Wysyłka produktów w dropshipping
Główną zaletą dropshippingu jest to, że to dostawca wysyła za Ciebie sprzedane w Twoim e-sklepie produkty do Twojego klienta. Jeśli zastanawiasz się jak w dropshipping wygląda proces wysyłki sprzedanych produktów, przeczytaj nasz artykuł.
Główną zaletą dropshippingu jest to, że dostawca wysyła za Ciebie sprzedane w Twoim e-sklepie produkty do Twojego klienta. To on posiada w swoich magazynach produkty, które Ty oferujesz w sklepie internetowym. Ty nie musisz ich kupować, a co za tym idzie: fizycznie ich nie posiadasz. Dropshipping polega więc na przeniesieniu części logistycznej, związanej z obsługą Klienta, na dostawcę, co jest bardzo atrakcyjne dla sprzedawców i coraz bardziej popularne na rynku. Jak to wygląda w praktyce?
Jak wygląda proces wysyłki w dropshippingu?
Wygoda dla Ciebie
W dropshippingu pozbywasz się uciążliwych, pochłaniających czas, energię i pieniądze kwestii logistycznych, którymi zajmuje się w Twoim imieniu hurtownia. Twoim głównym zadaniem jako sprzedawcy jest przyciągnięcie uwagi klientów i osiągnięcie jak największej liczby zamówień w sklepie internetowym.
Zasady hurtowni
Przebieg całego procesu realizacji zamówienia zależy od narzucanych przez hurtownię warunków i zawartej z nią umowy. Hurtownie mają różne zasady, według których funkcjonują. Niektórzy dostawcy przystępują do przygotowania paczki zaraz po otrzymaniu dyspozycji ze sklepu, a inni czekają na zaksięgowanie opłaty za produkty na swoim koncie. Pamiętaj o tym i wybierz najkorzystniejszych współpracowników dla siebie.
Krok po kroku:
Generalnie, na proces wysyłki w sklepie dropshippingowym, składają się następujące kroki
- Klient składa zamówienie w sklepie internetowym
- Klient opłaca zamówienie
- Środki trafiają na konto sprzedawcy
- Sprzedawca zamawia określony towar za pośrednictwem strony hurtowni
- Hurtownia przystępuje do realizacji zamówienia - kompletuje je, dołącza materiały reklamowe oraz przesłany paragon dla Klienta docelowego
- Hurtownia wysyła towar na wskazany adres Klienta
- Hurtownia wystawia dla e-sklepu fakturę zbiorczą pod koniec miesiąca lub osobną do każdego zamówienia
- Sprzedawca dokonuje opłaty zamówienia, które zrealizowała hurtownia
Przy takiej organizacji sprzedaży, Twoim zarobkiem jako sprzedawcy jest marża, którą narzucasz Klientowi w swoim sklepie. Marża to dodatkowa cena, ponad tą, która jest hurtową ceną towaru.
Koszty wysyłki w dropshippingu
Koszt wysyłki, który opłacił Klient, zostaje zwykle doliczony do faktury wystawionej sprzedawcy internetowemu przez dostawcę. Większość hurtowni dropshippingowych dysponuje własnymi możliwościami wysyłki towaru, ale czasem możliwe jest zamówienie swojego kuriera. Hurtownie po zrealizowaniu zamówienia, przesyłają sklepowi link do śledzenia przesyłki.
Realizacja zamówienia
Większość hurtowni, współpracująca w modelu dropshipping, realizuje zamówienie nie czekając na płatność, czyli zaraz po tym, jak dostanie je ze sklepu internetowego. Ze sklepem rozlicza się poprzez fakturę, np. z trzydniowym terminem płatności. Szczegółowe zasady realizacji zamówienia, takie jak czas, który hurtownia daje sobie na realizację zamówienia, oraz czy uzależnia ją od otrzymania płatności za towar, poznasz, kontaktując się bezpośrednio z danym dostawcą.
Czy Twój klient będzie dłużej czekał na paczkę?
Czas realizacji zamówienia w typowym sklepie dropshippingowym nie jest dłuższy, niż w sklepie posiadającym tradycyjny magazyn. Dostawa w dropshippingu może być nawet szybsza, niż w modelu tradycyjnym, w którym towary są przesyłane z hurtowni do sprzedawcy, a dopiero później do Klienta. W przypadku sklepów korzystających z własnych magazynów, ale posiadających niewielką ilość pracowników, trudności w ich utrzymaniu i czas organizacji - skompletowania zamówienia, spakowania i pójścia na pocztę lub kontaktu z kurierem, mogą przedłużać czas realizacji zamówienia.
Organizacja pracy w hurtowni
To, jak długo Twój Klient będzie czekał na paczkę w modelu dropshipping, zależy głównie od sprawnej organizacji procesów logistycznych. Najlepsze hurtownie dropshippingowe, które nastawione są właśnie na ten model handlu, wypracowały sprawne procedury realizacji wysyłek do Klientów, przystępując do przygotowania paczki zaraz po otrzymaniu dyspozycji ze sklepu. Paczka zostaje więc przygotowana jeszcze tego samego dnia, a hurtownie oferują dostarczenie towaru w przeciągu 48 godzin od momentu złożenia zamówienia.
Oczywiście mogą zdarzyć się opóźnienia. Każda hurtownia podaje jednak szacunkowy termin dostawy, który sklep internetowy przekazuje swojemu Klientowi detalicznemu. Hurtownia wysyła produkty z własnych magazynów, a zatem opóźnienia najczęściej spowodowane są przez wypadki losowe.
Gdzie klient zwraca niepasujący lub wadliwy produkt?
Zdarzają się przypadki, w których towar jest wadliwy, albo Klient chce go zwrócić z innych powodów. Może też pragnąć go wymienić, np. z powodu źle wybranego przez siebie rozmiaru.
W modelu dropshipping odpowiedzialność z tytułu umowy sprzedaży spoczywa na sprzedawcy, a nie dostawcy (hurtowniku). Oznacza to, że to Ty jesteś zobowiązany do informowania konsumenta o jego prawach, jak również powinieneś zająć się zwrotami, wymianą i reklamacjami.
Coraz więcej hurtowni zobowiązuje się jednak do pełnej obsługi posprzedażowej, która obejmuje obowiązki wynikające z rozpatrzenia zwrotów, wymian i reklamacji. W takich przypadkach zmienia się jedynie miejsce składania reklamacji lub zwrotów, a nie podmiot za nie odpowiedzialny. Wymiany, zwroty i reklamacje kierowane są na adres dostawcy. Należy przy tym pamiętać, iż hurtownie często przyjmują i wymieniają towar tylko w przypadku wystąpienia wad produkcyjnych, a nie tych powstałych na skutek używania produktu.
Co z reklamacją na podstawie gwarancji?
Odrębną kwestią są reklamacje na podstawie gwarancji. Jeśli którykolwiek podmiot (producent, hurtownia lub pośrednik) udziela dobrowolnie gwarancji na produkt - tym samym staje się gwarantem, odpowiedzialnym za produkt zgodnie z określonymi przez siebie zasadami. W takim przypadku reklamację na podstawie gwarancji należy zawsze kierować bezpośrednio do podmiotu, będącego gwarantem.
Uprawnienia Klienta z tytułu gwarancji w żaden sposób nie wyłączają, ani nie ograniczają jego uprawnień istniejących na podstawie rękojmi sprzedawcy - niezależnie od tego, czy sprzedawcą jest inny gwarant. Klient ma prawo wybrać, czy w skorzystać z uprawnień wynikających z gwarancji, z rękojmi, czy też z obydwu.
Czy obsługa zwrotów jest płatna?
Zwykle procedura zwrotu produktów ustalana jest indywidualnie z hurtownią. Za każdy zwracany produkt może, ale nie musi, być naliczana dodatkowa opłata, zwykle w wysokości ok. 6 zł netto.
Co w sytuacji, gdy klient zamówi towary od dwóch różnych dostawców?
Sklep internetowy w dropshipping może być zintegrowany z więcej niż jedną hurtownią. W takim przypadku pojawia się jednak problem z wysyłką towarów do Klienta.
Powinieneś dać Klientowi możliwość wyboru, czy chce dostać każdą zakupioną rzecz szybko, osobno i drożej, czy woli poczekać dłużej na jedną przesyłkę, skompletowaną przez Ciebie, ale w efekcie zapłacić za nią mniej.
Jeśli Klient wybierze pierwszą opcję, najpewniej otrzyma tyle przesyłek, ile hurtowni będzie obsługiwało jego zamówienie. Musisz go o tym uprzedzić. W tym przypadku musisz także pamiętać, że będziesz pokrywał koszt kilku przesyłek, a zatem powinieneś odpowiednio zawyżyć cenę końcową, aby cała sprzedaż była dla Ciebie opłacalna.
W drugiej wersji wszystkie hurtownie muszą wysłać towar do Ciebie, abyś sam skompletował ostateczną paczkę. To może przedłużyć czas dostawy, o czym także musisz poinformować Klienta.
Co w sytuacji nieodebrania paczki przez Klienta?
W przypadku paczek nieodebranych przez Klienta, to sklep ponosi ewentualne koszty kolejnej przesyłki lub innych kosztów, poniesionych przez hurtownię, w celu odbioru nieodebranej paczki i ponownego jej nadania.
Co z wysyłką dowodów sprzedaży?
W modelu sprzedaży dropshipping we własnym imieniu, sklep ma obowiązek wystawić dowód sprzedaży na swoje dane oraz dostarczyć go Klientowi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sklepy wystawiają Klientom paragony i faktury, które można przesłać w formie elektronicznej.
Wiele hurtowni zapewnia także możliwość zamieszczania w paczkach wcześniej przesłanych przez e-sklep paragonów, bądź też drukowania rachunku dla Klienta i dołączania go do paczki.
Innym rozwiązaniem jest wystawianie e-faktur do paragonu i przesyłanie ich drogą elektroniczną. Faktury trafiają wówczas do Klientów, a w dokumentacji sprzedawcy pozostaje faktura z podpiętym oryginalnym paragonem (po uprzednim zewidencjonowaniu transakcji na kasie fiskalnej).
Najczęstszym rozwiązaniem wybieranym przez przedsiębiorców jest przesyłanie samych faktur drogą elektroniczną, jeśli przedsiębiorca nie ma obowiązku wystawiania paragonów. W sytuacji, gdy przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku używania kasy fiskalnej, może wystawiać faktury także w obrocie konsumenckim.
Paragon
Paragon jest dokumentem wystawianym przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i rejestrujące transakcje za pomocą kasy fiskalnej. Choć wydawałoby się, że taka forma ewidencjonowania sprzedaży przystaje do działalności sklepów internetowych, w większości właściciele e-sklepów są zwolnieni z konieczności używania kasy rejestrującej.
Przyczyny zwolnień znaleźć można w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sprzedawców internetowych dotyczy m.in. zapis mówiący, że paragonem fiskalnym nie muszą być udokumentowane czynności, za które dokonano zapłaty całości kwoty za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika, zaś z ewidencji wynika dokładnie, czego zapłata dotyczyła.
Jeżeli zatem nabywca płaci za towar za pomocą przelewu, sprzedający jest zwolniony z konieczności rejestrowania transakcji za pomocą kasy fiskalnej.
Co z wysyłką materiałów reklamowych?
Dostawcy często w imieniu sklepów internetowych dołączają do pakowanych przesyłek materiały reklamowe np. ulotki, katalogi produktów, foldery, coś słodkiego czy liścik od firmy. Paczki oklejają dostarczonymi taśmami z nazwą i logo sklepu. Takie działania są mile odbierane przez Klientów i sprawiają, że istnieje duża szansa na to, że wrócą oni jeszcze do Twojego sklepu.
Jakie rodzaje przesyłek są dostępne w dropshippingu?
W przypadku współpracy z wieloma hurtowniami nie ma ograniczeń w wyborze dopasowanej do potrzeb Klienta formy przesyłki. Najczęściej preferowana jest dostawa kurierem lub pocztą do rąk własnych. Są jednak hurtownie, które pozwalają na odbiór osobisty zakupionych produktów i takie, które oferują przesyłkę z pobraniem. Niektóre z nich zaznaczają jednak, że wysyłki za pobraniem będą możliwe jedynie za pośrednictwem kuriera zamówionego przez e-sklep.
Klient e-sklepu może więc korzystać z różnych, dostępnych na rynku kanałów wysyłek: poczty, paczkomatu, kuriera lub odbioru osobistego.
Dodatkowe opłaty za pakowanie i wysyłkę towarów?
Firma obsługująca procesy dropshippingowe musi opłacić swoją pracę – zazwyczaj jest to wliczone w ceny produktu, ale niektóre firmy mogą pobierać dodatkową opłatę. Zdarza się, że hurtownie mogą pobierać opłaty za ogólną współpracę w modelu dropshipping, np. stałą kwotę co miesiąc, raz w roku lub za wysyłkę jednej paczki. Wszelkie dodatkowe koszty, które narzuca hurtownia, powinny być przedstawione na stronie dostawcy i opisane w umowie.
Brak kontroli nad wysyłką produktów?
Wadą dropshipping jest to że nie masz pełnego wpływu na to, jak wygląda proces realizacji zamówienia. Nie możesz kontrolować m.in. szybkości wysyłki czy jakości pakowania.
Hurtownie po zrealizowaniu zamówienia przesyłają jednak sklepowi link do śledzenia przesyłki, co pozwala sprawdzić, na jakim jest ona etapie. Informują o kolejnych postępach także samego Klienta.
Podsumowanie
Sprzedaż w modelu dropshipping jest wyjątkowo wygodnym sposobem na prowadzenie własnego biznesu online, znacznie odciążającym właściciela e-sklepu. Zmniejsza ilość jego obowiązków, wynikających z logistyki całego procesu sprzedaży: kompletowanie, pakowanie i sama wysyłka są bowiem zadaniami dostawcy (np. hurtowni).
Dropshipping wiąże się jednak ze specyficznymi problemami, takimi jak brak pełnej kontroli nad realizacją zamówienia czy dodatkowe komplikacje, gdy Klient zamówi kilka produktów z różnych hurtowni. Warto o nich pamiętać, by być przygotowanym na takie “niespodzianki”.
Mamy nadzieję, iż pomogliśmy Ci lepiej poznać biznes w modelu dropshipping. Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości i dostrzegasz kolejne problemy, napisz o tym w komentarzu!
FAQ: Jak zacząć sprzedaż w dropshippingu
Sprzedaż w dropshippingu pomimo wielu ułatwień wiąże się również z kosztami, do podstawowych należą: