Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Nisza rynkowa - czym jest, jak ją możesz znaleźć i zagospodarować?

Autor: RedCart Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Nisza rynkowa to najczęściej jakiś wąski segment lub grupa odbiorców na rynku, która ma potencjał nabywczy, bo nie zostały dotąd zaspokojone jej potrzeby. Utworzenie oferty przy niskiej konkurencyjności to przepis na sukces w biznesie. Sprawdź, jak znaleź

Co to jest nisza rynkowa?


Z pojęciem niszy rynkowej spotkasz się w procesie szukania pomysłu na własny interes. Wiele porad wskazujących jak stworzyć rentowny biznes opiera się na wybraniu tego, co będzie miało duży popyt na rynku, przy jednocześnie małej konkurencji. Opisana sytuacja jest idealna dla przedsiębiorcy i rzeczywiście jest pewnym przepisem na sukces w rozwoju firmy. Rzeczywistość nie jest jednak tak prosta i ten pierwszy krok, czyli trafne wskazanie tematu biznesowego, który jeszcze nie jest oferowany, a który klienci podchwycą jest największym wyzwaniem. By sobie to ułatwić, warto byś wpierw zrozumiał, co dokładnie oznacza nisza rynkowa, następnie zaczął według wskazówek gromadzić informację w celu ich analizy, dzięki czemu wyłoni ci się koncepcja na prowadzenia opłacalnej firmy.



Nisza na rynku jako niszowy produkt lub usługa


Termin „nisza rynkowa” ma wiele znaczeń i warto byś je odróżniał podczas własnych poszukiwań. Często wskazanie wąskiego rynku odnosi się do oferowania produktu lub usługi, których nie ma, a które przyciągnęłyby docelową grupę klientów. By było to skuteczne, musisz być pewien, że istnieją u innych potrzeby i chęć nabycia tego, co oferujesz. By znaleźć niszę rynkową w rozumieniu danego asortymentu, można podpatrywać np. rynek zagraniczny, który jest bardziej zaawansowany i oferuje wcześniej pewne rozwiązania, które przyjmują się również w naszym kraju.


Zdarza się też, że przedsiębiorca, który stworzył firmę, bazując na strategii niszy, zidentyfikował ją ze względu na własne potrzeby, które nie były zaspokojone. Jeśli więc twoim zdaniem brakuje na rynku czegoś, co byś sam nabył i przewidujesz, że nie jesteś w tym odosobniony, to jest to dobra wskazówka do znalezienia pomysłu na biznes bez konkurencji. Taki produkt będzie się zazwyczaj odnosił do wąskiej specjalizacji w danej dziedzinie, dlatego będzie zaspokajał specyficzne preferencje określonej grupy ludzi.



Nisza rynkowa jako grupa odbiorców


W innym rozumieniem nisza rynkowa to mała grupa odbiorców, których potrzeby nie są zaspokojone lub istnieje możliwość wygenerowania w nich nowych chęci. To najlepszy sposób na utworzenie z nich twoich lojalnych klientów, bo wymyślając coś nowego, masz na początku zerową konkurencję. Nisza rynkowa dotycząca grupy osób odnosi się zazwyczaj do ich wąskiego zakresu działania lub do ich elitarności. Z zasady nie są liczni, dlatego to, co im się oferuje, jest unikatowe. Tacy nabywcy szukają określonych wartości, bo chcą zaspokoić swoje konkretne zapotrzebowanie w zakresie towarów i usług. Niezależnie czy będziemy definiować niszę rynkową jako wyodrębnioną grupę nabywców, wyjątkowe produkty, czy lokalny rynek, jej sednem zawsze będą pewne niezaspokojone potrzeby nabywców i twoja oferta, która może zmienić ten stan rzeczy z korzyścią dla obu stron.



Jak powstają nisze rynkowe?


Tworzenie niszowej oferty na rynku jest związane ze zmianą zachowań odbiorców, a na to wpływ ma bogacenie się społeczeństwa. Ponieważ konsumenci zaspokoili swoje podstawowe potrzeby, zaczynają się zwracać w kierunku produktów luksusowych. Innym powodem tworzenia luk na rynku jest reakcja na zmiany pokoleniowe. Asortyment dla młodych ludzi jest tworzony w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i zachowania, np. dbałość o wygląd u nastoletnich chłopców wygenerował kompleksową ofertę kosmetyków dla młodych mężczyzn. Choć sama zasada szukania konkretnej grupy klientów jest tradycyjna, strategia niszy rynkowej eksplodowała w momencie pojawienia się zaawansowanych technologii internetowych i e-commerce, dzięki któremu wszystko można już kupić w sieci.



Strategia niszy rynkowej


Wybór niszy rynkowej opiera się na wskazaniu zakresu specyficznej oferty odnoszącej się do preferencji mniejszości w skali całego rynku, czyli do jego podsegmentu. Tworzenie oferty dla niszy rynkowej jest tańsze w stosunku do podaży produktów dla rynku masowego i jest alternatywą wobec tworzenia hiperkonkurencji. Ta wyniszcza firmy, bo próbują one tworzyć oferty na te same produkty i usługi, prześcigając się w obniżkach i udoskonaleniach. Strategia polegająca na znalezieniu niszy jest odmienna i skuteczniejsza w rozpoczynaniu dochodowego biznesu.


Dobrze zlokalizowana luka na rynku gwarantuje zbyt, oznaczający zaspokojenie potrzeb nabywców, a to jest podstawą dobrego biznesplanu. Używając strategii niszy rynkowej, musisz skoncentrować się na wąskiej części rynku i skierować dopasowaną ofertę do jej przedstawicieli. Ten sposób budowy biznesu preferują małe i średnie przedsiębiorstwa, czyli sektor MSP. Dzięki tej metodzie mogą walczyć z większymi graczami, którzy zaspokajają niemal całkowicie potrzeby ogółu i nie mają czasu na wyspecjalizowanie.


Metodę tworzenia niszy rynkowej można zobrazować strategią Błękitnego Oceanu (Blue Ocean Strategy), która postuluje zaniechanie konkurencji na rzecz szukania nieodkrytych obszarów rynku, czyli tzw. Błękitnego Oceanu. Obszar Czerwonego Oceanu jest już zajęty i toczy się tam walka o coraz lepsze produkty, oferowane taniej. Jest to wyniszczające i wielu przedsiębiorców przez to rezygnuje. Inaczej jest w obszarze Błękitnego Oceanu. Tu wszystko toczy się wolniej i spokojniej, bo brak jest konkurencji, albo jest niewielka. Przyczyną istnienia tych obszarów jest to, że nie zostały jeszcze odkryte lub że są na tyle małe, że nie opłaca się gigantom zwracać na nie uwagi.



Nisza rynkowa – przykłady. Jak znaleźć niszę na rynku?


By wdrożyć strategię niszy rynkowej, możesz podjąć następujące kroki. Po pierwsze skup się na tworzeniu oferty, która nie zawiera nic, co jest dla klienta zbędne. Następnie zrezygnuj z czynników poniżej specjalizacji branży, dzięki czemu nie włączysz się w szerszy zakres, który narażałby cię na walkę z konkurencją.


Z drugiej strony postaraj się wyeksponować czynniki, które są powyżej standardów branży. W ten sposób masz ofertę, która spełnia potrzebę danej grupy klientów w sposób, jaki nie zapewnił jej nikt inny. To, co może cię wyróżnić jako ofertę niszową to:



  • usługi dodatkowe do standardowych produktów,
  • innowacyjność, design,
  • wczesne reagowanie na zmianę trendu, np. eko czy powrót do retro,
  • tworzenie społeczności wokół produktu,
  • nadanie prestiżowego charakteru towarom,
  • udogodnienia ze względu na płatność i dystrybucję




Efekty w odnajdywaniu luki na rynku przynosi zwłaszcza ukierunkowanie na zmiany. Możesz to osiągnąć dzięki szukaniu optymalnych rozwiązań i innowacyjności w tworzeniu produktów, a przede wszystkim wartości, którą oferują nabywcom.


Budowanie niszy rynkowej może też działać na zasadzie konsolidacji wysiłków różnych mniejszych firm. Jest to praktyczne w branżach zdominowanych przez duże przedsiębiorstwa. W przypadku branży meblarskiej może być to współpraca między producentem unikatowych mebli z oryginalnym designem a dostawcą dobrej jakości gąbek tapicerskich i stelaży.



Zapełnianie niszy lokalnie lub jako uzupełnienie oferty


Identyfikacja luki w dystrybucji towarów może zachodzić na różnych poziomach. Innymi słowy, możesz dojść do znalezienia lub stworzenia swojego rynku zbytu różnymi sposobami, np. poprzez wyodrębnienie niszy ze względu na zasięg np. lokalny czy elitarny.


Możesz też uzupełnić swoją istniejącą ofertę o usługę dodatkową, np. wdrożenie, szkolenie czy opiekę posprzedażową. Unowocześnienie istniejących produktów jest doskonałym sposobem na zdobycie niszy, tak jak to było w przypadku pojawienia się laptopów, czyli mobilnych komputerów. Możesz też nastawić się na komplementarność istniejącej oferty, np. poprzez produkcję i sprzedaż spersonalizowanych pokrowców na popularny sprzęt.



Dlaczego warto znaleźć niszę rynkową?


Powinieneś skierować swoją energię na wąski fragment rynku, jeśli szukasz recepty na sukces. Skorzystanie ze strategii tworzenia niszy rynkowej jest dla ciebie korzystne pod wieloma względami, łącznie z tym najważniejszym powodem, jakim jest utrzymanie się na rynku. Prócz tego konkretna specjalizacja twojej oferty pozwala na:

  • uniknięcie konfrontacji z silną konkurencją,
  • możliwość koncentracji na jednym obszarze, dzięki czemu oszczędza się wysiłek i koszty konieczne przy zdobywaniu dużego rynku,
  • rozwój i profesjonalizację w jednej dziedzinie, którą wybierzesz




Wykreowanie nowego rynku jest trudniejsze w porównaniu do znalezienia istniejącej luki, ale jest najskuteczniejszą metodą na osiągnięcie sukcesu. Jeśli jesteś wnikliwym obserwatorem, odnotujesz zmiany w preferencjach klientów i ich otwarcie się na nowe propozycje. Tak było w przypadku wypuszczenia na rynek odtwarzaczy mp3, po tym jak zauważono, że ludzie chętnie słuchają muzyki w tym formacie.


Dostrzeganie zmian na rynku ułatwia śledzenie trendów na specjalistycznych portalach, bo są one źródłem wiedzy o niezaspokojonych potrzebach odbiorców oraz o potencjalnej niszy na rynku.



Autor: RedCart Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce