Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Portale aukcyjne - profesjonalne serwisy sprzedażowe w Polsce i na świecie

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Portale aukcyjne to miejsca, w których możesz bez wychodzenia z domu wyszukać korzystne oferty dla siebie lub wystawić własne produkty. Które serwisy sprzedażowe są najbardziej popularne w Polsce, a które za granicą?

Portal aukcyjny – na czym polega licytacja?


Platforma sprzedażowa, która umożliwia sprzedawcy wystawienie towaru a klientowi jego zakup, to inaczej portal aukcyjny. W węższym sensie – prócz zwykłej opcji handlowej ma czasem możliwość uruchomienia licytacji ceny. Sprzedawca decyduje się na taki krok, gdy liczy, że osiągnie wyższą wartość sprzedaży. Jest tu też czynnik rywalizacji – emocje rosną, a jeśli komuś zależy na zakupie, będzie podbijał cenę oraz czuwał do ostatnich sekund trwania aukcji. Zdarza się jednak, że ktoś chce nabyć coś natychmiast, dlatego można ustawić cenę minimalną, by ekspresowo sfinalizować transakcję. Jest to odpowiedni model do sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich oraz unikatowych.

Portale aukcyjne – dlaczego klienci wybierają zakupy w serwisie?


Fenomen serwisów sprzedażowych, których popularność wciąż rośnie, opiera się na korzystnych ofertach, dostępności unikatowych towarów oraz wygodzie zakupów bez wychodzenia z domu. Wiele osób woli za pomocą paru przycisków dokonać transakcji, zamiast udawać się na zakupy do sklepów stacjonarnych. Czas lockdownu tylko pogłębił ten trend i wiele firm zaczęło działać wirtualnie na szerszą skalę. Konsumenci też przyzwyczaili się bardziej do tej formy nabywania towarów, zwłaszcza że coraz łatwiej można dokonywać płatności, a dostawy są często realizowane z dnia na dzień. Wzrosło też zaufanie, bo portale sprzedażowe dbają o zabezpieczenie transakcji po obu stronach – zmniejszyło się więc ryzyko oszustwa.

Portale aukcyjne w Polsce Portale aukcyjne w Polsce


Wiele portali aukcyjnych próbowało zdobyć polski rynek e-commerce, ale ostatecznie przetrwały najlepsze. Te, które zostały, nie spoczywają na laurach, tylko próbują wciąż udoskonalać swoje opcje, by zachęcać zarówno sprzedawców, jak i klientów do zawierania transakcji. Ich działanie opiera się na pośredniczeniu w sprzedaży poprzez platformę. Portale aukcyjne udostępniają narzędzia do sprzedaży i promocji oferty. Mają z tego zyski, które mogą pochodzić z różnych źródeł. W przypadku giganta, jakim jest Allegro, jest to procent od sprzedaży, natomiast mniejsze serwisy jak OLX czy Vinted zarabiają na tym, że wystawcy promują swoje oferty, chcąc przebić się przez konkurencję. Warte wymienienia jest również Ceneo, które działa też jako porównywarka cen.

Allegro – profesjonalny portal aukcyjny


Serwis Allegro już od wielu lat dzierży palmę pierwszeństwa sprzedaży online w Polsce. Swojego czasu odparł konkurencję i jak dotąd nikomu nie udało się pobić jego popularności. Jest to zasłużona pozycja, bo ten portal aukcyjny wciąż rozwija swoją funkcjonalność i podnosi bezpieczeństwo. Oferuje też korzystną cenę paczek, a poprzez opcję Smart umożliwia bezpłatną dostawę. Dla osób dużo kupujących on-line jest to bardzo opłacalne i tym bardziej zachęcające do korzystania z Allegro.

Marketplace – aukcje na Facebooku


W Polsce jest niedosyt wielobranżowych portali, na których da się jeszcze licytować produkty. Poza Allegro możemy spotkać się z tą funkcją również na Facebooku. Prócz sprzedaży w social mediach na wielu grupach jednocześnie, czyli modułu marketplace, można też wystawić tam produkt na aukcję i poczekać na najkorzystniejszą ofertę cenową.

Portale aukcyjne za granicą


Najbardziej znanym serwisem sprzedażowym na świecie jest Amazon, który utrzymuje wysokie standardy, dzięki czemu klienci mają zaufanie do ofert tam prezentowanych. Ten portal jest obecny nie tylko w USA, ale ma swoje warianty w krajach europejskich, m.in. w Niemczech. Za granicą popularny jest też portal Alibaba, ale tam zawierane są transakcje B2B, czyli hurtowe. Pojedyncze sztuki można kupić za to na chińskim AliExpress, gdzie znajdziemy wiele tanich i różnorodnych rzeczy. Jednak w tym przypadku trzeba się liczyć z długim oczekiwaniem na przesyłkę.


W Polsce nie przyjęła się platforma sprzedażowa Ebay, choć to na nim wzorowało się Allegro. Natomiast na światowym rynku e-commerce eBay wciąż jest obecny – ma kilkuset milionową rzeszę użytkowników oraz ponad miliard ofert.

Podsumowanie


Na rynku utrzymują się tylko największe portale aukcyjne, a mniejsi gracze szybko odchodzą w niepamięć. Sprzedaż poprzez licytację jest obecna, jednak sprawdza się raczej przy jednostkowych ofertach. W innych przypadkach klienci wolą korzystać z filtrów oraz porównywarek cen i w ten sposób wyłapywać okazje.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce