Zatowarowanie - jak o nie zadbać w sklepie internetowym i stacjonarnym?
Odpowiednie zatowarowanie sklepu to podstawowy warunek sukcesu w prowadzeniu sklepu. Dowiedz się jak właściwie zaopatrzyć swój magazyn.
Na czym polega zatowarowanie?
Zatowarowanie sklepu to inaczej zaopatrzenie go w produkty z danej branży, które będą podstawą do prowadzenia działalności handlowej. Ważny przy tym jest nie tylko wybór towaru o wysokim popycie oraz z dobrą marżą. Istotna też jest współpraca z zaufanymi kontrahentami, którzy będą realizować twoje dostawy na preferencyjnych warunkach.
Sposób na zaopatrzenie sklepu bez gotówki
Nie każdy przedsiębiorca dysponuje wystarczającym kapitałem na początek, by jego sklep był należycie zatowarowany. W przypadku gdy nie masz gotówki, możesz rozważyć inne źródła finansowania.
Dotacje i pożyczki
Nowo powstający sklep może jako podmiot gospodarczy skorzystać z dotacji lub pożyczki na start, ale w obu przypadkach należy przygotować właściwy biznesplan. Banki oferują też kredytowanie zakupu towaru, ale jest to opcja dostępna tylko dla biznesów z odpowiednią historią kredytową oraz z dłuższym stażem na rynku.
Kredyt kupiecki
Popularną metodą zaopatrzenia sklepu jest odroczenie płatności w hurtowni, czyli tzw. kredyt kupiecki. Im bardziej będzie udana współpraca między tobą a twoim dostawcą, tym lepsze warunki uzyskasz od niego w przyszłości.
Faktoring odwrotny
Sklep, który ma już ugruntowaną pozycję na rynku, może skorzystać z usług firmy faktoringowej, która weźmie na siebie zobowiązanie wobec twojego dostawcy. Czas spłaty zazwyczaj wynosi około 90 dni. Faktoring odwrotny jest sposobem finansowania zaopatrzenia w towar w okresie wzmożonego zapotrzebowania na produkty, np. przed świętami.
Zaopatrzenie w sklepie stacjonarnym
Chcesz prowadzić swój sklep na miejscu, ale nie zdecydowałeś o tym, od jakiego towaru rozpoczniesz sprzedaż i jak go poukładasz na półkach? W takim przypadku możesz zamówić usługę zatowarowania sklepu stacjonarnego, która polega na zagospodarowaniu specjalnie przygotowanych standów produktami do sprzedaży. Asortyment jest dzięki temu należycie wyeksponowany – tak, by zachęcał klientów do zakupu.
Zatowarowanie w sklepie internetowym
O wiele prościej dbać o zaopatrzenie sklepu on-line, bo produkty oferowane wirtualnie nie muszą być faktycznie na stanie. Możesz zorganizować produkt dla klienta dopiero wtedy, gdy zamówienie zostanie przez niego opłacone. Jeśli zdecydujesz się na zaopatrzenie w towar, podejdź do tego rozsądnie i bez zbytniego optymizmu. Przed podjęciem decyzji rozpoznaj rynek, a dopiero potem stopniowo poszerzaj ofertę.
Dropshipping – jak nie inwestować w towar?
Popularnym modelem sprzedaży internetowej jest dropshipping. W tym przypadku zatowarowanie w ogóle nie wchodzi w grę, bo strona twojego sklepu jest zintegrowana ze stanem magazynowym hurtowni. Po złożeniu zamówienia w twoim sklepie jest ono realizowane przez dostawcę bezpośrednio do klienta, a ty występujesz jako pośrednik oraz beneficjent tej transakcji.
Koszty otworzenia własnego sklepu
Otwierając własny sklep, musisz liczyć się z kosztami, z których dużą część obejmuje zaopatrzenie w towar. Z drugiej strony – im lepszy będziesz miał asortyment, tym szybciej uzyskasz zwrot nakładów finansowych. W zależności od branży i modelu sprzedaży taka inwestycja obejmuje różne kwoty. Najtaniej wychodzi sklep on-line, bo nie ponosisz kosztów eksploatacyjnych lokalu. Sklep stacjonarny wiąże się z większym ryzykiem – od razu musisz mieć na stanie atrakcyjny asortyment, ale w razie niekorzystnej koniunktury towar będzie zalegał, a twój kapitał zostanie zamrożony.
Wnioski
Zatowarowanie to jeden z ważniejszych punktów w prowadzeniu działalności handlowej. Wybranie odpowiedniego asortymentu jest przedsięwzięciem dalekowzrocznym. Należy traktować ten etap poważnie, ponieważ decydując się na przypadkowe produkty, możesz pozostać z pełnym magazynem. O właściwym zaopatrzeniu zadecydujesz, obserwując trendy rynkowe. Możesz też skorzystać z odroczenia płatności za towar wprowadzony do obrotu.