Jak zorganizować konkurs na facebooku?
Jeśli prowadzisz Fanpage swojej firmy, to na pewno zależy ci na dotarciu do potencjalnych klientów. Organizowanie konkursów na Facebooku to idealny sposób na zaangażowanie społeczności. Co więcej, konkurs na FB to działanie promocyjne, czasem lepsze od płatnych sponsorowanych reklam.
Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?
Legalny konkurs na Facebooku, to taki, który został zorganizowany w zgodzie z prawem i regulaminem Facebooka. Konkursy można organizować na fanpage’u, grupie lub wydarzeniu - nigdy nie na prywatnym profilu. Wygrana za udostępnienia, lajki i oznaczanie znajomych w komentarzach to nielegalna forma wyłaniania zwycięzców – regulamin Facebooka zabrania takich działań.
Jakie jeszcze ruchy są zabronione? Między innymi losowanie zwycięzcy bez zgody Krajowej Izby Skarbowej. Zgodnie z Ustawą o grach hazardowych wyłanianie zwycięzcy w loterii bez akceptacji dyrektora powyższej izby jest niedozwolone. Co więcej, kara w przypadku braku pozwolenia może dosięgnąć nie tylko organizatora, ale również i uczestnika konkursu. Na Facebooku i Instagramie codziennie odbywają się takie konkursy, jednak nie warto ryzykować. Kara pieniężna może być niebotyczna.
Regulamin konkursu na Facebooku
Regulamin konkursu na FB to konieczność, nie tylko uporządkuje zasady konkurs, ale również ochroni cię jako organizatora. Gdzie umieścić regulamin konkursu na Facebooku? W poście konkursowym zawrzyj najważniejsze informacje i dodaj link do pełnego regulaminu. W Internecie znajdziemy wzór regulaminu konkursu na Facebooku. Mamy do wyboru darmowe i płatne wersje. Przykładowy regulamin należy zmodyfikować pod swoje potrzeby, ma on po prostu odpowiadać na pytanie: jak wygrać konkurs na FB.
Regulamin konkursu na Facebooku powinien zawierać poniższe informacje:
- kto organizuje konkurs i funduje nagrody,
- czas trwania konkursu,
- jego warunki i zasady,
- sposób wyłonienia i ogłoszenia wygranego,
- informacja o tym, że Facebook nie jest organizatorem konkursu i nie ponosi za niego odpowiedzialności,
- opis nagrody oraz to, w jaki sposób dotrze do zwycięzcy,
- informacja, że biorąc udział w konkursie,
- automatycznie akceptuje się regulamin, zasady reklamacji.
Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?
Do wyłonienia zwycięzcy konkursu na FB potrzebujemy jego danych osobowych. Do regulaminu konkursu dodaj informacje dotyczące RODO:
- zasad przetwarzania danych osobowych,
- administratora i inspektora tych danych,
- czasu przechowywania danych osobowych, jakie to będą dane.
Uczestnik konkursu ma prawo składać żądania względem danych osobowych, wskaż, do kogo może się zwrócić, jeśli chciałby je zmienić lub usunąć.
Nagroda w konkursie
Nagroda w konkursie na Facebooku może nie tylko zachęcać użytkowników portalu do polubienia strony i ale także wprowadzić nowy artykuł na rynek. Zwycięzca może zostać poproszony o recenzję produktu w mediach społecznościowych, co da dodatkową reklamę i pozwoli sprawdzić, czy nowy artykuł się przyjmie. Dopasuj wygraną do tematyki fanpage’u czy marki - konkurs musi być atrakcyjny dla odbiorców.
Drogie nagrody mogą przyciągnąć naprawdę sporą liczbę osób. Pamiętaj, że jeśli nie chcesz płacić podatku od proponowanej przez ciebie nagrody, to zmieść się w kwocie do 2000 zł. Wygrane w konkursach o tematyce naukowej, artystycznej, sportowej, dziennikarskiej czy kulturalnej są zwolnione z podatku. Jeśli jednak nagroda nie jest zwolniona, a jej wartość przekracza 2000 zł, to weź na siebie opłacenie podatku, nie zniechęcisz w ten sposób potencjalnych uczestników konkursu.
Zadanie konkursowe – jak może wyglądać?
Jeśli nie chcesz organizować loterii, na którą potrzebujesz pozwolenia, to musisz wymyślić konkretne zadanie konkursowe. Wiesz już, że nie możesz wymagać udostępnienia posta konkursowego czy oznaczania znajomych w komentarzach. Zadanie dostosuj do poziomu nagrody, ale niech nie będzie zbyt trudne – dobrze też, aby nie było banalnie proste.
Możesz poprosić użytkowników serwisu o pisanie kreatywnych odpowiedzi lub zrobienie ciekawego zdjęcia czy filmiku. Jeśli zadanie konkursowe to pytanie z poprawną odpowiedzią, to warto poprosić uczestników konkursu o przesyłanie odpowiedzi w wiadomościach prywatnych. W ten sposób każdy będzie miał równe szanse. Możesz też ustawić chat bota na Messengerze, który przeprowadzi użytkownika przez zadanie konkursowe.
Loteria – darmowy program do losowania zwycięzcy
Zdecydowałeś się przeprowadzić loterię i dostałeś na to zgodę od Izby Administracji Krajowej? W takim przypadku o zwycięstwie w konkursie decyduje przypadek, a nie zaangażowanie czy dana umiejętność. Losujesz wygraną osobę spośród wszystkich uczestników. Możesz zapisać ich dane na karteczkach i wylosować szczęściarza, a możesz też sobie pomóc. W Internecie znajdziesz darmowe programy do losowania zwycięzcy konkursu na Facebooku. Najłatwiej skorzystać ze stron internetowych, takich jak: generujemy.pl czy web4u.pl.
Ciemne strony konkursów na FB
Podstawowa wada konkursów na Facebooku pojawia się wtedy, gdy postanowisz dać zbyt łatwe zadanie konkursowe. Co prawda przyciągniesz dużą liczbę chętnych, jednak będą to osoby, które raczej nie zostaną na twojej stronie na dłużej. Nie są to zazwyczaj potencjalni odbiorcy strony, lecz chwilowi fani, którzy zapewne odnaleźli twój konkurs przez grupy zrzeszające „szybkich” konkursowiczów. Dlatego zdecydowanie lepiej jest, żeby konkurs był nieco bardziej skomplikowany, zawierał pytania, których odpowiedzi pokażą znajomość twojej marki i trafiał do twoich głównych wspierających.
Konkursy na Facebooku – przykłady
Kilka propozycji popularnych konkursów na Facebooku:
- dzień zwierząt (psa, kota, chomika) – poproś uczestników o zrobienie kreatywnego zdjęcia z pupilem, za które dostępne będą atrakcyjne nagrody,
- dzień czekolady, kawy – poproś uczestników o to, aby pokazali, jak wykorzystają produkty twojej marki z okazji tego dnia i w nagrodę zaproponuj cały ich zestaw,
- sezon ślubny (wiosna-jesień) – poproś uczestników o napisanie, dlaczego to właśnie oni powinni wygrać profesjonalną fotograficzną sesję ślubną.
Twoja marka nie jest zbyt popularna? Zorganizuj konkurs wraz z inną firmą i zapoznaj jej fanów ze swoimi produktami. Pomysł na konkurs może przyjść także z wydarzeń na świecie, od czasu do czasu pojawia się przewodni motyw, o którym mówi cały kraj, wykorzystuj takie okazje!
Czy konkursy na Facebooku są prawdziwe?
Wielu użytkowników Facebooka zastanawia się, czy konkursy na FB są prawdziwe. Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Marka samochodowa chce rozdać swoje auto za udostępnienie posta konkursowego? Deweloper oferuje mieszkanie za napisanie komentarza o treści gotowe? Takie konkursy to na pewno oszustwo.
Na Facebooku od czasu do czasu pojawiają się strony podszywające się pod znane sieciówki i organizujące konkursy. Aby dowiedzieć się, czy konkursy znanej marki na Facebooku są prawdziwe, wystarczy wejść na oficjalny fanpage sklepu lub stronę www i zweryfikować, czy rozdanie jest wiarygodne. Organizatorzy muszą spełniać kryteria dotyczące regulaminu czy oferowanej nagrody, aby jak najbardziej uwiarygodnić konkurs i zdobyć zaufanie użytkowników portalu.