redcart-logoredcart-logo
  • Cennik
Zaloguj sięZałóż darmowe konto
Logo RedCart

Nowoczesna platforma AI do automatyzacji sprzedaży wielokanałowej, oferująca intuicyjny kreator sklepów internetowych.

facebook - RedCartyoutube - RedCartlinkedin - RedCart
RedCartDlaczego RedCart?CennikRegulaminPolityka prywatności
Pomoc i wsparcieBlogCentrum pomocyOpinieKontakt
InneLogowanieRejestracja kontaGotowe integracjeProgram partnerski

© 2025 sellAIO Wszystkie prawa zastrzeżone. Ustawienia Cookies.

Pierwsze kroki

Jak obliczyć marżę? Różnice między marżą a narzutem

Chcesz zwiększyć zyski ze sprzedaży? Poznaj różnicę między marżą a narzutem i naucz się je obliczać!

Jak obliczyć marżę? Co to jest marża, czym jest narzut?
Spis treści

Sprzedawaj i zarządzaj z jednego miejsca

Bez ukrytych kosztów i bez zobowiązań

Załóż darmowe konto

Marża i narzut to wartości, które pomagają określić procentowy zysk twojej sprzedaży. Dowiedz się, czym się różnią, jak je obliczyć oraz jaką marżę powinieneś narzucić na produkty w swoim sklepie.


Co to jest marża?

Zysk w sprzedaży jest nadrzędnym celem każdego handlowca. By to się udało, towar trzeba sprzedać drożej, niż się go kupiło lub poniosło koszty przy jego produkcji. Ta różnica między kosztem artykułu a jego sprzedażą to właśnie marża.

Te obliczenia nie dotyczą tylko przedmiotów materialnych, ale również usług. W przypadku obliczenia marży na wykonanie jakiegoś zlecenia dla klienta, w jej obliczaniu bierze udział więcej składowych, bo trudno wskazać jeden, np. robociznę.

W przypadku towarów rzecz jest dosyć prosta. Możesz nabyć hurtowo do swojego sklepu daną ilość produktów. Cena jednostkowa, jaką ty zapłacisz u dostawcy, zostaje powiększona o kwotę marży w twoim sklepie. Klient płaci całość, ale twój realny zysk to tylko ta nadwyżka. Dlatego im więcej produktów sprzedasz, tym całościowy dochód będzie korzystniejszy.


Marża najczęściej naliczana jest procentowo, ale realnie są to kwoty, które lądują na koncie firmy.


Marża netto i marża brutto


Niestety nie jest tak, że różnica między kupnem i sprzedażą to czysty zysk dla ciebie. W tej kwocie nie uwzględnia się innych kosztów oprócz bezpośrednich. Taka marża nazywa się brutto. W marży netto bierze się pod uwagę wszystkie inne koszty w skali jakiegoś okresu. Gdy sprzedajesz, płacisz np. za wynajem lokalu czy za hosting, wydajesz na reklamę i marketing oraz ogólnie masz koszt za prowadzenie działalności. Dopiero, jeśli weźmiesz pod uwagę te elementy, dowiesz się, jaką uzyskałeś marżę netto np. w skali roku i dowiesz się, jak rentowy jest twój biznes. Marża brutto daje odpowiedź tylko, jak dochodowa była dana transakcja.


Wzór na marżę – jak obliczyć marżę?


Kalkulowanie, jaki zysk procentowy przyniesie ci twoja sprzedaż, najlepiej zrobić według prostego wzoru obliczania marży.


Wygląda on następująco:


Marża = (cena sprzedaży - cena zakupu) / cena sprzedaży x 100 proc.


Można to bardziej obrazowo przedstawić, podstawiając pod wzór konkretny produkt. Jeżeli sprzedajesz głośniki za 400 zł klientowi, a kupiłeś je za 250 zł od producenta, to różnica wynosi 150 zł. Gdy tę kwotę podzielisz przez cenę sprzedaży, czyli 400, uzyskasz iloraz 0,375. Mnożąc wynik przez 100 proc., dowiadujesz się, że twoja marża wyniosła 37,5 proc.

Przy obrotach na dużą skalę takie obliczenia wykonują programy, m.in. marżę procentową twojego zysku w skali miesiąca czy kwartału, oblicza się w Excelu. Musisz uzupełnić tylko odpowiednio dwie kolumny - kupna i sprzedaży - oraz wpisać formułę, która je obejmie w obliczeniach.


Marża na produkty w sklepie internetowym i stacjonarnym

Ustalając właściwą marżę dla produktów, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w internetowych, trzeba to dobrze wyważyć. Chodzi o balans, który ani nie zniechęci klientów zbyt wysoką ceną, ani nie będzie strata okazji do zarobku dla ciebie przez niedocenianie potencjału sprzedażowego danego produktu.

Przy wyznaczaniu marży należy wziąć pod uwagę przede wszystkim: konkurencję w swojej branży; unikatowość produktu; jakość towaru; target, czyli docelową grupę klientów.

Jeśli to, co oferujesz, jest powszechnie dostępne i każdy konsument zna średnie ceny na produkt, to zbyt wysoka marża zabije twoją sprzedaż i sprawi, że klienci odwrócą się od ciebie. Z drugiej strony, jeśli dysponujesz towarem niszowym lub masz monopol na daną grupę produktów, twoje możliwości obliczania wysokiej marży są większe.

Zdecydowanie oferując towar doskonałej jakości, którego koszt produkcji był wysoki ze względu na technologię i użyte materiały, to adekwatny do tego zysk będzie na miejscu. Jest to też związane z prognozowaną ilością sprzedaży.

Sprzedając masowo tani produkt, możesz pozwolić sobie na małą marżę, bo bilans wyjdzie na plus dzięki dużej ilości sprzedanych rzecz. Jeśli chodzi o grupę docelowych klientów, jeśli sprzedajesz towar luksusowy, twoje marże powinny być wysokie, nie tylko dlatego, że taka sprzedaż jest rzadsza. Istnieje grupa klientów, która chętniej kupi coś drogiego, np. obraz, bo będzie to prestiżowe.

Ten sam produkt oferowany w niskiej cenie, nie będzie już tak atrakcyjny.


100% zamówień w jednym miejscu?

Tak. W nowym RedCart.

Załóż darmowe konto

Marża i narzut - różnice

Pojęcia marży i narzutu są bliskie, ale nie oznaczają tego samego, przez co można popełnić błąd np. w negocjacjach handlowych. Pojęciem narzutu będziesz posługiwać się, nabywając towar do dalszej odsprzedaży. Im taniej go kupisz od producenta czy hurtownika, tym większy będziesz mógł zrobić narzut. Kierunek jest tutaj z dołu do góry. Marża natomiast dotyczy twojej ostatecznej oferty dla klienta. Oczywiście narzut jest z nią ściśle powiązany tez w praktyce. Jeśli dostawca podniesie ci ceny towaru, a ty zostaniesz na poziomie tej samej marży, będziesz stratny.


Jak poprawnie obliczyć narzut?


Podobnie jak marżę, narzut procentowy oblicza się wzorem, który różni się od poprzedniego przykładu tylko tym, że za dzielnik podstawia się cenę zakupu, a nie cenę sprzedaży.


Zapis wzoru jest następujący:


Narzut = (cena sprzedaży - cena zakupu) / cena zakupu x 100 proc.


Biorąc za przykład te same głośniki, odejmujesz kwotę zakupu od sprzedaży, uzyskując różnicę 150 złotych. Dzielisz ją przez kwotę zakupu, czyli 250, co daje wynik 0,6.

Po pomnożeniu przez 100 proc. dowiadujesz się, że twój narzut to 60 proc. Jest on wyższy od marży, choć operujesz tym samym produktem. Dlatego tak ważne jest odróżnienie tych dwóch pojęć, bo błędy mogą być kosztowne dla twojej firmy.


adam.webp
źródło: adamgrzesik.pl

Podsumowanie

Marża i narzut to kluczowe pojęcia, które pomagają określić procentowy zysk ze sprzedaży. Marża to różnica między ceną sprzedaży a kosztem zakupu, wyrażona jako procent ceny sprzedaży. Narzut natomiast odnosi się do procentowego wzrostu ceny zakupu, który ustalasz sprzedając produkt. Choć oba wskaźniki są ze sobą powiązane, ich błędne zrozumienie może prowadzić do nieprawidłowego kalkulowania zysków. Właściwe obliczenie marży i narzutu oraz umiejętne dostosowanie ich do specyfiki rynku, konkurencji i grupy docelowej pozwoli osiągnąć optymalny zysk z prowadzenia sklepu internetowego lub stacjonarnego.

Może Cię również zainteresować...
Dropshipping na Allegro, czyli jak prowadzić sprzedaż bez sklepu
Dropshipping

Dropshipping na Allegro, czyli jak prowadzić sprzedaż bez sklepu

Popularność sklepów w sieci daje szansę nowym przedsiębiorcom. Czy istnieje możliwość, aby sprzedawać bez inwestycji we własny sklep internetowy?

02 lipca 2024
Kod QR - jak go zeskanować i wygenerować?
Marketing i promocja

Kod QR - jak go zeskanować i wygenerować?

Kody QR, czyli Quick Response Code są nowoczesnym sposobem szyfrowania dużej liczby danych z możliwością szybkiego dostępu do nich.

16 kwietnia 2024
Czym są nadwyżki magazynowe i jak je wykorzystać?
Integracje z hurtowniami

Nadwyżki magazynowe - czym są i jak je wykorzystać?

Jak skutecznie zagospodarować nadwyżki magazynowe w Twojej firmie?

08 lipca 2024
Jak zmniejszyć rozmiar pliku PDF, Word, JPG i MP4?
Pierwsze kroki

Zmiana objętości załącznika - jak zmniejszyć rozmiar pliku PDF, Word, JPG i MP4?

Jeśli zastanawiasz się jak zmniejszyć rozmiar pliku, skorzystaj z narzędzi i prostych wskazówek. Zobacz, jak zrobić to najszybciej.

12 lutego 2024
Jak otworzyć sklep internetowy z biżuterią
Pomysły na e-biznes

Jak otworzyć sklep internetowy z biżuterią?

Zastanawiasz się, czy otwarcie sklepu z biżuterią online jest dla Ciebie? Sprawdź, jak zacząć sprzedaż i czy to biznes, który możesz prowadzić bez dużych inwestycji!

27 maja 2024
Na czym polega promowanie kanału YouTube? Co zrobić, by zwiększyć oglądalność
Social Media

Na czym polega promowanie kanału na YouTube?

Na czym polega promowanie kanału na YouTube?

29 maja 2024

Załóż darmowe konto już teraz. To nic nie kosztuje. Serio.

Załóż darmowe konto

Bez ukrytych kosztów, bez zobowiązań.