14 dni na zwrot towaru - kiedy i komu przysługuje prawo zwrotu?
Opcję zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyn wykorzystuje wielu klientów, zarówno biznesowych, jak i prywatnych. W jakich sytuacjach jest to możliwe i jakie trzeba spełnić warunki?
Otwierasz sklep internetowy i zastanawiasz się, czy Twoi przyszli klienci mają prawo do zwrotu towaru? A może nie jesteś pewny, czy klient nie przekroczył terminu do odstąpienia od umowy?
W tym artykule przedstawiamy w szczegółach to dość problematyczne prawo konsumenta na podstawie wytycznych UOKiK. Zapraszamy do lektury.
- Reklamacja a zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym
- Czy mogę zwrócić towar jako konsument?
- 14 dni na zwrot zakupionego towaru na firmę
- Jaki sprzedawca on-line nie uznaje prawa zwrotu do 14 dni?
- Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym w ciągu 14 dniach bez podania przyczyn
- Kiedy musisz jako firma uznać prawo 14 dni na zwrot?
- Czas na zwrot towaru – 14 dni roboczych czy kalendarzowych?
- Zwrot pieniędzy po 14 dniach
- Kto ponosi koszt zwrotu? Sklep internetowy czy klient?
Reklamacja a zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym
Możliwość zwrotu towaru nie należy się każdemu. Sam fakt, że robiłeś zakupy w sklepie, nie oznacza, że dostaniesz pieniądze z powrotem. Sprzedawca nie ma obowiązku wymiany sprzętu w przypadku towaru wadliwego.
Zgodnie z nową dyrektywą omnibus od stycznia 2023 roku nastąpiły niemałe zmiany. Jeżeli przedmiot, który zakupiłeś, jest zepsuty, masz prawo do jego naprawy lub zwrotu gotówki. Natomiast odbywa się to na podstawie gwarancji, rękojmi lub reklamacji — nie zwrotu.
Czy mogę zwrócić towar jako konsument?
Jeśli nabywasz towar prywatnie (jako osoba fizyczna) od przedsiębiorcy, jesteś tzw. konsumentem. Możesz mieć przekonanie, że mając ten status, możesz oddać towar bez konsekwencji, jeśli ci się nie spodoba. Jednak nie jest to do końca prawda.
Taka opcja istnieje tylko wtedy, gdy zakupiłeś towar on-line. W sklepie stacjonarnym tak łatwo tego nie zrobisz. W tym przypadku jest to tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy. Dużo prościej jest zwrócić towar kupiony on-line. Jako prywatny klient sklepu internetowego lub platform sprzedażowych typu Allegro, masz prawo się rozmyślić i zażądać zwrotu pieniędzy. Termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni.
Czy po otwarciu opakowania nie można zwrócić zamówienia? Poznaj prawa i obowiązki w przypadku rozpakowanego towaru w naszym artykule:
Zobacz też: Zwrot towaru rozpakowanego — czy to możliwe?
14 dni na zwrot zakupionego towaru kupionego na firmę
Do niedawna przywilej odstąpienia od umowy obowiązywał tylko konsumentów. Od połowy 2020 roku to się zmieniło i 14 dni na zwrot obowiązuje również firmy. Jeśli kupiłeś coś on-line na fakturę, możesz zrezygnować w tym czasie z zakupu bez podania przyczyny, a sprzedawca według prawa musi to uznać. Inaczej jest ze sklepami, w których dochodzi do sprzedaży bezpośredniej. Sklep stacjonarny nie musi przyjąć towaru, który nie ma wady. Samo rozmyślenie się w tym przypadku, nie jest argumentem do zwrotu. Z drugiej strony w przypadku oddania towaru na warunkach gwarancji, masz więcej czasu niż 14 dni, bo obejmuje najczęściej 12 lub 24 miesiące.
Jaki sprzedawca on-line nie uznaje prawa zwrotu do 14 dni?
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość to jedno z praw konsumenta, które każdy powinien znać. Jeśli zakupisz coś w sieci od drugiej prywatnej osoby, nie ma ona obowiązku przyjąć od ciebie zwrotu. Wynika to z tego, że umowa sprzedaży zawarta między dwoma konsumentami jest dowolna i nie może być regulowana ogólnymi zasadami, odnoszącymi się do prawa stosowanego przez firmy. Oczywiście możesz próbować się porozumieć ze stroną sprzedającą, by przyjęła lub wymieniła ci towar, który od niej kupiłeś w sieci.
Będzie to jednak jej decyzja i raczej rzadko jest to praktykowane.
Dlatego w przypadku prywatnych aukcji, lepiej starać się o przemyślane zakupy.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym w ciągu 14 dni bez podania przyczyn
Istnieją wyjątki, gdy można uzyskać zgodę na zwrot towaru w sprzedaży stacjonarnej w ciągu 14 dni bez podania przyczyn. Sprzedaż na miejscu jest rozumiana jako taka, która została sfinalizowana pod adresem sklepu. Jeśli do transakcji doszło poza siedzibą firmy, np. na targach, wystawie, czy wycieczce promocyjnej, to mimo że nie była to sprzedaż on-line, możesz odstąpić od umowy bez podawania przyczyn zarówno jako firma, jak i osoba prywatna.
Kiedy musisz jako firma uznać prawo 14 dni na zwrot?
Może jesteś sytuacji, bo to tobie klient chce zwrócić towar bez podania przyczyn. W tej sytuacji musisz zachować się zgodnie z prawem. Jeśli prowadzisz sprzedaż stacjonarną, nie musisz uznać prawa odstąpienia od umowy z zachowaniem 14 dnia wypowiedzenia ani od konsumenta, ani podmiotu gospodarczego, jeśli nie jest to uzasadnione warunkami gwarancji.
Możesz to jednak zrobić, jeśli jest to korzystne marketingowo dla twojego biznesu, np. zależy ci budowaniu relacji oraz zaufania z danym klientem i możesz pozwolić sobie na małą stratę, na poczet większych zysków. Jeśli sprzedajesz on-line, to musisz przyjąć zwrot zarówno od firmy, jak i prywatnych osób do 14 dni od zakupu bez pytania o przyczynę. Prawa konsumenta mówią jasno, że konsument może żądać od Ciebie zwrotu, jeśli zakupił towar poza lokalem firmy.
Czas na zwrot towaru – 14 dni roboczych czy kalendarzowych?
Masz prawo zrezygnować z zakupu na wyżej wymienionych warunkach dokładnie 2 tygodnie od dnia zakupu. Zwrot towaru z umową zawartą przez Internet w większości przypadków zaczyna się liczyć od następnego dnia od dostawy twojego zamówienia. Powstaje niejasność czy włączać w ten czas też weekendy i święta. Niestety, musisz uwzględnić wszystkie dni kalendarzowe, nawet jeśli były wolne od pracy. W całej procedurze zwrotu i odzyskania pieniędzy każdy z etapów obejmuje okresy 14-dniowy, dzięki czemu łatwiej to zapamiętać. Są to:
- odstąpienie od umowy,
- odesłania towaru,
- przelew pieniędzy z powrotem.
W każdym przypadku będą liczone po kolei dni kalendarzowe. Możesz więc złożyć oświadczenie i do 14 dni możesz odwlec odesłanie towaru. Nie jest to jednak korzystne, bo tyle samo czasu może trwać zwrot sumy od sprzedawcy. Najlepiej więc niechciane produkty odesłać razem z oświadczeniem, bo to przyspieszy przelew zwrotny. Pamiętaj też, że sprzedawcy preferują opcję wymiany towaru, więc jeśli chodzi tylko np. o źle dobrany rozmiar czy kolor, rozważ taką możliwość. Procedury będą identyczne, jak ze zwrotem, z tą różnicą, że otrzymasz wybrany towar, a nie pieniądze.
Zwrot pieniędzy po 14 dniach
Okres, w jakim możesz liczyć na zwrot pieniędzy na konto, zaczyna się naliczać od następnego dnia, gdy sprzedawca otrzymał zwrot. Zazwyczaj sklep udostępnia specjalny formularz, który musisz uzupełnić i odesłać. Możesz to zrobić za pomocą e-maila, ale lepiej jednak się upewnić, że sklep otrzymał twoją rezygnację, bo może zostać przeoczona.
W przypadku składania oświadczenia o odstąpieniu od umowy bez podawania przyczyn za pomocą Poczty Polskiej musisz to zrobić za pomocą listu poleconego. Dzięki temu masz dowód, że taki dokument wysłałeś. Tutaj jednak okres dwóch tygodni będzie obowiązywał sprzedawcę od dnia otrzymania od niego listu, a nie nadania go przez ciebie. Do 14 dni od zwrotu towaru, pieniądze powinny wrócić do ciebie.
Kto ponosi koszt zwrotu? Sklep internetowy czy klient?
Zasady zwrotu towaru mówią jasno. Sprzedawca nie zawsze musi odebrać towar od klienta. Jest to niekiedy po prostu nieopłacalne. Dlaczego? Koszty mogą być większe niż sama wartość artykułu. Nierzadko dzieje się tak w przypadku, gdy sprzedawca działa w dropshippingu, a towar zakupiony został za granicą.
Co się stanie, jeśli nie poinformujesz klienta o kosztach zwrotu podczas zawarcia umowy? Ponieważ nie zawarłeś takiej informacji, ponosisz pełny koszt.
Kiedy musisz odebrać produkt od konsumenta?
- Gdy sprzedałeś go poza lokalem przedsiębiorstwa,
- W przypadku dostarczenia towaru do domu klienta,
- Jeśli towar nie jest możliwy do wysłania ze względu na jego charakter — np. za duży gabaryt.