Strona główna Blog Bezpieczeństwo i prawo

Regulamin sklepu internetowego - co musisz o nim wiedzieć?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo

Sprzedaż internetowa to zawarcie umowy pomiędzy sprzedającym, a kupującym. Prawidłowy i zindywidualizowany pod ciebie regulamin sklepu internetowego da ci pewność, że wszystkie transakcje w twoim sklepie będą przebiegały zgodnie z obowiązującym prawem.

Regulamin sklepu internetowego jest zabezpieczeniem twoich interesów oraz interesów kupujących. Dowiedz się, co powinien zawierać każdy dobrze napisany regulamin sklepu internetowego.



Co musisz wiedzieć o regulaminie sklepu internetowego?


Podczas sprzedaży online należy wziąć pod uwagę wiele rzeczy, ale jedną z kwestii, której nie możesz przeoczyć, są przepisy dotyczące sprzedawców internetowych. Wraz z rozwojem handlu elektronicznego coraz więcej zasad i przepisów wprowadzanych jest dla sprzedawców internetowych, dlatego ważne jest zapoznanie się z nimi, aby w tym wszystkim się nie pogubić.


Twój sklep internetowy powinien posiadać swój regulamin. Link do niego musi być w miejscu widocznym dla użytkowników. Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego? Regulamin sklepu internetowego musi zawierać treści dotyczące przebiegu procesu sprzedaży i kupna oraz informacje o prawach konsumenta. Pisząc regulamin sklepu internetowego nie zapominaj o kwestiach RODO. Tworząc regulamin sklepu internetowego pomoże ci w tym: regulamin sklepu internetowego wzór UOKiK. 

Pamiętaj, że zakładając sklep internetowy na platformie RedCart możesz wykupić Regulamin wraz z polityką prywatności za 9 zł/ msc. 

Czym jest regulamin sklepu internetowego?


Regulamin sklepu internetowego jest zbiorem obowiązujących zasad sprzedaży w sklepie, na którego stronach się znajduje. W regulaminie koniecznie muszą być zawarte wszystkie informacje o prawach klientów sklepu oraz o warunkach sprzedaży.


W regulaminie sklepu internetowego muszą zostać opisane wszystkie usługi, które świadczysz dla swoich klientów. Nie jest to jedynie sama sprzedaż produktów. Będzie to na przykład: rejestracja kont w serwisie, wysyłanie maili reklamowych, newslettery, dzielenie się opiniami.



Czy w każdym sklepie internetowym regulamin jest obowiązkowy?


Prawnie nie jest wymagane posiadanie regulaminu sklepu internetowego. Jest to jednak dobra praktyka, a sklep dzięki niemu staje przejrzysty dla klientów.


Większość sklepów internetowych decyduje się na posiadanie regulaminów. Klient kupując w sklepie z regulaminem prowadzonych usług ma gwarancję bezpiecznego przebiegu transakcji, w której uczestniczy. Wie, że ma do czynienia z profesjonalnym podmiotem. Jeżeli klient ma okazję kupić przedmiot w podobnej cenie, na różnych platformach, z pewnością wybierze tę, która posiada regulamin sprzedaży. Czy można skopiować regulamin sklepu internetowego? Nie, każdy regulamin powinien być napisany indywidualnie dla każdego sklepu. W tym przypadku lepiej skorzystać z pomocy prawnej i zlecić to wyspecjalizowanej firmie. Ile kosztuje regulamin sklepu internetowego? Regulamin kupisz już za kilkaset złotych.



Co powinno znaleźć się w treści regulaminu sklepu internetowego?


dokładnie, co powinien zawierać regulamin każdego sklepu. Powinien on jednak opierać się na kilku aktach prawnych i ich przestrzegać. Do tych aktów należą:

  • ustawa o prawach konsumenta,
  • ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów,
  • ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
  • akty i rozporządzenia prawa wspólnotowego,
  • RODO.



Z jakich elementów powinien składać się regulamin sklepu internetowego?


Każdy regulamin sklepu internetowego ma kilka podstawowych segmentów. W skrócie omówimy każdy z nich poniżej. W Internecie możesz znaleźć darmowy wzór regulaminu sklepu internetowego. Można się na nim opierać, ale najlepiej stworzyć regulamin skrojony pod swój sklep.

Postanowienia ogólne sklepu internetowego

W tej części regulaminu sklepu internetowego informujemy wszystkich o sobie – kim jest sprzedawca oraz do kogo słowa regulaminu są skierowane. Koniecznie w tym miejscu musisz umieścić dane firmy lub jeśli jest to działalność prywatna swoje dane osobowe.


Definicje pojęć użytych w regulaminie sklepu internetowego


Zanim przejdziesz do właściwej treści regulaminu sklepu internetowego musisz wyjaśnić użytkownikom, jak mają rozumieć podstawowe pojęcia w nim użyte. Dla każdego sklepu czymś innym może być:

  • sklep,
  • towar,
  • zamówienie,
  • rejestracja konta czy klient.


W regulaminie sklepu należy jak najprecyzyjniej wyjaśnić, najważniejsze pojęcia, używane w jego zapisach. Chodzi o takie terminy jak: regulamin, klient, sklep, towar, zamówienie. Co dokładnie oznaczają one w przypadku twojego biznesu?


Charakterystyka świadczonych usług lub opis sprzedawanych produktów W tej części regulaminu sklepu internetowego musisz ogólnie napisać co jest przedmiotem sprzedaży. Nie piszesz szczegółowo o każdym produkcie czy kategorii, ale wyjaśniasz konsumentom jakiego rodzaju handlem sklep się zajmuje.




Na jakich zasadach można korzystać ze sklepu? W tym fragmencie regulaminu musisz umieścić informacje takie jak:

  • jak wygląda proces składania zamówień – czy tylko drogą elektroniczną, czy na przykład też SMS-em lub telefonem;
  • czy chcąc zrobić zakupy w sklepie trzeba zarejestrować i zweryfikować konto;
  • ile wynosi czas realizacji zamówienia i od czego zależy;
  • jakie zgody musi podpisać użytkownik, aby móc zawrzeć transakcje w twoim sklepie.



Metody płatności w twoim sklepie internetowym


To bardzo ważny punkt regulaminu. Dokładnie wypunktujesz w nim z jakiego rodzaju płatności mogą skorzystać twoi klienci.

Może to być na przykład:

  • płatność PayPal,
  • przelew bankowy w tym blik,
  • płatność kryptowalutami,
  • płatność za pobraniem,
  • szybkie przelewy,
  • odroczona płatność.

Warto zaproponować klientom jak najwięcej form płatności, a zwłaszcza te najbardziej popularne. Żeby oszczędzić kłopotów sobie i klientom korzystaj z bezpiecznych, sprawdzonych pośredników.


Warunki dostawy towaru i wszelkie koszty Na tym etapie tworzenia regulaminu sklepu internetowego, poinformuj klientów o wszelkich kwestiach związanych z wysyłką zamówionych towarów. Należą do nich:


sposoby wysyłki towaru np.:

  • Poczta Polska,
  • firma kurierska,
  • paczkomat;
  • w jakie części świata wysyłasz swoje produkty;
  • ile wynoszą koszty wysyłki dla poszczególnych opcji;
  • kto pokrywa koszty wysyłki;
  • czy jest możliwość darmowej wysyłki i na jakich zasadach ona funkcjonuje.


Polityka zwrotów towaru w twoim sklepie internetowym W tym miejscu regulaminu sklepu internetowego umieszczasz wszelkie informacje o możliwościach zwrócenia towaru przez klientów.


Będzie to: czas, w którym można zwrócić towar bez podania przyczyny –

  • nie może być krótszy niż 14 dni;
  • jak wygląda w twoim sklepie procedura zwrotu towaru;
  • w jaki sposób klient powinien zapakować zwracany towar;
  • kto jest zobowiązany do pokrycia kosztów wysyłki;
  • w jaki sposób zwracasz pieniądze za zakupiony towar.

Formularz odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży-wzór

Do regulaminu sklepu internetowego możesz dołączać różne załączniki. Jednym z nich może być formularz odstąpienia od umowy. Nie jest on obowiązkowy, ale jest to bardzo dobra praktyka.


Warunki i możliwość reklamacji zakupu w sklepie internetowym W tej części musisz poinformować klientów, w jakich sytuacjach mogą skorzystać z prawa do reklamacji. Pamiętaj, że wszystko musi być zgodne z obowiązującymi aktami prawnymi. Przekaż zatem klientom, w jaki sposób mogą dokonać reklamacji i w jakim czasie będzie ona rozpatrzona.


RODO – bezpieczeństwo danych

Przyjmując zamówienia od klientów gromadzisz i przetwarzasz ich dane. W regulaminie swojego sklepu internetowego musisz opisać zasady związane z przetwarzaniem tych danych. Dopełnienie obowiązków związanych z RODO jest ważne. Nieprzestrzeganie ich może wywołać skutki prawne.


W regulaminie poinformuj klientów:

  • kto jest administratorem ich danych osobowych,
  • komu te dane są udostępniane,
  • w jaki sposób dane są przetwarzane,
  • ile czasu dane są przechowywane,
  • jak zabezpieczasz ich dane osobowe.

Postanowienia końcowe regulaminu sklepu internetowego

W większości regulaminów sklepów internetowych w tym miejscu umieszcza się standardową informację. Jeśli korzystałbyś np. z generatora regulaminu sklepu internetowego, to brzmiałaby ona tak: „W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa polskiego, w szczególności Kodeksu Cywilnego oraz przepisy Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.”


Polityka cookies zwana również polityką prywatności

Jest to dodatkowy dokument, który powinien znaleźć się w regulaminie sklepu. Informuje on o sposobie przetwarzania danych osobowych oraz o plikach cookies.


Klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego

Są to wszelkie zapisy w regulaminie sklepu internetowego, które są niezgodne z obowiązującym prawem. Chodzi o zapisy, które: ograniczają prawa klientów, rozszerzają lub ograniczają uprawnienia sprzedającego, nakładają dodatkowe obowiązki na klientów. Obecność tego rodzaju zapisów jest niedozwolona i skutkuje sankcjami prawnymi.



Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Bezpieczeństwo i prawo