Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Jak obliczyć marżę? Różnice między marżą a narzutem

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Marża i narzut to wartości, które pomagają określić procentowy zysk twojej sprzedaży. Dowiedz się, czym się różnią, jak je obliczyć oraz jaką marżę powinieneś narzucić na produkty w swoim sklepie.



Co to jest marża?


Zysk w sprzedaży jest nadrzędnym celem każdego handlowca. By to się udało, towar trzeba sprzedać drożej, niż się go kupiło lub poniosło koszty przy jego produkcji. Ta różnica między kosztem artykułu a jego sprzedażą to właśnie marża.

Te obliczenia nie dotyczą tylko przedmiotów materialnych, ale również usług. W przypadku obliczenia marży na wykonanie jakiegoś zlecenia dla klienta, w jej obliczaniu bierze udział więcej składowych, bo trudno wskazać jeden, np. robociznę.


W przypadku towarów rzecz jest dosyć prosta. Możesz nabyć hurtowo do swojego sklepu daną ilość produktów. Cena jednostkowa, jaką ty zapłacisz u dostawcy, zostaje powiększona o kwotę marży w twoim sklepie. Klient płaci całość, ale twój realny zysk to tylko ta nadwyżka. Dlatego im więcej produktów sprzedasz, tym całościowy dochód będzie korzystniejszy. Marża najczęściej naliczana jest procentowo, ale realnie są to kwoty, które lądują na koncie firmy.



Marża netto i marża brutto


Niestety nie jest tak, że różnica między kupnem i sprzedażą to czysty zysk dla ciebie. W tej kwocie nie uwzględnia się innych kosztów oprócz bezpośrednich. Taka marża nazywa się brutto.


W marży netto bierze się pod uwagę wszystkie inne koszty w skali jakiegoś okresu. Gdy sprzedajesz, płacisz np. za wynajem lokalu czy za hosting, wydajesz na reklamę i marketing oraz ogólnie masz koszt za prowadzenie działalności. Dopiero, jeśli weźmiesz pod uwagę te elementy, dowiesz się, jaką uzyskałeś marżę netto np. w skali roku i dowiesz się, jak rentowy jest twój biznes. Marża brutto daje odpowiedź tylko, jak dochodowa była dana transakcja.



Wzór na marżę – jak obliczyć marżę?


Kalkulowanie, jaki zysk procentowy przyniesie ci twoja sprzedaż, najlepiej zrobić według prostego wzoru obliczania marży. Wygląda on następująco:


Marża = (cena sprzedaży - cena zakupu) / cena sprzedaży x 100 proc.


Można to bardziej obrazowo przedstawić, podstawiając pod wzór konkretny produkt. Jeżeli sprzedajesz głośniki za 400 zł klientowi, a kupiłeś je za 250 zł od producenta, to różnica wynosi 150 zł. Gdy tę kwotę podzielisz przez cenę sprzedaży, czyli 450, uzyskasz iloraz 0,33. Dzieląc wynik przez 100 proc., dowiadujesz się, że twoja marża wyniosła 33 proc.


Przy obrotach na dużą skalę takie obliczenia wykonują programy, m.in. marżę procentową twojego zysku w skali miesiąca czy kwartału, oblicza się w Excelu. Musisz uzupełnić tylko odpowiednio dwie kolumny - kupna i sprzedaży - oraz wpisać formułę, która je obejmie w obliczeniach.





Marża na produkty w sklepie internetowym i stacjonarnym


Ustalając właściwą marżę dla produktów, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w internetowych, trzeba to dobrze wyważyć. Chodzi o balans, który ani nie zniechęci klientów zbyt wysoką ceną, ani nie będzie strata okazji do zarobku dla ciebie przez niedocenianie potencjału sprzedażowego danego produktu.


Przy wyznaczaniu marży należy wziąć pod uwagę przede wszystkim: konkurencję w swojej branży; unikatowość produktu; jakość towaru; target, czyli docelową grupę klientów.


Jeśli to, co oferujesz, jest powszechnie dostępne i każdy konsument zna średnie ceny na produkt, to zbyt wysoka marża zabije twoją sprzedaż i sprawi, że klienci odwrócą się od ciebie. Z drugiej strony, jeśli dysponujesz towarem niszowym lub masz monopol na daną grupę produktów, twoje możliwości obliczania wysokiej marży są większe.


Zdecydowanie oferując towar doskonałej jakości, którego koszt produkcji był wysoki ze względu na technologię i użyte materiały, to adekwatny do tego zysk będzie na miejscu. Jest to też związane z prognozowaną ilością sprzedaży.

Sprzedając masowo tani produkt, możesz pozwolić sobie na małą marżę, bo bilans wyjdzie na plus dzięki dużej ilości sprzedanych rzecz. Jeśli chodzi o grupę docelowych klientów, jeśli sprzedajesz towar luksusowy, twoje marże powinny być wysokie, nie tylko dlatego, że taka sprzedaż jest rzadsza. Istnieje grupa klientów, która chętniej kupi coś drogiego, np. obraz, bo będzie to prestiżowe.

Ten sam produkt oferowany w niskiej cenie, nie będzie już tak atrakcyjny.



Marża i narzut - różnice


Pojęcia marży i narzutu są bliskie, ale nie oznaczają tego samego, przez co można popełnić błąd np. w negocjacjach handlowych. Pojęciem narzutu będziesz posługiwać się, nabywając towar do dalszej odsprzedaży. Im taniej go kupisz od producenta czy hurtownika, tym większy będziesz mógł zrobić narzut. Kierunek jest tutaj z dołu do góry. Marża natomiast dotyczy twojej ostatecznej oferty dla klienta. Oczywiście narzut jest z nią ściśle powiązany tez w praktyce. Jeśli dostawca podniesie ci ceny towaru, a ty zostaniesz na poziomie tej samej marży, będziesz stratny.



Jak poprawnie obliczyć narzut?


Podobnie jak marżę, narzut procentowy oblicza się wzorem, który różni się od poprzedniego przykładu tylko tym, że za dzielnik podstawia się cenę zakupu, a nie cenę sprzedaży. Zapis wzoru jest następujący:


Narzut = (cena sprzedaży - cena zakupu) / cena zakupu x 100 proc.


Biorąc za przykład te same głośniki, odejmujesz kwotę zakupu od sprzedaży, uzyskując różnicę 150 złotych. Dzielisz ją przez kwotę zakupu, czyli 200, co daje wynik 0,75.


Po pomnożeniu przez 100 proc. dowiadujesz się, że twój narzut to 75 proc. Jest on wyższy od marży, choć operujesz tym samym produktem. Dlatego tak ważne jest odróżnienie tych dwóch pojęć, bo błędy mogą być kosztowne dla twojej firmy.



Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce