Support RedCart - Baza Wiedzy

Baza wiedzy

Dropshipping: na czym właściwie polega?

Kategoria: Dropshipping

Model współpracy między sklepem internetowym, a hurtownią w którym to hurtownia realizuje zamówienia za e-sklep staje się coraz popularniejszy i zarazem pożądany przez sprzedawców. Na rynku pojawia się także coraz więcej dobrych hurtowni dropshippingowych dostrzegających zalety płynące z tego typu współpracy i oferujących realizację zamówień pochodzących ze sklepu obok sprzedaży towaru w hurcie. Sprzedaż w modelu dropshipping może być jak najbardziej korzystna dla obu stron, zwłaszcza że niektórzy dostawcy dysponują już dziś kilkuletnim doświadczeniem i wypracowanymi rozwiązaniami we współpracy ze sklepami. 

Co jest najważniejsze we współpracy na zasadzie dropshipping?

Dropshipping w swoim głównym założeniu opiera się na jednej prostej zasadzie: klient otrzymuje zamówiony przez siebie towar bezpośrednio od hurtowni – sklep internetowy nie prowadzi magazynu i nie zaopatruje się w asortyment, jedynie przekazuje swoje zamówienia hurtowni w celu ich realizacji. Mówiąc prościej: e-sprzedawca zatowarowuje swój sklep w sposób czysto wirtualny, a jak tylko otrzyma zamówienie, przekazuje je hurtowni wraz z danymi potrzebnymi do realizacji wysyłki; następnie otrzymuje z hurtowni stosowną fakturę. Co należy zapewnić, aby zacząć współpracować w taki sposób?

- Hurtownia, z której oferty e-sklep chce korzystać musi dysponować ofertą produktową w pliku najczęściej XML, który powinien być jak najczęściej aktualizowany. Plik zawiera najważniejsze informacje związane z ofertą produktową, tzn. nazwy produktów, opisy, zdjęcia, ceny, stawki VAT, informacje o dostępności lub wersjach kolorystycznych – wszelkie dane, które są istotne z punktu widzenia klienta.

- Sklep powinien umożliwiać pobór oferty w takim pliku, ponieważ nie zawsze jest to możliwe, a jeśli istnieje potrzeba zewnętrznych programów – najwygodniejszym rozwiązaniem okaże się tzw. gotowa integracja, jaką dysponuje czasem wybrana hurtownia – umożliwia ona m. in. automatyczne zatowarowanie oraz automatyczną aktualizację stanów magazynowych i cen.

- Potrzebna będzie umowa z hurtownią dropshippingową, w której zawarte są wszystkie zasady związane z realizacją zamówienia oraz najczęściej rejestracja na stronie hurtowni i utworzenie konta dla e-sklepu.

- W związku z tym, że sklep internetowy przekazuje hurtowni dane swoich klientów potrzebne do realizacji zamówienia, potrzebne będzie także uregulowanie spraw związanych z GIODO: hurtownie oferują często już gotowy wzór umowy o przekazaniu przetwarzania danych osobowych.

Kto jest sprzedawcą?

Jedną z kwestii, która wydawać by się mogła, nie powinna budzić wątpliwości, a powoduje czasem, zwłaszcza u początkujących sprzedawców nieporozumienia, jest dokładne określenie obowiązków sklepu internetowego i hurtowni działających w modelu dropshipping. Najważniejszą z kwestii w tym wypadku jest ustalenie, czy prowadzimy sprzedaż we własnym imieniu - co oznacza, że kupujemy towar w hurtowni po to, aby odsprzedać go klientowi detalicznemu, a na dostawcy spoczywa jedynie obowiązek usugi logistycznej. Decydując się na działanie w takim modelu należy podkreślić, że klient detaliczny nabywając towar w e-sklepie staje się stroną w umowie sprzedaży między nim, a e-sklepem – i to na e-sklepie ciążą wszelkie obowiązki wynikające z roli sprzedawcy, takie jak rozpatrywanie zwrotów, reklamacji, doradztwo w sprawie sprzedanego towaru. Hurtownie zazwyczaj, chociaż nie zawsze rozpatrują tylko reklamacje związane z fabryczną wadą produktów, natomiast zwracają uwagę na to, że sklepy próbują na nie zepchnąć obsługę swoich klientów.

Zastosowane rozwiązania

Najważniejszym warunkiem sprawnego funkcjonowania w modelu dropshipping jest na bieżąco aktualizowana oferta produktowa, o której była już mowa i którą zapewnia dobrze działająca integracja oraz organizacja procesu związanego z realizacją zamówień. Potrzebne jest więc ustalenie z hurtownią kwestii takich jak:

- Płatność za towar: niektóre z hurtowni realizują zamówienie zaraz po tym, jak tylko dostaną je ze sklepu, inne dopiero po otrzymaniu płatności.

Obowiązki wynikające z obsługi posprzedażowej: ewentualny zakres, w jaki zaangażuje się hurtownia w związku z obsługą klienta.

- Dostawa dowodu sprzedaży: paragonu, faktury lub rachunku: sklep internetowy jest sprzedawcą, więc to na nim ciąży obowiązek wystawienia i dostarczenia dowodu sprzedaży: niektóre z hurtowni drukują wygenerowany i przesłany przez sklep dowód i dołączają go do paczki, natomiast w innych przypadkach e-sklepy wysyłają swoim klientom np fakturę w wersji elektronicznej.

Zalety i wady dropshipping

Dropshipping, jak każde rozwiązanie charakteryzuje się cechami, które są korzystne dla każdej ze stron, a pod pewnymi względami może mieć także minusy. Na forach internetowych można spotkać wiele opinii na temat współpracy w tym właśnie modelu, które w 90% rozmijają się z prawdą. Dlaczego? Dlatego, że nie ma jednej sprawdzonej i gotowej recepty na działanie w dropshippingu: jest to zawsze kwestia indywidualnych ustaleń z konkretną hurtownią. Rozpoczynając sprzedaż w modelu dropshipping, należy pamiętać o tym że:

- Dropshipping oznacza bardzo duże oszczędności dla e-sprzedawcy: nie musi on prowadzić magazynu, kupować wcześniej towaru, a jedynie składa zamówienie w hurtowni dopiero wtedy, kiedy ma sprzedaż w swoim sklepie internetowym.

- Należy zwrócić uwagę na termin, w jakim hurtownia jest w stanie zrealizować zamówienie i wysłać paczkę, trzeba jednak zaznaczyć iż mitem jest, że musi on być dłuższy niż w przypadku wysyłania towaru z magazynu sklepu – większość z hurtowni kładzie duży nacisk na ten aspekt związany z obsługą klienta i sprawnie realizuje zamówienia.

- Ceny. Także nie muszą i zwykle nie są wcale wyższe, niż w przypadku sprzedaży hurtowej. Czasami, chociaż nieczęsto należy liczyć się z dodatkowymi opłatami na realizację zamówień. Nawet jeśli towar jest kupowany w cenie nieco wyższej niż w hurcie, należy uwzględnić oszczędności wynikające z braku magazynowania.

- Obsługa posprzedażowa: e-sklep zajmuje się wszelkimi kwestiami związanymi z obsługą klienta w tym doradztwem związanym z produktami. W sposób oczywisty oznacza to, że ma utrudnione zadanie poprzez brak fizycznego kontaktu z towarem: zaczynając więc sprzedaż w modelu dropshipping warto zapoznać się na własną rękę z asortymentem lub kupić próbki na własny użytek.

Masz dodatkowe pytania?
Zadzwoń 22 22 82 114

Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta dostępne jest w godz. 9:00 - 17:00 (poniedziałek - piątek)