Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

14 dni na zwrot towaru - kiedy i komu przysługuje?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Opcję zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyn wykorzystuje wielu klientów, zarówno biznesowych, jak i prywatnych. W jakich sytuacjach jest to możliwe i jakie trzeba spełnić warunki?

14 dni na zwrot od prywatnej osoby


Jeśli nabywasz towar prywatnie, jesteś tzw. konsumentem. Możesz mieć przekonanie, że mając ten status, możesz oddać towar bez konsekwencji, jeśli ci się nie spodoba. Nie jest to do końca prawda. Taka opcja istnieje tylko wtedy, gdy zakupiłeś towar on-line. W sklepie stacjonarnym tak łatwo tego nie zrobisz. W tym przypadku, jeżeli nie podasz wystarczającego powodu, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu nawet chwili po zakupie. Inaczej jest w sprzedaży on-line. Jako prywatny klient sklepu internetowego lub aukcji typu Allegro, masz 14 dni, by się rozmyślić i odstąpić od umowy bez podawania przyczyny.



14 dni na zwrot towaru kupionego na firmę


Do niedawna przywilej odstąpienia od umowy obowiązywał tylko konsumentów. Od połowy 2020 roku to się zmieniło i 14 dni na zwrot obowiązuje również firmy. Jeśli kupiłeś coś on-line na fakturę, możesz zrezygnować w tym czasie z zakupu bez podania przyczyny, a sprzedawca według prawa musi to uznać. Inaczej jest ze sklepami, w których do

chodzi do sprzedaży bezpośredniej. Sklep stacjonarny nie musi przyjąć towaru, który nie ma wady. Samo rozmyślenie się w tym przypadku, nie jest argumentem do zwrotu. Z drugiej strony w przypadku oddania towaru na warunkach gwarancji, masz więcej czasu niż 14 dni, bo obejmuje najczęściej 12 lub 24 miesiące.



Jaki sprzedawca on-line nie uznaje prawa zwrotu do 14 dni?


Prawo do odstąpienia od umowy w sprzedaży on-line będzie obowiązywać tylko wtedy, gdy sprzedawca ma zarejestrowaną działalność gospodarczą. Jeśli zakupisz coś w sieci od drugiej prywatnej osoby, nie ma ona obowiązku przyjąć od ciebie zwrotu. Wynika to z tego, że umowa sprzedaży zawarta między dwoma konsumentami jest dowolna i nie może być regulowana ogólnymi zasadami, odnoszącymi się do prawa stosowanego przez firmy. Oczywiście możesz próbować się porozumieć ze stroną sprzedającą, by przyjęła lub wymieniła ci towar, który od niej kupiłeś w sieci.

Będzie to jednak jej decyzja i raczej rzadko jest to praktykowane. 

Dlatego w przypadku prywatnych aukcji, lepiej starać się o przemyślane zakupy.

Zwrot towaru do sklepu stacjonarnego po 14 dniach bez podania przyczyn


Istnieją wyjątki, gdy można uzyskać zgodę na zwrot towaru w sprzedaży stacjonarnej w ciągu 14 dni bez podania przyczyn. Sprzedaż na miejscu jest rozumiana jako taka, która została sfinalizowana pod adresem sklepu. Jeśli do transakcji doszło poza siedzibą firmy, np. na targach, wystawie, czy wycieczce promocyjnej, to mimo że nie była to sprzedaż on-line, możesz odstąpić od umowy bez podawania przyczyn zarówno jako firma, jak i osoba prywatna.



Kiedy musisz jako firma uznać prawo 14 dni na zwrot?


Może jesteś sytuacji, bo to tobie klient chce zwrócić towar bez podania przyczyn. W tej sytuacji musisz zachować się zgodnie z prawem. Jeśli prowadzisz sprzedaż stacjonarną, nie musisz uznać prawa odstąpienia od umowy z zachowaniem 14 dnia wypowiedzenia ani od konsumenta, ani podmiotu gospodarczego, jeśli nie jest to uzasadnione warunkami gwarancji.


Możesz to jednak zrobić, jeśli jest to korzystne marketingowo dla twojego biznesu, np. zależy ci budowaniu relacji oraz zaufania z danym klientem i możesz pozwolić sobie na małą stratę, na poczet większych zysków. Jeśli sprzedajesz on-line, to musisz przyjąć zwrot zarówno od firmy, jak i prywatnych osób do 14 dni od zakupu bez pytania o przyczynę, bo jesteś do tego zobligowany prawnie.



Zwrot towaru – 14 dni roboczych czy kalendarzowych?


Masz prawo zrezygnować z zakupu na wyżej wymienionych warunkach dokładnie 2 tygodnie od dnia zakupu. Ten czas zacznie się liczyć od następnego dnia od dostawy twojego zamówienia. Powstaje niejasność czy włączać w ten czas też weekendy i święta. Niestety, musisz uwzględnić wszystkie dni kalendarzowe, nawet jeśli były wolne od pracy. W całej procedurze zwrotu i odzyskania pieniędzy każdy z etapów obejmuje okresy 14-dniowy, dzięki czemu łatwiej to zapamiętać. Są to:

  • odstąpienie od umowy,
  • odesłania towaru,
  • przelew pieniędzy z powrotem.


W każdym przypadku będą liczone po kolei dni kalendarzowe. Możesz więc złożyć oświadczenie i do 14 dni możesz odwlec odesłanie towaru. Nie jest to jednak korzystne, bo tyle samo czasu może trwać zwrot sumy od sprzedawcy. Najlepiej więc niechciane produkty odesłać razem z oświadczeniem, bo to przyspieszy przelew zwrotny. Pamiętaj też, że sprzedawcy preferują opcję wymiany towaru, więc jeśli chodzi tylko np. o źle dobrany rozmiar czy kolor, rozważ taką możliwość. Procedury będą identyczne, jak ze zwrotem, z tą różnicą, że otrzymasz wybrany towar, a nie pieniądze.



Zwrot pieniędzy po 14 dniach


Okres, w jakim możesz liczyć na zwrot pieniędzy na konto, zaczyna się naliczać od następnego dnia, gdy sprzedawca otrzymał zwrot. Zazwyczaj sklep udostępnia specjalny formularz, który musisz uzupełnić i odesłać. Możesz to zrobić za pomocą e-maila, ale lepiej jednak się upewnić, że sklep otrzymał twoją rezygnację, bo może zostać przeoczona.


W przypadku składania oświadczenia o odstąpieniu od umowy bez podawania przyczyn za pomocą Poczty Polskiej musisz to zrobić za pomocą listu poleconego. Dzięki temu masz dowód, że taki dokument wysłałeś. Tutaj jednak okres dwóch tygodni będzie obowiązywał sprzedawcę od dnia otrzymania od niego listu, a nie nadania go przez ciebie. Do 14 dni od zwrotu towaru, pieniądze powinny wrócić do ciebie.



Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce