Strona główna Blog Marketing i promocja

Pozycjonowanie sklepu internetowego dla początkujących. Co warto wiedzieć?

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja

Pozycjonowanie sklepu internetowego to naturalny krok w rozwoju Twojego biznesu e-commerce. Warto więc mieć świadomość, jakie konkretnie działania obejmuje.

Pomimo że pozycjonowanie sklepu to złożony proces i musi być dopasowany indywidualnie, wyodrębniliśmy kilka obszarów, które warto mieć na uwadze. Sprawdź, czy już zrealizowałeś te działania lub zaplanuj je na najbliższy czas.

Pozycjonowanie sklepu internetowego - początki

Na początku warto podkreślić, że nie ma jednego schematu działań SEO, który na pewno przyniesie Ci sukces. Zrealizowanie wszystkich działań zwiększa Twoje szanse na dotarcie do użytkowników Google, ale nic nie gwarantuje.

W tym artykule nie będziemy też omawiać takich działań jak link building, a musisz wiedzieć, że jest to jeden z filarów pozycjonowania. Zamiast tego skupiamy się na najprostszych działaniach, które - jeśli chcesz odnieść prawdziwy sukces - mimo wszystko możesz zlecić bardziej doświadczonym osobom. Jeśli nie masz na to ochoty, możesz jednak spróbować swoich sił samodzielnie.

Czy coś może pójść nie tak? W pozycjonowaniu można popełnić szereg błędów, które albo opóźnią dotarcie sklepu na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, albo wręcz to uniemożliwiają. Dlatego postaramy się przedstawić Ci wszystkie zagadnienia, abyś nie popełnił błędów.

Wybór słów kluczowych do sklepu internetowego

Pozycjonowanie obowiązkowo musisz zacząć od wyboru i wdrożenia słów kluczowych na stronę internetową. Co istotne, słowa kluczowe musisz dobierać odrębnie dla każdej podstrony sklepu. Nawet, jeśli Twój sklep ma tysiące produktów, każdy z nich powinien być pozycjonowany na jak najlepiej dopasowane i zindywidualizowane słowa kluczowe.

Słowa kluczowe, a konkurencja

Jeśli prowadzisz nowy, niewielki sklep np. z koszulkami, nie masz szans na wygranie konkurencji z gigantami typu Zalando i wskoczenie do Top 10 w pozycjach wyszukiwania Google. Pamiętaj o tym, dobierając frazy kluczowe, gdyż jeśli będą zbyt ogólne, przegrasz z potężniejszą konkurencją, która też ich używa.

Rozwiązaniem dla Ciebie będzie znalezienie własnej niszy, w której będą jedynie sprzedawcy podobni do Ciebie. Zamiast więc prowadzić optymalizację sklepu na ogólne frazy (typu „koszulki z nadrukami”), wykorzystaj potencjał long-tail - długich ogonów. Są to takie frazy kluczowe, które precyzyjnie opisują Twoją ofertę, np. „koszulka z nadrukiem dla fana motoryzacji męska”.

Ustal priorytety

Jeśli rzeczywiście Twój sklep składa się z tysięcy podstron, opracuj plan optymalizacji, który uwzględnia priorytety. Najpierw przygotuj i dodaj frazy na najważniejsze podstrony. Zazwyczaj są to strony generujące najlepszy zysk. Potem działaj stopniowo, dodając kolejne długie ogony do swojej witryny.

Nie zapomnij także o frazach kierujących do kategorii produktowych, które możesz optymalizować na bardziej ogólne słowa kluczowe. Dzięki temu również one pojawią się na wysokich pozycjach wyszukiwania.

Wybrane bezpłatne lub częściowo bezpłatne narzędzia do weryfikacji popularności i konkurencyjności fraz

Za każdym razem, gdy zaczynasz pozycjonowanie, powinieneś weryfikować konkurencyjność wybranej frazy w dostosowanych do tego narzędziach. Warto przeszukać także Google, wpisując do niego hasło i analizując pierwsze 10 stron, pojawiających się przy tym zapytaniu.

Oto nasz wybór 2 narzędzi, służących weryfikacji popularności i konkurencyjności fraz kluczowych:

https://neilpatel.com/ubersuggest

https://keywordtool.io

Analiza konkurencji w top 10

W procesie pozycjonowania istotne jest cykliczne analizowanie konkurencji i prowadzenie działań w odniesieniu do niej. Oczywiście, podobnie jak w przypadku słów kluczowych, warto obserwować działania sklepów na podobnym poziomie rozwoju. Co konkretnie sprawdzać i jak?

1. Widoczność w Google na te same słowa kluczowe. Z łatwością zweryfikujesz to w takich narzędziach jak SENUTO, czy SEMSTROM; z analizy dowiesz się, z kim konkretnie konkurujesz na frazy i jaka jest Twoja sytuacja w Google w odniesieniu do konkurencji.

2. Treści - to proste i skuteczne. Sprawdź, jakie informacje przekazują sklepy, które już znalazły się w top 10, używając tych samych fraz. Możesz założyć, że mają treści, które spodobały się algorytmowi Google. Dzięki nim będziesz mógł łatwiej zaplanować własne materiały. Dowiesz się, jakie frazy i jak często są używane przez konkurencję. Poznasz interesujące Klientów tematy oraz preferowaną objętość tekstów. Dowiesz się także, czy w konkurencyjnych sklepach są blogi z poradami dla klientów i im podobne materiały.

3. Linki przychodzące - przy działaniach linkbuildingu, warto sprawdzać, skąd linki pozyskały konkurencyjne sklepy. Można wówczas udać się w te same miejsca i również spróbować zdobyć stamtąd link. Do odszukania źródeł posłużą narzędzia Ahrefs, Majestic lub inne, analizujące profil linków.

SEO copywriting i optymalizacja treści w sklepie internetowym

Copywriting w sklepie internetowym może być nie lada wyzwaniem, gdyż są tam tysiące produktów do opisania, które jednocześnie wymagają wdrożenia fraz kluczowych. Stojąc przed takim problemem, wiele sklepów kopiuje opisy produktów od producenta. Jednak takie rozwiązanie nie sprzyja pozycjonowaniu sklepu w Google.

Unikalność i czytelność

Warto przyjąć, że Google na pierwszej stronie wyników wyszukiwania chce pokazywać strony, które dostarczają wartościową i unikalną treść odbiorcom. Dlatego treści powielone znajdują się na znacznie niższych pozycjach.

Poza unikalnością opisu warto zwrócić uwagę także na jego przejrzystość i łatwość czytania. Wiedząc o tym, zoptymalizujesz go pod następującymi kątami:

1. Zadbaj o obecność właściwych fraz, wplecionych w naturalny sposób w tekst

2. Pamiętaj o pogrubieniu ważnych fragmentów opisu

3. Zastosuj wypunktowania treści

4. Zwróć uwagę na przejrzystą edycję

Długie czy krótkie?

W przypadku opisów produktów nie ma konieczności tworzenia długich tekstów. Istotne jest, aby opis przekazał Klientowi wszystkie niezbędne informacje na temat produktu. Musi zawierać zarówno jego cechy, jak i korzyści płynące z zakupu.

Pamiętaj, że Google rozróżnia typy stron internetowych także po objętości i typie treści. W sklepach internetowych algorytm przywykł do krótkich opisów, a niektórzy eksperci wręcz twierdzą, że zbyt rozbudowane teksty wprowadzają algorytm w błąd podczas określaniu typu strony. To tylko domysły, ale analizując sklepy, zauważamy, że faktycznie panuje zwyczaj krótszych treści na kartach produktów.

Opis kategorii

Warto zadbać także o opis kategorii. Wiele sklepów zaniedbuje tę kwestię, a tym samym zmniejsza swoje szanse na dotarcie do top 10 wyszukiwań, nakierowanych na frazy, określające grupy produktów. Nie popełniaj tego błędu i stwórz krótki tekst z odpowiednimi frazami w swoim sklepie.

Techniczna optymalizacja sklepów internetowych

Jeszcze przed ustaleniem najwłaściwszych fraz kluczowych i ich wprowadzeniem do witryny, warto zadbać o usunięcie problemów technicznych. Strony, które się z nimi borykają, są gorzej pozycjonowane, a Klienci nie mają do nich zaufania i niechętnie z nich korzystają.

Kolejnym krokiem powinna być optymalizacja techniczna sklepu. Obejmuje ona m.in. takie działania jak:

1. optymalizacja title strony - znacznik title powinien być unikalny dla każdej podstron, czytelny dla odbiorcy i zawierać frazę kluczową;

2. optymalizacja adresów URL - polega na usunięciu niepotrzebnych, niezrozumiałych ciągów znaków; lepiej będzie wdrożyć czytelne adresy URL, składające się np. z nazwy kategorii i nazwy produktu;

3. optymalizacja description - chociaż nie jest to czynnik wpływający bezpośrednio na SEO, ma wpływ na to, czy odbiorca wybierze Twój sklep w wynikach wyszukiwania: dlatego zadbaj, aby description zawierało frazę kluczową i informacje zachęcające do odwiedzin;

4. usunięcie duplikacji - w sklepach stosowane są różnego rodzaju filtry i metody sortowania produktów, które przyczyniają się do powstawania zduplikowanych stron; może to obniżać wartość strony, więc niezbędne jest rozwiązanie tego problemu;

5. przejrzysta struktura linków wewnętrznych - budowa menu i przejrzysty schemat kategorii produktowych to zaleta dla kupujących, ale także dla robotów Google.

To tylko kilka wybranych elementów optymalizacji technicznej. W jej przypadku wiele zależy także od samej platformy sklepowej, która wyjściowo powinna być zoptymalizowana pod pozycjonowanie.

Podsumowanie

Pozycjonowanie, jak mogłeś się już przekonać, to cały zespół działań, które mają za zadanie wypromować Twój sklep. Na początku możesz spróbować zająć się nim samodzielnie, jednak jeśli chcesz osiągnąć najlepsze rezultaty, powinieneś skonsultować się ze specjalistami.

Dzięki nim Twój sklep na pewno zyska cenne linki, wartościowe treści i zostanie poprawnie zoptymalizowany.

A czy Ty już zacząłeś działania pozycjonujące Twój biznes e-commerce?


Autor
: Anna Zalewska, menedżer marketingu w widoczni.com



Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja