Top 10 przykładów użycia Real Time Marketingu w e-commerce
Real Time Marketing to dobra strategia marketingowa. Aby zadziałała idealnie, musisz szybko reagować na bieżące wydarzenia i wykorzystać je, by zwrócić uwagę na własną markę. Poznaj 10 przykładów Real Time Marketingu w 2023 roku w branży e-commerce.
Real Time marketing w e-commerce to jedna z najważniejszych strategii, jakie mogą zastosować dzisiejsze firmy. Dzięki niej możesz pozyskiwać nowych klientów, utrzymywać relację z dotychczasowymi oraz zwiększać sprzedaż. W tym artykule przedstawimy 10 najlepszych przykładów, jakie stosują przedsiębiorcy w ramach Real Time marketingu w e-commerce.
Spis treści:
- Czym jest Real Time Marketing?
- X-Kom vs Poczta Polska (Twitter)
- Wendy's - Roast Mcdonald's (Twitter)
- Oreo - Film Barbie (Twitter)
- Wendy's - Generator obrazów AI (Twitter)
- X-KOM: Brexit (Facebook)
- Aldi: Lagun Maślany (Facebook)
- Santander Bank Polska - InPost Paczkomat (Facebook)
- Duolingo - Selena Gomes vs Hailey Bieber (TikTok)
- Xiaomi: Blaszka (TikTok)
- Komputronik: Kapibara (TikTok)
- Podsumowanie
Czym jest Real Time Marketing?
Jak sama nazwa wskazuje, Real Time marketing to strategia marketingowa polegająca na niezwłocznej odpowiedzi na bieżące wydarzenia. Aby strategia się udała, musisz stale monitorować Internet. W przypadku e-commerce większość RTM dzieje się online, na social mediach takich jak Twitter, TikTok, Facebook czy Instagram.
X-Kom vs Poczta Polska (Twitter)
Kto kiedykolwiek próbował nadać paczkę, ten wie, że na Poczcie Polskiej jest wszystko. W spocie z 2019 roku placówka stwierdziła, że pochwali się różnorodnością swojej oferty. W tle pole zbóż, a na pierwszym planie planszóweczki, zabaweczki i książeczki. Sklep internetowy X-Kom bardzo szybko znalazł reklamę i zrobił własną, prześmiewczą wersję, dziękując Poczcie Polskiej za podsunięcie pomysłu.
Firma X-Kom bardzo mocno angażuje się w działania RTM.
Wendy's — Roast Mcdonald's (Twitter)
W kwietniu 2023 roku stacja radiowa Z90.3 San Diego poinformowała o nowym burgerze oferowanym przez McDonald's i spytała swoich użytkowników o opinię. Wendy's retweetowała post, komentując: "Where's the beef?
W dosłownym tłumaczeniu spółka uszczypliwie dopytuje się, "Gdzie (w tym burgerze) jest wołowina?".
Ten komentarz odnosi się do hasła reklamowego Wendy's, które jest jej znakiem rozpoznawczym.
Wendy's ma jedną z najbardziej charakterystycznych strategii marketingowych, w której skład wchodzi sarkazm i obrażanie McDonalda.
Oreo — Film Barbie (Twitter)
Wypuszczenie zwiastuna filmu Barbie wywołało w sieci niemałą sensację. Do tego stopnia, że powstał szablon online, dzięki któremu można zrobić sobie zdjęcie w różowych barwach z podpisem "This Barbie is...." . Oreo wykorzystało sytuację i stworzyło własny portret.
Poprzez wykorzystanie różnych wersji szablonu Oreo dyskretnie i skutecznie zaprezentowało swoje produkty
Wendy's - Generator Obrazów AI
AI mocno ingeruje w nasze życie. Od zeszłego roku jest również w stanie generować obrazy. Użytkownicy Internetu zaczęli tworzyć własne portety AI jako bohaterowie sci-fi. Wendy's również stworzyło portret swojego brand hero.
Portret Wendy's wygenerowany przez sztuczną inteligencję
X-KOM: Brexit (Facebook)
Brexit zaskoczył wszystkich. Nikt nie spodziewał się takiej decyzji, która z dnia na dzień stała się głównym tematem nagłówków. X-KOM, sprzedający sprzęt komputerowy, nie mógł nie skorzystać z okazji. Post był ogromnym sukcesem — dotarł nawet za granicę naszego kraju.
Sklep online wykorzystał podwójne znaczenie skrótu GB, które oznacza jednocześnie Gigabajt oraz Wielką Brytanię (Great Britain)
Aldi: Lagun Maślany (Facebook)
Mieszkanka Krakowa zaskoczyła służby, prosząc o interwencję w sprawie "tajemniczego stwora". Okazało się, że ów zwierzę to zwykły rogal, któremu nadano imię Lagun. Okazało się, że jest on dostępny w Aldi w promocyjnej cenie.
Sklep spożywczy posunął się nawet dalej i wymyślił nazwę łacińską — Lagunus Butyracea
Santander Bank Polska - InPost Paczkomat (Facebook)
Prezes Inpostu wyszedł z dość ciekawą prośbą, by nie odmieniać Paczkomat przez przypadki. Spotkało się to z lekką kpiną internautów i szybką reakcją online innych firm.
Duże koncerny stworzyły internetowy łańcuszek, w którym typowały siebie nawzajem prosząc o odmianę swoich nazw przez przypadki
Duolingo - Selena Gomes vs Hailey Bieber (TikTok)
Na początku 2023 roku reporter zrobił zdjęcie Seleny Gomez w niekorzystnej pozycji, co spotkało się z falą hejtu. Dzień po tym wydarzeniu Hailey Bieber, żona Justina Biebera opublikowała TikToka z tekstem "I'm not saying she deserved it, but God's timing is always right".
Wiele osób uważa, że ten filmik miał wyśmiewać byłą męża Hailey. Duolingo odniosło się do dramy (jednocześnie wyśmiewając Google Translate) i kolejny raz zrobiło to perfekcyjnie.
Działalność firm na TikToku w większości powinna opierać się właśnie na RTM i tzw. trendy
Xiaomi: Blaszka (TikTok)
Kolejnym przykładem RTM jest krótka reklama produktów zaczynająca się od... wyginanej blaszki. Pełne video możesz zobaczyć tutaj: http://bitly.pl/tKMix
Ostatnio coraz częściej obserwujemy zjawisko łańcuszka w RTM.
Komputronik: Kapibara (TikTok)
Kapibary swoją obojętnością skradły nasze serca. Zresztą, nie tylko nasze, bo na poniższym video widać, jak pracownik Komputronika próbuje sprzedać telefon jednemu ze zwierzątek.
Powstał specjalny utwór ku czci tego stworzenia: Capybara — dostępny na Spotify
Podsumowanie
Real Time Marketing to coraz popularniejsza strategia marketingowa, która wymaga ciągłego monitorowania internetu i aktywności na mediach społecznościowych.
Warto zwrócić uwagę na to, jak firmy wykorzystują aktualne wydarzenia w swoich kampaniach, jak w przypadku X-Kom, który zrobił kampanię związaną z Brexitem.
Real Time Marketing może być skutecznym sposobem na zwrócenie uwagi na markę i zdobycie nowych klientów, ale wymaga szybkiej reakcji i umiejętności tworzenia kreatywnych kampanii.
Przykłady przedstawione powyżej pokazują, że jest to możliwe, jeśli firma jest na bieżąco z wydarzeniami i aktywnie działa na mediach społecznościowych.