Jakie PKD do sklepu internetowego wybrać?

47.91.Z to najczęściej wybierany kod PKD dla sklepu intrnetowego i sprzedaży online. Wybór właściwego kodu zależy od rodzaju oferowanych produktów. Sprawdź, jak dopasować klasyfikację PKD do swojego e-biznesu.

Jakie PKD wybrać?
Spis treści

Sprzedawaj i zarządzaj z jednego miejsca

Bez ukrytych kosztów i bez zobowiązań

Załóż darmowe konto

Sprzedaż w Internecie jest oznaczona przez ogólny kod PKD, ale przedmiot handlu musisz często dodatkowo doprecyzować. W zależności od tego, co oferujesz w sieci, musisz wybrać kolejne oznaczenia.


Sprzedaż internetowa – PKD: rejestracja sklepu

Polska Klasyfikacja Działalności w skrócie PKD wyznacza, w jakim obszarze handlu będziesz mógł się poruszać. Mimo chęci doprecyzowania profilu firmy podczas rejestracji działalności nieraz możesz się pogubić się gąszczu oznaczeń. PKD twojej firmy będzie się bezpośrednio odnosiło do przedmiotu twojego handlu w sieci, więc zastanów się, zanim wybierzesz numer. Pamiętaj, że możesz mieć kilka oznaczeń PKD, ale zawsze to pierwsze, będzie określało twój główny profil biznesowy.


Sklep internetowy - PKD

Prowadzenie w sieci sklepu jest na tyle popularne, że doczekało się własnego PKD, którego numer to 47.91Z. Rejestrując działalność wystarczy, że wpiszesz tylko kod, w następnym kroku sprecyzujesz, co dokładnie będziesz oferować. Pod PKD pasującym do handlu on-line kryje się następującą aktywność: „sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet”. Jest to bardzo ogólne stwierdzenie, ale wystarczy, byś legalnie zarejestrował sklep on-line.


Czym jest sklep internetowy według PKD?

Według Polskiej Klasyfikacji Kodów sklep internetowy ma dość szerokie pojęcie. Nie musisz mieć w prowadzonej działalności własnej platformy, możesz oferować towar tylko za pośrednictwem np. Allegro. Detaliczna sprzedaż internetowa będzie obejmować wszystko to, co twój klient zakupi widząc ofertę w sieci. Zamawiać może u ciebie towar zarówno online, jak i telefonicznie, lub za pośrednictwem poczty. Nieważne też, czy produkty którymi handlujesz, mają formę cyfrową czy fizyczną. Obydwa rodzaje podpadają pod kategorię sprzedaży towaru w sieci.


PKD dla branży motoryzacyjnej w sieci

Ze sprzedaży detalicznej on-line charakteryzowane przez ogólne PKD, wyłączone są niektóre z produktów. Osobne PKD ma sprzedaż detaliczna w sieci pojazdów samochodowych, części oraz akcesoriów. W tym przypadku wybierasz kody 45.1 oraz 45.3. Podobnie jest z motocyklami, do nich odnosi się PKD 45.40.


Sprzedaż detaliczna – PKD

Czasami trudno dokładnie znaleźć PKD pasujące do rodzaju sprzedaży, którą prowadzisz w sieci, dlatego szuka się dodatkowego kodu, który będzie jak najbliżej twojej działalności. Przyjmując najpierw ogólne znaczenie dla sprzedaży detalicznej online, musisz nieraz doprecyzować w kolejnych, co dokładnie będzie przedmiotem twojej oferty. Produkty, które musisz dokładniej opisać odpowiednim kodem PKD w sprzedaż on-line to:

  • odzież i buty – PKD 47.71.Z oraz PKD 47.72.Z,
  • kosmetyki – PKD 47.75.Z,
  • meble i oświetlenie domowego – PKD 47.59.Z,
  • zabawki i gry – PKD 47.65.Z,
  • materiały budowlane – PKD 46.73.Z,
  • karma dla zwierząt – PKD 47.76.Z.

pkd.jpeg
źródło: Google.com

PKD w sprzedaży hurtowej on-line

Powyższe kody dotyczyły tylko sprzedaży detalicznej. Osobną klasyfikację ma oferta hurtowa on-line. Jej podstawowy kod PKD to 46.1. W tym przypadku też musisz uzupełnić, co jest przedmiotem sprzedaży. Na przykład, jeśli sprzedajesz przez internet materiały budowlane w ilościach hurtowych, to prócz podstawowego kodu 46.1 musisz doprecyzować 46.13.Z.


PKD przy dropshippingu

Metoda sprzedaży opierająca się dropshippingu, to taka, przy której nie musisz mieć własnych magazynów, bo towar wysyłasz do klienta wprost od producenta czy innego dostawcy. Ten model jest również klasyfikowany w PKD jako zwykły sklep internetowy. Musisz tylko dokonać podziału, czy będzie to sprzedaż detaliczna, czy hurtowa i wybrać odpowiedni kod, gdy chodzi o branżę.

Można też dodać kod PKD dotyczący pośrednictwa, np. PKD 46.18.Z lub PKD 46.19.Z, wskazujące na działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów lub działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.


Jak znaleźć PKD dla działalności w Internecie?

Jeśli wciąż się wahasz i nie jesteś pewien, czy kod który wybrałeś jest odpowiedni, zwróć się o pomoc do Głównego Urzędu Statystycznego. Możesz złożyć w nim elektroniczne wniosek o nadanie kodu PKD. Usługa nadania kodu dla działalności jest bezpłatna, ale trzeba czekać nawet do 30 dni na odpowiedź. Napisz, że będziesz zajmował się sprzedażą internetową i potrzebujesz właściwego PKD do profilu. Uwzględnij też, czy dopiero zaczynasz prowadzenie firmy, czy rozszerzasz działalność już istniejącą o handel online.


Podsumowanie

Podstawowym kodem dla e-commerce jest 47.91Z, obejmujący sprzedaż detaliczną prowadzoną online, ale w niektórych przypadkach konieczne jest doprecyzowanie branży – np. odzież (47.71.Z), kosmetyki (47.75.Z) czy zabawki (47.65.Z). Sprzedaż hurtowa ma odrębne oznaczenie 46.1, które także należy uszczegółowić.


W przypadku dropshippingu również stosuje się podstawowe kody e-commerce, a w razie potrzeby można dodać oznaczenia pośrednictwa, np. 46.18.Z. Jeśli masz wątpliwości, jaki kod wybrać, warto skorzystać z pomocy Głównego Urzędu Statystycznego, który może określić odpowiednią klasyfikację dla Twojej działalności.

Może Cię również zainteresować...
Kiedy i kto może dokonywać zwrotów- 14 dni na zwrot towaru
Pierwsze kroki

14 dni na zwrot towaru - kiedy i komu przysługuje prawo zwrotu?

Czy wiesz, że możesz zwrócić towar w ciągu 14 dni bez podania przyczyny? Sprawdź, kiedy jest to możliwe, jakie warunki musisz spełnić i na co zwrócić uwagę przy dokonywaniu zwrotu, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek!

Paragon bez kasy fiskalnej- Czym są Eparagony
Co nowego w RedCart?

Eparagony: jak to działa i dlaczego się opłaca?

Eparagon fiskalny to dokument elektroniczny, który zastępuje tradycyjny paragon. Od samego początku budzi duże zainteresowanie, jak i wiele pytań branży e-commerce.

Jak zmniejszyć rozmiar pliku PDF, Word, JPG i MP4?
Pierwsze kroki

Zmiana objętości załącznika - jak zmniejszyć rozmiar pliku PDF, Word, JPG i MP4?

Jeśli zastanawiasz się jak zmniejszyć rozmiar pliku, skorzystaj z narzędzi i prostych wskazówek. Zobacz, jak zrobić to najszybciej.

Kod QR - jak go zeskanować i wygenerować?
Marketing i promocja

Kod QR - jak go zeskanować i wygenerować?

Kody QR, czyli Quick Response Code są nowoczesnym sposobem szyfrowania dużej liczby danych z możliwością szybkiego dostępu do nich.

Kiedy muszę wystawić paragon?
Bezpieczeństwo i prawo

Sprzedaż internetowa a kasa fiskalna - kiedy zachodzi konieczność wystawienia paragonu?

Czy prowadzenie sklepu stacjonarnego zawsze wymaga posiadania kasy fiskalnej i wystawiania paragonów oraz faktur?

Jak obliczyć prowizję z Allegro
Sprzedaż na Allegro

Kalkulator Allegro - szybkie obliczanie prowizji Allegro

Chcesz zacząć sprzedawać na Allegro, ale nie wiesz jak oszacować koszty sprzedaży?

Załóż darmowe konto już teraz. To nic nie kosztuje. Serio.

Załóż darmowe konto

Bez ukrytych kosztów, bez zobowiązań.