Przed zwrotem towaru zakupionego online warto wiedzieć, kiedy przysługuje Ci prawo do reklamacji, a kiedy możliwość zwrotu bez podania przyczyny.
Reklamacja z tytułu gwarancji lub rękojmi jest prawem każdego nabywcy, ale warunki są określone przez sklep. Formularz reklamacji online jest bardzo często udostępniany wraz z potwierdzeniem zamówienia. Możesz z niego skorzystać, ale nie jesteś do tego zobligowany.
Jeśli nie otrzymałeś zasad wraz z potwierdzeniem zamówienia, możesz przyjąć ogólne ustalenia. Są one podobne jak w sprzedaży stacjonarnej. Składasz pismo, w którym podajesz swoje dane, datę zakupu oraz opisujesz przyczynę, z powodu której chcesz reklamować towar. Nie jest wymagane ustawowo, by było to na piśmie, ale lepiej byś sporządził to w tej formie, bo może posłużyć do przedłożenia przed sądem.
Nie ma możliwości, żeby sprzedawca odmówił rozpatrzenia reklamacji, ale jeśli tak się zdarzy, możesz zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumenta, by on w twoim imieniu dochodził należnych ci praw.
Reklamacja towaru zakupionego przez Internet może zostać po rozpatrzeniu odrzucona jak każda inna, ale musi być to wyraźnie uzasadnione i możesz się potem odwołać od decyzji.
Możesz spotkać się z błędnym przekonaniem, że by reklamować towar przez Internet, musisz mieć paragon. Nie jest to prawdą, bo jako dowód zakupu możesz też przedstawić np. potwierdzenie zamówienia lub dowód dokonania przelewu.
Kolejnym mitem jest to, że towar zakupiony on-line reklamujemy w oryginalnym opakowaniu. Nie jest ono przedmiotem sprzedaży – służy tylko jako zabezpieczenie, więc nie stanowi integralnej części produktu. Trudno byśmy przechowywali wszystkie opakowania przez 2 lata, a tyle zazwyczaj trwa okres gwarancyjny. Musisz koniecznie jednak zabezpieczyć towar przed uszkodzeniem, gdy będziesz odsyłał go do sprzedawcy i jeśli wymaga tego jego charakter – owinąć folią lub schować w karton.
Wadliwy towar zakupiony przez Internet to ryzyko, które ponosi każdy, kto nie ma okazji obejrzeć produktu przed zakupem. Jeśli złożyłeś już reklamację, poczekaj, zanim odeślesz towar. Zbyt pochopne podejście do sprawy może potem utrudnić procedurę.
Pamiętaj! Musisz otrzymać wyraźny sygnał, że reklamacja została przyjęta i produkt zostanie wymieniony na nowy, naprawiony lub otrzymasz zwrot kosztów na wskazane konto.
Nie ma większej różnicy w dochodzeniu praw z tytułu gwarancji, a rzetelny sprzedawca będzie starał się polubownie załatwić sprawę, by nie otrzymać negatywnej opinii. Wadliwy towar może się zdarzyć zawsze i często są to wady fabryczne. Prawdziwy profesjonalizm sklepu on-line ujawnia się w sposobie rozwiązania reklamacji. Jeśli to możliwe i istnieją ku temu przesłanki, powinien zrobić to z korzyścią dla klienta. Z drugiej strony – gdy kupujesz drogie rzeczy, sprawdź opinie o sklepie.
Reklamacja towaru zakupionego przez Internet z racji popularności tego typu transakcji jest częsta i dlatego nie istnieją specjalne procedury. Ważne jest, byś po zakupie od razu zapoznał się z warunkami składania reklamacji oraz dokładnie obejrzał przesyłkę, zanim weźmiesz ją od kuriera.
Nie musisz odbierać przesyłki od kuriera, jeśli towar jest wadliwy. Oszczędzi ci to potem czasu na udowodnienie swojej racji.
Być może nie jest dla ciebie jasne, kto ponosi koszty odesłania towaru po uznaniu reklamacji on-line. Jest to obowiązek sklepu, łącznie z zamówieniem spedycji. Zanim odeślesz, możesz już otrzymać przelew – masz wtedy obowiązek spakować i odesłać towar w ciągu 14 dni.
Przy zakupach online warto znać różnicę między reklamacją a zwrotem towaru. Reklamacja dotyczy wadliwego lub niezgodnego z opisem produktu i wymaga od sprzedawcy odpowiedzi w ciągu 30 dni. Zwrot towaru bez podania przyczyny jest możliwy w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki. Warto pamiętać, że do reklamacji nie jest potrzebny paragon ani oryginalne opakowanie. Koszty przesyłki przy uznanej reklamacji ponosi sprzedawca. Kluczowe jest także dokładne sprawdzenie przesyłki przy odbiorze oraz znajomość warunków reklamacji określonych przez sklep.
Eparagon fiskalny to dokument elektroniczny, który zastępuje tradycyjny paragon. Od samego początku budzi duże zainteresowanie, jak i wiele pytań branży e-commerce.
Jeśli zastanawiasz się jak zmniejszyć rozmiar pliku, skorzystaj z narzędzi i prostych wskazówek. Zobacz, jak zrobić to najszybciej.
Chcesz zwiększyć zaangażowanie na swoim Fanpage'u i dotrzeć do nowych klientów? Konkurs na Facebooku to świetny sposób na promocję i budowanie społeczności. Sprawdź, jak go skutecznie zorganizować!
Czy prowadzenie sklepu stacjonarnego zawsze wymaga posiadania kasy fiskalnej i wystawiania paragonów oraz faktur?
Czy wiesz, gdzie znaleźć najlepsze okazje online lub gdzie najlepiej sprzedawać swoje produkty? Sprawdź, które portale aukcyjne cieszą się największą popularnością w Polsce i na świecie!
Co sprzedawać w sklepie internetowym? Jakie branże e-commerce i produkty cieszą się największą popularnością wśród klientów sklepów internetowych?
Bez ukrytych kosztów, bez zobowiązań.