Regulamin sklepu internetowego - co musisz o nim wiedzieć?
Sprzedaż internetowa to zawarcie umowy pomiędzy sprzedającym, a kupującym. Prawidłowy i zindywidualizowany pod ciebie regulamin sklepu internetowego da ci pewność, że wszystkie transakcje w twoim sklepie będą przebiegały zgodnie z obowiązującym prawem.
Regulamin sklepu internetowego jest zabezpieczeniem twoich interesów oraz interesów kupujących. Dowiedz się, co powinien zawierać każdy dobrze napisany regulamin sklepu internetowego.
Co musisz wiedzieć o regulaminie sklepu internetowego?
Podczas sprzedaży online należy wziąć pod uwagę wiele rzeczy, ale jedną z kwestii, której nie możesz przeoczyć, są przepisy dotyczące sprzedawców internetowych. Wraz z rozwojem handlu elektronicznego coraz więcej zasad i przepisów wprowadzanych jest dla sprzedawców internetowych, dlatego ważne jest zapoznanie się z nimi, aby w tym wszystkim się nie pogubić.
Twój sklep internetowy powinien posiadać swój regulamin. Link do niego musi być w miejscu widocznym dla użytkowników. Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego? Regulamin sklepu internetowego musi zawierać treści dotyczące przebiegu procesu sprzedaży i kupna oraz informacje o prawach konsumenta. Pisząc regulamin sklepu internetowego nie zapominaj o kwestiach RODO. Tworząc regulamin sklepu internetowego pomoże ci w tym: regulamin sklepu internetowego wzór UOKiK.
Pamiętaj, że zakładając sklep internetowy na platformie RedCart możesz wykupić Regulamin wraz z polityką prywatności za 9 zł/ msc.
Czym jest regulamin sklepu internetowego?
Regulamin sklepu internetowego jest zbiorem obowiązujących zasad sprzedaży w sklepie, na którego stronach się znajduje. W regulaminie koniecznie muszą być zawarte wszystkie informacje o prawach klientów sklepu oraz o warunkach sprzedaży.
W regulaminie sklepu internetowego muszą zostać opisane wszystkie usługi, które świadczysz dla swoich klientów. Nie jest to jedynie sama sprzedaż produktów. Będzie to na przykład: rejestracja kont w serwisie, wysyłanie maili reklamowych, newslettery, dzielenie się opiniami.
Czy w każdym sklepie internetowym regulamin jest obowiązkowy?
Prawnie nie jest wymagane posiadanie regulaminu sklepu internetowego. Jest to jednak dobra praktyka, a sklep dzięki niemu staje przejrzysty dla klientów.
Większość sklepów internetowych decyduje się na posiadanie regulaminów. Klient kupując w sklepie z regulaminem prowadzonych usług ma gwarancję bezpiecznego przebiegu transakcji, w której uczestniczy. Wie, że ma do czynienia z profesjonalnym podmiotem. Jeżeli klient ma okazję kupić przedmiot w podobnej cenie, na różnych platformach, z pewnością wybierze tę, która posiada regulamin sprzedaży. Czy można skopiować regulamin sklepu internetowego? Nie, każdy regulamin powinien być napisany indywidualnie dla każdego sklepu. W tym przypadku lepiej skorzystać z pomocy prawnej i zlecić to wyspecjalizowanej firmie. Ile kosztuje regulamin sklepu internetowego? Regulamin kupisz już za kilkaset złotych.
Co powinno znaleźć się w treści regulaminu sklepu internetowego?
dokładnie, co powinien zawierać regulamin każdego sklepu. Powinien on jednak opierać się na kilku aktach prawnych i ich przestrzegać. Do tych aktów należą:
- ustawa o prawach konsumenta,
- ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów,
- ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
- akty i rozporządzenia prawa wspólnotowego,
- RODO.
Z jakich elementów powinien składać się regulamin sklepu internetowego?
Każdy regulamin sklepu internetowego ma kilka podstawowych segmentów. W skrócie omówimy każdy z nich poniżej. W Internecie możesz znaleźć darmowy wzór regulaminu sklepu internetowego. Można się na nim opierać, ale najlepiej stworzyć regulamin skrojony pod swój sklep.
Postanowienia ogólne sklepu internetowego
W tej części regulaminu sklepu internetowego informujemy wszystkich o sobie – kim jest sprzedawca oraz do kogo słowa regulaminu są skierowane. Koniecznie w tym miejscu musisz umieścić dane firmy lub jeśli jest to działalność prywatna swoje dane osobowe.
Definicje pojęć użytych w regulaminie sklepu internetowego
Zanim przejdziesz do właściwej treści regulaminu sklepu internetowego musisz wyjaśnić użytkownikom, jak mają rozumieć podstawowe pojęcia w nim użyte. Dla każdego sklepu czymś innym może być:
- sklep,
- towar,
- zamówienie,
- rejestracja konta czy klient.
W regulaminie sklepu należy jak najprecyzyjniej wyjaśnić, najważniejsze pojęcia, używane w jego zapisach. Chodzi o takie terminy jak: regulamin, klient, sklep, towar, zamówienie. Co dokładnie oznaczają one w przypadku twojego biznesu?
Charakterystyka świadczonych usług lub opis sprzedawanych produktów W tej części regulaminu sklepu internetowego musisz ogólnie napisać co jest przedmiotem sprzedaży. Nie piszesz szczegółowo o każdym produkcie czy kategorii, ale wyjaśniasz konsumentom jakiego rodzaju handlem sklep się zajmuje.
Na jakich zasadach można korzystać ze sklepu? W tym fragmencie regulaminu musisz umieścić informacje takie jak:
- jak wygląda proces składania zamówień – czy tylko drogą elektroniczną, czy na przykład też SMS-em lub telefonem;
- czy chcąc zrobić zakupy w sklepie trzeba zarejestrować i zweryfikować konto;
- ile wynosi czas realizacji zamówienia i od czego zależy;
- jakie zgody musi podpisać użytkownik, aby móc zawrzeć transakcje w twoim sklepie.
Metody płatności w twoim sklepie internetowym
To bardzo ważny punkt regulaminu. Dokładnie wypunktujesz w nim z jakiego rodzaju płatności mogą skorzystać twoi klienci.
Może to być na przykład:
- płatność PayPal,
- przelew bankowy w tym blik,
- płatność kryptowalutami,
- płatność za pobraniem,
- szybkie przelewy,
- odroczona płatność.
Warto zaproponować klientom jak najwięcej form płatności, a zwłaszcza te najbardziej popularne. Żeby oszczędzić kłopotów sobie i klientom korzystaj z bezpiecznych, sprawdzonych pośredników.
Warunki dostawy towaru i wszelkie koszty Na tym etapie tworzenia regulaminu sklepu internetowego, poinformuj klientów o wszelkich kwestiach związanych z wysyłką zamówionych towarów. Należą do nich:
sposoby wysyłki towaru np.:
- Poczta Polska,
- firma kurierska,
- paczkomat;
- w jakie części świata wysyłasz swoje produkty;
- ile wynoszą koszty wysyłki dla poszczególnych opcji;
- kto pokrywa koszty wysyłki;
- czy jest możliwość darmowej wysyłki i na jakich zasadach ona funkcjonuje.
Polityka zwrotów towaru w twoim sklepie internetowym W tym miejscu regulaminu sklepu internetowego umieszczasz wszelkie informacje o możliwościach zwrócenia towaru przez klientów.
Będzie to: czas, w którym można zwrócić towar bez podania przyczyny –
- nie może być krótszy niż 14 dni;
- jak wygląda w twoim sklepie procedura zwrotu towaru;
- w jaki sposób klient powinien zapakować zwracany towar;
- kto jest zobowiązany do pokrycia kosztów wysyłki;
- w jaki sposób zwracasz pieniądze za zakupiony towar.
Formularz odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży-wzór
Do regulaminu sklepu internetowego możesz dołączać różne załączniki. Jednym z nich może być formularz odstąpienia od umowy. Nie jest on obowiązkowy, ale jest to bardzo dobra praktyka.
Warunki i możliwość reklamacji zakupu w sklepie internetowym W tej części musisz poinformować klientów, w jakich sytuacjach mogą skorzystać z prawa do reklamacji. Pamiętaj, że wszystko musi być zgodne z obowiązującymi aktami prawnymi. Przekaż zatem klientom, w jaki sposób mogą dokonać reklamacji i w jakim czasie będzie ona rozpatrzona.
RODO – bezpieczeństwo danych
Przyjmując zamówienia od klientów gromadzisz i przetwarzasz ich dane. W regulaminie swojego sklepu internetowego musisz opisać zasady związane z przetwarzaniem tych danych. Dopełnienie obowiązków związanych z RODO jest ważne. Nieprzestrzeganie ich może wywołać skutki prawne.
W regulaminie poinformuj klientów:
- kto jest administratorem ich danych osobowych,
- komu te dane są udostępniane,
- w jaki sposób dane są przetwarzane,
- ile czasu dane są przechowywane,
- jak zabezpieczasz ich dane osobowe.
Postanowienia końcowe regulaminu sklepu internetowego
W większości regulaminów sklepów internetowych w tym miejscu umieszcza się standardową informację. Jeśli korzystałbyś np. z generatora regulaminu sklepu internetowego, to brzmiałaby ona tak: „W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa polskiego, w szczególności Kodeksu Cywilnego oraz przepisy Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.”
Polityka cookies zwana również polityką prywatności
Jest to dodatkowy dokument, który powinien znaleźć się w regulaminie sklepu. Informuje on o sposobie przetwarzania danych osobowych oraz o plikach cookies.
Klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego
Są to wszelkie zapisy w regulaminie sklepu internetowego, które są niezgodne z obowiązującym prawem. Chodzi o zapisy, które: ograniczają prawa klientów, rozszerzają lub ograniczają uprawnienia sprzedającego, nakładają dodatkowe obowiązki na klientów. Obecność tego rodzaju zapisów jest niedozwolona i skutkuje sankcjami prawnymi.