redcart-logoredcart-logo
  • Cennik
Zaloguj sięZałóż darmowe konto
Logo RedCart

Nowoczesna platforma AI do automatyzacji sprzedaży wielokanałowej, oferująca intuicyjny kreator sklepów internetowych.

facebook - RedCartyoutube - RedCartlinkedin - RedCart
RedCartDlaczego RedCart?CennikRegulaminPolityka prywatności
Pomoc i wsparcieBlogCentrum pomocyOpinieKontakt
InneLogowanieRejestracja kontaGotowe integracjeProgram partnerski

© 2025 sellAIO Wszystkie prawa zastrzeżone. Ustawienia Cookies.

Pierwsze kroki

Reklamacja towaru zakupionego przez Internet i zasady zwrotu

Przed zwrotem towaru zakupionego online warto wiedzieć, kiedy przysługuje Ci prawo do reklamacji, a kiedy możliwość zwrotu bez podania przyczyny.

Reklamacja towaru zakupionego przez Internet i zasady zwrotu
Spis treści

Sprzedawaj i zarządzaj z jednego miejsca

Bez ukrytych kosztów i bez zobowiązań

Załóż darmowe konto

Zanim zechcesz zwrócić towar, który kupiłeś w sklepie internetowym lub na aukcji Allegro, musisz rozróżnić dwa rodzaje działań, które możesz podjąć. Reklamacja jest wtedy, gdy produkt, który otrzymałeś, nie jest zgodny z opisem – popsuł się w okresie trwania gwarancji lub w jakiś inny sposób to, co otrzymałeś, nie jest zgodne z opisem. Wtedy obejmuje cię prawo do złożenia reklamacji, którą przedstawiasz sprzedawcy, a on ma obowiązek się do niej ustosunkować w terminie 30 dni od daty wpłynięcia dokumentu.

Inną sytuacją, specyficzną dla sprzedaży online, jest zwrot towaru bez podania przyczyn w terminie 14 dni od otrzymania przesyłki. Nie musisz uzasadniać decyzji – może być to po prostu kwestia rozmyślenia się. Musisz jedynie powiadomić o tym sprzedawcę i dotrzymać terminu.


Reklamacja w sklepie internetowym – podstawowe informacje

Reklamacja z tytułu gwarancji lub rękojmi jest prawem każdego nabywcy, ale warunki są określone przez sklep. Formularz reklamacji online jest bardzo często udostępniany wraz z potwierdzeniem zamówienia. Możesz z niego skorzystać, ale nie jesteś do tego zobligowany.

Jeśli nie otrzymałeś zasad wraz z potwierdzeniem zamówienia, możesz przyjąć ogólne ustalenia. Są one podobne jak w sprzedaży stacjonarnej. Składasz pismo, w którym podajesz swoje dane, datę zakupu oraz opisujesz przyczynę, z powodu której chcesz reklamować towar. Nie jest wymagane ustawowo, by było to na piśmie, ale lepiej byś sporządził to w tej formie, bo może posłużyć do przedłożenia przed sądem.

Nie ma możliwości, żeby sprzedawca odmówił rozpatrzenia reklamacji, ale jeśli tak się zdarzy, możesz zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumenta, by on w twoim imieniu dochodził należnych ci praw.


Reklamacja towaru zakupionego przez Internet może zostać po rozpatrzeniu odrzucona jak każda inna, ale musi być to wyraźnie uzasadnione i możesz się potem odwołać od decyzji.


Paragon i oryginalne opakowanie

Możesz spotkać się z błędnym przekonaniem, że by reklamować towar przez Internet, musisz mieć paragon. Nie jest to prawdą, bo jako dowód zakupu możesz też przedstawić np. potwierdzenie zamówienia lub dowód dokonania przelewu.

Kolejnym mitem jest to, że towar zakupiony on-line reklamujemy w oryginalnym opakowaniu. Nie jest ono przedmiotem sprzedaży – służy tylko jako zabezpieczenie, więc nie stanowi integralnej części produktu. Trudno byśmy przechowywali wszystkie opakowania przez 2 lata, a tyle zazwyczaj trwa okres gwarancyjny. Musisz koniecznie jednak zabezpieczyć towar przed uszkodzeniem, gdy będziesz odsyłał go do sprzedawcy i jeśli wymaga tego jego charakter – owinąć folią lub schować w karton.


Zwrot wadliwego towaru zakupionego przez Internet

Wadliwy towar zakupiony przez Internet to ryzyko, które ponosi każdy, kto nie ma okazji obejrzeć produktu przed zakupem. Jeśli złożyłeś już reklamację, poczekaj, zanim odeślesz towar. Zbyt pochopne podejście do sprawy może potem utrudnić procedurę.


Pamiętaj! Musisz otrzymać wyraźny sygnał, że reklamacja została przyjęta i produkt zostanie wymieniony na nowy, naprawiony lub otrzymasz zwrot kosztów na wskazane konto.


zwrot.png
źródło: redcart.pl

Reklamacja przez Internet – czy jest skuteczna?

Nie ma większej różnicy w dochodzeniu praw z tytułu gwarancji, a rzetelny sprzedawca będzie starał się polubownie załatwić sprawę, by nie otrzymać negatywnej opinii. Wadliwy towar może się zdarzyć zawsze i często są to wady fabryczne. Prawdziwy profesjonalizm sklepu on-line ujawnia się w sposobie rozwiązania reklamacji. Jeśli to możliwe i istnieją ku temu przesłanki, powinien zrobić to z korzyścią dla klienta. Z drugiej strony – gdy kupujesz drogie rzeczy, sprawdź opinie o sklepie.


Pełna automatyzacja zamówień?

Tak. W nowym RedCart.

Załóż darmowe konto

reklamacja.webp
źródło: redcart.pl

Reklamacja towaru zakupionego przez Internet z racji popularności tego typu transakcji jest częsta i dlatego nie istnieją specjalne procedury. Ważne jest, byś po zakupie od razu zapoznał się z warunkami składania reklamacji oraz dokładnie obejrzał przesyłkę, zanim weźmiesz ją od kuriera.


Nie musisz odbierać przesyłki od kuriera, jeśli towar jest wadliwy. Oszczędzi ci to potem czasu na udowodnienie swojej racji.


Kto ponosi koszty przesyłki przy reklamacji?

Być może nie jest dla ciebie jasne, kto ponosi koszty odesłania towaru po uznaniu reklamacji on-line. Jest to obowiązek sklepu, łącznie z zamówieniem spedycji. Zanim odeślesz, możesz już otrzymać przelew – masz wtedy obowiązek spakować i odesłać towar w ciągu 14 dni.


Podsumowanie

Przy zakupach online warto znać różnicę między reklamacją a zwrotem towaru. Reklamacja dotyczy wadliwego lub niezgodnego z opisem produktu i wymaga od sprzedawcy odpowiedzi w ciągu 30 dni. Zwrot towaru bez podania przyczyny jest możliwy w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki. Warto pamiętać, że do reklamacji nie jest potrzebny paragon ani oryginalne opakowanie. Koszty przesyłki przy uznanej reklamacji ponosi sprzedawca. Kluczowe jest także dokładne sprawdzenie przesyłki przy odbiorze oraz znajomość warunków reklamacji określonych przez sklep.

Może Cię również zainteresować...
Paragon bez kasy fiskalnej- Czym są Eparagony
Co nowego w RedCart?

Eparagony: jak to działa i dlaczego się opłaca?

Eparagon fiskalny to dokument elektroniczny, który zastępuje tradycyjny paragon. Od samego początku budzi duże zainteresowanie, jak i wiele pytań branży e-commerce.

03 lutego 2025
Jak zmniejszyć rozmiar pliku PDF, Word, JPG i MP4?
Pierwsze kroki

Zmiana objętości załącznika - jak zmniejszyć rozmiar pliku PDF, Word, JPG i MP4?

Jeśli zastanawiasz się jak zmniejszyć rozmiar pliku, skorzystaj z narzędzi i prostych wskazówek. Zobacz, jak zrobić to najszybciej.

12 lutego 2024
Jak zorganizować konkurs na facebooku?
Social Media

Jak zorganizować konkurs na facebooku?

Chcesz zwiększyć zaangażowanie na swoim Fanpage'u i dotrzeć do nowych klientów? Konkurs na Facebooku to świetny sposób na promocję i budowanie społeczności. Sprawdź, jak go skutecznie zorganizować!

20 maja 2024
Kiedy muszę wystawić paragon?
Bezpieczeństwo i prawo

Sprzedaż internetowa a kasa fiskalna - kiedy zachodzi konieczność wystawienia paragonu?

Czy prowadzenie sklepu stacjonarnego zawsze wymaga posiadania kasy fiskalnej i wystawiania paragonów oraz faktur?

17 czerwca 2024
 profesjonalne serwisy sprzedażowe w Polsce i na świecie
Pierwsze kroki

Portale aukcyjne - profesjonalne serwisy sprzedażowe w Polsce i na świecie

Czy wiesz, gdzie znaleźć najlepsze okazje online lub gdzie najlepiej sprzedawać swoje produkty? Sprawdź, które portale aukcyjne cieszą się największą popularnością w Polsce i na świecie!

09 lipca 2024
Jakie branże e-commerce i produkty cieszą się największą popularnością wśród klientów sklepów internetowych?
Pomysły na e-biznes

Co sprzedawać w internecie? Najpopularniejsze branże w e-commerce

Co sprzedawać w sklepie internetowym? Jakie branże e-commerce i produkty cieszą się największą popularnością wśród klientów sklepów internetowych?

04 czerwca 2024

Załóż darmowe konto już teraz. To nic nie kosztuje. Serio.

Załóż darmowe konto

Bez ukrytych kosztów, bez zobowiązań.