Strona główna Blog Bezpieczeństwo i prawo

Jakie obowiązki prawne ma sklep internetowy?

Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo

Prowadzenie sprzedaży w internecie wiąże się z obowiązkami prawnymi, o które należy zadbać jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Nowa ustawa o prawach konsumenta, GIODO, polityka cookies - oto krótkie podsumowanie.

Zapisz się na bezpłatne
lekcje o e-commerce.

Zdobywaj wiedzę i inspirację potrzebne do budowania
dochodowego sklepu internetowego.

Podając e-mail akceptujesz politykę prywatności

Prowadzenie sprzedaży w internecie wiąże się z obowiązkami prawnymi, o które należy zadbać jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Nie wiesz, co dokładnie jest Twoim obowiązkiem, poza stworzeniem przejrzystego Regulaminu? Przygotowaliśmy dla Ciebie krótkie podsumowanie zasad, którymi rządzą się sklepy internetowe: ustawę o prawach konsumenta, RODO oraz politykę cookies.

Podstawowy obowiązek: regulamin sklepu internetowego

Prowadzenie sprzedaży w internecie wiąże się z kilkoma ważnymi obowiązkami prawnymi, o które należy zadbać jeszcze przed rozpoczęciem działalności.

Po pierwsze, koniecznym jest przygotowanie profesjonalnego regulaminu sklepu, zgodnego z najnowszą ustawą o prawach konsumenta. Musisz zamieścić zarówno w regulaminie, jak i w odpowiednich miejscach witryny, obowiązkowe informacje dla klienta, dotyczące realizacji zamówienia, reklamacji oraz odstąpienia od umowy. To ostatnie także jest wymagane przez najnowszą ustawę.

Przygotowane regulaminu sklepu dla wielu osób nie będzie łatwe. Dlatego, jeśli nie czujesz się na siłach, lepiej oddaj to zadanie profesjonalistom. Dzięki temu będziesz miał pewność, iż nikt nie oskarży Cię o naruszenie prawa konsumenckiego.

Jakie ważne elementy powinien zawierać regulamin?

Regulamin sklepu powinien regulować wszystkie kwestie sporne i być podstawą do rozwiązywania wszelkich problemów, jakie mogą wyniknąć w czasie jego funkcjonowania.

W pierwszej kolejności musi on zawierać informacje o sklepie, a także szczegółowe informacje dotyczące kwestii ochrony danych osobowych i tego, przez kogo będą one przetrzymywane, jak przetwarzane i komu udostępniane.

Kolejna ważna kwestia to informacje dotyczące zawieranej umowy handlu. Ten punkt powinien obejmować między innymi kwestie dostawy, reklamacji i zwrotów, w tym sposobu ich wykonywania, a także informacje o terminie odstąpienia od umowy. W regulaminie powinny być także usystematyzowane kwestia zapłaty: obowiązku jej uiszczenia, a także warunków zwrotu pieniędzy.

Następnym, niemniej ważnym punktem, jest poinformowanie klienta o warunkach gwarancji.

Tworząc regulamin, powinieneś usystematyzować w nim także kwestie plików cookies (ciasteczek), które funkcjonują na Twojej stronie internetowej.

Zbieranie danych osobowych

Każda witryna, a w szczególności ta, dzięki której można dokonać transakcji, zbiera dane osobowe na temat osób z niej korzystających. W związku z obowiązującą ustawą o ochronie danych osobowych, na swojej stronie powinieneś więc umieścić wyraźną informację na temat zbierania danych, ich przetwarzania, przekazywania i możliwości wprowadzenia zmian lub ich usunięcia przez konsumenta (“prawo do bycia zapomnianym”).

Pamiętaj także, że w Twoim serwisie powinna znaleźć się możliwość nie tylko utworzenia konta Klienta, ale również jego usunięcia.

RODO

Mówiąc o zbieraniu danych osobowych, nie sposób pominąć RODO, czyli Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych, wprowadzonego w 2018 roku. Znosi ono obowiązek zgłaszania baz danych osobowych do funkcjonującego wcześniej GIODO. Twoim obowiązkiem będzie jednak prowadzenie rejestru przetwarzania danych osobowych.

Jakie dane osobowe zbiera sklep i dlaczego?

Sklep internetowy wchodzi w posiadanie danych osobowych swoich klientów w postaci imion i nazwisk, adresów oraz telefonów. Z racji tego, że dane są gromadzone i archiwizowane w celu realizacji zamówienia lub wykorzystywane do celów marketingowych – np. zbieranie do newslettera, podlegają ustawie o ochronie danych osobowych: RODO, z dnia 10 maja 2018 roku (Dz.U. 2018 poz. 1000).

RODO i rejestrowanie czynności przetwarzania

RODO nakłada na Ciebie obowiązek wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych Osobowych w Twojej firmie. Oczywiście, możesz nim zostać Ty sam, co oznacza, że będziesz w pełni odpowiedzialny za dane osobowe swoich Klientów oraz ich odpowiednią ochronę.

W związku z RODO, musisz umieścić odpowiednie klauzule w Regulaminie (wspomniane wcześniej), ustalić dokładną politykę prywatności w Twoim sklepie, a także poprosić każdego użytkownika o zgodę na zbieranie i przetwarzanie jego danych. Klient musi dokonać tego świadomie, to znaczy nie możesz umieścić jednego okienka do zaznaczenia, które spowoduje akceptację wszystkich zgód jednocześnie.

Masz także absolutny obowiązek prowadzić rejestr czynności przetwarzania, w którym znajdą się takie informacje, jak cel przetwarzania danych, kategorie osób, których dane są przetwarzane, kategorie odbiorców i planowane daty usunięcia danych. W rejestrze muszą znaleźć się także wszystkie dane identyfikujące podmiot odpowiedzialny za zbieranie i przetwarzanie danych.

Sposób zabezpieczenia danych

Pamiętaj, że Twoim obowiązkiem jako administratora jest zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń do przetwarzania danych. Mają one pomóc Ci ochronić je przed jakąkolwiek ingerencją podmiotów trzecich oraz zapewnić przestrzeganie praw i obowiązków właścicieli danych, umożliwiając im edycję, aktualizację i usuwanie danych.

Cookies

Będąc właścicielem sklepu internetowego masz obowiązek w jasny sposób zadeklarować na swojej stronie, jakie ciasteczka i w jakim celu wykorzystujesz. Informacja powinna znaleźć się w regulaminie i/lub na oddzielnej podstronie Twojego sklepu. Masz także obowiązek ostrzegać przed wykorzystaniem ciasteczek każdego użytkownika, który tylko odwiedzi Twoją stronę, np. w wyskakującym okienku. Aby dowiedzieć się więcej na temat "plików cookies", kliknij TUTAJ.

Odpowiednio zawarta transakcja

Aby każda transakcja przebiegła bez problemu, musisz pamiętać także o odpowiednich stronach informujących, pojawiających się podczas dokonywania zamówienia. Zwróć uwagę przede wszystkim na wyraźne informacje o konieczności uiszczenia opłaty i jej wysokości na karcie produktu. Dodaj informacje o kosztach przesyłki oraz przewidywanym jej czasie.

Na karcie produktu powinieneś zadbać o przejrzysty układ, w którym każdy znajdzie niezbędne informacje. Wśród nich powinna znaleźć się między innymi strona podsumowująca koszyk zakupowy.

Wzory pism

Jako właściciel sklepu internetowego, powinieneś ułatwić swoim klientom odnalezienie niezbędnych informacji i pism, które są konieczne, aby mogli odstąpić od zawartej z Tobą umowy. Klient ma na to 14 dni, powinien mieć więc w tym czasie możliwość pobrania pism, wydrukowania, wypełnienia i odesłania. Oprócz formularza zwrotu należy także udostępnić Klientowi formularz reklamacji.

Certyfikat SSL

Poruszając szeroką tematykę ochrony danych osobowych, warto wspomnieć o certyfikatach SSL, które zapewniają ochronę danych podczas dokonywania transakcji w sklepie internetowym. Pozwalają na zapewnienie poufności transmisji danych i są uznawane za zaufane przez wszystkie popularne przeglądarki internetowe.

Jeśli zdecydujesz się na wykupienie tego rodzaju certyfikatu, umieść informację o jego posiadaniu na swojej stronie – podniesiesz w ten sposób poczucie bezpieczeństwa i wiarygodność w oczach Klientów. Dzięki SSL użytkownicy zyskują pewność, że mogą bez obaw rejestrować się w serwisie i korzystać z oferowanych e-usług. Posiadanie dodatkowego zabezpieczenia w sklepie w postaci certyfikatu SSL wpływa również pozytywnie na pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania Google.

Podsumowanie: o czym musisz pamiętać?

Pragnąc przygotować swój sklep do prowadzenia transakcji online, musisz wywiązać się z obowiązków narzuconych na Ciebie przez polskie prawo, a także z możliwości dodatkowych, które uwierzytelniają Cię w oczach Klientów. Wśród działań, których powinieneś się podjąć, należy wymienić:

  • Umieszczenie profesjonalnego regulaminu sklepu, zgodnego z ustawą o prawach konsumenta i ustawą o ochronie danych osobowych
  • Wywiązanie się z obowiązków informacyjnych na stronie sklepu (m.in. niezbędne informacje o funkcjonowaniu sklepu, strony produktów, strony podsumowujące koszyk zakupowy)
  • Umieszczenie w sklepie informacji dotyczących używania plików Cookies
  • Zadbanie o odpowiednie przetwarzanie i ochronę danych osobowych, zgodnie z RODO
  • Skorzystanie z certyfikatu SSL

Jeśli zdecydujesz się zamówić u nas swój sklep oraz profesjonalny regulamin, dodatkowo otrzymasz wzory pism od RedCart, a także wsparcie przy tworzeniu stron informacyjnych oraz pomoc prawną w sprawie reklamacji i zwrotów.

Jesteś zainteresowany? A może już skorzystałeś z naszej oferty? Podziel się z nami swoimi wnioskami!

Przetestuj sklep internetowy RedCart

14 dni za darmo, w każdej chwili możesz zrezygnować.

Podając e-mail akceptujesz regulamin i politykę prywatności
Autor: RedCart Kategoria: Bezpieczeństwo i prawo
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Bezpieczeństwo i prawo