Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Reklamacja towaru zakupionego przez internet i zasady zwrotu

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Reklamacja towaru zakupionego przez internet to prawo każdego nabywcy. Poznaj zasady zwrotu towaru, który kupiłeś w sklepie on-line.

Zwroty i reklamacje w sklepie internetowym


Zanim zechcesz zwrócić towar, który kupiłeś w sklepie internetowym lub na aukcji Allegro, musisz rozróżnić dwa rodzaje działań, które możesz podjąć. Reklamacja jest wtedy, gdy produkt, który otrzymałeś, nie jest zgodny z opisem – popsuł się w okresie trwania gwarancji lub w jakiś inny sposób to, co otrzymałeś, nie jest zgodne z opisem. Wtedy obejmuje cię prawo do złożenia reklamacji, którą przedstawiasz sprzedawcy, a on ma obowiązek się do niej ustosunkować w terminie 30 dni od daty wpłynięcia dokumentu.


Inną sytuacją, specyficzną dla sprzedaży online, jest zwrot towaru bez podania przyczyn w terminie 14 dni od otrzymania przesyłki. Nie musisz uzasadniać decyzji – może być to po prostu kwestia rozmyślenia się. Musisz jedynie powiadomić o tym sprzedawcę i dotrzymać terminu.

Reklamacja w sklepie internetowym – podstawowe informacje


Reklamacja z tytułu gwarancji lub rękojmi jest prawem każdego nabywcy, ale warunki są określone przez sklep. Formularz reklamacji online jest bardzo często udostępniany wraz z potwierdzeniem zamówienia. Możesz z niego skorzystać, ale nie jesteś do tego zobligowany.


Jeśli nie otrzymałeś zasad wraz z potwierdzeniem zamówienia, możesz przyjąć ogólne ustalenia. Są one podobne jak w sprzedaży stacjonarnej. Składasz pismo, w którym podajesz swoje dane, datę zakupu oraz opisujesz przyczynę, z powodu której chcesz reklamować towar. Nie jest wymagane ustawowo, by było to na piśmie, ale lepiej byś sporządził to w tej formie, bo może posłużyć do przedłożenia przed sądem.


Nie ma możliwości, żeby sprzedawca odmówił rozpatrzenia reklamacji, ale jeśli tak się zdarzy, możesz zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumenta, by on w twoim imieniu dochodził należnych ci praw. Oczywiście reklamacja towaru zakupionego przez internet może zostać po rozpatrzeniu odrzucona jak każda inna, ale musi być to wyraźnie uzasadnione i możesz się potem odwołać od decyzji.

Paragon i oryginalne opakowanie


Możesz spotkać się z błędnym przekonaniem, że by reklamować towar przez internet, musisz mieć paragon. Nie jest to prawdą, bo jako dowód zakupu możesz też przedstawić np. potwierdzenie zamówienia lub dowód dokonania przelewu.


Kolejnym mitem jest to, że towar zakupiony on-line reklamujemy w oryginalnym opakowaniu. Nie jest ono przedmiotem sprzedaży – służy tylko jako zabezpieczenie, więc nie stanowi integralnej części produktu. Trudno byśmy przechowywali wszystkie opakowania przez 2 lata, a tyle zazwyczaj trwa okres gwarancyjny. Musisz koniecznie jednak zabezpieczyć towar przed uszkodzeniem, gdy będziesz odsyłał go do sprzedawcy i jeśli wymaga tego jego charakter – owinąć folią lub schować w karton.

Zwrot wadliwego towaru zakupionego przez internet


Wadliwy towar zakupiony przez internet to ryzyko, które ponosi każdy, kto nie ma okazji obejrzeć produktu przed zakupem. Jeśli złożyłeś już reklamację, poczekaj, zanim odeślesz towar. Zbyt pochopne podejście do sprawy może potem utrudnić procedurę. Musisz otrzymać wyraźny sygnał, że reklamacja została przyjęta i produkt zostanie wymieniony na nowy, naprawiony lub otrzymasz zwrot kosztów na wskazane konto.

Kto ponosi koszty przesyłki przy reklamacji?


Być może nie jest dla ciebie jasne, kto ponosi koszty odesłania towaru po uznaniu reklamacji on-line. Jest to obowiązek sklepu, łącznie z zamówieniem spedycji. Zanim odeślesz, możesz już otrzymać przelew – masz wtedy obowiązek spakować i odesłać towar w ciągu 14 dni.

Reklamacja przez internet – czy jest skuteczna?

Nie ma większej różnicy w dochodzeniu praw z tytułu gwarancji, a rzetelny sprzedawca będzie starał się polubownie załatwić sprawę, by nie otrzymać negatywnej opinii. Wadliwy towar może się zdarzyć zawsze i często są to wady fabryczne. Prawdziwy profesjonalizm sklepu on-line ujawnia się w sposobie rozwiązania reklamacji. Jeśli to możliwe i istnieją ku temu przesłanki, powinien zrobić to z korzyścią dla klienta. Z drugiej strony – gdy kupujesz drogie rzeczy, sprawdź opinie o sklepie.

Podsumowanie


Reklamacja towaru zakupionego przez internet z racji popularności tego typu transakcji jest częsta i dlatego nie istnieją specjalne procedury. Ważne jest, byś po zakupie od razu zapoznał się z warunkami składania reklamacji oraz dokładnie obejrzał przesyłkę, zanim weźmiesz ją od kuriera. Możesz jej nie przyjąć, jeśli towar jest wadliwy. Oszczędzi ci to potem czasu na udowodnienie swojej racji.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce