redcart-logoredcart-logo
  • Przenieść sklep
  • Cennik
Zaloguj sięZałóż darmowe konto
Logo RedCart

Nowoczesna platforma AI do automatyzacji sprzedaży wielokanałowej, oferująca intuicyjny kreator sklepów internetowych.

facebook - RedCartyoutube - RedCartlinkedin - RedCart
RedCartDlaczego RedCart?CennikRegulaminPolityka prywatności
Pomoc i wsparcieBlogCentrum pomocyOpinieKontakt
InneLogowanieRejestracja kontaGotowe integracjeProgram partnerski

© 2025 Sellaio Wszystkie prawa zastrzeżone. Ustawienia Cookies.

Rynek e-commerce

Zwrot towaru rozpakowanego- czy to możliwe?

Czy możliwy jest zwrot rozpakowanego towaru z powrotem do sklepu? W jakich sytuacjach rozpakowanie towaru uniemożliwia jego zwrot?

Czy możliwy jest zwrot rozpakowanego towaru z powrotem do sklepu? W jakich sytuacjach rozpakowanie towaru uniemożliwia jego zwrot? Jak sprawa się przedstawia sklepach e-commerce a jak w sklepach stacjonarnych?
Spis treści

Sprzedawaj i zarządzaj z jednego miejsca

Bez ukrytych kosztów i bez zobowiązań

Załóż darmowe konto

Zwrot towaru rozpakowanego – sklep internetowy

Klienci sklepów e-commerce mają prawo zerwać umowę w terminie 14 dni od momentu odebrania przesyłki bez podania przyczyny. Muszą tylko odesłać towar – sklep internetowy zwróci im pieniądze. Takie prawo do łatwego zwrotu zakupionego towaru mają jedynie osoby fizyczne. Jednak czy można zwrócić otwarty towar? Nie zawsze. Niektórych rzeczy po rozpakowaniu zwrócić nie wolno. Tyczy się to przedmiotów z zapieczętowanych opakowań, takich jak na przykład:


  • szczoteczki do zębów,
  • niektóre artykuły spożywcze.

Co więcej, jest to uregulowane zapisem prawnym w postaci art. 38 pkt 5 ustawy o prawach konsumenta, który brzmi:

Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.


Jakich rozpakowanych artykułów nie można zwrócić do sklepu?


  • płyty z filmami,
  • płyty z muzyką,
  • płyty z grami.

Jest to zaznaczone w punkcie 9. wyżej wymienionego przepisu prawnego i ma na celu zapobieganie kopiowaniu płyt i oddawaniu ich po obejrzeniu filmów. Jeśli płyty nie zostały otwarte z oryginalnego opakowania – można je zwrócić. Jeśli jednak po rozpakowaniu płyta okaże się wadliwa, można ją zareklamować.


Odpakowanie nie powoduje utraty przez klienta prawa do rękojmi za wady.


Regulamin sklepu internetowego a zwrot towaru rozpakowanego

Sklepy internetowe dysponują zazwyczaj regulaminem, który wskazuje prawa konsumenta do reklamacji i zwrotu towaru. Niestety niektórzy właściciele sklepów online próbują obejść powszechnie obowiązujące przepisy i w swoim regulaminie umieszczają zapis, że można zwrócić tylko towar, który nie został rozpakowany i dotyczy to wszystkich oferowanych przedmiotów. Jest to oczywiście niezgodne z prawem i w żaden sposób nie jest skuteczne wobec konsumentów. W przypadku zrobienia zakupów w takim sklepie online i nieprzyjęcia przez sprzedawcę zwrotu, konsument może dochodzić swoich praw, a tym samym narazić prowadzącego sklep internetowy na nałożenie na niego kary za umieszczenie w regulaminie tzw. niedozwolonej klauzuli umownej.


zwrot (2).jpg
źródło: Google.com

Zwrot towaru bez opakowania w sklepie stacjonarnym

Jeśli chodzi zwrot rozpakowanego towaru w sklepach stacjonarnych, sprawa wygląda nieco inaczej. Nie istnieją bowiem przepisy, na które klienci mogliby się powołać, jeśliby rozmyślili się w kwestii zakupu. To, czy towar zostanie przyjęty z powrotem, zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeśli sklep w swoim regulaminie wpisał taką możliwość, zwrot zostanie przyjęty. Sklep w takim zbiorze wewnętrznych przepisów może pewne towary wyłączyć z możliwości zwrotu. W regulaminie może być na przykład umieszczony zapis, że zwrot towaru bez opakowania w sklepie stacjonarnym nie jest możliwy. Zanim dokonasz zakupu w danym sklepie, dokładnie zapoznaj się z zapisami w jego regulaminie.

W kwestii odstąpienia od umowy sklep stacjonarny wydać musi decyzję na piśmie. Przedtem powinieneś, również na piśmie (e-mailem lub listem poleconym), poinformować sprzedawcę o swoich zamiarach. W przypadku sporu będziesz posiadać potwierdzenie, że wyraziłeś chęć odstąpienia od umowy sprzedaży.


Odstąpienie od umowy spowoduje, iż zawarta pomiędzy tobą a sprzedawcą umowa przestanie obowiązywać. Musisz wówczas odesłać towar z powrotem do sprzedawcy, a on zwróci ci pieniądze. Zrobi to, gdy otrzyma produkt, lub gdy udowodnisz, że go odesłałeś.


Czy można zwrócić rozpakowany towar z powodu wykrytych wad?

Odpakowanie zakupionego towaru w niektórych przypadkach może uniemożliwić jego zwrot. Co jednak zrobić, jeśli po rozpakowaniu wykryjesz, że twój nowo nabyty produkt ma wady? W takich sytuacjach jego rozpakowanie nie będzie mieć znaczenia, ponieważ można wówczas złożyć reklamację oraz skorzystać z tzw. prawa z rękojmi za wady. W takim przypadku sprzedawca nie może odrzucić reklamacji z powodu otwarcia towaru – byłoby to niezgodne z logiką (w jaki inny sposób klient mógłby sprawdzić, czy towar jest bez wad).


Pełna automatyzacja zamówień?

Tak. W nowym RedCart.

Załóż darmowe konto

Podsumowanie

Kupujący w sklepach internetowych mają prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny, jednak nie dotyczy to wszystkich produktów. Nie można zwrócić rozpakowanych przedmiotów zapieczętowanych ze względów higienicznych lub ochrony zdrowia, jak np. szczoteczki do zębów, ani płyt z filmami, muzyką czy grami, jeśli zostały otwarte. Sklepy nie mogą umieszczać w regulaminach zapisów ograniczających prawo do zwrotu nieotwartych towarów, gdyż są one niezgodne z prawem. W przypadku sklepów stacjonarnych decyzja o przyjęciu zwrotu zależy od polityki sprzedawcy. Jeśli po otwarciu towaru klient wykryje wadę, może skorzystać z prawa rękojmi, a sprzedawca nie może odmówić reklamacji z powodu otwarcia produktu.

Może Cię również zainteresować...
Gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie i stacjonarnie?
Pomysły na e-biznes

Gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie i stacjonarnie?

Czy sprzedaż rękodzieła jest trudna? Wyroby handmade cieszą się dużym zainteresowaniem, dzięki różnym kanałom dystrybucji – zarówno online, jak i stacjonarnie.

26 czerwca 2024
Reklamacja towaru zakupionego przez Internet i zasady zwrotu
Pierwsze kroki

Reklamacja towaru zakupionego przez Internet i zasady zwrotu

Przed zwrotem towaru zakupionego online warto wiedzieć, kiedy przysługuje Ci prawo do reklamacji, a kiedy możliwość zwrotu bez podania przyczyny.

13 maja 2024
Jak obliczyć prowizję z Allegro
Sprzedaż na Allegro

Kalkulator Allegro - szybkie obliczanie prowizji Allegro

Chcesz zacząć sprzedawać na Allegro, ale nie wiesz jak oszacować koszty sprzedaży?

09 kwietnia 2025
Jak otworzyć sklep internetowy z biżuterią
Pomysły na e-biznes

Jak otworzyć sklep internetowy z biżuterią?

Zastanawiasz się, czy otwarcie sklepu z biżuterią online jest dla Ciebie? Sprawdź, jak zacząć sprzedaż i czy to biznes, który możesz prowadzić bez dużych inwestycji!

27 maja 2024
Jakie branże e-commerce i produkty cieszą się największą popularnością wśród klientów sklepów internetowych?
Pomysły na e-biznes

Co sprzedawać w internecie? Najpopularniejsze branże w e-commerce

Co sprzedawać w sklepie internetowym? Jakie branże e-commerce i produkty cieszą się największą popularnością wśród klientów sklepów internetowych?

04 czerwca 2024
Dropshipping na Allegro, czyli jak prowadzić sprzedaż bez sklepu
Dropshipping

Dropshipping na Allegro, czyli jak prowadzić sprzedaż bez sklepu

Popularność sklepów w sieci daje szansę nowym przedsiębiorcom. Czy istnieje możliwość, aby sprzedawać bez inwestycji we własny sklep internetowy?

02 lipca 2024

Załóż darmowe konto już teraz. To nic nie kosztuje. Serio.

Załóż darmowe konto

Bez ukrytych kosztów, bez zobowiązań.