, dostrzega wielu, ale często te działania są spontaniczne. Pewnym mankamentem może być jednak chaos w przekazie, różniący się na każdym z mediów. Dlatego trudno czasem klientom powiązać ze sobą kanały z jedną marką. W podejściu omnichannel również wykorzystuje się wszystkie sensowne drogi komunikacji z klientem, ale stosuje się jednolity i konsekwentny przekaz na każdym z nich – tak, by zadziałał efekt synergii.
Dzięki temu poszczególne kanały współpracują ze sobą, tworząc jeden spójny wizerunek marki i przekonując odbiorców, że mają do czynienia ze stabilną i godną zaufania firmą. Omnichannel to przyszłość e-marketingu, więc jeśli już korzystasz ze strategii multichannel, zacznij wdrażać działania z zakresu omnichannel.
Podsumowanie
Jeśli chcesz zwiększyć zasięg swojej oferty, powinieneś wykorzystać do tego dostępne media. Działania wpisujące się w trend multichannel, zwłaszcza w e-commerce pozwalają w nieograniczony sposób promować ofertę na wielu kanałach jednocześnie. Przemyślane akcje mogą wygenerować o wiele większe zyski niż płatne reklamy, które będą odnosić się tylko do twojej witryny zakupowej.